Umowa w sprawie rozmieszczenia w Polsce elementów tarczy antyrakietowej .pdf

(93 KB) Pobierz
BMDA wersja polska
UMOWA MIĘDZY
RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
A
RZĄDEM STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
DOTYCZĄCA ROZMIESZCZENIA
NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ANTYBALISTYCZNYCH
OBRONNYCH RAKIET PRZECHWYTUJĄCYCH
Preambuła
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki, zwane dalej
„Stronami”;
Uznając, Ŝe rozprzestrzenianie broni masowego raŜenia i środków słuŜących do ich
przenoszenia, w tym rakiet balistycznych, stanowi powaŜne zagroŜenie dla
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, oraz dla Stron, ich sojuszników i przyjaciół;
Działając zgodnie z prawem międzynarodowym, w tym z wiąŜącymi
je wielostronnymi i dwustronnymi umowami międzynarodowymi, a w szczególności
z postanowieniami Traktatu Północnoatlantyckiego sporządzonego w Waszyngtonie w dniu
4 kwietnia 1949 roku, Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego
dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie w dniu 19 czerwca 1951 r.,
zwanej dalej NATO SOFA, Umowy nabycia i usług wzajemnych pomiędzy Ministerstwem
Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Departamentem Obrony Stanów
Zjednoczonych Ameryki, sporządzonej w Warszawie w dniu 22 listopada
1996 r., oraz Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów
Zjednoczonych Ameryki w sprawie środków bezpieczeństwa słuŜących ochronie informacji
niejawnych w sferze wojskowej, sporządzonej w Warszawie w dniu 8 marca 2007 r., zwanej
dalej GSOMIA;
Uznając zastosowalność Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Stanami
Zjednoczonymi Ameryki uzupełniającej Umowę NATO SOFA, zwanej dalej Polsko-
Amerykańską Umową Uzupełniającą SOFA od dnia jej wejścia w Ŝycie;
Uznając równieŜ potrzebę połączenia i wzmocnienia swych wysiłków dla celów
indywidualnej i zbiorowej samoobrony, utrzymania międzynarodowego pokoju
i bezpieczeństwa oraz dalszego rozwoju ich zdolności odpowiedniego reagowania na
zagroŜenia i ataki, w tym o charakterze terrorystycznym;
Potwierdzając, Ŝe rozmieszczenie na terytorium Polski antybalistycznych obronnych
rakiet przechwytujących stanowi istotny wkład Rzeczypospolitej Polskiej w budowę i dalsze
wzmacnianie systemu obrony przeciwrakietowej Stanów Zjednoczonych;
Uznając, Ŝe współpraca między sojusznikami i przyjaciółmi, w tym z członkami
Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej NATO, dla celów obrony przeciw
zagroŜeniu rakietami balistycznymi jest waŜna, i Ŝe rozmieszczenie na terytorium Polski
amerykańskich antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących wzmocni oraz uzupełni
istniejące związki w zakresie bezpieczeństwa między Rzecząpospolitą Polską a Stanami
Zjednoczonymi Ameryki oraz przyczyni się do utrzymania międzynarodowego pokoju
i bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, Stanów Zjednoczonych i
NATO;
Mając na względzie wspólne interesy w dziedzinie obronności oraz uznając, Ŝe
współpraca w zakresie obrony przed rakietami balistycznymi stanowi jeden z elementów
szerszej, dwustronnej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa, która powinna przyczyniać
się do wzmocnienia bezpieczeństwa Stron;
Uznając wspólną wizję szerszej i pogłębionej współpracy strategicznej między
Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi oraz w dąŜeniu do niej, ustanawiając
Grupę Konsultacyjną ds. Współpracy Strategicznej (GKWS) mającą na celu ułatwienie
konsultacji w zakresie wzmocnienia wzajemnego bezpieczeństwa, w tym przekształcania i
modernizacji Sił Zbrojnych RP, w ramach Artykułu 3 Traktatu Północnoatlantyckiego;
Uznając, Ŝe Stany Zjednoczone zamierzają dostarczać Rzeczypospolitej Polskiej informacje i
koordynować z nią plany ewentualnościowe dotyczące bezpieczeństwa i obronności Bazy.
Uzgodniły, co następuje:
Artykuł I
Cel i zakres
1. Niniejsza Umowa ustanawia prawa i obowiązki Stron dotyczące uŜywania przez
Stany Zjednoczone Terenu Zamkniętego na terytorium Polski w miejscowości
Słupsk-Redzikowo, w celu rozmieszczenia na nim oraz uŜycia nienuklearnych,
antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących.
2. Po wejściu w Ŝycie Polsko-Amerykańskiej Umowy Uzupełniającej SOFA, kaŜde
postanowienie tej umowy stosuje się mutatis mutandis do niniejszej Umowy o ile nie
stanowi ona, Ŝe konkretny przepis Polsko-Amerykańskiej Umowy Uzupełniającej
SOFA nie stosuje się. W sprawach nieobjętych niniejszą Umową lub Polsko-
Amerykańską Umową Uzupełniającą SOFA, stosuje się umowę NATO SOFA w
takim zakresie, w jakim są one nią objęte.
Artykuł II
Definicje
W niniejszej Umowie wyraŜenie:
„Baza” - oznacza Teren Zamknięty na terytorium Polski w miejscowości Słupsk-Redzikowo,
uŜywany przez Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych zgodnie z postanowieniami niniejszej
Umowy i przez okres jej obowiązywania, w celu rozmieszczenia na nim oraz uŜycia
antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących. Baza stanowi Uzgodniony Obiekt i
Teren.
„Teren Zamknięty” - oznacza zgodnie z polskim prawem obszar o ograniczonym dostępie ze
względów bezpieczeństwa i obrony.
- 2 -
 
„Obiekt/Instalacja” - oznacza obszar na terenie Bazy, gdzie mieści się Kompleks Obrony
Przeciwrakietowej oraz wspomagająca go infrastruktura, dostęp do których jest kontrolowany
przez Stany Zjednoczone Ameryki. Obiekt/Instalacja stanowi Uzgodniony Obiekt i Teren.
„Kompleks Obrony Przeciwrakietowej” – oznacza obszar na terenie Obiektu/Instalacji, w
odniesieniu, do którego Stany Zjednoczone Ameryki utrzymują podwyŜszony stopień kontroli
dostępu.
Określenia ”siły zbrojne” „personel cywilny”, „Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych”, „osoba
pozostająca na utrzymaniu”, „amerykański wykonawca kontraktowy”, „pracownicy
amerykańskiego wykonawcy kontraktowego” i „Uzgodniony Obiekt/Instalacja i Teren” mają
znaczenie określone w Polsko-Amerykańskiej Umowie Uzupełniającej SOFA.
Artykuł III
Status i eksploatacja Bazy
1. Baza jest własnością Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych uŜywają Bazy bez uszczerbku dla suwerenności i
prawa Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Zgodnie z polskim prawem Baza będzie miała status Terenu Zamkniętego.
4. Na terenie Bazy obowiązuje prawo polskie. Siły zbrojne i personel cywilny oraz jego
członkowie, a takŜe osoby pozostające na ich utrzymaniu na terenie Bazy i na
pozostałym terytorium Polski są zobowiązane przestrzegać prawa Rzeczypospolitej
Polskiej.
5. Rzeczpospolita Polska jest właścicielem wszystkich budynków, budowli oraz rzeczy
trwale związanych z gruntem na terenie Bazy, w tym równieŜ tych zbudowanych,
uŜywanych, przebudowanych lub zmodernizowanych przez Siły Zbrojne Stanów
Zjednoczonych, natomiast Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych i wykonawcy
amerykańscy, w zaleŜności od sytuacji, pozostają właścicielami ruchomości oraz
instalacji.
6. Stany Zjednoczone są odpowiedzialne za utrzymanie porządku i dyscypliny w Siłach
Zbrojnych Stanów Zjednoczonych obecnych w Bazie, zgodnie z prawem
wewnętrznym i przepisami Stanów Zjednoczonych.
7. Działania na terenie Bazy są prowadzone z naleŜytym uwzględnieniem wymogów
zdrowia publicznego i bezpieczeństwa.
8. Stany Zjednoczone nie będą przeprowadzać bez zgody Rzeczypospolitej Polskiej
Ŝadnych próbnych odpaleń antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących
rozmieszczonych na terenie Bazy.
9. Ilość członków sił zbrojnych i personelu cywilnego, którzy zostaną początkowo
rozmieszczeni na terenie Bazy oraz opis głównych elementów Kompleksu Obrony
- 3 -
Przeciwrakietowej określa Załącznik. Całkowita ilość członków sił zbrojnych i
komponentu cywilnego stacjonujących na terenie Bazy oraz wszelkie jej zmiany o
charakterze stałym będą zgłaszane Rzeczypospolitej Polskiej w chwili początkowego
rozmieszczenia oraz co sześć miesięcy po tym terminie, jak równieŜ będą
przedmiotem okresowych konsultacji pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej
RP a Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych. Ilość sił zbrojnych i personelu
cywilnego nie moŜe przekroczyć progu określonego w Załączniku bez uzyskania
wcześniejszej zgody Ministerstwa Obrony Narodowej RP.
10. Przed dokonaniem istotnych zmian w Kompleksie Obrony Przeciwrakietowej i w
głównych komponentach obrony przeciwrakietowej w Bazie, Stany Zjednoczone
zawiadomią o tym Rzeczpospolitą Polską i skonsultują takie zmiany.
11. Stany Zjednoczone przekaŜą Rzeczypospolitej Polskiej dane dotyczące Sił Zbrojnych
Stanów Zjednoczonych, amerykańskich wykonawców kontraktowych i pracowników
amerykańskich wykonawców kontraktowych pracujących lub mieszkających na
terenie Bazy oraz osób pozostających na ich utrzymaniu. Postanowienia dotyczące
rodzaju takich danych, częstotliwości oraz procedur dotyczących ich przekazywanie
zostaną określone w porozumieniu wykonawczym do niniejszej Umowy.
Artykuł IV
Dowództwo i Kontrola
1. Z zastrzeŜeniem postanowień ustępów 6 – 8 tego Artykułu, Baza, w tym polski
personel wojskowy i cywilny Ministerstwa Obrony Narodowej RP przebywający na
terenie Bazy oraz inni obywatele polscy zatrudnieni na terenie Bazy przez
Ministerstwo Obrony Narodowej RP znajdują się pod dowództwem polskim,
sprawowanym przez przedstawiciela polskich Sił Zbrojnych, zwanego dalej Dowódcą
Polskim.
2. Dowódca Polski zostanie przedstawiony w ciągu trzydziestu (30) dni od dnia wejścia
w Ŝycie niniejszej Umowy. Dowódca Polski lub osoba przez niego wyznaczona będzie
osobą kontaktową ze strony polskiej odnośnie działań związanych z funkcjonowaniem
Bazy. Polska osoba kontaktowa ma swoje biuro na terenie Bazy.
3. W ciągu trzydziestu (30) dni od dnia wejścia w Ŝycie niniejszej Umowy Stany
Zjednoczone przedstawią przedstawiciela Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych
zwanego dalej Dowódcą Amerykańskim, który będzie jedynym punktem
kontaktowym strony amerykańskiej odnośnie bieŜących działań objętych niniejszą
Umową oraz który będzie sprawował kontrolę nad Obiektem/Instalacją oraz Siłami
Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, osobami pozostającymi na ich utrzymaniu,
amerykańskimi wykonawcami kontraktowymi oraz pracownikami amerykańskich
wykonawców kontraktowych, jak równieŜ innymi osobami zatrudnionymi przez Siły
Zbrojne Stanów Zjednoczonych na terenie Bazy.
- 4 -
4. Dowódca Polski, między innymi:
a. doradza w zakresie stosunków z organami polskiej administracji publicznej
oraz ułatwia kontakty z nimi;
b. uczestniczy w koordynacji wzajemnego zabezpieczenia logistycznego
personelu wojskowego i cywilnego rozmieszczonego w Bazie;
c. uczestniczy w koordynacji działań związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa na terenie Bazy;
d. uczestniczy w koordynowaniu wzajemnego szkolenia na terenie Bazy; oraz
e. doradza Dowódcy Amerykańskiemu w zakresie polskiego prawa mającego
zastosowanie do funkcjonowania Bazy.
6. Dowódca Polski moŜe powiadomić Dowódcę Amerykańskiego o podejmowanych na
terenie Bazy działaniach personelu Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, osób
pozostających na ich utrzymaniu, amerykańskich wykonawców kontraktowych,
pracowników amerykańskich wykonawców kontraktowych co, do których istnieje
przypuszczenie, Ŝe mogą być niezgodne z polskim prawem. Takie powiadomienie
Polskiego Dowódcy będzie uwzględnione przez Dowódcę Amerykańskiego.
7. Stany Zjednoczone sprawują wyłączne dowództwo oraz kontrolę nad działaniami i
operacjami w zakresie obrony przeciwrakietowej na terenie Bazy.
8. W zakresie kompetencji Dowódcy Amerykańskiego znajdują się takŜe kwestie
dotyczące nieruchomości, infrastruktury, instalacji, dostaw, sprzętu oraz materiałów
umieszczonych na terenie Bazy, ale poza granicami Obiektu/Instalacji, które są
uŜywane wyłącznie przez Stany Zjednoczone.
Artykuł V
Korzystanie z Bazy
1. Stany Zjednoczone, zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy korzystają z
Obiektu/Instalacji na terenie Bazy na zasadzie wyłączności i mają do nich
nieograniczony dostęp.
2. Stany Zjednoczone mogą podejmować na terenie Bazy roboty budowlane,
dokonywać zmian i ulepszeń zabudowań oraz infrastruktury obrony
przeciwrakietowej na terenie Bazy, jak teŜ je utrzymywać i eksploatować.
Zabudowania te i infrastruktura obejmują, między innymi, antybalistyczne obronne
rakiety przechwytujące oraz związane z nimi obiekty przetwarzania, przechowywania
i wyrzutnie; urządzenia łączności; urządzenia bezpieczeństwa i dostępu; obiekty
administracyjne, konserwacji i magazynowania; infrastrukturę mediów (w tym
zapasowy generator mocy i przesył energii elektrycznej); urządzenia do transportu i
przechowywania paliwa; instalację przeciwpoŜarową; obiekty mieszkalne i
- 5 -
5. Ministerstwo Obrony Narodowej RP w zakresie swoich kompetencji dołoŜy wszelkich
moŜliwych starań, aby uzyskać wszelkie niezbędne zezwolenia polskich władz, a
Stany Zjednoczone będą współpracowały w tym zakresie z Ministerstwem Obrony
Narodowej RP w zaleŜności od sytuacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin