Lekcja_spiewu.pdf

(145 KB) Pobierz
Muzyka.indd
2
Lekcja Ă piewu
Joanna Kie ï biewska
Ă piewu
Gdzie s ï yszysz Ă piew, tam wchod ě ,
tam dobre serca maj È .
½ li ludzie, uwierz mi,
ci nigdy nie Ă piewaj È .
Fot. Comstock
Motywem przewodnim b Ú dzie dzi Ă
Ă piew, dla jednych przyjemna i ï a-
twa forma muzykowania, dla dru-
gich zwyczajne utrapienie. A szko-
da! Przecie ĝ ka ĝ da lekcja muzyki,
czy to w przedszkolu, czy w szkole,
ma zach Ú ca Ê i uczy ÊĂ piewu. Dla-
czego wi Ú c tylko nieliczni doro Ă li
maj È odwag ÚĂ piewa Ê ? Dlaczego
najlepiej i najwi Ú cej Ă piewamy jako
dzieci, a z wiekiem u wi Ú kszo Ă ci lu-
dzi umiej Ú tno ĂÊ ta wr Ú cz zanika?
Kiedy, w jaki sposób i z jak È cz Ú sto-
tliwo Ă ci È wprowadzamy Ă piew do
naszych codziennych zaj ÚÊ ?
Celem moich rozwa ĝ a ñ jest ca ï o Ă cio-
we spojrzenie na zagadnienia zwi È za-
ne z prac È muzyczn È i efektami, jakie
ona przynosi. Pisz È c o elementach lek-
cji, my Ă l Ú równie ĝ o pracy pozaszkol-
nej, o nieformalnych grupach dzieci Ú -
co–m ï odzie ĝ owych dzia ï aj È cych np.
przy domach kultury, do prowadzenia
których chcia ï am Pa ñ stwa serdecznie
zaprosi Ê .
mie Ê , zapami Ú ta Ê i odtworzy Ê . Teks-
ty piosenek poszerzaj È wiadomo Ă ci
o Ă wiecie i otoczeniu, rozwijaj È s ï owni-
ctwo dziecka, kszta ï tuj È uczucia. Dzi Ú -
ki ró ĝ norodno Ă ci charakteru i nastroju
Ă piewanych piosenek wzbogacamy
Ă wiat uczu Ê dziecka, kszta ï tujemy jego
postaw Ú estetyczn È . Radosny nastrój
towarzysz È cy Ă piewaniu wp ï ywa na
aktywno ĂÊ , która przenosi si Ú cz Ú sto
równie ĝ na inne dziedziny dzia ï alno-
Ă ci dziecka. Zbiorowy Ă piew wzmac-
nia wi Úě z grup È i uaktywnia dzieci
nie Ă mia ï e, zahamowane, które dzi Ú ki
temu ï atwiej nawi È zuj È kontakt z ró-
wie Ă nikami. ¥ piew wp ï ywa pozytywnie
na kondycj Ú dziecka: wzmacnia aparat
g ï osowy, rozwija klatk Ú piersiow È , do-
tlenia organizm, wp ï ywa dodatnio na
system nerwowy.
¥ piew jest jedn È z podstawowych
form ekspresji dziecka, a piosenka naj-
prostszym utworem muzycznym, który
dziecko jest w stanie prze ĝ y Ê , zrozu-
¥ piewajmy wi Ú c na ka ĝ dych zaj Ú ciach!
Rozpocznijmy lekcj Ú od kilku g ïÚ bo-
kich oddechów, od wyprostowania
sylwetek dzieci. Zamykamy oczy, wol-
no nabieramy powietrze nosem i wy-
puszczamy ustami. Wprowad ě my do
naszych zaj ÚÊ dos ï ownie kilka Ê wicze ñ
emisyjnych i dykcyjnych. Nie chodzi
o „zam Ú czenie” dzieci emisj È , ale ra-
czej wyrobienie nawyku rozgrzewki
g ï osu. Pami Ú tajmy o wyja Ă nieniu ma-
ï ym Ă piewakom, czemu w ogóle s ï u-
ĝÈ takie Ê wiczenia. Porównajmy lekcj Ú
muzyki z lekcjami wychowania fi zycz-
nego, które równie ĝ rozpoczynaj È si Ú
od kilkuminutowej rozgrzewki.
Lekcja
M
278708217.004.png
Biuletyn Klubu Nauczyciela. Muzyka
3
Zapewne posiadacie Pa ñ stwo w swo-
ich materia ï ach wiele przyk ï adów Ê wi-
cze ñ wokalnych. Pami Ú tajmy jednak,
ĝ e ka ĝ d È wprawk Ú trzeba równie ĝ
„na Ă piewa Ê ”, czyli wielokrotnie po-
wtarza Ê . Nie chodzi tu zatem o wpro-
wadzenie jak najwi Ú kszej ilo Ă ci ró ĝ -
norodnych Ê wicze ñ , ale opracowanie
zestawu, który najlepiej rozwija dan È
grup Ú uczniów, przy czym stopie ñ
trudno Ă ci nie ma zwi È zku z wiekiem
dzieci, ale ze stopniem zaawansowa-
nia umiej Ú tno Ă ci wokalnych!
Z ka ĝ dej piosenki warto wybra Ê jaki Ă
motyw melodyczny do pracy i nauki
ma ï ych elementów muzyki.
Muzyka
z przy mru ĝ eniem
oka
Motywy melodyczne mog È by Ê gra-
ne na ró ĝ nych instrumentach, mo ĝ na
przy tej okazji rozmawia Ê o brzmie-
niach i barwach poszczególnych in-
strumentów.
Na przyk ï ad w piosence „Chc Ú si Ú
uczy Ê liter” wybieramy pocz È tkowy
motyw refrenu – oktaw Ú . Oktawa
to dwa takie same d ě wi Ú ki, wy ĝ szy
i ni ĝ szy. Omawiamy z dzie Ê mi poj Ú -
cie interwa ï u, czyli odleg ï o Ă ci mi Ú dzy
d ě wi Ú kami. Odnosimy poznany ele-
ment do wysoko Ă ci g ï osów, brzmie ñ
instrumentów.
Nawet je Ă li w programach nauczania
nie zosta ï y zawarte wyra ě ne wskazów-
ki dotycz È ce obowi È zkowej emisji na
lekcjach muzyki, to pami Ú tajmy o tym,
ĝ eby we w ï asnym zakresie pracowa Ê
z dzie Ê mi w taki sposób, który bez-
problemowo pozwoli im uczestniczy Ê
w zaj Ú ciach muzycznych.
Je Ă li dzieci pos ï uguj È si Ú notacj È mu-
zyczn È , to mo ĝ na w zeszycie zapisa Ê te
dwa d ě wi Ú ki. Bardziej zaawansowanej
grupie mo ĝ na zleci Ê prac Ú domow È ,
maj È c È na celu znalezienie piosenki
zawieraj È cej podobny motyw.
Ze szkolnych zeszytów:
Z dobrymi tekstami, które o czym Ă opo-
wiadaj È . Nie bójmy si Ú szerokich linii
melodycznych. Dobrze skomponowa-
na muzyka (nawet z du ĝ ymi skokami
w melodii), ï atwo wpadaj È ca w ucho
sama prowokuje do Ă piewania.
Chopin – to najprawdopodoniej
najwi Ú kszy gracz na Ă wiecie.
W wierszu „Pie Ăñ o b Ú bnie” b Ú -
ben gra pierwsze skrzypce.
Bogurodzica Ă piewana by ï a cz Ú -
sto na rozpocz Ú cie bitwy pod Grun-
waldem.
„Msz Úĝ a ï obn È Requiem” Mozar-
ta doko ñ czy ï inny kompozytor, po-
niewa ĝ umar ï i nie mia ï czasu.
„Marsz Turecki” Mozarta wcale
nie by ï marszem tureckim, on si Ú
tylko tak nazywa ï .
Chopin zna ï si Ú na muzyce,
a szczególnie na fortepianie.
Beethoven by ï g ï uchy, ale przy-
najmniej widzia ï , co komponowa ï .
Hejna ï w radiu grany jest na tr È b-
ce codziennie i w niedziel Ú .
W naszej szkole jest dziewcz Ú cy
chór mieszany.
Bach w swoim ĝ yciu wyszed ï za
m Èĝ i dorobi ï si Ú troch Ú dzieci.
Chopin wszystko, co widzia ï
przerabia ï na muzyk Ú .
Organy zbudowane s È z du ĝ ych
i ma ï ych piszczeli.
Nauczycielka puszcza ï a p ï yty,
które sz ï y z ĝ o ï nierzami do boju.
Jontek na swoim zegarze w cha-
ï upie znalaz ï wskazówki do ĝ ycia.
Perkusja to zestaw garnków,
w których gotuje si Ú muzyka.
W przypadku oktawy mo ĝ e to by Ê
trudne, ale w przypadku kwarty czy-
stej ju ĝ nie. Dzieci powinny mie Ê du ĝ o
porówna ñ i odno Ă ników do tego, co
s ï ysz È i znaj È .
Dobrze, je ĝ eli dzieci poznaj È mini-
mum 2 piosenki w miesi È cu, z ró ĝ no-
rodn È tematyk È . Przy nauce piosenek
w miar Ú mo ĝ liwo Ă ci trzeba wspo-
mnie Ê o autorach s ï ów i muzyki. Pio-
senki nie s È anonimowe, kryj È si Ú za
nimi twórcy.
Zanim dzieci zaczn È pisa Ê , najpierw
warto utrwali Ê w pami Ú ci wybrany
motyw melodyczny lub rytmiczny,
a dopiero pó ě niej go zapisa Ê . Zapis
musi by Ê efektem poznania, nie od-
wrotnie!
Po wst Ú pnym nauczeniu tekstu i mu-
zyki wprowad ě my zabawy rytmiczne,
np. wyklaskiwanie wskazanych fraz
muzycznych: samych Ê wier Ê nut, z do-
daniem instrumentów, ewentualnie
z wykorzystaniem o ï ówków lub innych
przyrz È dów. Je Ă li s È odpowiednie wa-
runki lokalowe, mo ĝ na doda Ê do tego
ruch, odpowiednie fi gury i kroki.
Uczymy si Ú notacji muzycznej, pisz È c:
rytmy, np. cztery Ê wier Ê nuty,
fragment gamy z piosenki,
trójd ě wi Ú ki,
charakterystyczne interwa ï y, czyli
wszystko, co mo ĝ na znale ěÊ w da-
nej piosence.
Zamiast wyklaskiwania rytmu ca ï ej
piosenki, lepiej w aran ĝ acjach zawrze Ê
tematy rytmiczne w przerwie mi Ú dzy
zwrotkami – nie niszczymy w ten spo-
sób frazy muzycznej.
Zach Ú cam jeszcze raz do wspólnego
Ă piewania. ¥ piewajmy cz Ú sto, g ï o Ă no
i rado Ă nie nie tylko na lekcjach Ă piewu,
ale w ka ĝ dym momencie, kiedykolwiek
przyjdzie nam na to ochota!
www.wsip.pl
r
r
r
r
278708217.005.png 278708217.006.png 278708217.007.png 278708217.001.png 278708217.002.png 278708217.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin