LISTA_INSTRUKCJI.pdf

(1175 KB) Pobierz
S P I S T R E ΠC I
LISTA INSTRUKCJI STL
_________________________________________________________________________
S P I S T R E Ś C I
1. Język programowania STL .................................................................................. 2 str.
2. Pojęcie stosu....................................................................................................... 3 str.
2. 1. Funkcja ładuj - LD .................................................................................... 4 str.
2. 2. Iloczyn i suma logiczna - AND/OR ........................................................... 4 str.
2. 3. Funkcja ALD oraz OLD ............................................................................ 5 str.
2. 4. Funkcja przyporządkowania..................................................................... 5 str.
2. 5. Funkcje logiczne - LPS/LRD/LPP............................................................. 6 str.
2. 6. Operacje logiczne - NOT/EU/ED.............................................................. 7 str.
3. Związki funkcyjne pomiędzy stosem a rozkazami programu sterującego ............ 8 str.
4. Przykłady identyfikatorów zmiennych .................................................................. 12 str.
5. Przestrzeń adresowa jednostek centralnych ....................................................... 13 str.
6. Opis podstawowych rozkazów oprogramowania Micro/WIN................................ 16 str.
6. 1. Styki ........................................................................................................ 16 str.
6. 2. Przekaźniki.............................................................................................. 16 str.
6. 3. Operacje logiczne na stosie .................................................................... 17 str.
6. 4. Komparatory ........................................................................................... 17 str.
6. 5. Timery..................................................................................................... 19 str.
6. 6. Liczniki .................................................................................................... 19 str.
6. 7. Operacje matematyczne ......................................................................... 20 str.
6. 8. Operacje logiczne ................................................................................... 24 str.
6. 9. Funkcje przemieszczenia ........................................................................ 26 str.
6. 10. Funkcje na blokach danych..................................................................... 27 str.
6. 11. Funkcje związane z tablicami danych...................................................... 28 str.
6. 12. Funkcje przesunięcia .............................................................................. 31 str.
6. 13. Funkcje konwersji ................................................................................... 34 str.
6. 14. Funkcje związane z zegarem czasu rzeczywistego ................................. 35 str.
6. 15. Funkcje związane ze strukturą programu ................................................ 36 str.
1
LISTA INSTRUKCJI STL
_________________________________________________________________________
1. Język programowania STL (Statement List)
Jest to zapis symboliczny stanowiący ciąg kolejno ułożonych jedna pod drugą instrukcji
(rozkazów). Jest to zapis bardziej zwarty operujący na skrótach literowych symbolizujących
np: wejścia/wyjścia sterownika, zmienne wewnętrzne, operacje logiczne i matematyczne
oraz inne bloki funkcyjne. Rozkaz jest najmniejszą jednostką programu i składa się z
operacji i operandu. Operacja określa rodzaj czynności jaka w danym rozkazie ma być
wykonana, natomiast operand składa się z oznaczenia i parametru. Oznaczeniem jest skrót
literowy określonej zmiennej binarnej, rejestru lub innego bloku funkcyjnego, a parametrem
jest adres zmiennej (zmiennych) podlegającej danej operacji w bieżącym rozkazie,
wykonywanego przez sterownik, programu sterującego.
Rys.1 Budowa i sposób zapisu przykładowych rozkazów w STL obowiązujących w
oprogramowaniu STEP7.
Sterownik mikroprocesorowy wykonując dany program analizuje każdy pojedynczy rozkaz
osobno krok po kroku w kolejności ich występowania począwszy od rozkazu pierwszego, a
skończywszy na ostatnim (z góry na dół). Po realizacji ostatniego rozkazu mikroprocesor
rozpoczyna proces analizy od początku. Proces ten nazywa się cyklicznym wykonywaniem
programu, a czas potrzebny na przeanalizowanie wszystkich rozkazów danego programu
nazywa się czasem jednego cyklu.
2
133215604.005.png 133215604.006.png 133215604.007.png 133215604.008.png
LISTA INSTRUKCJI STL
_________________________________________________________________________
2. Stos
W celu dokładniejszego zrozumienia idei pisania programów w języku STL oraz
umiejętności poprawnej analizy zapisu takiego programu ważna jest świadomość tego, w
jaki sposób jednostka CPU sterowników S7 - 200 wykorzystuje tzw. STOS.
Stos stanowi specyficzny sposób organizacji przechowywania danych. Reprezentację
graficzną stosu przedstawia poniższy rysunek:
Rys.2. Stos o wymiarze 9 x 1 bitów
Stos przypomina strukturę wykorzystującą 9 bitów ułożonych jeden na drugim. Podstawową
zasadą wykorzystania stosu jest zdejmowanie (Pop) ze stosu danych w odwrotnej
kolejności do ich układania (Push). Praktycznie każda operacja logiczna i blok funkcyjny w
języku STEP7 są bezpośrednio związane są z funkcją STOS-u. Przykłady przedstawione
na następnej stronie omawiają sposób
wykorzystania STOS-u:
3
133215604.001.png
LISTA INSTRUKCJI STL
_________________________________________________________________________
2. 1. Funkcja ładuj - Load (LD)
Funkcja może być wykorzystana w programie wielokrotnie. Zapoczątkowuje określone
fragmenty, z których składa się cały program sterujący. Operacja "load" zawsze poprzedza
blok funkcyjny. Ładowana zmienna (bit) wprowadzana jest na sam wierzch stosu:
2. 2. Iloczyn i suma logiczna zmiennych dyskretnych - And (A) i Or (O)
4
133215604.002.png 133215604.003.png
LISTA INSTRUKCJI STL
_________________________________________________________________________
2. 3. Funkcja And Load (ALD) oraz Or Load (OLD)
Funkcje logiczne (ALD) i (OLD) operują na dwóch pierwszych bitach wierzchołka stosu (V0 i
V1). Wynik logiczny tych działań lokalizowany jest na samym wierzchu stosu:
2. 4. Funkcja przyporządkowania Output (=)
Operacja ta kopiuje pierwszy bit stosu (V0) w miejsce określone adresem umieszczonym
obok operacji (=). Zawartość stosu po operacji nie ulega zmianie:
5
133215604.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin