306.pdf
(
482 KB
)
Pobierz
256590672 UNPDF
Zarządzanie wiedzą z punktu widzenia
twórców systemów informatycznych
Bożena Borowiec
Celem niniejszego artykułu jest przedsta-
wienie aspektów zarządzania wiedzą w fir-
mach tworzących oprogramowanie. W poniż-
szym tekście opisany jest wpływ różnych
narzędzi na proces tworzenia oprogramowa-
nia wraz z przykładowymi rozwiązaniami,
a także rola w procesie zarządzania wiedzą,
jaką pełni menadżer projektu, i jego główne
zadania. Wprowadzenie jednorodnego śro
dowiska tworzenia oprogramowania pozwala
na tworzenie oprogramowania według jedno-
rodnego schematu, czego przykładem mogą
być metodologie projektowe wprowadzane
przez kierowników zespołów programistów.
Według japońskich autorów Nonaki
iTakeuchi’ego,wiedzęmożnapodzielićna
dwarodzaje:wiedzędostępnąorazwiedzę
ukrytą(Nonaka,Takeuchi2000).Wiedza
dostępnajestwiedząspisaną,skodyfiko
waną,ogólniedostępnąprzezwszystkich
pracownikówwfirmie,jakinazewnątrz
firmy.Wiedzaukrytajestwiedząindywi-
dualną,specyficzną,znanątylkoposiada
czowiwiedzy,trudnądosformalizowania.
Wiadomejest,żewiedzajesttworzonaprzez
jednostki,dlategonależystworzyćmechani
zmypomagająceprzekształcićwiedzęukrytą
wwiedzędostępnądlakażdegoworganiza
cji.Wspomnianiautorzywyróżnilicztery
sposobykonwersjiwiedzy,układającesię
wspiralęwiedzy.
1. Wstęp
W obecnych czasach wiedza decyduje
oprzewadzekonkurencyjnejprzedsiębiorstw.
Ciągłezmianywotoczeniu,atakżewewnątrz
firmywymuszająnazarządzającychposia-
danieaktualnejinformacji,acozatymidzie
wiedzy. Zarządzanie wiedzą i posiadanie
aktualnejinformacjiwymaganejestrównież
przezzespołyprogramistówiichkierowni
kówwprocesietworzeniasystemówinforma
tycznych.Tylkoaktualnainformacjapozwala
nasprawnyprocestworzeniaaplikacji.
Jednaknapoczątkunależyprzytoczyć
podstawowedefinicjeskładającesięnanastę-
pującąsekwencję,tworzącewniektórych
publikacjachpiramidęwiedzy.
Dane
→
Informacje
→
Wiedza
„Danesąszczątkowymi,nieuporządko
wanymisygnałami,któremogąpochodzić
zeźródełpierwotnychalbowtórnych,two
rzonychwewnątrz,jakinazewnątrzorga
nizacji”(Brillman2002).
„Informacjepowstająjakorezultatinte
growaniaiporządkowaniadanych,które
wtensposóbnabierająznaczenia”(Brillman
2002).
„Wiedzajesttoinformacjawartościowa
izaakceptowana,integrującadane,fakty,
informacje”(Brillman2002).
Socjalizacja
Eksternalizacja
Internalizacja
Kombinacja
Rys. 1. Cztery sposoby konwersji wiedzy.
Źródło: Nonaka I., Takeuchi H. 2000. Kreowanie
wiedzy w organizacji, s. 96.
Spiralataskładasięznastępującycheta
pów(Nonaka,Takeuchi2000):
– Socjalizacja–odwiedzyukrytejdowie
dzyukrytej.Kluczemdozdobyciawiedzy
ukrytejwramachsocjalizacjijestdoświad
czenieosóbprzekazującychwiedzęnp.
nauczycieleprzekazująwiedzęuczniom,
spotkaniatypu„burzemózgów”.
– Eksternalizacja–odwiedzyukrytejdo
wiedzydostępnej.Wiedzaukrytaprezen
towanajestwpostacimetafor,analogii
czymodeli.Eksternalizacjajestkluczem
dotworzeniawiedzyidostarczanowych
pomysłówopartychnawiedzyukrytej.
1/2006
63
– Kombinacja–odwiedzydostępnejdo
wiedzydostępnej.Poziomkombinacji
pozwalanausystematyzowaniewiedzy
dostępnej poprzez kategoryzowanie,
ujednolicanieposiadanejinformacji.
– Internalizacja–odwiedzydostępnejdo
wiedzyukrytej.Internalizacjapozwala
naprzyswajaniewiedzydostępnejwob
rębwiedzyukrytej,tzw.„uczeniesię
przezdziałanie”.
Wprocesietworzeniaoprogramowania
zarządzaniewiedząpowinnonastępować
nakażdymetapietegoprocesu.Zarządzanie
wiedząmożezostaćzaimplementowanie
dziękiwprowadzeniuodpowiednichnarzę
dzi zarządzania wiedzą, jak i właściwej
współpracypomiędzyosobamiwdanym
zespole.Procestworzeniaoprogramowania
przedstawionyjestwskrócienarysunku2.
Jakwiadomo,produkcjaoprogramowa
niajestprocesembardzozłożonymiczaso
chłonnym.Pisanieaplikacjizajmujebardzo
częstomiesiące,anawetlata.Dawniejwie
dzaosóbpracującychworganizacjachprzez
wielelatgromadzonabyłanapapierzelub
wgłowachosóbposiadającychją.Informacja
zgromadzona w formie papierowej była
więctrudnadouaktualnienia,natomiast
informacjazgromadzonawgłowachosób
byłatrudnodostępna,zwłaszczajeślite
osobypracowaływdużychirozproszonych
organizacjach.Cześćzważnychinformacji
niebyłaprzechowywanaczyzarchiwizo
wana,awprzypadkugdyosobyposiadające
jąopuszczałydanąfirmę,byłabezpowrotnie
utracona(Falbo,Arantes,Natali2004).
Zewzględunazłożonośćprocesutwo
rzeniaoprogramowaniajegotwórcysąnaj
bardziejnarażeninabrakaktualnychinfor
macji,np.niewiedzawynikającazesłabej
analizysystemowej,niezrozumieniapotrzeb
klientaczyzłegozaprojektowaniasystemu.
Brakitepowodowaćmogąprzestojewpro
cesietworzeniaoprogramowania.Możeteż
ononiespełniaćwymagańklienta.Aby
uniknąćproblemówwynikającychzbraku
aktualnejwiedzywzespołachprogramistycz-
nych,należywprowadzićsystemlubsystemy
zarządzaniawiedząwdanymzespoleczy
wdanejorganizacji.Istnieniewspólnejplat
formywiedzypozwolinasprawnezarządza
nieprocesemtworzeniaoprogramowania.
Analiza
systemu
Projektowanie
systemu
Kodowanie
aplikacji
Testowanie
aplikacji
Ramy czasowe
Implementacja
Usuwanie
błędów
i adaptacja
Dalszy rozwój
aplikacji
Ramy czasowe
Rys. 2. Proces tworzenia oprogramowania.
Źródło: opracowanie własne
Procestworzeniawiedzyorganizacyjnej,
którymożnaprzenieśćnapoletworzenia
oprogramowania,przebiegapoprzezwdro
żenietrzechpostaw:
– tworzeniewiedzynapostawiewłasnych
eksperymentówidoświadczeń,czyliokre-
ślenie,ktojesttwórcą,aktojestodbiorcą
wiedzy,
– nabywaniawiedzyzzewnątrznp.poprzez
benchmarking,czyliuczeniesiępoprzez
porównywanieiudoskonalaniecudzych
rozwiązań,uczeniesięodliderówrynko
wych,
– sprzężeniewiedzyzzewnątrziwewnątrz
organizacji,czyliprzepływwiedzywprzed-
siębiorstwiemiędzypracownikami,zoto
czeniaiodpracownikówdosystemówIT
(Kisielnicki2003).
Istotnąrolęwprocesietworzeniawiedzy
wzespoleprogramistycznympowinienpeł
nićkierownikzespołu.Głównąjegorolą
wtakimprocesiepowinnobyć:
– ustaleniecelówdziałaniaiichrozumie
nie,
– pobudzanietwórczejaktywnościperso
neluzespołupoprzezsprawiedliwenagra-
dzanie,sposóbformułowaniarealizowa
nychzadań,
– kształtowanieodpowiedniejatmosfery
pracypoprzezeliminowanienapięć,bez
stronność kierownika, pobudzanie do
współpracywgrupie,omawianieiobiek
tywnąocenępracyposzczególnychczłon
kówzespołu,
– organizowaniespotkań,np.burzmóz
gów,pozwalającychnawymianęinforma-
2. Zarządzanie wiedzą w zespołach
programistycznych
Zarządzaniewiedząjesttozintegrowany
zestawdziałań,któregocelemjestodpo
wiedniekształtowaniezasobówwiedzyznaj
dującej się w głowach pracowników, co
pozwala na zwiększenie wartości danej
organizacji.Jesttoprocesidentyfikowania,
zdobywaniaiwykorzystaniawiedzymający
naceluzapewnienieorganizacjiprzewagi
konkurencyjnej(Rojek-Mikołajczak2004).
64
Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW
cjipomiędzyczłonkamizespołu(Nonaka,
Takeuchi2000).
Opróczczynnikówludzkichwynikają
cychzzarządzaniawiedząwprocesietwo
rzeniaoprogramowaniaistotnąrolęspeł
niająnarzędziainformatyczne.
Solution(www.empolis.com/pl/).Jegowdro
żeniepozwalagrupiena:
– identyfikacjętreściprzypomocyprofilu
użytkownika,
– poprawęwspółpracypomiędzypracow
nikamiipartneramiwzespołachprojek
towych,
– przechowywanietreściodużejobjętości
wpojedynczymlubwrozproszonychrepo-
zytoriach,
– objęciewszystkichkontrahentów/osób
wdanymprojekcieprocesamibizneso
wymi.
Innymnarzędziamiautomatyzującymi
pracę zespołów tworzących oprogramo-
waniesąnarzędziazwiązanezwykorzysta
niem zasobów Internetu, intranetu czy
pocztyelektronicznej.Rozwiązanieoparte
naInternecie,takiejakwyszukiwarki,listy
dyskusyjne,pozwalająosobomwymieniać
doświadczeniaidzielićsięswojąwiedzą.
Częstoteżsątomiejsca,gdziemożnauzy
skaćporadydotyczącekonkretnegorozwią
zanialubpoznaćinnenarzędziaułatwiające
procestworzeniaaplikacji.Dziękitakim
systemomdostępdoinformacjijestnatych
miastowy.Wbardziejrozbudowanejformie
systemywykorzystująceInternet/Intranet
jakopostawęfunkcjonowaniatoportalekor-
poracyjne.Systemytezjednejstronyzwie
rająinformacjezróżnychźródeł,azdrugiej
integrująistniejącesystemyworganizacji
istanowiąjednąplatformęichprezentacji
niezależnieodmiejsca,wktórymaktualnie
sięznajdujemy.Jednymzprzykładówopro
gramowaniadozarządzaniawiedząopar
tegonaportalukorporacyjnymjestgrupa
produktówOfficeObjects®firmyRodan
System.Architekturasystemuzarządzania
wiedząwedługfirmyRodanSystemprzed
stawionajestnarysunku2.,aszczegółowo
produktirozwiązanieopisanejestwlitera
turze(Staniszkis2005).
Ostatnimnarzędziempomocnymwze-
społach tworzących oprogramowanie są
narzędziasłużącedozdalnejnaukitzw.
systemye-learning(LearningManagement
Systems).Zaimplementowanietakichsyste
mów pozwala na zarządzanie kwalifika
cjamipracowników,prowadzenieanalizy
lukikompetencyjnejczyadministrowanie
szkoleniamiisporządzaniestatystykoraz
raportów. Przykładem jest system firmy
HewlettPackard.Głównezadaniasystemu
LMSto:
– dostarczanieiśledzeniezindywidualizo
wanychplanównauczania,programów
3. Narzędzia zarządzania wiedzą
Istniejewielenarzędzi,dziękiktórym
wiedza może zostać usystematyzowana
iułatwiałabędzieprocestworzeniaopro
gramowania.Podczastworzeniaoprogra
mowaniaistotnąrolęmogąodegrać:
– narzędziapracygrupowej(
groupware
),
– systemyobiegudokumentówizarządza
nianimi(
workflow
),
– Internet,intranet,pocztaelektroniczna,
portalekorporacyjne,
– narzędziadonauczaniazdalnego–e-lear-
ning(Burnat2003).
Narzędziapracygrupowejumożliwiają
swobodnyprzepływinformacjiidzieleniesię
nią.Pozwalająonezorganizowaćpracęze
społupracującegonadprojektem,śledzić
przebiegpracykażdegozczłonkówgrupy,
zapewniająpracęnadnajnowsząwersjądo-
kumentu(Wallis2003)Zadaniatakiezwykle
pełniąrepozytoriapracygrupowej,jakchoćby
teznajdującesięwnarzędziachtypuCASE
(np.SybasePowerDesigner)czynarzędzia
służące do zarządzania projektami (np.
MicrosoftProject).Zaproponowaniemeto
dologiiprojektowejnp.MDA(
Model Driven
Architecture
) czy RUP (
Rational Unified
Process
)pozwolinausystematyzowaniepracy
całegozespołuprojektowego.Wnarzędzia
pracy grupowej można zaliczyć również
narzędziasłużącedowideo-konferencji,np.
NetMeeting,któresądobrymsposobemna
szybkieprzesyłanieinformacji,komunikowa
niesięzezdalnymizespołamiprojektowymi
czyodbywaniespotkańwirtualnych.
Systemyobiegudokumentówizarządza
nianimiułatwiajągromadzenieiklasyfiko
waniedokumentówwfirmie.Systemytakie
powinnycechowaćsię:
– łatwościąwodnalezieniuposzczególnych
dokumentów
– integracjązespołówrozproszonychnp.
wkrajuczynaświecie,
– podziałeminformacjidostępnejdlapo-
szczególnychużytkownikówdanegosys-
temunp.dlaanalityków,programistów,
czykierownikówprojektów.
Cechytespełnianp.rozwiązaniefirmy
Empolis,IntelligentDocumentManagement
1/2006
Mapy
wiedzy
Tekst
Atrybuty
Mapy
wiedzy
Bazy
danych
Czas
Powi
zania
SMD
Sieci
semantyczne
Hurtowanie
danych
Wyszukiwanie
Automatyczne
wnioskowanie
Integracja
zasobów
informacji
Drzewa
kontekstowe
Strony
www
Reprezentacja
wiedzy
Sieci
semantyczne
Hyper tekst
Dokumenty
papierowe
Systemy
zarzdzania
dokumentami
Pliki
System
zarządzania
wiedzą
Semantyczny
model danych
Grafy
procesów
Szyfrowanie
XML
RDF
Bezpieczeństwo
Podpis
elektroniczny
Forum
dyskusyjne
Repozytorium
Pliki
Uprawnienia
Autentykacja
Współpraca
Tworzenie
wspólnej
ontologii
Zarzdzanie
wersjami
Zarzdzanie
hierarchi
pami
ci
SZBD
Poczta
elektroniczna
Zarzdzanie
procesami
Internet
Rys. 3. Architektura systemu zarz�dzania wiedz�.
Źródło: Staniszkis, W. 2005. Architektura systemu zarz�dzania wiedz�; Praca zbiorowa pod redakcj�
Ludosława Drelichowskiego, s. 186.
certyfikacyjnychimateriałówdlazdefi
niowanychgruppracowników,
– przygotowaniededykowanychkatalogów
szkoleniowychikorzystaniezprostych
wobsłudze,zaawansowanychfunkcjo
nalniemechanizmówwyszukiwania.
Wielefirmdostarczającychtechnologiędo
tworzeniaaplikacjiprzygotowujetransfery
wiedzywtakiwłaśniesposób–poprzezInter-
net,np.firmaOracle(OracleUniversityHome
–http://education.oracle.com/web_prod-plq-
dad/plsql/show_desc.redirect?redir_type=3)
czySybase(SybaseLearning–www.Sybase.
com/education).UczeniepoprzezInternet
oszczędzaczasiskracaprocespoznawania
nowychtechnologiiczyproduktów,przezco
przyspieszagenerowaniewiedzywdanym
zespole.
wiedzy,czyliinformacji,coktośumie,jaką
wiedzęposiada,pozwolinaszybkidostęp
dokonkretnychosób,wprzypadkukiedy
nastąpitakapotrzeba.Innymrozwiązaniem
wzespołachprogramistycznychmożebyć
stworzenie„siecikomunikacji”,któreokre
ślić mogą nie tylko powiązania służbo-
we,ale również powiązania nieformalne
(Zalech,http://www.gazeta-it.pl/archiwum/
git13/sposoby_prezentacji_wiedzy.html).
Narzędziadoprezentacjiwiedzymogąbyć
rozszerzoneomacierzekompetencji,które
sąusystematyzowaneodnajmniejnieistot
nych,przezpodstawoweażdowyjątkowych
(Probst,Raub,Romhardt2002).
Zarządzaniewiedząjestdziedzinąstale
rozwijającąsię.Obecnasytuacjarynkowa
powoduje,żetwórcyoprogramowania,spe
cjaliści od zarządzania wiedzą, eksperci
zdanychdziedzintworzącoraztonowe
produktyinarzędzia,któremogąpomóc
pracownikom,użytkownikomsystemówna
ekstrakcję wiedzy pomocnej w dalszym
podejmowaniudecyzji.Corazwięcejtwór
cównarzędziskłaniasiędowłączeniawsy
stemyzarządzaniawiedząmodułówinteli
gentnych, np. systemy ekspertowe, sieci
neuronowe.Takiepołączeniamogąbyćcie
kawymnarzędziemdodalszegobadania
irozwojusystemówzarządzaniawiedzą.
4. Wnioski
Wybórodpowiednichnarzędzijestza-
leżny od wielkości grupy projektowej,
atakżeodwielkościprojektuwykonywa
negoprzezdanągrupę.Ciekawymurozma
iceniemwtakimgroniebędzierozrysowa
niemapywiedzydanegozespołu.Wiele
informacjinatematkażdegozczłonków
zespołutrzymanejestwaktachpersonal
nych,atakżewgłowiekażdejzosóbzaan
gażowanychwprojekt.Rozrysowaniemap
Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW
Informacje o autorce
Mgr Bożena Borowiec
–StudiaDoktoranckie,
WydziałZarządzaniaUW.
E-mail:bozena@protoss.pl.
Materiałyinformacyjneorozwiązaniu:http://www.
sybase.com/education.
Nonaka,I.iH.Takeuchi.2000.
Kreowanie wiedzy
w organizacji
,Warszawa:Poltext.
Probst,G.,Raub,S.iK.Romhardt.2002.
Zarządza
nie wiedzą w organizacji
,Kraków:OficynaEkono-
miczna.
Rojek-Mikołajczak,I.2004.
Techniki i narzędzia
informatyczne zarządzania wiedzą
,materiałyzkon
ferencji„Budowanieprzewagikonkurencyjnej–stra-
tegieitechnologiezarządzaniawiedzą”,Warszawa.
Staniszkis,W.2005.Architekturasystemuzarządza
niawiedzą.w:Drelichowski,L.(red.)
Studia i mate-
riały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą
,
Bydgoszcz:PSZW.
Wallis,A.2003.Zarządzaniewiedząjakoczynnik
zwiększaniakonkurencyjnościprzedsiębiorstw,w:
Drelichowski,L.,Januszewski,A.iG.Dzieży.
Zasto
sowanie technik informacyjnych w gospodarce i zarzą
dzanie wiedzą
,Bydgoszcz–Ciechocinek.
Zalech,W.
Sposoby prezentacji wiedzy
,http://www.
gazetait.pl/archiwum/git13/sposoby_prezentacji_
wiedzy.html.
2004.Integrating
KnowlegdeManagementandGroupwareinaSoft-
wareDevelopmentEnvironment.w:Karagiannis,
D.,iU.Reimer.(red.)
Practical Aspects of Knowledge
Management
,BerlinHeidelberg:Springer-Verlag.
Kisielnicki,J.2003.
Zarządzanie wiedzą we współczes
nych organizacjach
,Warszawa:WSHiPim.R.Łazars-
kiego.
Materiałyinformacyjneoprodukcie:http://www.
empolis.com/pl.
Materiałyinformacyjneorozwiązaniu:http://www.
hp.com.pl/doc/2479.
Materiały informacyjne o rozwiązaniu: http://
education.oracle.com/web_prod-plq-dad/plsql/
show_desc.redirect?redir_type=3.
1/2006
Bibliografia
Burnat,G.2003.Wykorzystanietechnologiiinfor
matycznejwprocesiekreowaniawiedzyworgani
zacji.w:Porębska-Miąc,T.iH.Sroka(red.)
Systemy
wspomagania organizacji
, Katowice: Akademia
EkonomicznawKatowicach.
Falbo,R.,Arantes,D.iA.Natali.2004.Integrating
Plik z chomika:
matrix793
Inne pliki z tego folderu:
zachowania nabywców na rynku slajdy.zip
(203 KB)
wyklady.zip
(68 KB)
veblen.doc
(141 KB)
tpd.doc
(896 KB)
testy.zip
(189 KB)
Inne foldery tego chomika:
■■GRY PC Chomikuj
Aksjomat
audiobooki
Auto Świat - czasopismo
bandażowanie - podstawy na PO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin