ekonomia 27.10.10.doc

(39 KB) Pobierz

Konkurencyjność polskiej gospodarki:

 

·         Według „ Globalnego indeksu konkurencyjności 2010-2011” opracowane przez światowe Forum Ekonomiczne polska gospodarka zajmuje 39 miejsce, 2007 zajmowała 51 miejsce, 2008 zajmowała 53 miejsce ( za Rosją, Słowacją, Litwą, Estonią, Słowenią, Czechami)

·         Badania dotyczyły 139 krajów, objęły 13 500 firm

·         Polskę reprezentowało 170 przedsiębiorstw

·         Polska awansowała do grupy krajów „ stabilniejszej gospodarki”

·         Wśród 10 krajów postsocjalistycznych, członków Unii Europejskiej ( Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry) największa poprawa pozycji- skok nastąpił w przypadku Polski.

·         Wskaźniki brane pod uwagę przy ustaleni rankingu instytucje, introstruktura uwarunkowania makroekonomiczne, opieka zdrowotna i podstawowa edukacja, szkolnictwo wyższe, efektywność rynku towarów towarów USC zdolność absorplycyjna technologii, poziom rozwoju środowiska gospodarczego.

 

 

Ze względu na szczeble obrotu towarowego:

·         Zbytu

·         Skupu

·         Hurtowy

·         Detaliczny

 

Ze względu na stopień zrównoważenia

 

·         Producenta

·         Konsumenta

 

Ze względu na infrastrukturę rynkową

 

·         Siec sklepów, hurtowni

·         Targi- okresowe imprezy handlowe, prezentujące zazwyczaj „nowość”

·         Aukcje- sprzedaż dóbr lub praw do nich w wyniku licytacji

·         Giełda- rynek, na którym kupuje się i sprzedaje towary, usługi lub instrumenty finansowe

·         Wolne obszary celne- strefy spełniające funkcje handlowo-dystrybucyjne w odniesieniu do określonych dóbr nieobciążone opłatami celnymi

 

Podstawowe modele rynkowe

 

- konkurencja doskonała

·         Dużą liczba producentów

·         Wytwarzane i sprzedawane towary, hemogeniczne, ( czyli takie same towary np. sałata)

·         Konsumenci dobrze zorientowani o poziomie cen/ producent obojętny

·         Łatwość wejścia i wyjścia- na lub z rynku

·         Pojedynczy konsument i firma nie ma wpływu na cenę

 

- czysty monopol

·         Jedna firma, jedyny producent i dostawca

·         Zabezpieczony przed konkurencją barierami ekonomicznymi i prawnymi

·         Reklama tak lub nie

·         Kombinacje cenowo-ilościowe dla maksymalizacji zysku

 

- Monopol

·         To wyłączony nabywca jakiegokolwiek towaru, usługi lub zasobu

 

- Oligopol

·         Mała liczba producentów lub sprzedawców dominuje na całym rynku danego wyrobu

·         Wytwarzanie identycznych produktów- stal miedź

·         Wytwarzanie produktów bardzo różniących- samochody, papierosy

·         Wejście na rynek bardzo trudne

·         Konkurencja niecelowa- reklama, jakość

·         Ograniczona skłonośc do zmian cen

 

 

 

Cena, a wartość

·         Cenę nazywamy wszystko to, co, z czego dany podmiot musi zrezygnować w zamian za jednostkę nabytego dobra

·         Cena to suma pieniężna, jaką sprzedawca obciąża klienta za towar i usługę

·         Cenę najczęściej wyrażamy w pieniądzu, ale nie tylko. Np. niektórzy ludzie odczuwają pragnienie patrzenia nocą na gwiazdy. Ceny tego przeżycia nie można wyrazić w pieniądzu, jest nią natomiast czas, o jaki skrócono odpoczynek przed następnym dniem pracy

·         Wartość- zdolność dóbr do zaspokojenia potrzeb

 

- obiektywna teoria wartości jedyny czynnik tworząc wartość to praca

- subiektywna teoria wartości, wartość jest subiektywna tzw. Różna dla                        tego samego dobra u różnych osób.

A- wartość użytkowa

B- wartość wymienna

 

 

Popyt rynkowy

 

Człowiek

Konsument

                                                                                                      Rynek dóbr

 

 

 

 

Producent

Przedsiębiorstwo

 

 

 

Popyt-jest to ilość dobra, jaką nabywcy gotowi są kupić w określonym czasie przy danym poziomie cen.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin