401.pdf

(142 KB) Pobierz
Studia i mat 2-06.indd
Innowacyjność projektów open source
Krzysztof Klincewicz
Artykuł stanowi podsumowanie projektu
badawczego dotyczącego innowacyjności
projektów open source, w którym poddano
ocenie potencjał innowacyjny 500 najpo-
pularniejszych projektów, zarejestrowanych
przez portal SourceForge.net. Analiza opiera
się na zaproponowanym schemacie pojęcio-
wym, wprowadzającym rozróżnienie między
radykalnymi wynalazkami, modyfikacjami
technologii i platformy oraz innowacjami
marketingowymi. Wyniki badań wskazują na
relatywnie niski poziom nowatorstwa tech-
nicznego w analizowanej próbie projektów,
wobec znaczącego zainteresowania progra-
mistów i użytkowników innowacyjnymi pro-
jektami. Artykuł omawia mechanizmy, które
mogą ograniczać innowacyjność inicjatyw
open source, postulując powołanie instytucji
„brokerów pomysłów”, odgrywających role
analogiczne do firm venture capital, zajmu-
jących się oprogramowaniem komercyjnym.
(Weber 2004). Czy wspólnota open source
może jednak zaoferować omawianemu
powyżej wynalazcy efektywne mechanizmy,
wspierające wdrożenie innowacji? Gdyby
odpowiedź na powyższe pytanie była pozy-
tywna, OSS mogłoby być postrzegane jako
rzeczywisty konkurent komercyjnych inicja-
tyw firm informatycznych – alternatywny
model kreowania wartości i innowacji pro-
duktowych. Czy jednak ruch open source
oferuje niezbędne formy komunikacji, pro-
mocji i współpracy, wspierając innowacyjne
przedsięwzięcia, czy może jego obecna rola
ogranicza się do popularyzacji darmowych
odpowiedników znanych technologii?
Niniejszy artykuł stanowi podsumo-
wanie projektu badawczego, którego
wstępne wyniki zostały opublikowane przez
Massachussetts Institute of Technology
(Klincewicz 2005a). Ze względu na poru-
szenie tematu – tabu i kontrowersyjne
wyniki, projekt stał się przedmiotem zain-
teresowania, krytycznych analiz i dyskusji
ze strony uczestników ruchu open source ,
badaczy akademickich oraz międzynarodo-
wej firmy analitycznej IDC. Poniższy tekst
jest próbą prezentacji założeń i wniosków
badań dla polskich czytelników.
Rozwój oprogramowania open source
prezentowany jest często jako metoda
szybszego uwzględniania innowacyjnych
pomysłów niż klasyczny model rozwoju
komercyjnego i zamkniętego oprogramo-
wania, stosowany przez firmy informatyczne
(Tuomi 2005: 434). Nie każde przedsię-
wzięcie open source może jednak korzystać
z opisywanych innowacyjnych szans, a wiele
projektów jest przerywanych z braku współ-
działania programistów – w przeciwieństwie
do komercyjnych inicjatyw, które zwykle są
kontynuowane ze względu na istniejących
użytkowników, reputację firmy lub ponie-
sione koszty. Przekonanie o bezwzględnej
innowacyjności OSS wydaje się ideali-
styczne – wiele projektów tworzy kolejne
imitacje już istniejących produktów, kon-
1. Wstęp
Wyobraźmy sobie wynalazcę, którego
obiecujący pomysł mógłby zostać prze-
kształcony w potencjalnie popularny pro-
gram komputerowy, jednak wdrożenie
tej idei wymaga współpracy z zespołem
doświadczonych programistów. Obok tra-
dycyjnych sposobów komercjalizacji pomy-
słu przez założenie firmy lub współpracę
z istniejącą organizacją, ruch open source
software (OSS) wydaje się stanowić inte-
resującą alternatywę wdrożeniową. OSS
powstało w oparciu o ideologię wolnego,
ogólnodostępnego oprogramowania,
które może być dowolnie wykorzystywane
i modyfikowane przez zainteresowanych
pod warunkiem udostępniania innym kodu
źródłowego własnych modyfikacji (koncep-
cja tzw. copyleft , pozostawionych praw włas-
ności). Obecnie OSS odgrywa znaczącą rolę
w branży informatycznej, stanowiąc przed-
miot zainteresowania organizacji użytkow-
ników oraz producentów oprogramowania
2/2006
7
256591930.002.png
centrując się na doskonaleniu interfejsu
użytkownika, wsparciu dla określonych
platform systemowych lub oferowaniu za
darmo określonych funkcji, a jedynie nie-
liczne projekty open source dotyczą nowych,
dotychczas nierozpoznanych obszarów.
Wielu badaczy przejawia tendencję do
etykietkowania każdego produktu open
source jako innowacji, stosując zamien-
nie terminy „rozwój [oprogramowania]
open source” i „innowacja open source”
(por. Harhoff, Henkel et al. 2003; Hippel,
Krogh 2003; Krogh, Spaeth et al. 2003).
Konsekwencją tej nieścisłości terminolo-
gicznej jest wypaczony obraz ruchu OSS.
Milczące założenie innowacyjności każdego
projektu open source prowadzi do błędnego
stosowania pojęć wartościujących przy defi-
niowaniu problemów badawczych, a samo
pojęcie „innowacji” może stać się jedynie
nadużywanym, pustym sloganem w kontek-
ście branży informatycznej.
Niektórzy badacze próbują podtrzy-
mać rozróżnienie między imitacją a fak-
tycznie nowatorskimi rozwiązaniami OSS.
Zgodnie z opinią Tuomiego, oprócz uni-
kalnego modelu rozwoju oprogramowania,
„nie ma nic szczególnie innowacyjnego
w projektach takich jak Linux, który przede
wszystkim rozwija funkcjonalność dostęp-
nych [dotychczas] komercyjnie systemów
operacyjnych” (Tuomi 2005: 436), a inni
autorzy wolą wymieniać wymierne nowa-
torskie osiągnięcia ruchu OSS, świadomie
unikając generalizacji obejmujących każdy
projekt open source .
“Nowy” okazuje się być szerokim poję-
ciem w literaturze marketingowej, odno-
sząc się do trzech kategorii produktów:
pozbawionych porównywalnych alternatyw
( new to the world ), nowych dla firmy oraz
udoskonalonych (przez modyfikacje już ist-
niejącego produktu) (Kamel, Rochford et
al. 2003). Oprócz tak rozumianego „bycia
nowym dla rynku”, produkt może być
również nowatorski technicznie – oparty
na nowo rozwiniętych technologiach, ich
unikalnych kombinacjach lub oryginalnych
zastosowaniu znanych technologii (Loch
2000: 257). Kreatywne repozycjonowanie
technicznie niezmienionych produktów
(innowacja marketingowa) jest efektyw-
nym mechanizmem stymulowania sprze-
daży w branży informatycznej (Klincewicz,
Miyazaki 2004), lecz zmiany w zakresie
estetyki i sposobów prezentacji znacząco
różnią się od rozwoju technologii produk-
towych.
Produkty innowacyjne obejmują więc
kategorie tak różne jak: radykalne inno-
wacje (w których nowe technologie są
wykorzystywane dla dotarcia do nowych
rynków lub zaspokojenia nowych potrzeb),
rozciąganie linii produktowych (w których
istniejące technologie oferowane są dla
nowych grup klientów) i projekty inkre-
mentalne (doskonalące funkcjonalność
istniejących rozwiązań) (Loch 2000: 249)
– pojęcie „innowacji produktowej” okazuje
się oznaczać „dywersyfikację produktową”.
Fascynacja innowacjami stwarza również
bardziej ogólny problem, określany mia-
nem „błędu pro-innowacyjnego” ( pro-in-
novation bias ) – milczącego założenia, że
każda innowacja powinna podlegać upo-
wszechnieniu i adopcji przez potencjalnych
użytkowników (Rogers 2003: 106), podczas
gdy szczególnie na rynku informatycznym
pojawia się wiele rozwiązań, których bez-
krytyczne zakupy i wdrażanie może przy-
nieść rozczarowujące konsekwencje dla
organizacji – użytkowników (Klincewicz
2005b).
Prezentowany w niniejszym artykule pro-
jekt badawczy podejmuje próbę powrotu do
intelektualnych korzeni pojęcia innowacji
przez wprowadzenie rozróżnienia między
produktami oryginalnymi a naśladującymi
już istniejące. Niektórzy badacze zajęli
się określeniem kryteriów odróżniających
radykalne innowacje od mniej fundamen-
talnych modyfikacji. Szczególnie interesu-
jąca wydaje się próba podjęta przez Dahlin
2. Innowacje w branży informatycznej
Dyskusja dotycząca innowacyjności pro-
jektów open source wymaga zrozumienia
pojęcia innowacji, szczególnie w odniesie-
niu do branży informatycznej. Klasyczna
publikacja Rogersa na temat dyfuzji inno-
wacji definiowała innowację w oparciu o jej
postrzegane przez użytkowników nowa-
torstwo (Rogers 2003: 12), a kontynuato-
rzy tej tradycji badawczej podkreślali, że
„dopóki pomysł jest postrzegany jako nowy
przez zaangażowane [w jego użytkowanie]
osoby, jest «innowacją», nawet jeśli inni
mogą uważać go za «imitację» czegoś, co
istnieje gdzie indziej” (Van de Ven 1986:
592). Paradoksalnie, w oparciu o takie
rozumienie innowacji, produkty prezento-
wane jako innowacyjne nie muszą wcale być
nowe i unikalne.
8
Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW
256591930.003.png
i Behrensa (2005), pozwalająca na łatwą
operacjonalizację i odniesienie typologii do
konkretnych przypadków. „Radykalność”
( radicalness ) wynika zdaniem autorów
z technicznej specyfikacji produktu, a nie
ze specyfiki jego dyfuzji (np. opinii użyt-
kowników), a radykalny wynalazek jest
definiowany jako spełniający trzy warunki
(Dahlin, Behrens 2005: 725):
1. nowatorski (różny od wcześniej dostęp-
nych wynalazków);
2. unikalny (rozbieżny od obecnych zainte-
resowań innych wynalazców);
3. wywierający wpływ na przyszłe technolo-
gie (stymulujący imitację).
Kryteria nowatorstwa i unikalności są
spełnione tylko wtedy, gdy w momencie
rozpoczęcia rozwoju nie istnieją porówny-
walne funkcjonalnie produkty.
Zastosowanie powyższego modelu
do produktów informatycznych wymaga
dodatkowej modyfikacji – oprogramowa-
nie jest tworzone dla specyficznych plat-
form, a w wielu przypadkach aplikacja
zbudowana dla jednej platformy nie może
być bezpośrednio przeniesiona do innego
środowiska systemowego. Współzależności
wynikające ze standardów technologicz-
nych przyczyniają się do tworzenia plat-
form technologicznych (Cusumano, Gawer
2002), w których indywidualne firmy nie
konkurują bezpośrednio z podobnymi
funkcjonalnie produktami rozwijanymi dla
innych, niekompatybilnych platform. Wiele
projektów OSS jest skoncentrowanych na
doskonaleniu i uzupełnianiu funkcjonalno-
ści systemu operacyjnego Linux. Chociaż
określone aplikacje mogą być już dostępne
dla użytkowników systemu Windows, muszą
być „ponownie wynalezione” ( re-invented )
i napisane dla innego systemu operacyj-
nego. Ich rozwój nie będzie przykładem
przełomu technologicznego, gdyż analo-
giczne korzyści i funkcje są już dostępne
dla innych platform, jeśli jednak określona
platforma jeszcze ich nie oferuje, omawiane
produkty można postrzegać jako „lokalne
radykalne innowacje” i określać mianem
„modyfikacji platformy”.
Dla uwzględnienia w poniższych bada-
niach złożoności branży informatycznej,
wyróżniono więc następujące typy innowa-
cji w obszarze oprogramowania:
– radykalne wynalazki – unikalne produkty
bez porównywalnych alternatyw,
– modyfikacje technologii – produkty zna-
cząco modyfikujące istniejące technologie,
– modyfikacje platformy – produkty
dostępne dotychczas tylko dla konku-
rencyjnych platform technologicznych,
– innowacje marketingowe – wynikające
z oryginalnego pozycjonowania i nowych
zastosowań istniejących rozwiązań tech-
nicznych.
Należy podkreślić, że oprócz ujętych
w powyższej typologii innowacji produk-
towych, ruch OSS jest źródłem licznych
innowacji procesowych i organizacyjnych,
które nie stanowią przedmiotu niniejszych
badań.
3. Metody badawcze
Badania analizują innowacyjność pro-
jektów OSS, zarejestrowanych przez
SourceForge.net – największy portal, oferu-
jący programistom open source możliwość
zarządzania dokumentacją i kolejnymi wer-
sjami kodu źródłowego rozwijanych pro-
duktów oraz udostępniania gotowych pro-
duktów użytkownikom końcowym. W lipcu
2005 SourceForge gromadziło ponad
100.000 projektów i ponad 1 milion zareje-
strowanych użytkowników. Jako największe
i najbardziej reprezentatywne forum pro-
jektów open source , a także ze względu na
łatwość dostępu do szczegółowych infor-
macji o projektach, portal SourceForge sta-
nowił popularne źródło danych dla badań
empirycznych nad ruchem open source
(por. Weiss 2005; Hahsler, Koch 2005;
Crowston, Howison 2005). Obecne stu-
dium obejmuje dużą próbę 500 projektów,
zidentyfikowanych jako projekty o najwyż-
szym „poziomie aktywności” SourceForge
(„poziomy aktywności” są automatycznie
mierzone przez portal w oparciu o wszyst-
kie działania użytkowników dotyczące pro-
jektu – w tym zgłaszanie zapytań technicz-
nych, umieszczanie informacji, modyfikacje
kodu źródłowego i inne działania związane
z rozwojem produktu). Do szczegółowych
analiz wykorzystano oprogramowanie
VantagePoint , dedykowane do agregacji
i interpretacji tekstowo-liczbowych infor-
macji technologicznych.
Chociaż SourceForge oferuje najbar-
dziej reprezentacyjny zbiór projektów OSS,
nie obejmuje jednak wszystkich znaczą-
cych produktów open source . Wiele z nich
utrzymuje własne strony internetowe albo
korzysta z SourceForge jedynie jako repo-
zytorium kodu źródłowego, przekierowując
użytkowników zgłaszających pytania tech-
2/2006
9
256591930.004.png
Populacja
Próba badawcza
Liczba projekt
17.139 (*tylko projekty aktywne)
500 (3%)
Liczba programist
34.393
6.106 (18%)
Tab. 1. Statystyki dotyczące SourceForge.net.
Źródło: opracowanie własne, dane dla całkowitej populacji: Weiss (2005).
Nowa technologia
Nowa dla platformy
Obecna technologia
Nowy rynek
Radykalna innowacja: 5 (1,0%)
Innowacja marketingowa:
3 (0,6%)
Obecny rynek
Modyfikacja
technologii: 4 (0,8%)
Modyfikacja
platformy: 52 (10,4%)
Brak innowacji: 436
(87,2%)
Tab. 2. Typy innowacji produktowych wśród 500 najaktywniejszych projektów SourceForge
Źródło: opracowanie własne.
niczne do własnych stron, czego wynikiem
są niewspółmiernie niskie poziomy aktyw-
ności na portalu SourceForge, nieodzwier-
ciedlające faktycznego zainteresowania oraz
działań programistów i użytkowników.
kacji i wykorzystania. W świecie OSS nie
istnieją fuzje i akwizycje, a alianse i ujed-
nolicenie konkurujących ze sobą projek-
tów jest rzadkim zjawiskiem, podczas gdy
komercyjni wytwórcy oprogramowania
dążą do optymalizacji portfolio produktów
dzięki łączeniu linii produktowych poprzez
alianse, przejęcia innych dostawców i poro-
zumienia o licencjonowaniu technologii.
Wyniki badań wskazują na niski udział
unikalnych projektów OSS w analizowa-
nej próbie – zgodnie z tablicą 2, jedynie
5 spośród 500 projektów można określić
mianem przełomów technologicznych, 4
były modyfikacjami technologii, 3 – inno-
wacjami marketingowymi, a pozostałe 52
projekty stanowiły modyfikacje platform,
skoncentrowane na oferowaniu funkcjo-
nalności nowej dla określonej platformy,
jednak już wcześniej dostępnej dla innych,
konkurencyjnych systemów. Wśród mody-
fikacji platformy, Linux stanowi wiodące
środowisko systemowe (chociaż system
Windows jest najpopularniejszą platformą
dla całej analizowanej próby), a projekty
koncentrują się na wdrażaniu nowej funk-
cjonalności, już popularnej wśród użytkow-
ników Windows, lub doskonalą wsparcie
dla określonych standardów technicznych
i sprzętowych (np. USB, PCMCIA, NTFS,
IEEE 1394). Takie projekty charakteryzuje
„samoobsługowy” model rozwoju: użytkow-
nicy końcowi „dopisują” funkcjonalność
wykorzystywanych systemów ze względu
na własne potrzeby, co przypomina kon-
cepcję prosumpcji, w której konsumenci
przejmują odpowiedzialność za produkcję
konsumowanych dóbr (Toffler 1990).
4. Wyniki badań
Większość analizowanych projektów opiera
się na relatywnie małych zespołach programi-
stów: 9% z nich jest rozwijanych i utrzymy-
wanych tylko przez jedną osobę, a 22% przez
2–4 programistów. Liczba programistów przy-
padająca średnio na projekt to jednak 12.21,
znacząco więcej niż wartość średnia 2.0067,
obliczona dla całej populacji projektów zare-
jestrowanych przez SourceForge (Weiss 2005:
31). Zaskakujące jest, iż wszystkie analizowane
projekty były zarejestrowane w latach 1999–
2001 – żaden spośród projektów zainicjowa-
nych w kolejnych latach nie stał się wystar-
czająco popularny, by znaleźć się w grupie
o najwyższym poziomie aktywności.
Tabela 2. prezentuje wyniki analizy, dzie-
lącej 500 projektów na grupy w oparciu
o stopień ich nowatorstwa. Tylko 64 pro-
jekty (12.8%) nie były bezpośrednimi imi-
tacjami już istniejących rozwiązań. Opisy
pozostałych 436 projektów, sklasyfikowa-
nych jako nieinnowacyjne, często wyko-
rzystywały określenia takie jak „podobny”,
„jeden z”, „oparty na [pomyśle]”, „kolejny”,
„zastępujący”. Redundancja w obszarze
OSS okazuje się stanowić poważny prob-
lem: „kolejne” aplikacje oferujące podobną
funkcjonalność tworzą niepotrzebną kon-
kurencję o rzadkie zasoby programistyczne,
ograniczając możliwość ich efektywnej alo-
10
Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW
256591930.005.png
Typ projektu
Średnia liczba
programistów
Średnia liczba
propozycji
nowych funkcji
Średnia liczba
zapytań
technicznych
Średnia liczba
wiadomości
Wszystkie
12,21
79,47
207,84
902,13
Wszystkie
(bez SourceForge)
12,19
74,08
32,56
895,56
Projekty nie-
innowacyjne
12,30
77,98
33,42
921,86
Radykalne
innowacje
21,40
555,80
17542,20
1317,00
Radykalne
innowacje
(bez SourceForge)
85,00
10,00
39,00
2403,00
Modyfikacje
technologii
38,50
236,25
0,00
0,00
Modyfikacje
platformy
8,79
35,83
31,65
795,23
Innowacje
marketingowe
7,67
28,67
1,67
228,00
Tab. 3. Statystyki dla różnych typów projektów
Źródło: opracowanie własne.
Pomimo rozczarowujących rezultatów
omawianego zestawienia, radykalne inno-
wacje w obszarze OSS istnieją, jednak
wiele z ich jest implementowanych przez
pojedynczych programistów i nieuwzględ-
nianych przez SourceForge. Model open
source oferuje jedynie ograniczone możli-
wości podziału pracy pomiędzy wynalazców
i wdrażających wynalazki. Jeśli ktoś zgłosi
nowy pomysł produktowy lub zapotrze-
bowanie na określoną, jeszcze nieistnie-
jącą funkcję produktu, musi w większości
przypadków samodzielnie wdrożyć swoją
propozycję. Pionierzy muszą więc jedno-
cześnie zajmować się generowaniem pomy-
słów, programowaniem i promocją, a taka
mieszanka ról społecznych i biznesowych
może okazać się dużym wyzwaniem dla
pojedynczych osób. Rozwój nowych pomy-
słów jest znacznie trudniejszy niż adaptacja
lub doskonalenie już sprawdzonych funkcji,
oferowanych dla innych platform technolo-
gicznych przez komercyjne organizacje.
Tabela 3. prezentuje porównawcze
statystyki dla różnych typów projektów
– w dwóch przypadkach wyłączono projekt
„SourceForge” (rozwój oprogramowania
stanowiącego podstawę zarządzania porta-
lem SourceForge.net jest również projek-
tem OSS, z którego fukcjonalności korzy-
stają wszyscy użytkownicy portalu, dlatego
jest on dla nich krytyczny i wyjątkowo chęt-
nie wspierany). Propozycje nowych funkcji
oznaczają pomysły i sugestie zgłaszane zwy-
kle przez użytkowników oprogramowania,
zapytania techniczne dotyczą problemów
z instalacją i wykorzystaniem produktu,
a inne wiadomości odnoszą się do różnych
organizacyjnych i technicznych aspektów
projektu. Projekty innowacyjne są znacząco
bardziej popularne wśród programistów niż
projekty-imitacje. Rozwój platform techno-
logicznych cieszy się większą popularnością
niż modyfikacje platformy.
Stymulowanie innowacyjności jest poważ-
nym wyzwaniem, stojącym przed ruchem
OSS. Dodatkowa analiza dokumentacji
500 projektów wykazała (tabela 4.), że
40% radykalnych wynalazków powstało
w projektach open source zainicjowanych
przez komercyjne firmy, a 50% modyfikacji
technologii było wynikiem badań akade-
mickich, podczas gdy inicjatywy hobbistów
były skoncentrowane na modyfikacjach
platform i innowacjach marketingowych.
Nowa funkcjonalność pojawia się często
w projektach OSS jako „sprezentowane
funkcje” ( feature gifts ) – oryginalny kod
źródłowy samodzielnie rozwinięty przez
jednostki lub firmy i wniesiony w momencie
przystępowania do projektu (Krogh, Spaeth
et al. 2003: 1233), ale takie wynalazki nie
2/2006
11
256591930.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin