trolejbus.pdf

(619 KB) Pobierz
Politechnika Łódzka
Politechnika Łódzka
Wydział EEIA
Jarosław Bartłomiejczyk
131605 sem. V
SPRAWOZDANIE
Z INŻYNIERII RUCHU
Temat: Trolejbusy
1
Spis treści:
Spis treści……………………………………………………. 2
Wstęp………………………………………………………… 3
Dane techniczne Skoda 9Tr z silnikiem 115kW………….. 4
Obliczenia……………………………………………………. 5
Siła oporu aerodynamicznego……………………………… 5
Siła oporu toczenia………………………………………….. 5
Siła oporu wzniesienia ……………………………………... 6
Siła oporu bezwładności……………………………………. 6
Siła pociągowa………………………………………………. 6
Moc elektryczna liczona na obwodzie kół napędnych……. 6
Bezwymiarowy współczynnik D…………………………… 6
Bezpieczna prędkość w określonych warunkach…………. 7
Czas przyspieszania………………………………………… 7
Bezpieczna prędkość na łuku………………………………. 7
Czas przejazdu przez skrzyżowanie ze STOP…………….. 8
Korytarz zataczany przez trolejbus……………………….. 9
Dane techniczne Skoda 9Tr z silnikiem 170kW…………... 10
Obliczenia……………………………………………………. 11
Siła oporu aerodynamicznego……………………………… 11
Siła oporu toczenia………………………………………….. 11
Siła oporu wzniesienia ……………………………………... 11
Siła oporu bezwładności……………………………………. 12
Siła pociągowa………………………………………………. 12
Moc elektryczna liczona na obwodzie kół napędnych……. 12
Bezwymiarowy współczynnik D……………………………. 12
Bezpieczna prędkość w określonych warunkach…………. 13
Czas przyspieszania………………………………………… 13
Bezpieczna prędkość na łuku………………………………. 13
Czas przejazdu przez skrzyżowanie ze STOP…………….. 14
Wymiary trolejbusu………………………………………… 15
Wnioski………………………………………………………. 16
2
Wstęp:
Bezszynowy pojazd kołowy o nadwoziu takim jak autobus, środek
transportu miejskiego. Elektryczny autobus napędzany silnikiem
elektrycznym zasilany za pośrednictwem dwóch drążkowych odbieraków
prądu mocowanych przegubowo na dachu pojazdu, z 2-przewodowej
górnej sieci trakcyjnej o napięciu 500 - 800 Volt. W Polsce trolejbusy
korzystają z prądu stałego o napięciu 600V.
Pojazd przeznaczony jest do komunikacji miejskiej tam gdzie ulice były
zbyt wąskie na położenie na nich torów. Pomysł budowy pierwszego
trolejbusu podał w 1882 roku J. R. Finney z Pittsburgha (USA).
W tym samym czasie słynny niemiecki wynalazca Werner von Siemens
podejmował pierwsze próby zbudowania pojazdu zasilanego energią
elektryczną dostarczaną z rozpiętych w powietrzu przewodów.
W Polsce wprowadzono je dopiero przed II wojną światową (rok
1930) - w Poznaniu na linii o długości 2,2 kilometra. Obecnie trolejbusy
jeżdżą jedynie w trzech miastach: w Lublinie, Gdyni i Tychach. Najdłuższą
linią jest trasa gdyńska o długości w obie strony około 41 kilometrów.
Dziś, mimo że zostały wyparte przez autobusy, nadal można je
spotkać, m.in. w Holandii czy w Szwajcarii.
Obecnie ze względu na konieczność ograniczenia szkodliwej emisji i
możliwość pozyskiwania energii elektrycznej z czystych źródeł, trolejbusy
przeżywają renesans.
3
Dane techniczne:
Trolejbus Skoda 9Tr
z silnikiem 115kW
Masa 8990 kg
Dopuszczalna masa całkowita 16150 kg
Dpouszczalne obciążenie osi przedniej 5606 kN
Dpouszczalne obciążenie osi tylnej
100,5 kN
Szerokość rozstawu osi
2100mm
Liczba drzwi
3
Liczba miejsc
23 siedzące/77 stojących
Dane ruchowe:
Maksymalna prędkość jazdy
60 km/h [16.6 m/s]
Maksymalne średnie przyspieszenie
1.4 2
m
s
Maksymalny prąd rozruchu
330 A
Maksymalny moment obrotowy
1471 Nm przy 1500 obr/min
Moc znamionowa
115 kW
Średnie zużycie energii
2.1 kWh/km
Opóźnienie hamowania
1.7 2
m
s
Opóźnienie hamowania
bezpieczeństwa
3 2
m
Układ napędowy:
Znamionowe napięcie zasilania
600V (+20% -30%)
Średnica kół
1050 [mm]
Ogumienie
Barum 11,00-20 eHD
Przełożenie przekładni
1:10.68
Silnik trakcyjny:
Prądu stałego
Al. 2943 rN
Napięcie zasilania
600V
Moc ciągła/prąd mocy ciągłej
100kW/182A
Moc godzinna/prąd mocy godzinnej
115kW/208A
Maksymalny prąd silnika
Około 450A
Rezystancja uzwojeń
0.132Ω
Minimalne wzbudzenie silnika
40%
4
s
377698437.001.png 377698437.002.png 377698437.003.png
Układ rozruchowy:
Pojazd wyposażony jest w układ rozruchu oporowego sterowanego przez nastawnik
półautomatyczny.
Ilość stopni jazdy oporowej
8
Ilość stopni jazdy na charakterystyce naturalnej
1
Ilość stopni osłabienia wzbudzenia
2
Układ hamulcowy:
Pojazd wyposażony jest w układ hamulca elektrodynamicznego z 7 stopniami
hamowania oporowego a także klasyczny układ hamulcowy załączany po
zakończeniu hamowania elektrodynamicznego.
Obliczenia:
Opór aerodynamiczny:
F a =0,047*V 2 *A*C x
V=16,6 m/s
A=(2,5*2,860)*0,7=5m 2 Cx=0,7
F a =0,047*(16,6) 2 *5*0.7=45,3N
Opór toczenia:
F t =m*g*f o *(1+A*V 2 )
m=8990 kg; g=9,81 2
m ; f o =0,012; A=5*10 -5
F t =8990*9,81**0,012*[1+5*10 -5 *(16,6) 2 ]=1072N
Opór wzniesienia:
F w = m*g*sinα= 8990*9,81*0,258= 22753N
α=15 0
5
s
377698437.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin