TI_EL kierunkowskazy z diodami LED.pdf

(241 KB) Pobierz
1
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
10.08.2006
1-6
Kontrola awarii kierunkowskazów
diodowych
Informacje ogólne
W pojazdach z dopuszczeniem do publicznej komunikacji
drogowej musi istnieć kontrola działania kierunkowskazów.
Awaria kierunkowskazu musi być sygnalizowana kierowcy
optycznie albo akustycznie. Obowiązuje to we wszystkich
krajach zrzeszonych w Europejskiej Komisji Gospodarczej.
Do tej kontroli stosowane są przez producentów różne
metody. Stosowane dzisiaj metody nie potrafią rozpoznać
zwykłych świateł diodowych i sygnalizują błędy. Wszystkie
kierunkowskazy diodowe firmy Hella mają wewnętrzne
moduły elektroniczne do kontroli awarii. Kierunkowskazy
kontrolują się samoczynnie. Wytwarzają impulsy analizowane
przez moduł elektroniczny. Moduł ten symuluje żarówkę
21 W, co umożliwia eksploatację z powszechnie używanymi
czujnikami.
Już przy awarii pojedynczej diody światło może być uznane
za uszkodzone, gdyż impuls nie jest wytwarzany. Wtedy
moduł elektroniczny wyłącza symulację żarówki i czujnik
sygnalizuje kierowcy awarię.
Firma Hella oferuje moduły elektroniczne dla wszystkich
swoich kierunkowskazów diodowych; za ich pomocą możliwe
jest sygnalizowanie awarii kierunkowskazu w różnych
konfiguracjach wyposażenia pojazdu. Jest to wymagane, gdy
producent nie zapewnia kontroli awarii kierunkowskazu przez
własną instalację pojazdu. Do dyspozycji są obecnie trzy
różne moduły elektroniczne i wiele różnych typów
kierunkowskazów diodowych.
Budowa i działanie
Na wstępie należy wyjaśnić, dlaczego rozpoznawanie awarii
w różnych kierunkowskazach diodowych działa z niektórymi
czujnikami a z niektórymi nie.
1058012237.051.png 1058012237.052.png 1058012237.053.png 1058012237.054.png 1058012237.001.png 1058012237.002.png 1058012237.003.png 1058012237.004.png 1058012237.005.png 1058012237.006.png
2
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
10.08.2006
2-6
Ilustracja 1 przestawia typowy przebieg prądu przy włączeniu
żarówki. Różne czujniki wykrywają to w rozmaity sposób, na
przykład przez:
a) pomiar szczytu impulsu,
b) pomiar prądu podczas impulsu włączeniowego,
c) pomiar prądu po impulsie, gdy prąd jest stały i ma
określone natężenie, albo
d) określenie całkowitej energii przepływającej przez
lampę (powierzchnia A przedstawia całkowitą
energię).
Rys. 1
Na ilustracji 2 przedstawiono dla porównania prąd przepływa-
jący przez diodę (I LED). Z wymienionych wyżej metod żadna
nie będzie działać, gdyż ani nie ma impulsu włączeniowego,
ani natężenie prądu nie jest wystarczająco wysokie, wzgl.
całkowita energia pobierana przez obie lampy jest jednakowa
(powierzchnia B jest tak duża, jak A).
Rys. 2
1058012237.007.png 1058012237.008.png 1058012237.009.png 1058012237.010.png 1058012237.011.png 1058012237.012.png 1058012237.013.png 1058012237.014.png 1058012237.015.png 1058012237.016.png 1058012237.017.png
3
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
10.08.2006
3-6
Jeśli doda się zwykły opornik, np. kabel oporowy, prąd
zwiększa się o określoną wartość (IR) i powstaje chara-
kterystyka jak na ilustracji 3.
Rys. 3
W tym przypadku mogłaby działać kontrola wg zasady c).
Jeśli wybierze się trochę większy opór, ewentualnie zadzia-
łałaby również metoda d). Jeśli jednak lampa uległaby uszko-
dzeniu mechanicznemu, czujnik mógłby rozpoznać dołączony
opornik jako działającą żarówkę. W wyniku tego byłoby
wskazywane działające światło, mimo że by nie działało!
Oznacza to utratę dopuszczenia do komunikacji publicznej.
Do uniwersalnego zastosowania wchodzi w grę tylko jedno
rozwiązanie, działające ze wszystkimi kierunkowskazami na
rynku. Jak wykazały dotychczasowe rozwiązania, praktyczną
skuteczność kontroli można zagwarantować tylko wtedy, gdy
przepływ prądu przez żarówkę jest dokładnie symulowany
przez obwód elektroniczny. Ponieważ takie obwody są skom-
plikowane, nie jest możliwe zintegrowanie ich z diodami LED.
Aby jednak skorzystać z zalet świateł diodowych, używa się
dodatkowego modułu elektronicznego. Połączenie to oferuje
perfekcyjne a przede wszystkim zgodne z przepisami
rozwiązanie tego problemu.
Takie rozwiązanie oferuje czujnik kierunkowskazów
diodowych firmy Hella. LED-Blinkgeber von Hella.
Wszystkie kierunkowskazy diodowe firmy Hella z zintegro-
wanym modułem elektronicznym do kontroli awarii kontrolują
się samoczynnie i wytwarzają pojedyncze impulsy. Impulsy te
1058012237.018.png 1058012237.019.png 1058012237.020.png 1058012237.021.png 1058012237.022.png 1058012237.023.png 1058012237.024.png 1058012237.025.png 1058012237.026.png 1058012237.027.png
4
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
10.08.2006
4-6
są analizowane przez moduły elektroniczne. Moduły te symu-
lują żarówki 21 W. Dzięki temu możliwe jest ich stosowanie
z powszechnie używanymi czujnikami kierunkowskazów.
W razie awarii lampy, co może nastąpić już w przypadku
awarii pojedynczej diody, wspomniany impuls nie jest
wytwarzany. Moduły wyłączają symulację żarówek i czujnik
sygnalizuje kierowcy awarię.
W wyniku tego, że następuje pomiar prądu pobieranego
przez lampę w czasie 10 ms (ilustracja 4), możliwa jest
zwykła wymiana światła diodowego firmy Hella i tradycyjnego
światła z żarówką. Pojazd można także później
bezproblemowo wyposażyć w moduły elektroniczne firmy
Hella.
Rys. 4
1058012237.028.png 1058012237.029.png 1058012237.030.png 1058012237.031.png 1058012237.032.png 1058012237.033.png 1058012237.034.png 1058012237.035.png 1058012237.036.png 1058012237.037.png
5
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
10.08.2006
5-6
Jaki moduł do jakiego pojazdu?
1. Pojazdy, w których do kontroli awarii stosuje się
kontrolę zespołów po włączeniu zapłonu.
Opis wskazania awarii: Uszkodzenie lampy sygnalizowane
jest przy włączeniu zapłonu albo bezpośrednio po
wystąpieniu awarii, bez uruchomienia kierunkowskazu.
Rozwiązanie: Moduł symulujący do kontroli zespołów 24 V
(rys. 5).
Rys. 5
Nr katalogowy Hella: 5DS 009 602-001
2. Pojazdy bez czujnika kierunkowskazu, w których do
kontroli awarii stosuje się pomiar prądu.
Opis wskazania awarii: Awaria sygnalizowana jest podczas
użycia kierunkowskazu (np. podwójna częstotliwość
migania).
Rozwiązanie:
Moduł sterujący kierunkowskazów 24 V do ciągników.
Rys. 6
Nr katalogowy Hella: 5 DS 008 828-001 (rys. 6).
Właściwości modułu:
- Należy zapewnić oddzielne zasilanie.
-
Rodzaj ochrony IP 20
Moduł 24 V do naczep, nr katalogowy Hella: 5 DS 009 552-
001 (rys. 7).
Właściwości modułu:
-
Nie jest wymagane oddzielne zasilanie.
-
Rodzaj ochrony IP 6K9K.
Rys. 7
1058012237.038.png 1058012237.039.png 1058012237.040.png 1058012237.041.png 1058012237.042.png 1058012237.043.png 1058012237.044.png 1058012237.045.png 1058012237.046.png 1058012237.047.png 1058012237.048.png 1058012237.049.png 1058012237.050.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin