306.pdf

(482 KB) Pobierz
256590672 UNPDF
Zarządzanie wiedzą z punktu widzenia
twórców systemów informatycznych
Bożena Borowiec
Celem niniejszego artykułu jest przedsta-
wienie aspektów zarządzania wiedzą w fir-
mach tworzących oprogramowanie. W poniż-
szym tekście opisany jest wpływ różnych
narzędzi na proces tworzenia oprogramowa-
nia wraz z przykładowymi rozwiązaniami,
a także rola w procesie zarządzania wiedzą,
jaką pełni menadżer projektu, i jego główne
zadania. Wprowadzenie jednorodnego śro­
dowiska tworzenia oprogramowania pozwala
na tworzenie oprogramowania według jedno-
rodnego schematu, czego przykładem mogą
być metodologie projektowe wprowadzane
przez kierowników zespołów programistów.
Według japońskich autorów Nonaki
iTakeuchi’ego,wiedzęmożnapodzielićna
dwarodzaje:wiedzędostępnąorazwiedzę
ukrytą(Nonaka,Takeuchi2000).Wiedza
dostępnajestwiedząspisaną,skodyfiko­
waną,ogólniedostępnąprzezwszystkich
pracownikówwfirmie,jakinazewnątrz
firmy.Wiedzaukrytajestwiedząindywi-
dualną,specyficzną,znanątylkoposiada­
czowiwiedzy,trudnądosformalizowania.
Wiadomejest,żewiedzajesttworzonaprzez
jednostki,dlategonależystworzyćmechani­
zmypomagająceprzekształcićwiedzęukrytą
wwiedzędostępnądlakażdegoworganiza­
cji.Wspomnianiautorzywyróżnilicztery
sposobykonwersjiwiedzy,układającesię
wspiralęwiedzy.
1. Wstęp
W obecnych czasach wiedza decyduje
oprzewadzekonkurencyjnejprzedsiębiorstw.
Ciągłezmianywotoczeniu,atakżewewnątrz
firmywymuszająnazarządzającychposia-
danieaktualnejinformacji,acozatymidzie
wiedzy. Zarządzanie wiedzą i posiadanie
aktualnejinformacjiwymaganejestrównież
przezzespołyprogramistówiichkierowni­
kówwprocesietworzeniasystemówinforma­
tycznych.Tylkoaktualnainformacjapozwala
nasprawnyprocestworzeniaaplikacji.
Jednaknapoczątkunależyprzytoczyć
podstawowedefinicjeskładającesięnanastę-
pującąsekwencję,tworzącewniektórych
publikacjachpiramidęwiedzy.
Dane Informacje Wiedza
„Danesąszczątkowymi,nieuporządko­
wanymisygnałami,któremogąpochodzić
zeźródełpierwotnychalbowtórnych,two­
rzonychwewnątrz,jakinazewnątrzorga­
nizacji”(Brillman2002).
„Informacjepowstająjakorezultatinte­
growaniaiporządkowaniadanych,które
wtensposóbnabierająznaczenia”(Brillman
2002).
„Wiedzajesttoinformacjawartościowa
izaakceptowana,integrującadane,fakty,
informacje”(Brillman2002).
Socjalizacja
Eksternalizacja
Internalizacja
Kombinacja
Rys. 1. Cztery sposoby konwersji wiedzy.
Źródło: Nonaka I., Takeuchi H. 2000. Kreowanie
wiedzy w organizacji, s. 96.
Spiralataskładasięznastępującycheta­
pów(Nonaka,Takeuchi2000):
– Socjalizacja–odwiedzyukrytejdowie­
dzyukrytej.Kluczemdozdobyciawiedzy
ukrytejwramachsocjalizacjijestdoświad­
czenieosóbprzekazującychwiedzęnp.
nauczycieleprzekazująwiedzęuczniom,
spotkaniatypu„burzemózgów”.
– Eksternalizacja–odwiedzyukrytejdo
wiedzydostępnej.Wiedzaukrytaprezen­
towanajestwpostacimetafor,analogii
czymodeli.Eksternalizacjajestkluczem
dotworzeniawiedzyidostarczanowych
pomysłówopartychnawiedzyukrytej.
1/2006
63
256590672.002.png
– Kombinacja–odwiedzydostępnejdo
wiedzydostępnej.Poziomkombinacji
pozwalanausystematyzowaniewiedzy
dostępnej poprzez kategoryzowanie,
ujednolicanieposiadanejinformacji.
– Internalizacja–odwiedzydostępnejdo
wiedzyukrytej.Internalizacjapozwala
naprzyswajaniewiedzydostępnejwob­
rębwiedzyukrytej,tzw.„uczeniesię
przezdziałanie”.
Wprocesietworzeniaoprogramowania
zarządzaniewiedząpowinnonastępować
nakażdymetapietegoprocesu.Zarządzanie
wiedząmożezostaćzaimplementowanie
dziękiwprowadzeniuodpowiednichnarzę­
dzi zarządzania wiedzą, jak i właściwej
współpracypomiędzyosobamiwdanym
zespole.Procestworzeniaoprogramowania
przedstawionyjestwskrócienarysunku2.
Jakwiadomo,produkcjaoprogramowa­
niajestprocesembardzozłożonymiczaso­
chłonnym.Pisanieaplikacjizajmujebardzo
częstomiesiące,anawetlata.Dawniejwie­
dzaosóbpracującychworganizacjachprzez
wielelatgromadzonabyłanapapierzelub
wgłowachosóbposiadającychją.Informacja
zgromadzona w formie papierowej była
więctrudnadouaktualnienia,natomiast
informacjazgromadzonawgłowachosób
byłatrudnodostępna,zwłaszczajeślite
osobypracowaływdużychirozproszonych
organizacjach.Cześćzważnychinformacji
niebyłaprzechowywanaczyzarchiwizo­
wana,awprzypadkugdyosobyposiadające
jąopuszczałydanąfirmę,byłabezpowrotnie
utracona(Falbo,Arantes,Natali2004).
Zewzględunazłożonośćprocesutwo­
rzeniaoprogramowaniajegotwórcysąnaj­
bardziejnarażeninabrakaktualnychinfor­
macji,np.niewiedzawynikającazesłabej
analizysystemowej,niezrozumieniapotrzeb
klientaczyzłegozaprojektowaniasystemu.
Brakitepowodowaćmogąprzestojewpro­
cesietworzeniaoprogramowania.Możeteż
ononiespełniaćwymagańklienta.Aby
uniknąćproblemówwynikającychzbraku
aktualnejwiedzywzespołachprogramistycz-
nych,należywprowadzićsystemlubsystemy
zarządzaniawiedząwdanymzespoleczy
wdanejorganizacji.Istnieniewspólnejplat­
formywiedzypozwolinasprawnezarządza­
nieprocesemtworzeniaoprogramowania.
Analiza
systemu
Projektowanie
systemu
Kodowanie
aplikacji
Testowanie
aplikacji
Ramy czasowe
Implementacja
Usuwanie
błędów
i adaptacja
Dalszy rozwój
aplikacji
Ramy czasowe
Rys. 2. Proces tworzenia oprogramowania.
Źródło: opracowanie własne
Procestworzeniawiedzyorganizacyjnej,
którymożnaprzenieśćnapoletworzenia
oprogramowania,przebiegapoprzezwdro­
żenietrzechpostaw:
– tworzeniewiedzynapostawiewłasnych
eksperymentówidoświadczeń,czyliokre-
ślenie,ktojesttwórcą,aktojestodbiorcą
wiedzy,
– nabywaniawiedzyzzewnątrznp.poprzez
benchmarking,czyliuczeniesiępoprzez
porównywanieiudoskonalaniecudzych
rozwiązań,uczeniesięodliderówrynko­
wych,
– sprzężeniewiedzyzzewnątrziwewnątrz
organizacji,czyliprzepływwiedzywprzed-
siębiorstwiemiędzypracownikami,zoto­
czeniaiodpracownikówdosystemówIT
(Kisielnicki2003).
Istotnąrolęwprocesietworzeniawiedzy
wzespoleprogramistycznympowinienpeł­
nićkierownikzespołu.Głównąjegorolą
wtakimprocesiepowinnobyć:
– ustaleniecelówdziałaniaiichrozumie­
nie,
– pobudzanietwórczejaktywnościperso­
neluzespołupoprzezsprawiedliwenagra-
dzanie,sposóbformułowaniarealizowa­
nychzadań,
– kształtowanieodpowiedniejatmosfery
pracypoprzezeliminowanienapięć,bez­
stronność kierownika, pobudzanie do
współpracywgrupie,omawianieiobiek­
tywnąocenępracyposzczególnychczłon­
kówzespołu,
– organizowaniespotkań,np.burzmóz­
gów,pozwalającychnawymianęinforma-
2. Zarządzanie wiedzą w zespołach
programistycznych
Zarządzaniewiedząjesttozintegrowany
zestawdziałań,któregocelemjestodpo­
wiedniekształtowaniezasobówwiedzyznaj­
dującej się w głowach pracowników, co
pozwala na zwiększenie wartości danej
organizacji.Jesttoprocesidentyfikowania,
zdobywaniaiwykorzystaniawiedzymający
naceluzapewnienieorganizacjiprzewagi
konkurencyjnej(Rojek-Mikołajczak2004).
64
Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW
256590672.003.png
cjipomiędzyczłonkamizespołu(Nonaka,
Takeuchi2000).
Opróczczynnikówludzkichwynikają­
cychzzarządzaniawiedząwprocesietwo­
rzeniaoprogramowaniaistotnąrolęspeł­
niająnarzędziainformatyczne.
Solution(www.empolis.com/pl/).Jegowdro­
żeniepozwalagrupiena:
– identyfikacjętreściprzypomocyprofilu
użytkownika,
– poprawęwspółpracypomiędzypracow­
nikamiipartneramiwzespołachprojek­
towych,
– przechowywanietreściodużejobjętości
wpojedynczymlubwrozproszonychrepo-
zytoriach,
– objęciewszystkichkontrahentów/osób
wdanymprojekcieprocesamibizneso­
wymi.
Innymnarzędziamiautomatyzującymi
pracę zespołów tworzących oprogramo-
waniesąnarzędziazwiązanezwykorzysta­
niem zasobów Internetu, intranetu czy
pocztyelektronicznej.Rozwiązanieoparte
naInternecie,takiejakwyszukiwarki,listy
dyskusyjne,pozwalająosobomwymieniać
doświadczeniaidzielićsięswojąwiedzą.
Częstoteżsątomiejsca,gdziemożnauzy­
skaćporadydotyczącekonkretnegorozwią­
zanialubpoznaćinnenarzędziaułatwiające
procestworzeniaaplikacji.Dziękitakim
systemomdostępdoinformacjijestnatych­
miastowy.Wbardziejrozbudowanejformie
systemywykorzystująceInternet/Intranet
jakopostawęfunkcjonowaniatoportalekor-
poracyjne.Systemytezjednejstronyzwie­
rająinformacjezróżnychźródeł,azdrugiej
integrująistniejącesystemyworganizacji
istanowiąjednąplatformęichprezentacji
niezależnieodmiejsca,wktórymaktualnie
sięznajdujemy.Jednymzprzykładówopro­
gramowaniadozarządzaniawiedząopar­
tegonaportalukorporacyjnymjestgrupa
produktówOfficeObjects®firmyRodan
System.Architekturasystemuzarządzania
wiedząwedługfirmyRodanSystemprzed­
stawionajestnarysunku2.,aszczegółowo
produktirozwiązanieopisanejestwlitera­
turze(Staniszkis2005).
Ostatnimnarzędziempomocnymwze-
społach tworzących oprogramowanie są
narzędziasłużącedozdalnejnaukitzw.
systemye-learning(LearningManagement
Systems).Zaimplementowanietakichsyste­
mów pozwala na zarządzanie kwalifika­
cjamipracowników,prowadzenieanalizy
lukikompetencyjnejczyadministrowanie
szkoleniamiisporządzaniestatystykoraz
raportów. Przykładem jest system firmy
HewlettPackard.Głównezadaniasystemu
LMSto:
– dostarczanieiśledzeniezindywidualizo­
wanychplanównauczania,programów
3. Narzędzia zarządzania wiedzą
Istniejewielenarzędzi,dziękiktórym
wiedza może zostać usystematyzowana
iułatwiałabędzieprocestworzeniaopro­
gramowania.Podczastworzeniaoprogra­
mowaniaistotnąrolęmogąodegrać:
– narzędziapracygrupowej( groupware ),
– systemyobiegudokumentówizarządza­
nianimi( workflow ),
– Internet,intranet,pocztaelektroniczna,
portalekorporacyjne,
– narzędziadonauczaniazdalnego–e-lear-
ning(Burnat2003).
Narzędziapracygrupowejumożliwiają
swobodnyprzepływinformacjiidzieleniesię
nią.Pozwalająonezorganizowaćpracęze­
społupracującegonadprojektem,śledzić
przebiegpracykażdegozczłonkówgrupy,
zapewniająpracęnadnajnowsząwersjądo-
kumentu(Wallis2003)Zadaniatakiezwykle
pełniąrepozytoriapracygrupowej,jakchoćby
teznajdującesięwnarzędziachtypuCASE
(np.SybasePowerDesigner)czynarzędzia
służące do zarządzania projektami (np.
MicrosoftProject).Zaproponowaniemeto­
dologiiprojektowejnp.MDA( Model Driven
Architecture ) czy RUP ( Rational Unified
Process )pozwolinausystematyzowaniepracy
całegozespołuprojektowego.Wnarzędzia
pracy grupowej można zaliczyć również
narzędziasłużącedowideo-konferencji,np.
NetMeeting,któresądobrymsposobemna
szybkieprzesyłanieinformacji,komunikowa­
niesięzezdalnymizespołamiprojektowymi
czyodbywaniespotkańwirtualnych.
Systemyobiegudokumentówizarządza­
nianimiułatwiajągromadzenieiklasyfiko­
waniedokumentówwfirmie.Systemytakie
powinnycechowaćsię:
– łatwościąwodnalezieniuposzczególnych
dokumentów
– integracjązespołówrozproszonychnp.
wkrajuczynaświecie,
– podziałeminformacjidostępnejdlapo-
szczególnychużytkownikówdanegosys-
temunp.dlaanalityków,programistów,
czykierownikówprojektów.
Cechytespełnianp.rozwiązaniefirmy
Empolis,IntelligentDocumentManagement
1/2006
256590672.004.png
Mapy
wiedzy
Tekst
Atrybuty
Mapy
wiedzy
Bazy
danych
Czas
Powi zania
SMD
Sieci
semantyczne
Hurtowanie
danych
Wyszukiwanie
Automatyczne
wnioskowanie
Integracja
zasobów
informacji
Drzewa
kontekstowe
Strony
www
Reprezentacja
wiedzy
Sieci
semantyczne
Hyper tekst
Dokumenty
papierowe
Systemy
zarzdzania
dokumentami
Pliki
System
zarządzania
wiedzą
Semantyczny
model danych
Grafy
procesów
Szyfrowanie
XML
RDF
Bezpieczeństwo
Podpis
elektroniczny
Forum
dyskusyjne
Repozytorium
Pliki
Uprawnienia Autentykacja
Współpraca
Tworzenie
wspólnej
ontologii
Zarzdzanie
wersjami
Zarzdzanie
hierarchi
pami ci
SZBD
Poczta
elektroniczna
Zarzdzanie
procesami
Internet
Rys. 3. Architektura systemu zarz�dzania wiedz�.
Źródło: Staniszkis, W. 2005. Architektura systemu zarz�dzania wiedz�; Praca zbiorowa pod redakcj�
Ludosława Drelichowskiego, s. 186.
certyfikacyjnychimateriałówdlazdefi­
niowanychgruppracowników,
– przygotowaniededykowanychkatalogów
szkoleniowychikorzystaniezprostych
wobsłudze,zaawansowanychfunkcjo­
nalniemechanizmówwyszukiwania.
Wielefirmdostarczającychtechnologiędo
tworzeniaaplikacjiprzygotowujetransfery
wiedzywtakiwłaśniesposób–poprzezInter-
net,np.firmaOracle(OracleUniversityHome
–http://education.oracle.com/web_prod-plq-
dad/plsql/show_desc.redirect?redir_type=3)
czySybase(SybaseLearning–www.Sybase.
com/education).UczeniepoprzezInternet
oszczędzaczasiskracaprocespoznawania
nowychtechnologiiczyproduktów,przezco
przyspieszagenerowaniewiedzywdanym
zespole.
wiedzy,czyliinformacji,coktośumie,jaką
wiedzęposiada,pozwolinaszybkidostęp
dokonkretnychosób,wprzypadkukiedy
nastąpitakapotrzeba.Innymrozwiązaniem
wzespołachprogramistycznychmożebyć
stworzenie„siecikomunikacji”,któreokre­
ślić mogą nie tylko powiązania służbo-
we,ale również powiązania nieformalne
(Zalech,http://www.gazeta-it.pl/archiwum/
git13/sposoby_prezentacji_wiedzy.html).
Narzędziadoprezentacjiwiedzymogąbyć
rozszerzoneomacierzekompetencji,które
sąusystematyzowaneodnajmniejnieistot­
nych,przezpodstawoweażdowyjątkowych
(Probst,Raub,Romhardt2002).
Zarządzaniewiedząjestdziedzinąstale
rozwijającąsię.Obecnasytuacjarynkowa
powoduje,żetwórcyoprogramowania,spe­
cjaliści od zarządzania wiedzą, eksperci
zdanychdziedzintworzącoraztonowe
produktyinarzędzia,któremogąpomóc
pracownikom,użytkownikomsystemówna
ekstrakcję wiedzy pomocnej w dalszym
podejmowaniudecyzji.Corazwięcejtwór­
cównarzędziskłaniasiędowłączeniawsy­
stemyzarządzaniawiedząmodułówinteli­
gentnych, np. systemy ekspertowe, sieci
neuronowe.Takiepołączeniamogąbyćcie­
kawymnarzędziemdodalszegobadania
irozwojusystemówzarządzaniawiedzą.
4. Wnioski
Wybórodpowiednichnarzędzijestza-
leżny od wielkości grupy projektowej,
atakżeodwielkościprojektuwykonywa­
negoprzezdanągrupę.Ciekawymurozma­
iceniemwtakimgroniebędzierozrysowa­
niemapywiedzydanegozespołu.Wiele
informacjinatematkażdegozczłonków
zespołutrzymanejestwaktachpersonal­
nych,atakżewgłowiekażdejzosóbzaan­
gażowanychwprojekt.Rozrysowaniemap
Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW
256590672.005.png
Informacje o autorce
Mgr Bożena Borowiec –StudiaDoktoranckie,
WydziałZarządzaniaUW.
E-mail:bozena@protoss.pl.
Materiałyinformacyjneorozwiązaniu:http://www.
sybase.com/education.
Nonaka,I.iH.Takeuchi.2000. Kreowanie wiedzy
w organizacji ,Warszawa:Poltext.
Probst,G.,Raub,S.iK.Romhardt.2002. Zarządza­
nie wiedzą w organizacji ,Kraków:OficynaEkono-
miczna.
Rojek-Mikołajczak,I.2004. Techniki i narzędzia
informatyczne zarządzania wiedzą ,materiałyzkon­
ferencji„Budowanieprzewagikonkurencyjnej–stra-
tegieitechnologiezarządzaniawiedzą”,Warszawa.
Staniszkis,W.2005.Architekturasystemuzarządza­
niawiedzą.w:Drelichowski,L.(red.) Studia i mate-
riały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą ,
Bydgoszcz:PSZW.
Wallis,A.2003.Zarządzaniewiedząjakoczynnik
zwiększaniakonkurencyjnościprzedsiębiorstw,w:
Drelichowski,L.,Januszewski,A.iG.Dzieży. Zasto­
sowanie technik informacyjnych w gospodarce i zarzą­
dzanie wiedzą ,Bydgoszcz–Ciechocinek.
Zalech,W. Sposoby prezentacji wiedzy ,http://www.
gazetait.pl/archiwum/git13/sposoby_prezentacji_
wiedzy.html.
2004.Integrating
KnowlegdeManagementandGroupwareinaSoft-
wareDevelopmentEnvironment.w:Karagiannis,
D.,iU.Reimer.(red.) Practical Aspects of Knowledge
Management ,BerlinHeidelberg:Springer-Verlag.
Kisielnicki,J.2003. Zarządzanie wiedzą we współczes­
nych organizacjach ,Warszawa:WSHiPim.R.Łazars-
kiego.
Materiałyinformacyjneoprodukcie:http://www.
empolis.com/pl.
Materiałyinformacyjneorozwiązaniu:http://www.
hp.com.pl/doc/2479.
Materiały informacyjne o rozwiązaniu: http://
education.oracle.com/web_prod-plq-dad/plsql/
show_desc.redirect?redir_type=3.
1/2006
Bibliografia
Burnat,G.2003.Wykorzystanietechnologiiinfor­
matycznejwprocesiekreowaniawiedzyworgani­
zacji.w:Porębska-Miąc,T.iH.Sroka(red.) Systemy
wspomagania organizacji , Katowice: Akademia
EkonomicznawKatowicach.
Falbo,R.,Arantes,D.iA.Natali.2004.Integrating
256590672.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin