KONSPEKT ZAJĘĆ Z MIKRO TENISA
Marcin Korbik
Temat: Zabawy z tenisem
Zadanie główne: Nauczanie zabawy „Traf w materac”
Zadanie dodatkowe: Doskonalenie zabawy „Tenisowy głupi Jaś”
Miejsce: Sala gimnastyczna
Klasa: III SP
Czas trwania: 45min
Liczba ćwiczących: 14
Przybory i przyrządy: rakiety tenisowe, piłki tenisowe, piłeczki do tenisa stołowego, kosze plastikowe, opakowania od jajek, materace
NAZWA ZABAWY, ĆWICZENIA
OPIS PRZEBIEGU ZABAWY, ĆWICZENIA
Część I
Czynności organizacyjno-porządkowe
Zbiórka, podanie tematu lekcji, sprawdzenie obecności i liczebności grupy, omówienie lekcji, przypomnienie o bezpieczeństwie
4 min
Ustawiamy dzieci w szeregu
Zabawa orientacyjno-porządkowa
„Układanka”
Dzielę dzieci na dwa 7-osobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje do dyspozycji 20 piłek tenisowych. Zadaniem zespołów jest ułożenie na podłodze dowolnej figury z piłek.
5 min
Zwracam uwagę na to, że nie jest to zabawa na czas. Po upływie 4 min oceniam inwencję twórczą dzieci
Ćwiczenia kształtujące
ćw. NN
ćw. RR i NN
ćw. skoczności
ćw. T w pł. strzałk.
ćw. RR
ćw. szyi
ćw. T w pł. kombin.
ćw. T w pł. czołowej
ustawienie w kole
- bieg dokoła sali
- w truchcie skip A
- w truchcie krążenia RR w przód
- to samo w tył
- przekładanka
- naprzemienne podskoki jednonóż z unoszeniem LR i PR w górę
ustawienie w rozsypce
- skłony do LN i PN z wyprostem T
- stanie w lekkim rozkroku, skurcz poziomy RR i rzuty RR w tył
- skłony głowy w tył i na boki
- krążenie T
- skłony T w lewo i w prawo
Nauczyciel ustawia się w najbardziej widocznym dla wszystkich miejscu sali i demonstruje ćwiczenia
Zabawa ożywiająca
„Piłki do dołka”
Dzieci ustawiają się w rozsypce na całej sali, trzymając w ręce 1 piłkę do tenisa. Na jeden gwizdek prowadzącego biegają w dowolnych kierunkach podrzucając piłkę w górę jedną ręką, a łapiąc w drugą. Na dwa gwizdki odbijają piłkę o podłoże(na zmianę PR i LR). Na trzeci gwizdek biegną jak najszybciej do ustawionych koszy i wrzucają do nich piłkę. Zabawa polega na jak najszybszym umieszczeniu piłki w „dziupli”.
Przed zabawą nauczyciel rozmieszcza 4 kosze(„dziuple”) w narożnych częściach sali, a podczas zabawy gwizdki wykonuje w różnej kolejności
„Jajeczna rzucanka”
Dzielę dzieci na 4 zespoły i każdemu z nich wręczam po 3 piłeczki ping-pongowe. Zespoły ustawiają się w czterech rzędach na wyznaczonej linii, ok. 2m od leżących przed nimi pustych foremek do jajek. Każda foremka podzielona jest na pola o określonej wartości punktowej. Pierwsze dziecko z rzędu rzucając po kolei 3 piłeczki tenisowe, stara się trafić w pola o najwyższej wartości punktowej. Wygrywa dziecko, które zdobyło największą ilość punktów
8 min
Przed zajęciami (w domu) przygotowujemy foremki od jajek, najlepiej kolorując pola farbami. Tłumaczymy dzieciom, jaka jest wartość poszczególnych pól.
„Traf w materac”
W zespołach jak wyżej, każde dziecko bierze do ręki rakietę tenisową, piłkę i ustawia się ok. 5m od ściany. Ich zadaniem jest trafienie uderzeniem forhendowym (po koźle) w stojące pionowo przy ścianie materace. Jeśli uderzenie jest niecelne, dziecko odpada z gry. Jeśli doszło celu, zespoły przesuwają się 1,5 do tyłu. Wygrywa ten zawodnik, który z najdalszej odległości trafi w stojący materac. (po „rundzie forhendowej” powtarzamy konkurs uderzeniem z bekhendu)
10 min
Wyznaczamy miejsca, z których dzieci uderzać będą piłkę, kontrolujemy przebieg zabawy
„Tenisowy głupi Jaś”
Dzieci dobierają się trójkami i otrzymują 1 plastikowy kosz. Dwójka z nich trzyma rakiety i ustawia się naprzeciwko siebie na całej szerokości sali. Trzecia osoba trzyma oburącz kosz i staje pomiędzy nimi. Dzieci stojące na skraju odbijają między sobą piłkę dowolnym sposobem, z zastrzeżeniem, że odbicia muszą być wykonywane po koźle. Zadaniem „głupiego Jasia” jest takie operowanie koszem by przechwycić uderzaną piłkę. Jeśli mu się to uda, zmienia się z osobą, która zepsuła zagranie
7 min
Kontrolujemy przebieg zabawy
Część III
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienia dla najaktywniejszych dzieci, pożegnanie
2 min
Dzieci odnoszą sprzęt do magazynku, po czym ustawiają się w szeregu
marcin23.14