arkusz_fizyka_poziom_p_rok_2008_4475.pdf

(297 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
OKE KRAKÓW
CKE
FIZYKA I ASTRONOMIA
POZIOM PODSTAWOWY
PRZYKŁADOWY ZESTAW ZADAŃ
Czas pracy 120 minut
MARZEC
ROK 2008
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 13stron
(zadania 1 – 19). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Podczas egzaminu możesz korzystać z karty wybranych
wzorów i stałych fizycznych, linijki oraz kalkulatora.
8. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
9. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL.
Błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
15689813.004.png
2
Przykładowy zestaw zadań z fizyki i astronomii
Poziom podstawowy
ZADANIA ZAMKNIĘTE
W zadaniach od 1. do 10. wybierz i zaznacz na karcie odpowiedzi jedną
poprawną odpowiedź.
Zadanie 1. (1 pkt)
Na wykresie przedstawiono zależność wartości prędkości od czasu dla ruszającego z miejsca
samochodu. Korzystając z wykresu, można obliczyć, że droga przebyta przez ten samochód
w czasie 6 sekund wynosi
v, m/s
A. 80 m.
B. 100 m.
C. 120 m.
D. 140 m.
20
0 2 4 6 t, s
Zadanie 2. (1 pkt)
Czołg jedzie do przodu po linii prostej z prędkością o wartości 40 km/h względem podłoża.
Górna część gąsienicy porusza się względem czołgu
A. z prędkością o wartości 0 km/h.
B. do przodu z prędkością o wartości 40 km/h.
C. do tyłu z prędkością o wartości 40 km/h.
D. do przodu z prędkością o wartości 80 km/h.
Zadanie 3. (1 pkt)
Po ogrzaniu szczelnie zamkniętej stalowej butli zawierającej hel ciśnienie tego gazu wzrosło.
Jeśli pominiemy rozszerzalność termiczną butli to gaz uległ przemianie
A. izochorycznej.
B. izotermicznej.
C. izobarycznej.
D. adiabatycznej.
Zadanie 4. (1 pkt)
Poniżej przedstawiono wypowiedzi trzech uczniów na temat promieniowania jądrowego.
Wojtek – promieniowanie alfa to wiązka rozpędzonych jąder helu. Promieniowanie to jest
bardzo przenikliwe.
Mirek – promieniowanie gamma to promieniowanie elektromagnetyczne, które jest
bardzo przenikliwe.
Artur – promieniowanie beta to wiązka rozpędzonych elektronów. Promieniowanie to
jest mniej przenikliwe od promieniowania alfa.
Poprawną wypowiedź przedstawił
A. Wojtek i Artur.
B. Mirek i Artur.
C. tylko Mirek.
D. Wojtek, Mirek i Artur.
15689813.005.png
Przykładowy zestaw zadań z fizyki i astronomii
Poziom podstawowy
3
Zadanie 5. (1 pkt)
Atom bizmutu o liczbie atomowej 83 i liczbie masowej 209 posiada
A. 209 protonów, 83 neutrony, 83 elektrony,
B. 83 protony, 126 neutronów, 83 elektrony,
C. 209 protonów, 83 neutrony, 126 elektronów,
D. 126 protonów, 83 neutrony, 83 elektrony.
Zadanie 6. (1 pkt)
W jednorodnym polu magnetycznym umieszczono trzy jednakowej wielkości pręty: z miedzi,
która jest diamagnetykiem, z aluminium, które jest paramagnetykiem, oraz ze stali, która jest
ferromagnetykiem. Prawdą jest, że
A. wszystkie pręty namagnesowały się jednakowo.
B. najsilniej namagnesował się pręt z miedzi.
C. najsilniej namagnesował się pręt z aluminium.
D. najsilniej namagnesował się pręt ze stali.
Zadanie 7. (1 pkt)
W obszar jednorodnego pola magnetycznego prostopadle do linii pola wpadła cząstka.
Analizując tory przedstawione na rysunku, możemy wnioskować, że cząstka poruszająca się po
A. pierwszym torze jest neutronem.
B. drugim torze jest cząstką alfa.
C. trzecim torze jest elektronem.
D. trzecim torze jest protonem.
JG
1
2
3
Zadanie 8. (1 pkt)
Na naprężonej nici (rys.) zawieszono cztery wahadła, tak jak pokazano na rysunku. Wahadło
pierwsze odchylono w kierunku prostopadłym do płaszczyzny, w której wiszą wahadła
i puszczono. W wyniku tego możemy zaobserwować, że po pewnym czasie
A. tylko wahadło trzecie będzie wykonywać
drgania o okresie drgań wahadła pierwszego.
B. żadne z pozostałych wahadeł nie zacznie
drgać.
C. wszystkie pozostałe wahadła będą się wahać,
a okres ich drgań będzie równy okresowi drgań
wahadła pierwszego.
D. tylko wahadło czwarte będzie wykonywać
drgania o okresie dwa razy mniejszym niż
wahadło pierwsze.
4
1
3
2
B
15689813.006.png
 
4
Przykładowy zestaw zadań z fizyki i astronomii
Poziom podstawowy
Zadanie 9. (1 pkt)
Dwa elektrony poruszają się w próżni naprzeciwko siebie z prędkościami o wartościach
0,75 c każdy względem nieruchomego układu odniesienia. Jeśli przez c oznaczono prędkość
światła w próżni to wartość względnej prędkości tych elektronów jest
A. równa c .
B. równa 1,5 c .
C. równa 0,75 c .
D. większa od 0,75 c, ale mniejsza od c .
Zadanie 10. (1 pkt)
Zjawisko dyfrakcji światła można zaobserwować gdy światło przechodzi przez
A. szklany pryzmat.
B. wąską szczelinę.
C. cienką soczewkę.
D. płytkę płasko-równoległą.
ZADANIA OTWARTE
Rozwiązanie zadań o numerach od 11 do 19 należy zapisać w wyznaczonych
miejscach pod treścią zadania.
Zadanie 11. Rakieta (4 pkt)
Rakieta służąca do wynoszenia sztucznych ogni, wystrzelona z powierzchni Ziemi pionowo
w górę, osiąga wysokość 45 m po upływie 3 s i eksploduje. Odgłos eksplozji dociera do
obserwatora znajdującego się w pewnej odległości po czasie 0,5 s od eksplozji.
11.1 (1 pkt)
Oblicz wartość średniej prędkości, z jaką wznosi się rakieta.
11.2 (1 pkt)
Oblicz odległość obserwatora od miejsca w którym eksploduje rakieta. W obliczeniach
przyjmij, że dźwięk rozchodzi się w powietrzu z prędkością o wartości 330 m/s.
15689813.001.png
Przykładowy zestaw zadań z fizyki i astronomii
Poziom podstawowy
5
11.3 (2 pkt)
Oblicz minimalną wartość prędkości początkowej, z jaką musi wystartować rakieta
zpowierzchni Ziemi. Skorzystaj z zasady zachowania energii. W obliczeniach nie
uwzględniaj oporów ruchu.
Zadanie 12. Spinacz (5 pkt)
Jeden koniec cienkiej nici przywiązano do stalowego spinacza biurowego, a drugi
przymocowano do stołu. Pionowo nad spinaczem na statywie zawieszono magnes sztabkowy,
tak jak pokazuje rysunek. Spinacz został przyciągnięty przez magnes naprężając nić.
N
miejsce na wykonanie rysunku
S
spinacz
12.1 (2 pkt)
Narysuj, oznacz i nazwij siły działające na spinacz w przedstawionej sytuacji. Spinacz
potraktuj jak punkt materialny. Uwzględnij odpowiednie długości wektorów.
15689813.002.png 15689813.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin