Kino szoku przyszłości.pdf

(126 KB) Pobierz
Kino szoku przyszłości
ARKUSZ I - Część I. Rozumienie czytanego tekstu
Poziom podstawowy.
Czas 170 minut
Przeczytaj uwaŜnie tekst, a następnie wykonaj polecenia. Odpowiadaj tylko na podstawie tekstu
i tylko własnymi słowami, chyba Ŝe polecenie wyraźnie wymaga cytowania. Udzielaj tylu odpo-
wiedzi, o ile jesteś proszony
Kino szoku przyszło ś ci
1. W swojej słynnej ksiąŜce Szok przyszłości Alvin Toffler rysuje przejmujący obraz zachod-
niego świata. Gwałtowny rozwój cywilizacji i techniki wywołuje w społeczeństwach ustabilizowa-
nych psychologiczny szok, na który składają się, zdaniem autora, trzy sprzęŜone kompleksy zja-
wisk, jakie towarzyszą procesowi przyspieszenia zmian. Pierwszym z nich jest przelotność, krótko-
trwałość ludzkich związków wynikająca z nieustannej zmiany miejsca zamieszkania, kontaktu
z innymi ludźmi, z rzeczami tracącymi szybko wartość i, co gorsze, z ciągłymi przetasowaniami
organizacyjnych ram Ŝycia, norm postępowania, idei, wyobraŜeń. Wszystko, co było dotychczas
trwałe i waŜne w rozumieniu swego miejsca w świecie, ulega zagładzie, zostaje zastąpione warto-
ściami o charakterze przelotnym, wątpliwym, mało wiarygodnym.
2. Głębokie trudności przystosowawcze potęguje napór nowości, zdarzeń nieoczekiwanych,
zaskakujących, których przyczyną jest dynamiczny rozwój nauki i proponowanych przez nią zasto-
sowań. Toffler precyzyjnie skupia w swej ksiąŜce wszelkie moŜliwe do wyobraŜenia sytuacje; które
przejmują grozą, poniewaŜ wynika z nich, jak łatwo dzięki zaawansowanym badaniom technicz-
nym moŜna postawić społeczeństwo wobec nowych i trudnych do wyboru dylematów intelektual-
nych i moralnych. Tu następuje opisanie trzeciego po przelotności i nowości kompleksu zjawisk
towarzyszących procesowi przemian, którym jest róŜnorodność wyrobów konfekcyjnych przemysłu
i treści kultury, norm i wzorców zachowań. Zaskakiwane wciąŜ nieoczekiwanymi produktami cy-
wilizacji społeczeństwo broni się przed utratą swoich norm podstawowych, jednak trudno się
oprzeć, gdy w grę wchodzą nowe pomysły i rozwiązania. (...)
3. O tragicznych skutkach tych przeciąŜeń ludzkiego organizmu świadczą liczne przykłady
rozdraŜnienia i wyczerpania, utraty orientacji i zdolności podejmowania decyzji, wreszcie potęgują-
ca się agresywność lub głęboka apatia. Masowość występowania tych zjawisk świadczy o tym, Ŝe
nie chodzi o sporadyczne przypadki schorzeń, lecz o stopniowo postępującą chorobę całego społe-
czeństwa. (...)
4. Toffler powiada, Ŝe w człowieku współczesnym kontrola dopływu decyzji staje się działa-
niem świadomym. Kiedy się odczuwa przeciąŜenie płaszczyzny decyzjonalnej, wówczas skłonni
jesteśmy odkładać pewne postanowienia na później albo wręcz przekazujemy je komu innemu. Po-
woduje to niekiedy "zamraŜanie" naszego mechanizmu podejmowania decyzji. "Spotkałem pewne-
go razu kobietę socjologa - pisze Toffler - która wróciwszy właśnie z burzliwej i wysoce intelektu-
alnie stymulującej konferencji zawodowej w licznym gronie, usiadła przy stoliku w restauracji
i zdecydowanie odmówiła podjęcia jakiejkolwiek decyzji o tym, co chciałaby zjeść. - Na co masz
ochotę? - spytał ją mąŜ. - Zdecyduj za mnie - odpowiedziała. Kiedy mąŜ nalegał, aby wybrała juŜ
tylko spośród dwóch moŜliwości, nawet i wtedy zdecydowanie odmówiła, upierając się gniewnie,
Ŝe brak jej energii do dokonania jakiegokolwiek wyboru".
5. Szok przyszłości jest reakcją na nadmierną ilość bodźców1, które płyną z otoczenia. Zacho-
dzi ona wtedy, kiedy jednostka zmuszona jest działać ponad swymi indywidualnymi predyspozy-
cjami. W tej dziedzinie badania nie są zbyt obfite, ale przecieŜ istnieją dane dotyczące wpływu
nadmiaru bodźców na zachowanie. Pochodzą one z czasów II wojny światowej i budzą zrozumiały
niepokój. "Pewien brodaty Ŝołnierz Chindit, który walczył z armią generała Wingate'a na tyłach
linii japońskich w Birmie, dosłownie zasnął w ogniu kul. Późniejsze badania wykazały, Ŝe reakcja,
jaka wystąpiła u tego Ŝołnierza, nie była spowodowana tylko zmęczeniem fizycznym czy brakiem
snu, ale Ŝe poddał się on przemoŜnemu uczuciu apatii".
6. Podobne symptomy jak u Ŝołnierza Chindit wystąpiły w skali masowej po wylądowaniu
Ŝołnierzy alianckich w czerwcu 1944 r. na wybrzeŜach Normandii. Przebadano pięć tysięcy przy-
padków i wszyscy lekarze i psychiatrzy doszli do wspólnego wniosku, Ŝe dziwna apatia była koń-
cowym rezultatem skomplikowanego procesu załamania psychicznego. Podobna blokada moŜliwo-
ści przystosowawczych zachodzi przy szczególnie gwałtownym tempie zmian i potęŜnym napływie
strumienia nowości. Potwierdzają to badania zachowań ludzi podczas poŜarów, powodzi, trzęsienia
ziemi. H.E. Moore w pracy dotyczącej badań reakcji rozmaitych ludzi na tornado w Teksasie
z 1953 r. przytacza "zadziwiający przypadek pewnej dziewczyny, która z trudem dostała się do
sklepu muzycznego przez okno wystawowe z wybitą szybą, a potem z całym spokojem zakupiła
płytę i wyszła, mimo Ŝe przez ten czas poleciała cała szklana frontowa ściana budynku, a wszystkie
artykuły na sprzedaŜ fruwały w powietrzu". (...)
7. Wedle powszechnej opinii ogólną bierność psychiczną, typową dla stanu kataklizmu, prze-
Ŝyło społeczeństwo amerykańskie wczasach panowania prezydenta Nixona. W dalekim Wietnamie
wielkie mocarstwo prowadziło absurdalną i od dawna skazaną na niepowodzenie wojnę. Wzmagała
się działalność mafii, wielkich korporacji gangsterskich i organizacji występujących w obronie
czarnych ze słynnym Carmicaelem na czele. Do przeszłości naleŜała elegancja działania policji
i sprawiedliwość aparatu sądowniczego. Wreszcie sam prezydent ofiarował społeczeństwu szok
największy: sławną aferę Watergate, która ostatecznie dokonała spustoszenia moralnego i psy-
chicznego.
8. "Czarny film", który rozkwitł w kinie amerykańskim w końcu lat sześćdziesiątych, starał się
ująć narastanie zła w kategoriach moralnych i społecznych. Odchodziły w zamierzchłą przeszłość
dawne ideały wypracowane w czasach pionierskich, kiedy dopiero rodziła się demokracja amery-
kańska. Zastąpiły je terror i brutalna przemoc, wszechwładnie biorące w swe posiadanie zwyczajo-
we normy postępowania i doprowadzające paroksyzmy2 strachu i przeraŜenia do granic apokalipsy.
Ale w swoim widzeniu świata "czarny film" bardziej interesował się powikłaniami rzeczywistości
w stosunku do odchodzącej przeszłości niŜ perspektywami rozwoju Ŝycia na przyszłość. Dlatego
jego rola terapeutyczna była jedynie połowiczna; Ŝaden z reŜyserów filmów kryminalnych nie ana-
lizował w sposób dogłębny i dostatecznie przekonujący przeraŜających skutków zła w psychice
społeczeństwa. Owej niewiarygodnej apatii i bierności działania, szoku kulturowego, który po-
wstaje pod naporem wielu bodźców zewnętrznych. Zadowalano się na ogół przyczynami, ale takie
teŜ są prawa gatunku. Gdzieś kończą się jego moŜliwości i diagnozy poznawcze tracą swoją war-
tość uŜytkową.
9. Kiedy „czarny film” zaczął stopniowo tracić swoją siłę przekonywania, w początkach lat
siedemdziesiątych do głosu zaczęły dochodzić inne gatunki, inne typy filmów: tak zwane utwory
katastroficzne, horrory sięgające sfery parapsychologii, wskrzeszające monstrualne potwory i stra-
szydła atakujące ludzi; modna stała się fantazja naukowa (science fiction). Chodziło w nich nie tyl-
ko o odtworzenie stanu ducha społeczeństwa zaplątanego w osobliwe kataklizmy i afery polityczne,
ale jakby wyjście w przód, uzmysłowienie, do czego światła i nowoczesna cywilizacja amerykańska
zaczyna nieuchronnie zmierzać. Jakie skutki w sferze psychiki, moralności i diagnoz społecznych
proponuje. W jakimś stopniu filmy te ocierają się o prognozy Szoku przyszłości Alvina Tofflera,
tłumaczą je na obraz kultury masowej. W tym sensie pozostają cenne i godne uwagi.
2
10. Nie naleŜy zbyt przeceniać moŜliwości filmów katastroficznych, horrorów i science fiction.
Ich inspiracja intelektualna nie jest aŜ tak dogłębna, aŜeby doszukiwać się istotnych przewidywań
i moŜliwości w perspektywie nadciągających dziesięcioleci. Rozwijając fantazję i futurologię, filmy
te oddają raczej stan ducha społeczeństwa na dzień dzisiejszy niŜ ich ewentualną egzystencję
w przyszłości. Tak naleŜy je traktować.
Janusz Skwara, Kino szoku przyszło ś ci , Warszawa 1981
Przypisy za: Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/
1. bodziec - czynnik wywołujący pobudzenie organizmu; okoliczność, zdarzenie, czynnik pobudzający do
działania;
2. paroksyzm - nagłe, napadowe wystąpienie lub zaostrzenie się objawów chorobowych, atak; przen. krót-
kotrwały, ale bardzo silny, gwałtowny przejaw jakichś przeŜyć.
Zadania do tekstu
Zadanie 1. (1 pkt)
Z akapitu 1. wypisz przyczynę zjawiska nazwanego szokiem przyszłości.
................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
Zadanie 2 . (1 pkt)
Podaj ogólne sformułowanie, za pomocą którego moŜna łącznie nazwać przelotność, nowość
i róŜnorodność, o których mowa w akapitach 1. i 2.
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
Zadanie 3 . (1 pkt)
Wpisz numer akapitu, w którym J. Skwara wymienia objawy zjawiska nazywanego przez Tofflera
szokiem przyszłości.
.....................................................................................................................................................................................
Zadanie 4. (1 pkt)
Z akapitów 1. i 2. wypisz 2 wyrazy słuŜące wyraŜeniu oceny ksiąŜki Tofflera.
.....................................................................................................................................................................................
Zadanie 5. (1 pkt)
Objaśnij, jaką funkcję spełniają w tekście przywołane przez autora przykłady zachowań kobiety
socjologa, Ŝołnierza Chindit i dziewczyny z Teksasu.
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
Zadanie 6. (2 pkt)
Napisz, jakie funkcje pełnią cudzysłowy uŜyte w akapicie 4.
3
a) ................................................................................................................................................................................
b) ................................................................................................................................................................................
Zadanie 7. (2 pkt)
Objaśnij znaczenie wyraŜeń i zwrotów:
a) przeciąŜenie płaszczyzny decyzjonalnej (akapit 4.)
.....................................................................................................................................................................................
b) działać ponad indywidualnymi predyspozycjami (akapit 5.)
.....................................................................................................................................................................................
c) blokada moŜliwości przystosowawczych (akapit 6.)
.....................................................................................................................................................................................
Zadanie 8. (2 pkt)
Dopisz wyrazy bliskoznaczne do słów:
a) terapia - ...............................................................................................................................................................
b) dylemat - ............................................................................................................................................................
c) zarejestrować - ..................................................................................................................................................
d) prognoza - ..........................................................................................................................................................
e) symptom - ..........................................................................................................................................................
Zadanie 9 . (1 pkt)
Jaka cecha łączy zachowanie społeczeństwa amerykańskiego w czasie wojny w Wietnamie i Ŝołnie-
rzy amerykańskich po lądowaniu w Normandii?
.....................................................................................................................................................................................
Zadanie 10. (1 pkt)
Zaznacz jedną poprawną odpowiedź:
W akapicie 7. kolejne zdania w stosunku do zdania 1.
a) uzasadniają twierdzenie zawarte w zdaniu 1.
b) ilustrują twierdzenie zawarte w zdaniu 1.
c) przeciwstawiają się twierdzeniu zawartemu w zdaniu 1.
d) są równowaŜne twierdzeniu zawartemu w zdaniu 1.
Zadanie 11. (1 pkt)
Wyjaśnij, czym róŜni się „czarny film” amerykański od kina katastroficznego.
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
4
Zadanie 12. (1 pkt)
Zaznacz jedną poprawną odpowiedź:
Celem wypowiedzi J. Skwary jest:
a) uzasadnienie słuszności tez Tofflera przez argumenty z dziedziny filmu
b) przybliŜenie czytelnikowi poglądów Tofflera na przykładzie filmu katastroficznego
c) wykorzystanie tez Tofflera dla objaśnienia genezy filmu katastroficznego
d) pogłębienie tez Tofflera przykładami z historii filmu
Zadanie 13. (1 pkt)
Określ temat tekstu Janusza Skwary.
Zadanie 14. (2 pkt)
Na podstawie akapitu 9. nazwij 2 funkcje kina katastroficznego.
a)
................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
b)
................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
Zadanie 15. (2 pkt)
UłóŜ definicję tytułowego szoku przyszłości.
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin