Wspieranie.pdf

(619 KB) Pobierz
261886601 UNPDF
ANNA ANTCZAK
WSPIERANIE
TWÓRCZEGO MYŚLENIA I DZIAŁANIA
MŁODZIEŻY
(ZARYS PROBLEMATYKI)
Bełchatów 2005
SPIS TREŚCI
I. Wstęp……………………………………………………………….. 3
II. Twórczość, czyli co?
Prezentacja stanowisk badawczych…………………………….. 4
III. Przede wszystkim i mimo wszystko
Programy wyzwalania twórczości………………………………. 10
IV. Co można, co trzeba; czego nie należy i nie wolno
Zasady postępowania wobec stymulowanych………………… 13
V. Co robić, żeby się udało
Techniki wspierania twórczości…………………………………..19
VI. Podsumowanie…………………………………………………… 27
VII. Przypisy……………………………………………………………. 28
VIII. Bibliografia…………………………………………………........... 29
2
“Skazani jesteśmy na to,
by stanowić jedynie początek prawdy”
(Rene Char)
I.WSTĘP
Andrzej Góralski swój pasjonujący esej “O fenomenie twórczości”
kończy refleksją następującą: „Czy opis powyższy jest w zgodzie z danymi, które
przynosi opis komplementarny? Dziś, tu i teraz, sądzę, iż tak jest.(…) Nie tracę
jednak nadziei, iż pewność ta okaże się płonna i znów zacznie się poszukiwanie,
kolejny etap przygód z chwytaniem nieuchwytnego , z formowaniem rozumienia
fenomenu twórczości.” 1) Twórczość (podobnie jak nauka) ma, niedający się z niczym
porównać, walor nieskończoności. Kultywowanie tradycji poznawczych ma obecnie
wymiar nadany przez współczesność. Twórcza postawa, kreatywne myślenie i
działanie stanowią rodzaj uniwersalnego, trwałego wyposażenia, z którego - przy
zachowaniu własnej tożsamości - czerpać można radość odkrywania nowego.
Wokół takich przekonań koncentrują się zainteresowania pracy „ Wspieranie
twórczego myślenia i działania ”. Podjęte rozważania, biorąc sobie za cel analizę
twórczości jako zdolności specyficznie wyróżniającej człowieka
(rozdział II Twórczość, czyli co? Prezentacja stanowisk badawczych
rozdział III Przede wszystkim i mimo wszystko
Programy wyzwalania twórczości ),
mają jednocześnie charakter syntetyczny – zwłaszcza w części poświęconej
praktycznemu wykorzystaniu wniosków z badań naukowych
(rozdział IV. Co można, co trzeba; czego nie należy i nie wolno
Zasady postępowania wobec stymulowanych
rozdział V. Co robić, żeby się udało Techniki wspierania twórczości
Uprzywilejowane miejsce wśród przedstawionych stanowisk badawczych
zajmują poglądy E.P.Torrance’a, R. Guilforda, E. Nęcki, K. Szmidta oraz A. Góral-
skiego. Przywołanie wniosków Torrance’a i Guilforda wiąże się ze szczególnym
znaczeniem ich badań w historii poznania zagadnienia fenomenu twórczości .
Wśród różnorodnych propozycji E. Nęcki za specjalnie atrakcyjną uznano szczegóło-
wy opis treningów twórczości w powiązaniu ze zdolnościami przez nie rozwija-
nymi. K. Szmidt sformułował obszerny swoisty kodeks postępowania wobec osób
stymulowanych w kierunku twórczości. Rejestr zasad, którego inny wariant stanowi
Elementarz twórczego życia, okazuje się kolejną próbą przedstawienia metod sprzy-
jających wyzwalaniu kreatywności młodzieży. Dzięki podjęciu z powodzeniem przez
K. Szmidta eksperymentalnych lekcji twórczości w szkole, w oparciu o teorety-
czne wnioski, propozycje te zyskują tym większą wiarygodność. Także poglądy
Szmidta dotyczące niedoskonałości metod badania efektów stymulacji wydają się
godne uwagi. Proponując Nauczycielski Formularz Oceny Postawy Twórczej Ucznia
uczestniczącego w lekcjach twórczości, stwierdza Szmidt w „Szkicach do pedagogiki
twórczości”:„Prawdziwą odpowiedź o efektach lekcji twórczości otrzymamy za parę
lat, kiedy Patrycja i Sylwia zamiast zostać, jak do niedawna chciały, ekspedientkami,
odważa się zdawać na studia i zaczną realizować rzeczywiście twórczy styl życia.”
3
Interpretacja zjawiska twórczości jako fenomenu dokonana ze stanowiska
filozoficznego przez A .Góralskiego, obok części stricte naukowej zawiera także
elementy opisu intuicyjnego. W rezultacie połączenia nauki z intuicją w swej
propozycji Góralski uznaje za prototyp aktu twórczego metaforę, myślenie
metaforyczne . Wyjaśnienie istoty twórczości poprzez analogię do mechanizmu
metafory, analizowanego na gruncie XX-wiecznej teorii literatury (!), wydaje się być
syntezą przekonującą i trafną.
Czy w istocie przekonanie o wartości twórczych postaw młodzieży, o
walorach kreatywności w myśleniu, o potrzebie innowacyjności w działaniu mają
współcześnie przypisywane im w rozważaniach znaczenie dla jednostki? Czy
rzeczywiście - z punktu widzenia społeczeństwa - twórczość, niezależnie jak
rozumiana (jako wytwór, cechy osoby, proces lub wynik okoliczności), jest
pożądana?
Sądy naukowe na temat wartości tego wieloaspektowego zjawiska są jednoznacznie
twierdzące. Lecz wiadomo też, że badacze „skazani są na to, by stanowić jedynie
początek prawdy”. Nauka bowiem - podobnie jak „twórczość – jest formą
uczestnictwa w przemianach tego świata. Przecież trzeba wierzyć, iż świat, choć nie
jest i nie był najlepszym z możliwych, dąży, by takim się stać!”. 2)
Dla zadań wspierania twórczego myślenia i działania młodzieży ta właśnie dobra
wiara stanowi szlachetne źródło.
***
„Lepiej być naiwnym i produktywnym
niż doświadczonym i jałowym”(D.O. Hebb)
II. TWÓRCZOŚĆ, CZYLI CO?
PREZENTACJA STANOWISK BADAWCZYCH
Pojęcie twórczości z różnych względów okazuje się trudne do
zdefiniowania. Podkreśla to wielu badaczy, zaś wszelkie dyskusje o twórczości
rozpoczynają się od pytania: jakie warunki musi spełniać dzieło, aby można uznać je
za twórcze. Pewne kryteria są własnością szerokiego ogółu, inne zostają
wyodrębnione przez specjalistów. Poza nimi pozostają właściwości nieznane,
nierozpoznane lub przewidywane, potwierdzające złożoność problemu. Od ustalenia
wyróżników twórczości zależy zarówno wartościowanie dzieł jak wyznaczanie
metod i form kształcenia dzieci, młodzieży wcześnie zdradzających twórcze
uzdolnienia. Wydaje się więc, że z prawidłowym sformułowaniem kryteriów
rozpoznawania prawdziwie twórczych dzieł i indywidualności łączy się znaczna
odpowiedzialność.
Mimo wyraźnego w ciągu ostatnich lat zainteresowania tą problematyką,
brak teorii, która ujmowałaby wszystkie znaczenia i aspekty, jakie ludzie przypisują
twórczości. Nie ma jednej teorii twórczości, nie ma także jednej koncepcji procesu
twórczego. Zależnie od podstawy metodologicznej dominujące według badaczy
okazują się cztery aspekty twórczości:
1. Twórczość traktowana jest jako wytwór
2. Twórczość rozumiana jest jako proces
3. Twórczość bywa utożsamiana z cechami ludzi wybitnie uzdolnionych,
utalentowanych
4
4. Twórczość interpretuje się jako wynik warunków społecznych,
zewnętrznych w stosunku do twórcy.
Jeden z badaczy traktujących twórczość jako wytwór
Dean K. Simonton pisze: „Jakie znaczenie ma pojęcie twórczość?
To w pewnym sensie, na szczęście, łatwe zadanie. Psychologowie doszli do
wniosku, że twórczość musi wymagać dwóch wydrębnionych składników.
Po pierwsze: twórcza idea lub produkt muszą być oryginalne.
Tworzenie dokładnych kopii czyichś obrazów, reprodukowanie dosłownych cytatów z
czyjejś poezji lub powtarzanie teorii naukowych, które już ktoś zaprezentował światu
– nic z tego nie może być uznane za oryginalne. Żadnego z tych zachowań nie
można uznać za twórcze. Jednakże, chcąc dostarczyć znaczącego kryterium,
oryginalność musi być zdefiniowana w ścisłym związku z grupą społeczno-kulturową.
Co może być oryginalne w związku z jedną kulturą, może być starą wiedzą dla
członków innej kultury. W ten sposób odkrycie plam na Słońcu uznano za oryginalny
wkład do europejskiej cywilizacji, mimo że Chińczycy zanotowali ich obecność tysiąc
lat wcześniej.
Po drugie: oryginalna idea lub wytwór musi zostać wypróbowana w pewnym sensie.
Istota tego kryterium zależy od typu ocenianej twórczości. W terminach technologii
można powiedzieć, że idea musi być nie tylko nowa, ale musi działać. Rakieta
wykonana z bloków żużlu może być oryginalna, ale jeśli nie oderwie się od ziemi, jej
koncepcja nie może być uznana za twórczą.
Teoria naukowa musi być logiczna, spójna i poprawna pod względem
faktograficznym, żeby uznać jej wartość adaptacyjną. Teoria, która jest wewnętrznie
sprzeczna lub konfliktowa w stosunku do najlepiej ustabilizowanych empirycznych
doświadczeń, może być oryginalna, ale nie może być uznana za twórczą.” 3)
D. K. Simonton, podobnie jak inni badacze traktujący twórczość jako wytwór,
dostrzegając konieczność ustalenia obiektywnych kryteriów dzieła, wskazuje w
przytoczonym fragmencie dwie cechy istotne, pozwalające odróżnić produkt twórczy
od nietwórczego: nowość i użyteczność lub szerzej: wartość dzieła. Wśród
pokrewnych definicji twórczości tak rozumianej wymienić można także określenie
A. Góralskiego „twórcze jest to, co nowe i cenne” 4) oraz M.I. Steina „twórcze jest to,
co nowe i użyteczne dla pewnej grupy osób w pewnym okresie” 5)
Niedawno wśród zwolenników definiowania twórczości przez odwołanie
się do wartości wytworu pojawiła się tendencja do wyróżniania różnych poziomów
(szczebli) twórczości. Jedną z ważnych przesłanek, do których odwołuje się
psychologia twórczości jest przekonanie, że zjawisko twórczości poznać można np.
według Nęcki 6) na poziomie:
-twórczości płynnej
-twórczości skrystalizowanej
-twórczości dojrzałej
-twórczości wybitnej
Poziomom tym odpowiadają określone czynniki psychologiczne (np.
procesy poznawcze, motywacja, emocje), zaś cechą charakterystyczną jest
zawieranie się twórczości niższego rzędu w twórczości na wyższym poziomie.
Twórczość opisywana jest ponadto przez psychologię twórczości jako zjawisko
zmienne w czasie gdyż dostrzeżono, iż procesom typowym dla twórczości
„płynnej”, niekoniecznie odpowiadają twórczości „skrystalizowanej”, a zwłaszcza -
dojrzałej i wybitnej; to, co zauważymy obserwując „geniuszy” rozwiązujących
problemy, niekoniecznie odpowiadać będzie postępowaniu dzieci w klasie
szkolnej itd.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin