czujnik polozenia walu korbowego.pdf

(178 KB) Pobierz
1
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
Czujnik wału korbowego 1-2
Czujnik położenia wału korbowego
Informacje ogólne
Czujniki wału korbowego służą do określania obrotów i
położenia wału korbowego. Czujniki te są najczęściej
montowane w pobliżu koła zamachowego, przy wieńcu
zębatym. Rozróżnia się czujniki indukcyjne i czujniki Halla.
Przed kontrolą należy koniecznie się upewnić, o jaki rodzaj
czujnika chodzi.
(Dane techniczne – patrz Katalog części zamiennych).
Sposób działania
Podczas obrotu wieńca zębatego, sygnały napięciowe,
wywołane przez zmiany pola magnetycznego, kierowane są
do modułu sterującego. Moduł oblicza na tej podstawie
obroty wału korbowego i jego położenie, a z nich
podstawowe dane dla momentu wtrysku i kąta wyprzedzenia
zapłonu.
Skutki awarii
W przypadku awarii czujnika wału korbowego można
zaobserwować następujące objawy:
Przerywanie pracy silnika.
Zatrzymanie się silnika.
Zapis kodu błędu.
Przyczynami awarii mogą być:
Wewnętrzne zwarcia.
Przerwanie przewodów.
Zwarcia przewodów.
Mechaniczne uszkodzenia koła sygnałowego.
Zanieczyszczenie opiłkami.
1058013226.022.png 1058013226.023.png 1058013226.024.png 1058013226.025.png 1058013226.001.png 1058013226.002.png 1058013226.003.png 1058013226.004.png 1058013226.005.png 1058013226.006.png 1058013226.007.png 1058013226.008.png 1058013226.009.png
2
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
Czujnik wału korbowego 2-2
Wykrywanie usterek
Odczytać pamięć błędów modułu sterującego.
Sprawdzić przyłączenia elektryczne przewodów
czujnika, wtyczki i czujnika, pod kątem właściwego
połączenia, przerwania i korozji.
Zwrócić uwagę na zanieczyszczenie i uszkodzenia
czujnika.
Bezpośrednie sprawdzenie czujnika wału korbowego może
okazać się trudne, jeśli nie zna się dokładnie jego typu. Przed
badaniem należy stwierdzić, czy chodzi o czujnik indukcyjny
czy czujnik Halla. Nie zawsze można je rozróżnić optycznie.
W przypadku trzech styków we wtyczce nie można dokładnie
określić danego typu czujnika. W tym celu należy
wykorzystać specyficzne dane producenta i dane z katalogu
części zamiennych. Jak długo nie można jednoznacznie
zidentyfikować typu, trzeba zrezygnować z omomierza przy
badaniu, gdyż mógłby on zniszczyć czujnik Halla.
Sygnał czujnika indukcyjnego
Jeśli czujniki wyposażone są we wtyczkę dwubiegunową, są
to przeważnie czujniki indukcyjne. W tym przypadku można
zmierzyć opór wewnętrzny czujnika, sygnał i ewentualne
zwarcie do masy. W tym celu należy rozłączyć połączenie
wtyczkowe i zmierzyć opór wewnętrzny czujnika. Jeśli opór
wewnętrzny wynosi 200 do 1 000 (zależnie od wartości
zadanej), czujnik jest sprawny. 0 oznacza zwarcie, a M
przerwę. Badanie zwarcia do masy przeprowadza się
omomierzem, od styku przyłączeniowego do masy pojazdu.
Wartość oporu powinna oscylować około nieskończoności.
Badanie przy pomocy oscyloskopu powinno dać w wyniku
sygnał sinusoidalny o wystarczającej amplitudzie (mocy).
W przypadku czujnika Halla można zbadać jedynie napięcie
sygnału w postaci sygnału prostokątnego, oraz napięcie
zasilania. Wynikiem musi być sygnał o przebiegu
prostokątnym, zależnie od liczby obrotów silnika.
Zastosowanie omomierza może zniszczyć czujnik Halla.
Sygnał czujnika Halla
Wskazówka montażowa
Należy zwrócić uwagę na właściwą odległość czujnika od
koła sygnałowego, i jego poprawne umocowanie.
1058013226.010.png 1058013226.011.png 1058013226.012.png 1058013226.013.png 1058013226.014.png 1058013226.015.png 1058013226.016.png 1058013226.017.png 1058013226.018.png 1058013226.019.png 1058013226.020.png 1058013226.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin