Lekcja_spiewu.pdf
(
145 KB
)
Pobierz
Muzyka.indd
2
Lekcja
Ă
piewu
Joanna Kie
ï
biewska
Ă
piewu
Gdzie s
ï
yszysz
Ă
piew, tam wchod
ě
,
tam dobre serca maj
È
.
½
li ludzie, uwierz mi,
ci nigdy nie
Ă
piewaj
È
.
Fot. Comstock
Motywem przewodnim b
Ú
dzie dzi
Ă
Ă
piew, dla jednych przyjemna i
ï
a-
twa forma muzykowania, dla dru-
gich zwyczajne utrapienie. A szko-
da! Przecie
ĝ
ka
ĝ
da lekcja muzyki,
czy to w przedszkolu, czy w szkole,
ma zach
Ú
ca
Ê
i uczy
ÊĂ
piewu. Dla-
czego wi
Ú
c tylko nieliczni doro
Ă
li
maj
È
odwag
ÚĂ
piewa
Ê
? Dlaczego
najlepiej i najwi
Ú
cej
Ă
piewamy jako
dzieci, a z wiekiem u wi
Ú
kszo
Ă
ci lu-
dzi umiej
Ú
tno
ĂÊ
ta wr
Ú
cz zanika?
Kiedy, w jaki sposób i z jak
È
cz
Ú
sto-
tliwo
Ă
ci
È
wprowadzamy
Ă
piew do
naszych codziennych zaj
ÚÊ
?
Celem moich rozwa
ĝ
a
ñ
jest ca
ï
o
Ă
cio-
we spojrzenie na zagadnienia zwi
È
za-
ne z prac
È
muzyczn
È
i efektami, jakie
ona przynosi. Pisz
È
c o elementach lek-
cji, my
Ă
l
Ú
równie
ĝ
o pracy pozaszkol-
nej, o nieformalnych grupach dzieci
Ú
-
co–m
ï
odzie
ĝ
owych dzia
ï
aj
È
cych np.
przy domach kultury, do prowadzenia
których chcia
ï
am Pa
ñ
stwa serdecznie
zaprosi
Ê
.
mie
Ê
, zapami
Ú
ta
Ê
i odtworzy
Ê
. Teks-
ty piosenek poszerzaj
È
wiadomo
Ă
ci
o
Ă
wiecie i otoczeniu, rozwijaj
È
s
ï
owni-
ctwo dziecka, kszta
ï
tuj
È
uczucia. Dzi
Ú
-
ki ró
ĝ
norodno
Ă
ci charakteru i nastroju
Ă
piewanych piosenek wzbogacamy
Ă
wiat uczu
Ê
dziecka, kszta
ï
tujemy jego
postaw
Ú
estetyczn
È
. Radosny nastrój
towarzysz
È
cy
Ă
piewaniu wp
ï
ywa na
aktywno
ĂÊ
, która przenosi si
Ú
cz
Ú
sto
równie
ĝ
na inne dziedziny dzia
ï
alno-
Ă
ci dziecka. Zbiorowy
Ă
piew wzmac-
nia wi
Úě
z grup
È
i uaktywnia dzieci
nie
Ă
mia
ï
e, zahamowane, które dzi
Ú
ki
temu
ï
atwiej nawi
È
zuj
È
kontakt z ró-
wie
Ă
nikami.
¥
piew wp
ï
ywa pozytywnie
na kondycj
Ú
dziecka: wzmacnia aparat
g
ï
osowy, rozwija klatk
Ú
piersiow
È
, do-
tlenia organizm, wp
ï
ywa dodatnio na
system nerwowy.
¥
piew jest jedn
È
z podstawowych
form ekspresji dziecka, a piosenka naj-
prostszym utworem muzycznym, który
dziecko jest w stanie prze
ĝ
y
Ê
, zrozu-
¥
piewajmy wi
Ú
c na ka
ĝ
dych zaj
Ú
ciach!
Rozpocznijmy lekcj
Ú
od kilku g
ïÚ
bo-
kich oddechów, od wyprostowania
sylwetek dzieci. Zamykamy oczy, wol-
no nabieramy powietrze nosem i wy-
puszczamy ustami. Wprowad
ě
my do
naszych zaj
ÚÊ
dos
ï
ownie kilka
Ê
wicze
ñ
emisyjnych i dykcyjnych. Nie chodzi
o „zam
Ú
czenie” dzieci emisj
È
, ale ra-
czej wyrobienie nawyku rozgrzewki
g
ï
osu. Pami
Ú
tajmy o wyja
Ă
nieniu ma-
ï
ym
Ă
piewakom, czemu w ogóle s
ï
u-
ĝÈ
takie
Ê
wiczenia. Porównajmy lekcj
Ú
muzyki z lekcjami wychowania fi zycz-
nego, które równie
ĝ
rozpoczynaj
È
si
Ú
od kilkuminutowej rozgrzewki.
Lekcja
M
Biuletyn Klubu Nauczyciela. Muzyka
3
Zapewne posiadacie Pa
ñ
stwo w swo-
ich materia
ï
ach wiele przyk
ï
adów
Ê
wi-
cze
ñ
wokalnych. Pami
Ú
tajmy jednak,
ĝ
e ka
ĝ
d
È
wprawk
Ú
trzeba równie
ĝ
„na
Ă
piewa
Ê
”, czyli wielokrotnie po-
wtarza
Ê
. Nie chodzi tu zatem o wpro-
wadzenie jak najwi
Ú
kszej ilo
Ă
ci ró
ĝ
-
norodnych
Ê
wicze
ñ
, ale opracowanie
zestawu, który najlepiej rozwija dan
È
grup
Ú
uczniów, przy czym stopie
ñ
trudno
Ă
ci nie ma zwi
È
zku z wiekiem
dzieci, ale ze stopniem zaawansowa-
nia umiej
Ú
tno
Ă
ci wokalnych!
Z ka
ĝ
dej piosenki warto wybra
Ê
jaki
Ă
motyw melodyczny do pracy i nauki
ma
ï
ych elementów muzyki.
Muzyka
z przy
mru
ĝ
eniem
oka
Motywy melodyczne mog
È
by
Ê
gra-
ne na ró
ĝ
nych instrumentach, mo
ĝ
na
przy tej okazji rozmawia
Ê
o brzmie-
niach i barwach poszczególnych in-
strumentów.
Na przyk
ï
ad w piosence „Chc
Ú
si
Ú
uczy
Ê
liter” wybieramy pocz
È
tkowy
motyw refrenu – oktaw
Ú
. Oktawa
to dwa takie same d
ě
wi
Ú
ki, wy
ĝ
szy
i ni
ĝ
szy. Omawiamy z dzie
Ê
mi poj
Ú
-
cie interwa
ï
u, czyli odleg
ï
o
Ă
ci mi
Ú
dzy
d
ě
wi
Ú
kami. Odnosimy poznany ele-
ment do wysoko
Ă
ci g
ï
osów, brzmie
ñ
instrumentów.
Nawet je
Ă
li w programach nauczania
nie zosta
ï
y zawarte wyra
ě
ne wskazów-
ki dotycz
È
ce obowi
È
zkowej emisji na
lekcjach muzyki, to pami
Ú
tajmy o tym,
ĝ
eby we w
ï
asnym zakresie pracowa
Ê
z dzie
Ê
mi w taki sposób, który bez-
problemowo pozwoli im uczestniczy
Ê
w zaj
Ú
ciach muzycznych.
Je
Ă
li dzieci pos
ï
uguj
È
si
Ú
notacj
È
mu-
zyczn
È
, to mo
ĝ
na w zeszycie zapisa
Ê
te
dwa d
ě
wi
Ú
ki. Bardziej zaawansowanej
grupie mo
ĝ
na zleci
Ê
prac
Ú
domow
È
,
maj
È
c
È
na celu znalezienie piosenki
zawieraj
È
cej podobny motyw.
Ze szkolnych zeszytów:
Z dobrymi tekstami, które o czym
Ă
opo-
wiadaj
È
. Nie bójmy si
Ú
szerokich linii
melodycznych. Dobrze skomponowa-
na muzyka (nawet z du
ĝ
ymi skokami
w melodii),
ï
atwo wpadaj
È
ca w ucho
sama prowokuje do
Ă
piewania.
Chopin – to najprawdopodoniej
najwi
Ú
kszy gracz na
Ă
wiecie.
W wierszu „Pie
Ăñ
o b
Ú
bnie” b
Ú
-
ben gra pierwsze skrzypce.
Bogurodzica
Ă
piewana by
ï
a cz
Ú
-
sto na rozpocz
Ú
cie bitwy pod Grun-
waldem.
„Msz
Úĝ
a
ï
obn
È
Requiem” Mozar-
ta doko
ñ
czy
ï
inny kompozytor, po-
niewa
ĝ
umar
ï
i nie mia
ï
czasu.
„Marsz Turecki” Mozarta wcale
nie by
ï
marszem tureckim, on si
Ú
tylko tak nazywa
ï
.
Chopin zna
ï
si
Ú
na muzyce,
a szczególnie na fortepianie.
Beethoven by
ï
g
ï
uchy, ale przy-
najmniej widzia
ï
, co komponowa
ï
.
Hejna
ï
w radiu grany jest na tr
È
b-
ce codziennie i w niedziel
Ú
.
W naszej szkole jest dziewcz
Ú
cy
chór mieszany.
Bach w swoim
ĝ
yciu wyszed
ï
za
m
Èĝ
i dorobi
ï
si
Ú
troch
Ú
dzieci.
Chopin wszystko, co widzia
ï
przerabia
ï
na muzyk
Ú
.
Organy zbudowane s
È
z du
ĝ
ych
i ma
ï
ych piszczeli.
Nauczycielka puszcza
ï
a p
ï
yty,
które sz
ï
y z
ĝ
o
ï
nierzami do boju.
Jontek na swoim zegarze w cha-
ï
upie znalaz
ï
wskazówki do
ĝ
ycia.
Perkusja to zestaw garnków,
w których gotuje si
Ú
muzyka.
W przypadku oktawy mo
ĝ
e to by
Ê
trudne, ale w przypadku kwarty czy-
stej ju
ĝ
nie. Dzieci powinny mie
Ê
du
ĝ
o
porówna
ñ
i odno
Ă
ników do tego, co
s
ï
ysz
È
i znaj
È
.
Dobrze, je
ĝ
eli dzieci poznaj
È
mini-
mum 2 piosenki w miesi
È
cu, z ró
ĝ
no-
rodn
È
tematyk
È
. Przy nauce piosenek
w miar
Ú
mo
ĝ
liwo
Ă
ci trzeba wspo-
mnie
Ê
o autorach s
ï
ów i muzyki. Pio-
senki nie s
È
anonimowe, kryj
È
si
Ú
za
nimi twórcy.
Zanim dzieci zaczn
È
pisa
Ê
, najpierw
warto utrwali
Ê
w pami
Ú
ci wybrany
motyw melodyczny lub rytmiczny,
a dopiero pó
ě
niej go zapisa
Ê
. Zapis
musi by
Ê
efektem poznania, nie od-
wrotnie!
Po wst
Ú
pnym nauczeniu tekstu i mu-
zyki wprowad
ě
my zabawy rytmiczne,
np. wyklaskiwanie wskazanych fraz
muzycznych: samych
Ê
wier
Ê
nut, z do-
daniem instrumentów, ewentualnie
z wykorzystaniem o
ï
ówków lub innych
przyrz
È
dów. Je
Ă
li s
È
odpowiednie wa-
runki lokalowe, mo
ĝ
na doda
Ê
do tego
ruch, odpowiednie fi gury i kroki.
Uczymy si
Ú
notacji muzycznej, pisz
È
c:
rytmy, np. cztery
Ê
wier
Ê
nuty,
fragment gamy z piosenki,
trójd
ě
wi
Ú
ki,
charakterystyczne interwa
ï
y, czyli
wszystko, co mo
ĝ
na znale
ěÊ
w da-
nej piosence.
Zamiast wyklaskiwania rytmu ca
ï
ej
piosenki, lepiej w aran
ĝ
acjach zawrze
Ê
tematy rytmiczne w przerwie mi
Ú
dzy
zwrotkami – nie niszczymy w ten spo-
sób frazy muzycznej.
Zach
Ú
cam jeszcze raz do wspólnego
Ă
piewania.
¥
piewajmy cz
Ú
sto, g
ï
o
Ă
no
i rado
Ă
nie nie tylko na lekcjach
Ă
piewu,
ale w ka
ĝ
dym momencie, kiedykolwiek
przyjdzie nam na to ochota!
www.wsip.pl
r
r
r
r
Plik z chomika:
sylvia112
Inne pliki z tego folderu:
CHOPIN_oś czasu.jpg
(254 KB)
Nauka gry na gitarze elektrycznej i akustycznej.pdf
(2155 KB)
Akordy, Gamy, Gryf, jak stoić gitarę.pdf
(174 KB)
ABC Gitary - samouczek.pdf
(7160 KB)
chwyty gitarowe ;).pdf
(161 KB)
Inne foldery tego chomika:
BIOLOGIA
Biologia hasło 123
Biznes
Chemia hasło 123
Edukacja dla Bezpieczeństwa-Przysposobienie obronne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin