Zarządzanie.doc

(57 KB) Pobierz
1

1.Jaka jest istota zarządzania?

·         Zarządzanie – zespół działań decyzyjnych, obejmujących planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie nastawionych na wykorzystanie następujących zasobów organizacji i jej otoczenia ludzkich, rzeczowych, finansowych, informacyjnych, aby spełnić cele organizacji w wydajny i skuteczny sposób.

·         Planowanie – polega na formułowaniu celów i określeniu sposobów ich osiągania w konkretnych warunkach otoczenia przedsiębiorstwa.

·         Organizowanie – logiczne grupowanie działań i zasobów tak, aby można było osiągnąć założone cele skutecznie i sprawnie.

·         Motywowanie – proces oddziaływania ma postawę i zachowanie pracowników, aby współpracowali ze sobą w interesie przedsiębiorstwa.

·         Kontrola – proces permanentnej obserwacji i porównywania stanu rzeczywistego z planem i ustalenia wielkości odchyleń i przyczyn ich powstawania.

2.Cechy zarządzania wg Druckera.

Zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi.

Tworzenie efektywnych zespołów oznacza:

·         Prawidłowy dobór najbliższych współpracowników

·         Wyznaczanie zespołowi długofalowych celów i doraźnych zadań

·         Zapewnienie otwartej komunikacji wewnątrz zespołów oraz dbanie o maksymalne wykorzystanie  wiedzy, kwalifikacji i umiejętności członków zespołu

·         Zarządzanie relacjami wewnątrz zespołu (podział zadań i odpowiedzialności)

·         Zarządzanie nieformalnymi stosunkami wewnątrz zespołu

3.Jakie są podstawowe decyzje zarządzające?

·         Ustalenie długofalowych celów strategicznych i sposobów ich realizacji – strategii

·         Planowanie (ustalanie sekwencji przyszłych działań oraz środków niezbędnych do ich zrealizowania)

·         Ustalenie zakresu, przedmiotu i metod kontroli

·         Decydowanie o przebiegu procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie przemysłowym

·         Organizowanie, czyli grupowanie zasobów materialnych i ludzkich oraz ustalenie relacji między nimi

·         Kierowanie zachowaniami ludzkimi, wybór sposobów oddziaływania

·         Kształtowanie potencjału społecznego organizacji

·         Specyficzne decyzje, które wymusza umiędzynarodowienie, czy globalizacja procesów zarządzania

4.Jakie umiejętności wg Państwa powinny mieć osoby zarządzające?

·         Pełnienie funkcji zarządzania wymaga pewnych cech psycho – fizycznych

·         Zarządzanie wymaga specyficznej motywacji

·         Menadżerowie muszą chcieć i umieć oddziaływać na ludzi

·         Zarządzanie wymaga pewnych kwalifikacji intelektualnych

·         Menadżer musi umieć dysponować swoimi osobistymi zasadami na nowe przedsiębiorstwo

·         Nie jest prawdą, że menadżer niczego nie musi zrobić osobiście

5.Czym jest i jakie są cechy organizacji?

a).Organizacja (gr. - uporządkowanie) to celowa grupa społeczna, która funkcjonuje według pewnych reguł i zasad, współpracująca ze sobą - by osiągnąć określony cel. Istotą organizacji jest świadomość zasad, reguł, misji, celów oraz synergia (dopasowanie, wspomaganie działań innych).

b).Cechy organizacji:

·         Całość, której składniki przyczyniają się do realizacji celów tej całości

·         Zdolność zachęcenia członków do uczestnictwa w organizacji

·         Organizacja przyczynia się do prowadzenia swych części (osobiste potrzeby, zamierzenia, ambicje)

·         Spójność i dopasowanie

6.Organizacja jako system społeczno – techniczny.

·         Podsystem celów i wartości – określa misję jaką organizacja spełnia w otoczeniu oraz w stosunku do pracowników

·         Podsystem psychospołeczny – zawiera uczestników organizacji, ich motywacje, postawy, wartości i kulturę

·         Podsystem techniczny – technologie know – know, maszyny, budynki itp.

·         Podsystem struktury –formalne zasady podziału zadań, uprawnień czy odpowiedzialności

·         Podsystem zarządzania – mechanizmy koordynacji i uzgadnianie pozostałych podsystemów w procesach podejmowanych decyzji

7. Charakterystyka otoczenia bliższego przedsiębiorstwa (sieć).

8.Charakterystyka otoczenia dalszego organizacji (makrootoczenia).

9.Czym jest strategia przedsiębiorstwa?

To plan działania organizacji, związany z jej pozycją w otoczeniu (obecną i przyszłą) oraz pewne względnie trwały sposób działania.

Podstawowe elementy działania przedsiębiorstwa:

·         Domena działania – określa gdzie i komu firma zamierza sprzedawać swoje wyroby lub usługi

·         Strategiczna przewaga – polega na tym, aby w ramach wybranej domeny być bardziej atrakcyjnym partnerem niż inne firmy

·         Cele strategiczne – określają co konkretnie firma chce osiągnąć w kolejnych okresach i pozwalają kontrolować czy firma osiąga sukces

·         Funkcjonalne programy działania – są przełożeniem koncepcji strategii na konkretne działania na każdym stanowisku pracy na codzienne zachowania każdego pracownika

10.Analiza SWOT w przedsiębiorstwie.

Kompleksowa metoda służąca do badania otoczenia organizacji oraz analizy jej wnętrza.

Metodyka analizy SWOT:

Etapy analizy:

·         I etap – klasyfikacja oraz analiza szans i zagrożeń:

a).analiza w jakich sektorach i regionach działa przedsiębiorstwo

b).analiza makrootoczenia – podział na segmenty i analiza szans i zagrożeń w każdym z nich

c).analiza otoczenia (bliższego przedsiębiorstwa)

Efekt końcowy – wypełnienie górnych pól macierzy.

·         II etap – klasyfikacja oraz analiza mocnych i słabych stron firmy.

Analiza wymagana przeprowadzenia szeregu analiz cząstkowych np. analiza portfela produkcji; badanie cyklu życia produkcji i technologii.

Efekt końcowy – wypełnienie dolnych pól macierzy.

·         III etap – określenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa i kierunków rozwoju.

a).analiza powinna określić decyzji strategicznych w kategoriach maksymalizowania szans płynących z otoczenia i mocnych stron organizacji lub minimalizowania zagrożeń płynących z otoczenia i słabych stron firmy

b).jest to najbardziej kompleksowa metoda analizy – zbiorczo prezentuje czynniki wpływające na rozwój firmy

c).jest to narzędzie uniwersalne – może być bardzo proste jak i przy jego wykorzystaniu można posłużyć skomplikowanymi technikami analizy

d).pomaga rozróżnić czynniki, które firma może wpływać od tych, które są od niej niezależne

11.Macierz BCG jako metoda analizy portfelowej.

Macierz BCG opracowana przez Boston Consulting Gropu jest najstarszą i najprostszą metodą prezentacji portfela produkcji. Została skonstruowana na podstawie dwóch zmiennych stopy wzrostu rynku oraz względnego  udziału w rynku badanego produktu lub grupy produktów.

Typologia produktów firmy wg macierzy BCG:

·         Dojne krowy (żywiciele) – przynoszą nadwyżki netto i finansują pozostałe wyroby. Wzrost rynku jest mały, ale mają na nim znaczny udział i silną pozycję niska pozycja na krzywej doświadczeń  (przewaga kosztowa)

·         Gwiazdy (przebojowe) – wymagają nakładów, nie przynoszą zwykle nadwyżki finansowej, mimo znacznych przychodów. Wysoki wzrost rynku, produkt konkurencyjny i rozwojowy, warty inwestowania

·         Dylematy (znaki zapytania) – produkty deficytowe, ciężko określić ich możliwości . Niski udział w rynku, ale doinwestowanie mogą być gwiazdkami.

12.Wymiany procesu planowania.

a).Układ organizacyjny:

Ø      Korporacje

Ø      Filie

Ø      Grupy

Ø      Funkcjonalne

Ø      Wydziały

Ø      Departamenty

Ø      Produkty

Ø      Projekty

Ø      Pomysły

b).Przedmiot:

Ø      Produkcja

Ø      Badania

Ø      Rynkowe

Ø      Rozwój

Ø      Finanse

Ø      Marketing

Ø      Zakupy

Ø      Siła robocza

Ø      Wyposażenie

c).Elementy:

Ø      Statut

Ø      Ogólne zasady

Ø      Cel

Ø      Zadania

Ø      Strategia

Ø      Polityka

Ø      Programy

Ø      Budżety

Ø      Procedury

Ø      Reguły

d).Charakterystyki:

Ø      Złożoność

Ø      Ogólność

Ø      Znaczenie

Ø      Strategia lub taktyka

Ø      Jawność

Ø      Forma pisemna lub nie pisemna

Ø      Formalne, nieformalne

Ø      Łatwość wdrożenia

Ø      Racjonalność

Ø      Elastyczność

Ø      Koszt

e).Czas:

Ø      Stałe

Ø      Długookresowe

Ø      Średniookresowe

Ø      Krótkookresowe

Przedmiot planu: określa sfery działania organizacji, których dotyczy plan. Planować można więc np. produkcją itd.

Układ organizacyjny: ustalenie szczebla organizacji, dla którego opracowany jest plan, albo wyznaczenie komórek odpowiedzialnych za wdrożenie planu.

13.Etapy procesu planowania.

·         Ustalenie celów

·         Identyfikacja problemów

·         Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań

·         Ocenianie konsekwencji

·         Dokonywanie wyboru

·         Wdrażanie planu

·         Kontrola realizacji

14.Biznes plan:

To plan przyszłych działań gospodarczych oraz ich oczekiwanych rezultatów, mających na celu ocenę skutków zamierzonych działań. Pozwala zidentyfikować problemy jak znaleźć ścieżkę ich rozwiązania.

Typowa zawartość biznes planu:

·         Streszczenie menadżerskie

·         Charakterystyka rynku uwzględniająca prognozy zmian

·         Charakterystyka przedsiębiorstwa, którego plan dotyczy

·         Proponowane działania stymulujące sprzedaż

·         Prognozowanie rozmiaru sprzedaży

·         Informacje o sposobie sfinansowania działalności

·         Podsumowanie analiz organizacji i otoczenia, częstwo w postaci analizy SWOT

15.Rodzaje kontroli.

16.Składniki struktury organizacyjnej.

17.Charakterystyka wybranego rodzaju struktury organizacyjnej.

18.Planowanie zasobów ludzkich w organizacji.

a).planowanie zaludnienia to ogół decyzji dotyczących celów i wszystkich działań związanych z człowiekiem w procesie pracy np. polityka płacowa, działalność socjalna.

b).Cele planowania w ZZL:

·         Określanie poziomu zasobów ludzkich, który jest niezbędny do realizacji celów przedsiębiorstwa

·         Minimalizacja kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa

·         Optymalizacja zasobów wiedzy i umiejętności organizacji

·         Stabilizacja sytuacji kadrowej

·         Skonstruowanie systemu ocen pracowników

c).Etapy procesu planowania:

·         Zbieranie i analizowanie danych oraz przewidywanie trendów w celu opracowania prognozy popytu i podaży personelu

·         Formułowanie przez dyrektora personalnego i naczelnego celów zarządzania potencjałem społecznym ściśle związanych z celami strategicznymi organizacji

·         Tworzenie i wdrażanie planów i programów działania w zakresie obsady, oceny, wynagrodzenia i rozwoju

·         Kontrola i ocena planów oraz programów – odpowiedź na pytanie czy cele zostały osiągnięte?

19.Istota rekreacji i selekcji pracowników:

·         Rekrutacja – „przyciągnięcie” do przedsiębiorstwa kandydatów d pracy na danym stanowisku (bierna, aktywna, wewnętrzna, zewnętrzna), działania polegające na poinformowaniu potencjalnych kandydatów o firmie i warunkach uczestnictwa w niej, wytworzenie pozytywnych postaw i chęci zatrudnienia.

·         Selekcja – proces zbierania informacji o kandydatach na uczestników organizacji i dokonywania wyboru najbardziej odpowiedniego na oczekujące stanowisko.

20.Metody i źródła rekrutacji pracowników:

·         Wewnętrzny rynek pracy – osoby zatrudnione w organizacji

·         Zewnętrzny rynek pracy – osoby niezatrudnione w organizacji w wieku produkcyjnym i zdolnym do pracy

Źródło rekrutacji decyduje o metodach i narzędziach rekrutacji.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin