Konkurencyjność polskiej gospodarki:
· Według „ Globalnego indeksu konkurencyjności 2010-2011” opracowane przez światowe Forum Ekonomiczne polska gospodarka zajmuje 39 miejsce, 2007 zajmowała 51 miejsce, 2008 zajmowała 53 miejsce ( za Rosją, Słowacją, Litwą, Estonią, Słowenią, Czechami)
· Badania dotyczyły 139 krajów, objęły 13 500 firm
· Polskę reprezentowało 170 przedsiębiorstw
· Polska awansowała do grupy krajów „ stabilniejszej gospodarki”
· Wśród 10 krajów postsocjalistycznych, członków Unii Europejskiej ( Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry) największa poprawa pozycji- skok nastąpił w przypadku Polski.
· Wskaźniki brane pod uwagę przy ustaleni rankingu instytucje, introstruktura uwarunkowania makroekonomiczne, opieka zdrowotna i podstawowa edukacja, szkolnictwo wyższe, efektywność rynku towarów towarów USC zdolność absorplycyjna technologii, poziom rozwoju środowiska gospodarczego.
Ze względu na szczeble obrotu towarowego:
· Zbytu
· Skupu
· Hurtowy
· Detaliczny
Ze względu na stopień zrównoważenia
· Producenta
· Konsumenta
Ze względu na infrastrukturę rynkową
· Siec sklepów, hurtowni
· Targi- okresowe imprezy handlowe, prezentujące zazwyczaj „nowość”
· Aukcje- sprzedaż dóbr lub praw do nich w wyniku licytacji
· Giełda- rynek, na którym kupuje się i sprzedaje towary, usługi lub instrumenty finansowe
· Wolne obszary celne- strefy spełniające funkcje handlowo-dystrybucyjne w odniesieniu do określonych dóbr nieobciążone opłatami celnymi
Podstawowe modele rynkowe
- konkurencja doskonała
· Dużą liczba producentów
· Wytwarzane i sprzedawane towary, hemogeniczne, ( czyli takie same towary np. sałata)
· Konsumenci dobrze zorientowani o poziomie cen/ producent obojętny
· Łatwość wejścia i wyjścia- na lub z rynku
· Pojedynczy konsument i firma nie ma wpływu na cenę
- czysty monopol
· Jedna firma, jedyny producent i dostawca
· Zabezpieczony przed konkurencją barierami ekonomicznymi i prawnymi
· Reklama tak lub nie
· Kombinacje cenowo-ilościowe dla maksymalizacji zysku
- Monopol
· To wyłączony nabywca jakiegokolwiek towaru, usługi lub zasobu
- Oligopol
· Mała liczba producentów lub sprzedawców dominuje na całym rynku danego wyrobu
· Wytwarzanie identycznych produktów- stal miedź
· Wytwarzanie produktów bardzo różniących- samochody, papierosy
· Wejście na rynek bardzo trudne
· Konkurencja niecelowa- reklama, jakość
· Ograniczona skłonośc do zmian cen
Cena, a wartość
· Cenę nazywamy wszystko to, co, z czego dany podmiot musi zrezygnować w zamian za jednostkę nabytego dobra
· Cena to suma pieniężna, jaką sprzedawca obciąża klienta za towar i usługę
· Cenę najczęściej wyrażamy w pieniądzu, ale nie tylko. Np. niektórzy ludzie odczuwają pragnienie patrzenia nocą na gwiazdy. Ceny tego przeżycia nie można wyrazić w pieniądzu, jest nią natomiast czas, o jaki skrócono odpoczynek przed następnym dniem pracy
· Wartość- zdolność dóbr do zaspokojenia potrzeb
- obiektywna teoria wartości jedyny czynnik tworząc wartość to praca
- subiektywna teoria wartości, wartość jest subiektywna tzw. Różna dla tego samego dobra u różnych osób.
A- wartość użytkowa
B- wartość wymienna
Popyt rynkowy
Człowiek
Konsument
Rynek dóbr
Producent
Przedsiębiorstwo
Popyt-jest to ilość dobra, jaką nabywcy gotowi są kupić w określonym czasie przy danym poziomie cen.
Studia_ROLNICTWO