przewodnik-duchowy-2.pdf

(8933 KB) Pobierz
Samoocena, czyli poczucie własnej wartości
Zasady życia według Dalajlamy
przewodnik
ciało - umysł - duch
duchowy
Numer 2
Marzec-Kwiecień 2013
ISSN 2299-9841
24 sposoby
10 zasad
nauczania
duchowego
na stres
Religia w szkole
Joga?
Świetny pomysł
Dlaczego ludzie odchodzą z Kościoła?
996554125.017.png 996554125.018.png
 
OD REDAKCJI
Od premiery „ Przewodnika duchowego ” upłynęły już dwa miesiące i nie
zmarnowaliśmy tego czasu. Z przyjemnością oddajemy w Twoje ręce
kolejny numer. Mamy nadzieję, że okaże się równie ciekawy, jak poprzedni.
Tym razem zastanowimy się nad kwestią nauczania duchowego oraz
miejscem religii w szkole. Temat jest ciągle na czasie, a walka episkopatu
z rządem zdaje się daleka od zakończenia. Nie łudzimy się, że nasz
artykuł wniesie coś do dyskusji możnych naszego kraju, ale chcielibyśmy
przedstawić pomysł będący – naszym zdaniem – najlepszym rozwiązaniem.
Chętnie poznamy również Twoją opinię w tej kwestii.
W tym numerze rozpoczynamy cykl artykułów na temat jogi. Na początek
trochę podstawowych informacji, a od następnego numeru zajmiemy się
konkretami.
Poświęcimy też kilka stron samoocenie, która jest bardzo ważnym
elementem rozwoju duchowego. O poczuciu własnej wartości można pisać
bardzo długo, więc ten temat również będziemy rozwijać.
Opowiemy o intuicji – czym jest i jak działa. Zasady jej funkcjonowania są
proste i warto je poznać. Tym bardziej, że wiele osób robi z intuicji jakąś
pseudo-magiczną sztuczkę, dzięki której próbuje zyskać podziw i szacunek.
Intuicja nie jest tajemniczą mocą o nieznanej naturze – jest całkowicie natu-
ralnym elementem ludzkiego życia. To system działania podświadomości i
sposób na jej kontakt ze świadomością.
O tym i jeszcze kilku ciekawych rzeczach przeczytasz w tym numerze.
Życzę przyjemnej lektury,
Wojciech P. P. Zieliński
przewodnik
Wydawca:
Wojciech P. P. Zieliński
ul. Sielawy 6/11
61-619 Poznań
ZAREKLAMUJ SIĘ
ukazała się na łamach “Przewod-
nika duchowego” , skontaktuj się z
nami.
duchowy
Redakcja:
Wojciech P. P. Zieliński
Alicja Zielińska
Monika Srebrzyńska
Patrycja Ostrowska
Joanna Kacperska
ISSN 2299-9841
Copywright by Wojciech P. P. Zieliński
Niniejsza publikacja jest darmowa i może być
dowolnie kopiowana oraz rozprowadzana tylko i
wyłącznie w niezmienionej formie.
www.przewodnikduchowy.pl
996554125.019.png 996554125.001.png 996554125.002.png
 
3
SPIS TREŚCI
2
Od redakcji
4
Zrób pierwszy krok
5
7
13
17
Religia w szkole
10 zasad nauczania duchowego
Joga? Świetny pomysł
Korzyści płynące z uprawiania jogi
7
18
Nie poddawaj się
20
Samoocena, czyli poczucie własnej
wartości
Zasady życia według Dalajlamy
24
28
29
7 przydatnych wskazówek
15 pytań, dzięki którym odkryjesz sens życia
20
31
36
Jak działa intuicja?
Dlaczego ludzie odchodzą z Kościoła?
39
42
24 sposoby na stres
Sok jest dobry!
45
Dezyderata
46
47
List umierającego mistrza
Jahwe, Jehowa, Kriszna
48
Tao Te Ching
49
Cztery umowy Tolteków
24
996554125.003.png 996554125.004.png 996554125.005.png 996554125.006.png 996554125.007.png 996554125.008.png
 
4
Kliknij w numer strony, żeby wrócić do spisu treści
Zrób pierwszy krok
Wojciech P. P. Zieliński
Wykonanie pierwszego kroku jest najprostszym sposobem osiągnięcia sukcesu. Jest to
również najtrudniejsze zadanie w każdym przedsięwzięciu. Wielu ciekawych pomysłów nie
realizujemy w swoim życiu nie dlatego, że brakuje nam umiejętności czy możliwości.
Powodem niezrealizowanych marzeń bardzo często jest to, że nie umiemy zrobić tego
pierwszego kroku.
Stare chińskie przysłowie brzmi: „ nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku ”.
To oczywiste stwierdzenie zdradza nam jedną z najważniejszych tajemnic sukcesu: musimy
odważyć się zacząć działać. Nieważne, co chcemy osiągnąć – najpierw konieczne jest
pokonanie wewnętrznych oporów.
Oto kilka rzeczy, które można zrobić, aby skutecznie postawić pierwszy krok.
1. Uwierz w siebie – wiara czyni cuda. To święta i niepodważalna prawda. Dzięki niej
zyskujesz siłę i motywację do działania.
2. Wizualizuj swój cel – wyobraź sobie świat, w którym twoje marzenia zostały
zrealizowane. Jak będzie wyglądał? Zapewne czujesz podekscytowanie i przypływ
świeżej energii.
3. Nie idź na łatwiznę – jeśli spodziewasz się, że droga do sukcesu będzie usłana różami,
możesz sobie darować całą podróż. Zaakceptuj to, że realizacja marzeń nie jest
łatwym zadaniem.
4. Rób wszystko krok po kroku – tak, jak nie zjesz jednym kęsem całego tortu, tak nie
osiągniesz sukcesu za jednym zamachem. Zaplanuj swoje działania i wykonuj jego
etapy po kolei.
NIE CZEKAJ...
1. Nie czekaj, aż okoliczności będą
doskonałe – bez względu na to, jak
długo czekasz, zawsze wydarzy się
coś, co sprawi, że okazja nie będzie
idealna.
2. Nie czekaj, aż wszyscy się z tobą
zgodzą – zawsze znajdzie się ktoś,
kto będzie miał inne zdanie niż ty.
To jest zupełnie normalne.
3. Nie czekaj, aż twoje możliwości
będą większe – możesz myśleć, że
musisz podnieść swoje umiejętno-
ści bądź zasobność portfela, zanim
podejmiesz się realizacji marzenia.
Ale prawda jest taka, że to właśnie
działanie przyczynia się do szlifo-
wania umiejętności i zdobywania
pieniędzy.
Praktyka duchowa jest jedną z najtrudniejszych i zarazem
najwspanialszych rzeczy, jakie człowiek może robić w
życiu. Tak naprawdę każdy jego krok jest elementem
duchowego działania. Wielu ludzi nawet nie próbuje się
przymierzać do pracy nad sobą. Nie chcą poświęcać czasu
na zadanie, które wydaje im się zbyt trudne; są
przygnieceni ogromem wiedzy i ilością ścieżek wiodących
ku temu samemu celowi. Duchowość prowadzi bowiem
zawsze do jednej i tej samej rzeczy – choć jest ona
nazywana różnie w zależności od tradycji duchowej.
Wielu z nas nie wie, co wybrać. Kto mówi prawdę, a kto
się myli? Czy nauczyciele duchowi są szczerzy, czy może
chcą tylko wyciągnąć od nas trochę pieniędzy? Pytania
można mnożyć i mnożyć, ale to nie przybliży nas ani trochę
do odniesienia sukcesu. Zamiast zastanawiać się, zróbmy
pierwszy krok.
996554125.009.png 996554125.010.png 996554125.011.png 996554125.012.png
 
Kliknij w numer strony, żeby wrócić do spisu treści
5
Religia w szkole Wojciech P. P. Zieliński
Od jakiegoś czasu trwa spór o nauczanie religii w szkole. Wielu
mądrych ludzi przedstawia argumenty za pozostawieniem albo
usunięciem religii z programu nauczania. Prawdziwy problem
nie leży jednak w obecności religii w szkole, lecz w tym, czego się
naucza.
Uczniowie nie lubią lekcji religii. Dlaczego? Powodów jest kilka,
ale najważniejszy z nich to taki, że nie odpowiada ich
oczekiwaniom i nie udziela odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Nie pomaga też rozwiązywać problemów, zamiast tego tworzy ich
jeszcze więcej. Przedstawiciele Kościoła zazwyczaj nie
pozostawiają intelektualnego pola manewru swoim słuchaczom.
Narzucają z góry ustalone poglądy, nie dopuszczając sprzeciwu
czy polemiki, a swoją wiarę traktują jak prawdę ostateczną. Takie
podejście nie jest właściwe z punktu widzenia rozwoju
duchowego. Każdy człowiek ma prawo do wybrania takiej
praktyki, jaka mu odpowiada. Gwarantuje nam to konstytucja.
Jeśli zapomnimy, że przepisy prawne obejmują również dzieci, z
łatwością przekroczymy granicę ich wolności osobistej.
Nauka w szkole
Czego powinny uczyć się nasze dzieci na lekcjach religii? Przede
wszystkim nie wolno ograniczać zajęć do jednej tylko religii.
Obecnie w szkołach przekazuje się tylko nauki Kościoła
Katolickiego, a pomija wszystkie inne wyznania i filozofie. Taki stan rzeczy można zrozumieć, skoro
żyjemy w kraju katolickim. Czy jednak jest to właściwa droga edukacyjna? Dzieci powinny mieć
szansę zapoznania się nie tylko z chrześcijaństwem, ale też z buddyzmem, hinduizmem, islamem,
taoizmem i innymi nurtami filozoficznymi . Na całym świecie istnieją wspaniałe święte teksty, nauki
wielu mędrców i ogromna ilość praktyk duchowych – nie są one ani trochę gorsze od tego, co ma do
przekazania nauka katolicka. Występujące między nimi różnice wyrastają najczęściej z odmienności
kręgów kulturowych. Jednakże etyka i moralność zazwyczaj są bardzo do siebie podobne. W
rzeczywistości poszczególne religie mają ze sobą więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać. Nasza
niewiedza na ten temat wynika z braku teologicznej i filozoficznej edukacji.
Szkoła z założenia powinna przekazywać wiedzę w sposób obiektywny. W przypadku religii jest to
trudne do osiągnięcia, ponieważ większość z nas stawia swoje wyznanie w opozycji do wszystkich
innych. Gdyby zapytać przechodniów na ulicy, prawdopodobnie większość nie byłaby zadowolona z
nauczania w szkole jakiejkolwiek religii poza ich własną. Człowiek zazwyczaj obawia się rzeczy,
których nie zna i nie rozumie. Jeśli słyszy ostrzeżenia przed innymi wyznaniami, niejako
automatycznie nastawia się do nich negatywnie.
We współczesnych szkołach brakuje zajęć poświęconych tolerancji, szacunkowi i innym
uniwersalnym wartościom ludzkiego życia. Właśnie takie rzeczy powinniśmy przekazywać młodym
ludziom na lekcjach religii. Promujmy mądrość i zrozumienie, zamiast zniewolenia i uprzedzenia .
996554125.013.png 996554125.014.png 996554125.015.png 996554125.016.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin