Problemy ped pracy
1)zagadnienia teleologiczne
2)zawodoznawstwo
3)dobór i układ treści kształcenia
4)zagadnienie wychowania
5)teoretyczne podstawy opracowań metodycznych
6)orientacja zawodowa
7)dokształcanie i doskonalenie zawodowe
8)zagadnienie wyposażenia i materialnych warunków realizacji kształcenia i doskonalenia zawodowego
9)zagadnienia organizacji i kierownictwa
10)pedeutologia
Prace człowieka (aspekty)
-Działanie Techniczne
-Działalność ekonomiczna
-Proces fizjologiczny
-Proces psychiczny i intelektualny
-Proces społeczny
Aspekty/konteksty
filozoficzny
fizjologicznopsycholog
ekonomiczny
społeczny
moralny
wychowawczy
Funkcje doskonalenia zawodowego:
- adaptacyjna lub wdrożeniowa
- wyrównawcza
- renowacyjna
- rekonstrukcyjna
Wśród uczestników klubu pracy można wyróżnić grupy:
- osoby, które zamierzają jak najszybciej podjąć pracę
- osoby, które zamierzają podjąć pracę, ale zgodną z ich oczekiwaniami
- osoby, które chcą zdobyć nowy zawód lub podnieść poziom swoich kwalifikacji
- osoby, które są zainteresowane rozpoczęciem działalności na własny rachunek.
Cele białej księgi
-zachęcenie do zdobywania nowych umiejętności,
-zbliżenie szkoły i przedsiębiorstwa,
-ograniczenie marginalizacji (w dostępie niektórych środowisk do wiedzy),
-upowszechnienie znajomości trzech języków,
-równorzędne traktowanie inwestycji materialnych i edukacyjnych.
Zadania orientacji zawodowej :
- wyposażenie jednostki w wiedzę o zawodach
- ukształtowanie względnie stałych zainteresowań zawodowych
- ukształtowanie właściwych postaw wobec pracy
- wyposażenie w umiejętność samooceny
Obszary zainteresowań zakładu pracy:
4 odrębne obszary to :
- finanse
- klienci
- procesy
- odnowienie i rozwój
1 wspólny obszar to:
- ludzie Wyróżnia się często następujące modele funkcji personalnej:
model tradycyjny – to stereotyp człowieka ekonomicznego (koniec XIX i początek XX wieku)
model stosunku współdziałania – stereotyp człowieka społecznego (1930 – 1940 r)
model behawioralny i humanistyczny – stereotyp człowieka zewnątrzsterowalnego i samorealizującego się (1950 – 1960r)
model zasobów ludzkich – stereotyp człowieka kompleksowego (1960 – 1980 r.)
model kapitału ludzkiego – stereotyp człowieka uczącego się i dzielącego się wiedzą (koniec XX i początek XXI wieku)
Formy bezrobocia
- krótkookresowe- do 3 misięcy
- średniookresowe- 4-6m-cy
- długookresowe- 7-12 m-cy
- długotrwałe- powyżej 1 roku
- chroniczne- powyżej 2 lat
jeszcze jest jawne, ukryte, odłożone w czasie, częściowe lub całkowite, powszechne lub lokalne
Podział doradców wg Bożeny Wojtasik.
ekspert - ma dużą wiedzę i doświadczenie. Jest przekonany że wie co dla danego ucznia jest najlepsze, stosując odpowiednie pochwały lub wskazując na niedostatki nakłania osobę radzącą się aby wybrała taki zawód który doradca uważa dla niej za najlepszy.
informator – model mniej ekstremalny od poprzedniego. Doradca zajmuje się głównie informacją o możliwościach zatrudnienia w zawodach i propagowaniem jego zdaniem najlepszego zawodu dla radzącego się.
konsultant – zwraca uwagę na motywację ucznia. Uczeń konsultuje swoje wybory, a doradca jest partnerem radzącego się. Radzący się analizuje problem, zdobywa nowe informacje, eksperymentuje.
spolegliwy opiekun – ciepły, otwarty, akceptujący, podsuwa nowe pomysły, nie narzuca zdania, ale poproszony nie unika niesienia pomocy. Decyzję podejmuje uczeń przy akceptacji spolegliwego opiekuna.
leseferysta – nie jest zorientowany na zawody ale na ucznia, nie ma gotowych odpowiedzi, wybór zawodu traktowany jest jako proces rozwojowo-wychowawczy. Doradca nie odmawia udzielenia porad, ale ostateczną decyzję pozostawia uczniowi/radzącemu się.
Można przyjąć, że zakład pacy staje się organizacją uczącą się gdy:
uczy się powiększać wiedzę oraz posiada mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy
uważa każdą nową działalność jako okazję do uczenia się
uczy się rozpowszechniać nowe idee, praktyki, procesy i procedury
uczy się doskonalić procesy
uczy się kreować lepsze produkty
jest wrażliwy na zjawiska zewnętrzne
jest otwarty na otoczenie
Funkcje poradnictwa
kształcąca
wychowawcza
motywacyjna
poznawcza
diagnostyczna
kreatywna
informacyjna
kwalifikacyjna
terapeutyczna
Zadania poradnictwa
-pomoc w osiągnięciu obiektywnej znajomości siebie
-zwiększenie umiejętności obiektywnej oceny sytuacji
-wyzwalanie aktywności i inicjatywy
-doprowadzenie do podjęcia decyzji
nowe
-nie może polegać na jednorazowym kontakcie
-musi obejmować swoim zakresem pomoc bezrobotnym i zagrożonym bezrobociem
-pomoc osobom niepełnosprawnym
-problematyka porad włączona do obowiązkowych zajęć szkolnych
Cele doradztwa zawodowego:
Zapoznanie osoby radzącej się:
Z jej możliwościami i zainteresowaniami z punktu widzenia dostosowania zawodowego
Z możliwościami zawodowymi na rynku pracy
Z przeciwwskazaniami i szczególnymi wymaganiami
Z warunkami ekonomicznymi określonych prac i zawodów
Ze sposobami poszukiwania pracy
Ze sposobami kontaktowania się z pracodawcą
Formy:
1.lekcje zawodoznawcze
2.wycieczki zawodoznawcze
3.spotkania zawodoznawcze
4.konsultacje zawodoznawcze
5.zespoły zawodoznawcze
6.kąciki informacji zawodowej
7.giełdy zawodów
Metody:
1.wyświetlanie filmów zawodoznawczych
2.lektura literatury zawodoznawczej
3.pogadanki i wykłady
4.dyskusje i konsultacje
5.zbieranie przez uczniów materiałów zawodoznawczych
6.przygotowywanie wypracowań zawodoznawczych
7.konkursy zawodoznawcze
8.obserwacje różnego rodzaju prac zaw.
9.prowadzenie tzw. zeszytów i teczek zawodoznawczych
10.korzystanie z audycji radiowych i telewizyjnych
Szkolenia bezrobotnych polegają na udzielaniu pomocy osobom bezrobotnym i zagrożonym utratą pracy w uzyskiwaniu kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy. Szkolenia obejmują:
przyuczenie do zawodu
przekwalifikowanie
podwyższenie kwalifikacji zawodowych
naukę umiejętności poszukiwania i uzyskiwania zatrudnienia
Na szkolenia może zostać skierowana osoba, która spełnia przynajmniej jeden z poniższych warunków:
- nie ma żadnych kwalifikacji zawodowych
- ma kwalifikacje niedostosowane do potrzeb rynku pracy
- utraciła zdolność wykonywania pracy w dotychczasowym zawodzie
- jest w okresie wypowiedzenia pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy
- jest zatrudniana w zakładzie pracy, którego upadłość ogłoszono
- pobiera gwarantowany zasiłek okresowy z pomocy społecznej
kaprys31