Instrukcja obsługi programu Quick II.pdf

(322 KB) Pobierz
INSTRUKCJA OBSŁUGI PROGRAMU QUICK IIb.doc
INSTRUKCJA OBSŁUGI PROGRAMU QUICK II
I. PRZEZNACZENIE
Quick jest programem narzędziowym umożliwiającym przygotowywanie programów
dla sterowników AF (Array-FAB) , ich testowanie, przesyłanie do i odczytywanie ze
sterowników. Możliwe jest również monitorowanie bieżącej pracy sterowników tj.
obserwowanie stanów wejść, wyjść i przebiegów wewnętrznych .
Prace projektowe można prowadzić bez dołączonego sterownika a uzyskiwane efekty
sprawdzać poprzez uruchomienie symulacji programowej. Po uzyskaniu zadawalających
efektów, przygotowany program możemy zapamiętać pod wybraną nazwą w komputerze i
przesłać go do sterownika. Komunikacja pomiędzy komputerem i sterownikiem
( wieloma sterownikami ) możliwa jest przez interfejs RS232, RS 485 lub modem
telefoniczny.
II.
INSTALACJA PROGRAMU
Program dostarczany jest w postaci płyty instalacyjnej CD lub w przypadku internetu
jako samoczynnie rozpakowujący się plik QuickII.exe. W przypadku płyty CD wystarczy
włożyć ją do napędu komputera i o ile włączona jest w nim funkcja autorun pojawi się ekran
z przyciskami pozwalającymi zainstalować program Quick . W przypadku instalowania
programu pobranego jako spakowany plik, wykonuje się to przez uruchomienie setup.exe
( pojawia się po samorozpakowaniu QuickII.exe we wskazanym pomocniczym katalogu ).
W obydwu metodach instalacji w jej trakcie na ekranie pojawiają się kolejne okna procesu.
Żądany numer licencji należy pominąć, można wpisać dowolną nazwę użytkownika, pominąć
hasło i zaakceptować lub zmienić proponowane miejsce instalacji programu w komputerze .
Typowo program umieszczany jest w katalogu C:\Program Files\ Array \ Quick II. W efekcie
instalacji wśród dostępnych programów w komputerze pojawia się ikona Quick II.
III. ORGANIZACJA PROGRAMU QUICK II
Program Quick II jest tak zorganizowany, aby umożliwić użytkownikowi włączanie
tylko okienek i pasków narzędziowych potrzebnych do aktualnie wykonywanego zadania.
Pozwala to na lepsze wykorzystanie powierzchni ekranu przy obserwacji schematu –
programu działania sterownika. Główne tryby pracy programu to: rysowanie schematu,
1
symulowane testowanie działania, zapis lub odczyt ze sterownika , podgląd pracy sterownia w
czasie rzeczywistym .
Do dyspozycji mamy:
LOGIC view - podstawowe okienko, w którym tworzy się logiczny schemat działania
sterownika obrazujący program sterownik
STANDARD toolbar – pasek narzędzi podstawowych, zawierający klawisze ( ikonki )
najczęściej wykonywanych operacji
ACCESSORIES toolbar – znajdujący się w lewej części ekranu pasek elementów z
których budowane są schematy logiczne
Aktualna zawartość paska zależna jest od dokonanego wyboru ( „przełącznik” u dołu )
pomiędzy „Log, Fun, In, Out” czyli bramkami logicznymi, układami funkcyjnymi,
symbolami wejść i symbolami wyjść.
CONTROLLER toolbar – pasek zawierający klawisze obsługi komunikacji z
sterownikiem
STATUS bar – pasek znajdujący się u dołu ekranu wyświetlający informacje o
wykonywanych operacjach
EMULATION view – występujące w starszych wersjach programu okienko pozwalające
wykonywać pomocnicze rysunki dla zobrazowania realizowanych przez sterownik zadań.
Rysunki i opisy w okienku EMULATION przeznaczone są głównie dla użytkownika
urządzenia , zapewniając mu czytelną prezentację działania sterownika. W nowszych
wersjach programów funkcję prezentacji przejmuje pogram SCADA
DRAW toolbar – pasek narzędzi do tworzenia pomocniczych rysunków w okienku
emulation ( dotyczy starszych wersji programów )
2
133190836.004.png
IV. WYKONYWANIE NOWYCH PROJEKTÓW
1.
Czynności wstępne
Chcąc rozpocząć nowy projekt należy uruchomić przycisk „New” lub wybrać „File”
i „New”. Po pojawieniu się okienka wybrać typ ( wielkość ) sterownika jaki będziemy
wykorzystywać. Kolejny krok w postępowaniu, to wskazanie miejsca w którym ma być
przechowywany projekt w postaci pliku ( jego nazwa i potwierdzenie formatu zapisu jako
*.fab).
2.
Nanoszenie bloków funkcyjnych i logicznych
Na podstawie przygotowanych założeń projektu przenosimy do okienka LOGIC
symbole potrzebnych bramek logicznych i bloków funkcyjnych ( pobieranych z paska
ACCESSORIES lewym przyciskiem myszki )
Działanie bloków zgodne jest z ogólnie przyjętą symboliką . Dokładne opisy działania ich
wraz z wykresami czasowymi znajdują się w instrukcji obsługi sterownika AF . Jednak w
każdym momencie możemy sprawdzić działanie wybranego elementu wykonując
tymczasowe jego połączenia do wejścia i wyjścia sterownika i włączając symulację
programową ikonką Start – rozdział VI . Podobnie jak symbole bloków logicznych i
funkcyjnych możemy dodatkowo na wejściach i wyjściach sterownika nanieść symbole
elementów wykonawczych ( wyłączniki ,żarówki itp. ), co może ułatwiać analizowanie
układu
3
133190836.005.png 133190836.006.png
UWAGA !
Przy bardziej złożonych projektach proponuje się wykonywać schematy kolejnymi
etapami, zapamiętując je i sprawdzając ( symulacją programową ) ich działanie. Tak
postępując łatwiej będzie uruchomić cały program ( schemat) .
3.
Połączenia
Po wprowadzeniu wybranych bloków funkcyjnych wykonujemy między nimi
połączenia. W tym celu uruchamiamy przycisk „LINK”, naprowadzamy wskaźnik- pióro,
poruszane myszką, na wybrany punkt wejścia lub wyjścia . Gdy wskaźnik zmieni się w
krzyżyk, możemy potwierdzić wybrany punkt lewym przyciskiem myszki jako jeden koniec
połączenia. Następnie wybieramy drugi punkt rysowanego połączenia i potwierdzamy jak
wyżej. Efektem opisanego działania powinna być narysowana linia połączenia oraz zmienione
kolory łączonych punktów ( np. z czarnego na niebieski ). Połączenia możemy wykonywać
pomiędzy istniejącymi bramkami i blokami funkcyjnymi, wejściami sterownika ( kwadraty
I1..I6.. w lewej część ekranu ) oraz wyjściami sterownika ( kwadraty O1...O4.. z prawej
strony). Nieodpowiednio poprowadzoną ścieżkę możemy ( po zaznaczeniu jej myszką )
przeciągnąć zgodnie z wyświetlanymi strzałkami lub skasować w całości ( delete klawiatury
lub prawy przycisk myszki).
4
133190836.007.png 133190836.001.png
Wykonanie połączeń do wyjść układów funkcyjnych ( logicznych ) powoduje automatyczne
opisanie ich symbolami przekaźników wewnętrznych M0, M1... lub symbolami wyjść
sterownika O0, O1...
UWAGA !
Ze względu na bardziej złożone, niż tylko graficzne, znaczenie rysowanych połączeń
zasady ich prowadzenia podlegają pewnym ograniczeniom. Część z nich wynika np. z
potrzeby zachowania kompatybilności programowania bezpośrednio z klawiatury
sterownika. I tak, nie można wprost wyjścia sterownika podłączyć do wyjścia bloku
logicznego lub funkcyjnego o ile już wcześniej został on gdzieś połączony ( zostało
jemu nadane już oznaczenie przekaźnika wewnętrznego M ). W takim przypadku w
pierwszej kolejności należy wykonać pojedyncze połączenie wyjście bloku - wyjście
sterownika ( O1... O6... ) a następnie „powrócić z sygnałem” tj. wykonać połączenie
od wyjścia sterownika do wejść kolejnych układów . Zależnie od połączeń (
wewnętrzne , zewnętrzne ) odmiennie oznaczane są wyjścia bloków logicznych i
funkcyjnych . Np. zamiast M1 będzie O1.
Przykłady połączeń pokazuje powyższy rysunek
Zaznaczając pewien obszar narysowanego schematu możemy przesuwać go a
nawet kopiować.
5
133190836.002.png 133190836.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin