ow69.pdf

(7858 KB) Pobierz
okrety69
Dwumiesi´cznik
Vol. XV, Nr 69 (1/2005)
ISSN-1231-014X, Indeks 386138
Maciej S. Sobaƒski,
2
Z ˝ycia flot
Redaktor naczelny
Jaros∏aw Malinowski
Kolegium redakcyjne
Rafa∏ Ciechanowski, Micha∏ Jarczyk,
Maciej S. Sobaƒski
5
Grzegorz Ochmiƒski
Carski i gwardyjski jacht Sztandart
Wspó∏pracownicy w kraju
Mariusz Borowiak, Jaros∏aw Cichy, Andrzej Danilewicz,
Przemys∏aw Federowicz, Maciej K. Franz, Jan Front,
Micha∏ Glock, Tadeusz Górski,Tomasz Grotnik,
Krzysztof Hanuszek, Marek Herma,
Piotr Kubiszewski, Jerzy Lewandowski, Andrzej Nitka,
Grzegorz Nowak, Grzegorz Ochmiƒski,
Jaros∏aw Palasek, Radomir Pyzik, Jan Radziemski,
Marcin Schiele, Maciej Szopa, Marek Sup∏at,
Tomasz Walczyk
Maciej S. Sobaƒski
16
Niemieckie okr´ty liniowe typu
König , cz´Êç I
Wspó∏pracownicy zagraniczni
BIA¸ORUÂ
Igor G. Ustimienko
BELGIA
Leo van Ginderen, Jasper van Raemdonck,
CZECHY
René Greger, Ota Janeçek
FRANCJA
Gérard Garier, Jean Guiglini, Pierre Hervieux
HISZPANIA
Alejandro Anca Alamillo
HOLANDIA
Robert F. van Oosten
IZRAEL
Aryeh Wetherhorn
LITWA
Aleksandr Mitrofanov
MALTA
Joseph Caruana
NIEMCY
Siegfried Breyer, Richard Dybko, Hartmut Ehlers,
Jürgen Eichardt, Zvonimir Freivogel, Bodo Herzog,
Werner Globke, Reinhard Kramer, Peter Schenk,
Hans Lengerer
ROSJA
Siergiej Ba∏akin, Borys Lemaczko, Niko∏aj W. Mitiuckow,
Konstantin B. Strelbickij
STANY ZJEDNOCZONE. A.P.
Arthur D. Baker III
SZWECJA
Lars Ahlberg, Curt Borgenstam
UKRAINA
Anatolij N. Odajnik, W∏adymir P. Zab∏ockij
WIELKA BRYTANIA
Ralph Edwards
W¸OCHY
Maurizio Brescia, Achille Rastelli
24
Gérard Garier
Francuskie niszczyciele typu Algérien ,
cz´Êç II
Maciej S. Sobaƒski
32
Valiant i dok w Trincomalee
37
Tadeusz Górski
Organizacja bojowa
radzieckich pancerników
Antonio E. Lissaraga, Niko∏aj W. Mitiuckow
48
Hiszpaƒskie niszczyciele
typu Oquendo , cz´Êç I
59
Maciej S. Sobaƒski
Zag∏ada Ghazi
Adres redakcji
Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne”
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Góry
Polska/Poland tel: +48 (032) 384-48-61
www.okretywojenne.pl
e-mail: okrety@ka.home.pl
W∏adymir P. Zab∏ockij
63
Pegaz opuszcza szyk
Sk∏ad, druk i oprawa:
DRUKPOL Sp. J.
Kochanowskiego 27, 42-600 Tarnowskie Góry
tel. (032) 285-40-35 e-mail: drukpol@pnet.pl
69
Krzysztof Hanuszek
Brazylijskie fregaty rakietowe
typu Niterói
© by Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne” 2004
Wszelkie prawa zastrze˝one. All rights reserved.
Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodà wydawnictwa
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i adjustacji
tekstów. Materia∏ów nie zamówionych nie zwracamy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialnoÊci za treÊç
publikowanych artyku∏ów, które prezentujà wy∏àcznie
opinie i punkt widzenia ich autorów.
Tomasz Grotnik
74
Holenderskie okr´ty podwodne
typu Walrus
Nak∏ad: 1500 egz.
Recenzje
79
Na ok∏adce:
Uzbecki kuter rzeczny D˝ajchun na Amu-Darii.
fot. Issliedowatielsko-projektnyj Centr Korablestro-
jenia Ukrainy
92685334.013.png 92685334.014.png 92685334.015.png 92685334.016.png 92685334.001.png 92685334.002.png 92685334.003.png 92685334.004.png
Z ˝ycia flot
Ceremonia wodowania okr´tu podwodnego Carrera .
fot. Izar
na pó∏nocny zachód od Pekinu, wodowa-
no prototypowy okr´t podwodny o nap´-
dzie atomowym z uzbrojeniem rakietowym
typu 094. Pierwsze prace nad projektem
nowego rakietowego okr´tu podwodnego
rozpocz´to jeszcze w latach 80-tych mi-
nionego stulecia, korzystajàc z udost´p-
nionej radzieckiej technologii. Nowe okr´ty
mia∏y zgodnie z za∏o˝eniami, zastàpiç nie-
udany typ Xia . Pierwsze sygna∏y amery-
kaƒskiego wywiadu o przystàpieniu
do prac na pochylni pochodzà z koƒca lat
1999, jednak ju˝ w roku 2000 zosta∏y one
przyhamowane w zwiàzku ze skoncentro-
waniem ca∏ej uwagi na atomowych okr´-
tach podwodnych typu „093”, z których
pierwszy ma wejÊç do s∏u˝by w 2005. Na-
le˝y przypuszczaç, ˝e jednostki obu typów
majà szereg wspólnych elementów, w tym
si∏owni´. Podstawowe uzbrojenie uderze-
niowe okr´tów typu „094”, których zgod-
nie z planem ma powstaç seria liczàca co
najmniej 4 jednostki, stanowiç b´dzie
16 pocisków balistycznych „Ju Lang-2”
(JL-2) o zasi´gu 8000 km, z g∏owicami
o mocy 400 kT. Wprowadzenie na uzbroje-
nie okr´tów z pociskami JT-2 pozwoli
Chiƒczykom na ra˝enie celów na zacho-
dzie Stanów Zjednoczonych z pozycji
u w∏asnych wybrze˝y.
nostek. Monta˝ sekcji w ca∏oÊç mia∏ byç
prowadzony przez stoczni´ DCN Brest.
Rzecz znamienna, cz´Êç sekcji stocznia
DCN Brest zamówi∏a u podwykonawcy,
którym okaza∏a si´ Stocznia Remontowa
w Gdaƒsku. Symbolicznà st´pk´ pod bu-
dow´ Mistral po∏o˝ono w Brescie 9 lipca
2002 roku.
WypornoÊç standardowa okr´tu wyno-
si 16 500 t, a pe∏na odpowiednio 21 300 t
przy d∏ugoÊci ca∏kowitej 199 m, szeroko-
Êci 32 m i zanurzeniu 6,2 m. Nap´d stano-
wià 4 silniki wysokopr´˝ne Wärtsilä 16
V32, które poruszajà generatory elektrycz-
ne nap´dzajàce 2 silniki elektryczne Pods
Mermaid, ka˝dy o mocy 7 MW. Maksy-
malna pr´dkoÊç 18,8 w´z∏a, a zasi´g
przy tej pr´dkoÊci oko∏o 5800 Mm, zaÊ
10 700 Mm przy 15 w´z∏ach.
Uzbrojenie obejmuje 2 szeÊcioprowad-
nicowe wyrzutnie pocisków plot. „Sim-
bad”, 2 dzia∏a plot. kal. 30 mm Breda-Mau-
ser oraz 4 wkm-y kal. 12,7 mm M2-HB
Browning. Mistral dysponuje rozbudowa-
nymi systemami elektronicznymi zapew-
niajàcymi nawigacj´, ∏àcznoÊç i komunika-
cj´, przetwarzanie informacji bojowych
oraz przeciwdzia∏anie elektroniczne.
Jednostka mo˝e transportowaç na po-
k∏adzie ∏adunkowym o powierzchni
2650 m 2 do 60 pojazdów pancernych,
w tym czo∏gi typu „Leclerc”, których
za i wy∏adunek umo˝liwiajà 2 rampy. Po-
wierzchnia pok∏adu lotniczego wynosi
6400 m 2 , na której wyznaczono 6 stano-
wisk dla Êmig∏owców typu „Super Stal-
lion”. Hangar lotniczy ma powierzchni´
1800 m 2 , co pozwala na bazowanie grupy
lotniczej liczàcej 16 Êmig∏owców (8 typu
NH90 i 8 typu „Tigre”). Komunikacj´ han-
garu z pok∏adem lotniczym umo˝liwiajà
2 podnoÊniki o udêwigu 13 t. Rufowy dok
o d∏ugoÊci 57,5 m, szerokoÊci 15,4 m
i wysokoÊci 8,2 (powierzchnia 885 m 2 )
CHILE
W dniu 24 listopada 2004 roku
w stoczni Izar w hiszpaƒskiej Cartagenie
wodowano nale˝àcy do typu Scorpene
okr´t podwodny o nazwie Carrera dla ma-
rynarki wojennej Chile. W uroczystoÊci
uczestniczy∏ minister obrony Chile Jaime
Ravinet de la Fuente, zaÊ matkà chrzestnà
okr´tu zosta∏a Maria Ximena Iturriaga, ˝o-
na dowódcy chilijskiej marynarki adm.
Vergara. Carrera jest pierwszym okr´tem
podwodnym zbudowanym w Hiszpanii dla
zagranicznego odbiorcy.
WypornoÊç nawodna jednostki, która
powsta∏a we wspó∏pracy ze francuskà
stocznià DCN Cherbourg, wynosi 1668 t,
a podwodna odpowiednio 1908 t przy d∏u-
goÊci ca∏kowitej 66,4 m, szerokoÊci 6,2 m
i zanurzeniu 5,8 m. Nap´d zapewniajà
4 silniki wysokopr´˝ne MTU, wspó∏pracu-
jàce z silnikiem elektrycznym. Maksymal-
na pr´dkoÊç podwodna powy˝ej 20 w´-
z∏ów. Zasi´g nawodny 6500 Mm/8 w´-
z∏ach, a w zanurzeniu 550 Mm/4 w´z∏ach.
Uzbrojenie sk∏ada si´ z 6 dziobowych
wyrzutni torpedowych kal. 533 mm, z któ-
rych mo˝na odpalaç kierowane przewodo-
wo torpedy „Black Shark” lub pociski ra-
kietowe Aerospatiale SM 39 „Exocet”. Za-
pas wynosi 18 torped i rakiet.
Za∏oga okr´tu, który mo˝e osiàgaç g∏´-
bokoÊç do 320 m, wynosi 32 ludzi w tym
6 oficerów, zaÊ autonomicznoÊç 50 dób.
bin gazowych M-70 (NK-12MV), ka˝da
o mocy 12 100 KM, z których 3 s∏u˝à
do poruszania si´ jednostki, a pozosta∏e
2 nap´dzajà wentylatory wytwarzajàce po-
duszk´ powietrznà. Pr´dkoÊç maksymal-
na 63 w´z∏y, a marszowa 55 w´z∏ów. Za-
si´g 300 Mm/55 w´z∏ach z ∏adunkiem
130 t, a 1000 Mm/55 w´z∏ach bez ∏adun-
ku. Poduszkowce sà uzbrojone w 2 cztero-
prowadnicowe wyrzutnie pocisków plot.
Ig∏a-M (SA-N-8), 2 szeÊciolufowymi dzia-
∏ami plot. kal. 30 mm L/54 AK-630M oraz
2 wyrzutniami (z 22 prowadnicami) npr kal.
140 mm MS-227. Za∏oga liczy 31 ludzi,
w tym 4 oficerów. Mo˝liwoÊci transporto-
we poduszkowców okreÊla si´ na 130 t,
a ∏adunek mogà stanowiç 3 czo∏gi T-72 lub
8 transporterów BMP-2 wzgl´dnie 10
BTR-70 albo 140 do 360 ˝o∏nierzy.
Ewentualny zakup poduszkowców de-
santowych przez chiƒskà marynark´ wo-
jennà, zwi´kszy znacznie jej potencja∏, po-
zwalajàc na przeprowadzenie du˝ych ope-
racji o charakterze uderzeniowym.
W lipcu 2004 w stoczni HuLu Dao
na wybrze˝u Zatoki Bohai, oko∏o 400 km
FRANCJA
W dniu 6 paêdziernika 2004 roku
w stoczni DCN Brest sp∏ynà∏ na wod´
(po zmontowaniu) nowy francuski wielo-
zadaniowy okr´t desantowy L 9013 Mi-
stral , klasyfikowany oficjalnie jako Bati-
ments de Projection et de Commandement
– BPC. Budow´ 2 takich jednostek (druga
nosi nazw´ Tonnerre ”) zlecono konsor-
cjum stoczni Alstom Marine w Saint Naza-
ire oraz DCN Brest. Stocznia Alstom mia∏a
budowaç sekcje dziobowe i cz´Êç miesz-
kalnà, zaÊ DCN Brest pozosta∏e cz´Êci jed-
Francuski uniwersalny okr´t desantowy Mistral .
fot. Yannick Le Bris
CHINY
W∏adze chiƒskie prowadzà negocjacje
z Rosjà w sprawie mo˝liwoÊci zakupu po-
duszkowców desantowych typu Zubr
(„Pomornik”) proj. 1232.2, identycznych
z nabytymi w latach 2001-2004 przez Gre-
cj´ na Ukrainie. Poduszkowce te sà budo-
wane przez stoczni´ „A∏maz” w Sankt Pe-
tersburgu. Ich wypornoÊç standardowa
wynosi 415 t, a pe∏na odpowiednio 550 t
przy d∏ugoÊci 57,3 m, szerokoÊci 25,6 m
i wysokoÊci 21,9 m. Nap´d stanowi 5 tur-
2
Nr 69 (1/2005) OKR¢TY WOJENNE
92685334.005.png 92685334.006.png
Z ˝ycia flot
natomiast umiejscowiono dok w którym
b´dà stacjonowaç dwie 23 metrowe barki
typu LCU. x 22 x 4,90 m. Jako nap´d za-
stosowano 2 silniki wysokopr´˝ne, pr´d-
koÊç maksymalna 15 w´z∏ów. Przewidy-
wane uzbrojenia ma sk∏adaç si´ z armaty
57 mm SAK Mk 2 Bofors oraz 2 40 mm.
Na pok∏adzie znajduje si´ ponadto làdowi-
sko dla 2 Êmig∏owców, pod làdowiskiem
natomiast umiejscowiono dok w którym
b´dà stacjonowaç dwie 23 metrowe barki
typu LCU.
t przy d∏ugoÊci ca∏kowitej 58,8 m, szero-
koÊci 11,1 m i zanurzeniu 3,7 m. Nap´d
stanowià 3 silniki wysokopr´˝ne Paxman
12RPHCZ7 o ∏àcznej mocy 2026 KM oraz
silnik elektryczny o mocy 1000 KM. Pr´d-
koÊç maksymalna 14 w´z∏ów, a zasi´g
7000 Mm przy pr´dkoÊci ekonomicznej
10 w´z∏ów. Bogate wyposa˝enie elektro-
niczne obejmuje 2 radary nawigacyjne
Decca, sonar kad∏ubowy Thales Bathy-
scow oraz 2 echosondy Atlas Elektronik
DESO-25. W sk∏ad wyposa˝enia wchodzi
∏ódê robocza o d∏ugoÊci 9,8 m i pr´dkoÊci
15 w´z∏ów. Za∏oga liczy 43 ludzi, w tym
6 oficerów.
We flocie ∏otewskiej Varonis otrzyma∏
znak taktyczny „A-90”, a jego dowództwo
objà∏ kpt. Artis Tirzmalis. Jednostka ma pe∏-
niç funkcje sztabowe, szkolne, ochrony Êro-
dowiska oraz ratowniczo-poszukiwawcze.
Model indyjskiego niszczyciela typu Bangalore . fot. Bharat Rakshak
¸OTWA
W dniu 27 listopada 2004 r. w bazie
morskiej Liepaja (Libawa) nastàpi∏o uro-
czyste podniesienie ∏otewskiej bandery
na nowej jednostce hydrograficznej, prze-
kazanej ¸otwie przez Holandi´. Okr´t otrzy-
ma∏ nazw´ Varonis (pol. „Bohater”)
umo˝liwia transport 4 barek desantowych
typu CTM (LCM (8)) lub 2 poduszkowców
desantowych LCAC.
Za∏oga liczy 160 ludzi, w tym 20 ofice-
rów, zaÊ jednostka, której autonomicznoÊç
wynosi 30 dób, mo˝e przewoziç 450,
a na krótkich dystansach nawet 900 ludzi.
WejÊcie Mistral do s∏u˝by w Marine Na-
tionale przewidziane jest na po∏ow´ 2005
roku. Koszt budowy 2 jednostek typu BPC
szacowany jest na oko∏o 560 mln euro.
ne w pionowych wyrzutniach kad∏ubo-
wych.
INDONEZJA
Indonezja z racji swojego wyspiarskie-
go po∏o˝enia zdana jest g∏ównie na trans-
port morski. Który jest najtaƒszy. W niektó-
rych rejonach kraju brak jakiejkolwiek in-
frastruktury transportowej i medycznej.
W zwiàzku z tym Marynarka Wojenna po-
stanowi∏a zbudowaç 5 p∏ywajàcych szpita-
li mogàcych udzielaç pomocy zagro˝onym
rejonom, czego dobitnym przek∏adem by-
∏o ostatnie tsunami. OczywiÊcie w czasie
wojny jednostki mogà spe∏niaç rol´ jedno-
stek desantowych. Trzy pierwsze jednost-
ki zamówino w po∏udniowokoreaƒskiej
stoczni Dae Sun z Pusa, ostatnie zbuduje
rodzima stocznia PT Pal. Na próbach znaj-
duje si´ pierwszy okr´t serii o nazwie Tan-
jung Dalpele i numerze burtowym „972”.
Okr´ty te posiadajà tradycyjny ju˝ wy-
glàd uniwersalnych jednostek, jak holen-
derski Rotterdam (L 800) czy hiszpaƒski
Galicia (L 51). WypornoÊç standardowa
okr´tu wynosi 7300 t, pe∏na 11 300 t, wy-
miary 122 x 22 x 4,90 m. Jako nap´d za-
stosowano 2 silniki wysokopr´˝ne, pr´d-
koÊç maksymalna 15 w´z∏ów. Przewidy-
wane uzbrojenia ma sk∏adaç si´ z armaty
57 mm SAK Mk 2 Bofors oraz 2 40 mm.
Na pok∏adzie znajduje si´ ponadto làdowi-
sko dla 2 Êmig∏owców, pod làdowiskiem
INDIE
W maju 2000 roku rzàd Indii zaaprobo-
wa∏ budow´ 3 nowych niszczycieli rakieto-
wych projektu 15A -typu Bangalore . Jed-
nostki stanowià rozwini´cie wczeÊniejsze-
go typu Delhi -projekt 15 i podobnie jak to
mia∏o miejsce w ich przypadku, budow´
zlecono stoczni Mazagon Dockyard Ltd.
w Mumbai (Bombaj). Przewiduj´ si´, ˝e
prace stoczniowe przy prototypie rozpocz-
nà si´ w roku 2005.
Wed∏ug niepotwierdzonych informacji
wypornoÊç standardowa nowych niszczy-
cieli ma wynosiç 5500 t, a pe∏na 6900 t
przy d∏ugoÊci 163 m, szerokoÊci 17,6 m
i zanurzeniu 6,4 m. Nap´d typu CODOG
obejmuje 2 turbiny gazowe DA-8, ka˝da
o mocy 36 300 KM oraz 2 silniki wysoko-
pr´˝ne KVM-18, ka˝dy o mocy 4960 KM.
Maksymalna pr´dkoÊç 28 w´z∏ów, a za-
si´g oko∏o 5000 Mm. Okr´ty otrzymajà bo-
gate i ró˝norodne wyposa˝enie elektro-
niczne, pochodzàce zarówno z dostaw
krajowych jak i importu z krajów zachod-
nich oraz Rosji, zaÊ ich za∏oga ma liczyç
360 ludzi, w tym 40 oficerów.
Wielkà niewiadomà pozostaje jedno-
stek projektu 15A, nale˝y jednak przypusz-
czaç, ˝e g∏ównym komponentem b´dà za-
pewne nowe kierowane pociski przeciwo-
kr´towe PJ-10 „BrahMos”, powsta∏e
w wyniku kooperacji indyjskiego DRDO
z rosyjskim Maszinostrojeniem. Pociski te,
które mogà niszczyç równie˝ cele làdowe,
przesz∏y pomyÊlnie pierwsze próby, w tym
strzelanie do celów morskich. Jako uzbro-
jenie plot. przewidywane sà mi´dzy innymi
izraelskie pociski plot. „Barak”, umieszczo-
Nowy ∏otewski okr´t pomocniczy Varonis .
fot. Jurij Melkonow
na czeÊç ∏otewskiej jednostki-bazy okr´-
tów podwodnych z okresu mi´dzywojen-
nego, która po aneksji ¸otwy w roku 1940,
kontynuowa∏a s∏u˝b´ we flocie radzieckiej
jako Uran i zaton´∏a na minie w 1942.
Varonis zosta∏ zbudowany jako Buy-
skes (A 904) w latach 1972-73 w stoczni
Boeleís Scheepswerven en Machifabriek
w Bolnes (Holandia). WypornoÊç standar-
dowa jednostki wynosi 867 t, a pe∏na 1025
W koƒcu roku 2004 marynarka wojen-
na ¸otwy dysponowa∏a 7 okr´tami i 2 ku-
trami ochrony wybrze˝a, 3 jednostkami
minowymi, 4 patrolowcami oraz okr´tem
sztabowym i pomocniczym.
POLSKA
W dniu 19 listopada 2004 roku osià-
gnà∏ baz´ morskà w Gdyni okr´t podwod-
ny „297” ( Kondor ) ostatnia z serii 5 jedno-
stek typu Kobben , jakie przekaza∏a Polsce
Norwegia. Przypomnijmy, w roku 2002
wesz∏y do s∏u˝by Sokó∏ i S´p, w 2003 Bie-
lik , a list´ zamkn´∏o przybycie w listopa-
dzie 2004 Kondora , oczywiÊcie o ile nie li-
czyç samego Kobben , który pe∏ni funkcje
stacjonarnej jednostki szkolno-treningowej
i jest rezerwà cz´Êci zamiennych dla czyn-
nych okr´tów. UroczystoÊç oficjalnego
nadania nazwy Kondor odby∏a si´ w Porcie
Wojennym na Oksywiu, a funkcj´ matki
chrzestnej „nowego” nabytku Marynarki
Wojennej, pe∏ni∏a p. Danuta Hübner, polski
komisarz Unii Europejskiej (ds. polityki re-
gionalnej).
WejÊcie w sk∏ad Dywizjonu Okr´tów
Podwodnych MW 4 bliêniaczych okr´tów
Nowy indonezyjski wielozadaniowy okr´t szpitalny Tanjung
Dalpele (972).
fot. Dae Sun
Nr 69 (1/2005) OKR¢TY WOJENNE
3
92685334.007.png 92685334.008.png
Z ˝ycia flot
W dniu 14 listopada 2004 r. na pok∏a-
dzie stojàcego przy nabrze˝u bazy mor-
skiej w miejscowoÊci Wiljuczinsk (Kam-
czatka) atomowego okr´tu podwodnego
Flotylli Kamczackiej K-223 Podolsk nastà-
pi∏ wybuch w dziobowym przedziale torpe-
dowym, w wyniku którego odnios∏o rany 3
znajdujàcych si´ w nim wówczas maryna-
rzy. W rezultacie odniesionych ran g∏owy,
jeden z kontuzjowanych 19 letni marynarz
Dimitrij Kowal, zmar∏ w szpitalu.
Okr´t podwodny K-223 Podolsk nale-
˝àcy do typu proj. 667BDR „Kalmar”
(w klasyfikacji NATO – Delta III ) zosta∏ zbu-
dowany przez stoczni´ „Siewmasz” w Sie-
wieromorsku i wszed∏ do s∏u˝by w roku
1979. WypornoÊç nawodna jednostki wy-
nosi 10 600 t, a podwodna odpowiednio
13 050 t przy d∏ugoÊci 155 m, szerokoÊci
11,7 m i zanurzeniu 8,7 m. Nap´d stano-
wià 2 turbiny parowe OK.-700A o ∏àcznej
mocy 52 000 KM, zasilane w par´ przez 2
reaktory atomowe typu VM-4S, ka˝dy
o mocy 89,2 MW. Pr´dkoÊç nawodna wy-
nosi 14 w´z∏ów, a podwodna 24 w´z∏y.
Uzbrojenie stanowi 16 wielog∏owicowych
pocisków balistycznych R-29DU (SS-N-
-18 „Stingray”), 4 wyrzutnie torpedowe
kal. 533 mm oraz 2 wyrzutnie torped kal.
400 mm. AutonomicznoÊç jednostki wy-
nosi 80 dób, a za∏oga liczy 130 ludzi,
w tym 30 oficerów.
torpedowe kal. 533 mm Mk 67TT z zapa-
sem 26 rakiet typu „Tomahawk”, torped
Mk 48 i Mk 48 ADCAP. Za∏oga liczy 141 lu-
dzi, w tym 14 oficerów.
Kondor pod bia∏o-czerwonà banderà.
fot. Marynarka Wojenna RP
UZBEKISTAN
Pod koniec roku 2004 (paêdziernik i li-
stopad) si∏y zbrojne Êródlàdowego Uzbeki-
stanu wzbogaci∏y si´ o 2 rzeczne artyleryj-
skie kutry patrolowe typu Giurza noszàce
nazwy D˝ajchun (01) i Sajchun (02) (patrz
I str. ok∏adki). Jednostki zosta∏y zbudowa-
ne przez stoczni´ OAO „Leninska Kuznica”
w Kijowie (Ukraina) wg projektu Siergieja
Kriwko z CB-NPO w Niko∏ajewie. Gotowe
kutry po przeprowadzeniu prób odbior-
czych dostarczono w stanie cz´Êciowo
rozmontowanym drogà lotniczà na pok∏a-
dach An-124 „Rus∏an” do Termezu, gdzie
po ponownym z∏o˝eniu wesz∏y do s∏u˝by.
Kutry o wypornoÊci zaledwie 34 t majà
d∏ugoÊç 20,7 m, szerokoÊç 4,85 m i zanu-
rzenie 0,84 m. Ich nap´d stanowià 2 silni-
ki wysokopr´˝ne, ka˝dy o mocy 1000 KM,
które zapewniajà maksymalnà pr´dkoÊç
55 km/godz (30 w´z∏ów), a pr´dkoÊç eko-
nomicznà 20 km/godz (11 w´z∏ów). 2 Êru-
by nap´dowe umieszczone w tunelach
umo˝liwiajà bezpieczne manewrowanie
na p∏ytkich rzecznych wodach. Zasi´g jed-
nostek wynosi 400 km przy pr´dkoÊci
maksymalnej 55 km/godz oraz odpowied-
nio 1000 km przy pr´dkoÊci ekonomicznej
20 km/ godz.
Uzbrojenie stanowi wie˝yczka wozu
BWP-2 na dziobie, wyposa˝ona w dzia∏o
kal. 30 mm 2A42 sprz´˝one z km PKT kal.
7,62 mm, zaÊ na rufie wie˝yczka z trans-
portera BTR-70 z wkm KPWT kal.
14,5mm sprz´˝onym z km PKT kal.
7,62 mm. Zapas amunicji kal. 30 mm wy-
nosi 300 szt., kal. 14,5 mm – 500 szt.,
a kal. 7,62 mm – 4000 szt.
Jednostki posiadajà opancerzenie alu-
miniowo-stalowe o przypuszczalnej gru-
boÊci 5 – 10 mm, chroniàce przed poci-
skami broni strzeleckiej. Kutry wyposa˝o-
no w bogate Êrodki ∏àcznoÊci. Za∏oga liczà-
ca 5 ludzi, w tym 1 oficer, dysponuje do-
brymi warunkami bytowymi, zaÊ autono-
micznoÊç jednostek wynosi 7 dób.
Rzeczne artyleryjskie kutry patrolowe
typu Giurza, których budow´ finansowa∏y
USA w ramach pomocy wojskowej dla Uz-
bekistanu (koszt budowy nie jest znany),
sà przeznaczone do prowadzenia dzia∏aƒ
na rzece Amu-Daria, stanowiàcej granic´
mi´dzy Uzbekistanem a nadal niespokoj-
nym Afganistanem. Wprowadzenie
do s∏u˝by tych jednostek ma z jednej stro-
ny utrudniç i ograniczyç przemyt afgaƒ-
skich narkotyków, a z drugiej uniemo˝liwiç
przenikanie na stron´ Uzbekistanu fundali-
stycznych grup talibów.
podwodnych w pe∏ni odpowiadajàcych
aktualnym standardom NATO, nie tylko
w istotny sposób zwi´kszy∏o potencja∏ bo-
jowy Dywizjonu, ale umo˝liwi∏o tak˝e pod-
j´cie sta∏ej bie˝àcej wspó∏pracy w ramach
morskich si∏ Paktu.
o mocy 2000 kW oraz silnik elektryczny
o mocy 2700 KM. Novum stanowi wpro-
wadzenie nap´du pracujàcego niezale˝nie
od powietrza atmosferycznego, pozwala-
jàcego na d∏u˝sze przebywanie w zanurze-
niu, którego podstawà sà 4 ogniwa paliwo-
we elektrochemiczne (wodór + tlen) zasi-
lajàce urzàdzenie Kristall-27E o mocy oko-
∏o 400 KM. Pr´dkoÊç nawodna 11 w´z∏ów,
a podwodna 22 w´z∏y. Zasi´g na chrapach
6000 Mm, a w pe∏nym zanurzeniu 650
Mm przy pr´dkoÊci 3 w´z∏y. Autonomicz-
noÊç 50 dób.
Uzbrojenie obejmuje 6 dziobowych wy-
rzutni torpedowych kal. 533 mm, w któ-
rych mo˝na stosowaç rakietowe pociski
przeciwokr´towe 91RE1 „Klub-S”, torpedy
SET 80 oraz rakietotorpedy VA-111
„Szkwa∏”. Zapas wynosi 16 rakiet wzgl´d-
nie torped, zamiast którego zamiennie
mo˝na stosowaç do 22 min morskich
DM-1 lub RM-2G. Przy wysokim stopniu
zautomatyzowania za∏oga liczy 41 lub jak
chcà inne êród∏a 34 oficerów i marynarzy.
Przewidywane wejÊcie do s∏u˝by okr´-
tu podwodnego Sankt Petersburg , którego
budowa trwa ju˝ od 1997 roku, stanowiç
b´dzie wielki krok w kierunku opanowania
przez Rosj´ najnowszych osiàgni´ç tech-
niki okr´towej.
ROSJA
W paêdzierniku 2004 roku w stoczni
Admiralteiskyj Werf w Sankt Petersburgu
odby∏o si´ uroczyste wodowanie nowego
okr´tu podwodnego B-100 Sankt Peters-
burg projektu proj. 677 „Lada”. Projekt
jednostki, który zapoczàtkowa∏ czwarte
pokolenie rosyjskich okr´tów podwod-
nych z klasycznym nap´dem powsta∏
w Biurze Konstrukcyjnym „Rubin”
pod kierownictwem Igora Spasskiego
z przeznaczeniem dla potrzeb w∏asnej flo-
ty oraz na eksport.
WypornoÊç nawodna jednostki wynosi
1765 t, a podwodna 2700 t przy d∏ugoÊci
ca∏kowitej 67 m, szerokoÊci 7,2 m i zanu-
rzeniu 4,4 m. Okr´t ma konstrukcj´ jedno-
kad∏ubowà, zaÊ jego kad∏ub jest pokryty
warstwà anechoicznà rozpraszajàcà im-
pulsy hydroakustyczne. Nap´d jednostki
o zmniejszonym poziomie ha∏asu, stano-
wià 2 silniki wysokopr´˝ne Typ 2D-42
wraz z silnikami elektrycznymi, ka˝dy
STANY ZJED. A.P.
W dniu 8 stycznia 2005 roku oko∏o
godz. 03.00 (polskiego czasu) na pok∏a-
dzie amerykaƒskiego atomowego okr´tu
podwodnego San Francisco dosz∏o
do awarii. Okr´t w chwili awarii znajdowa∏
si´ w zanurzeniu oko∏o 300 Mm na po∏u-
dnie od wyspy Guam, zmierzajàc w kie-
runku Brisbane w Australii. Z nieustalonych
dotàd powodów jednostka zacz´∏a nie-
oczekiwanie tonàç. W wyniku awarii ran-
nych zosta∏o oko∏o 20 marynarzy, w tym
1 powa˝nie. Po opanowaniu sytuacji i wyj-
Êciu na powierzchni´ okr´t wzià∏ powrotny
kurs na baz´ na wyspie Guam. Wed∏ug za-
pewnieƒ U. S. Navy na pok∏adzie nie do-
sz∏o do uszkodzenia reaktora atomowego.
San Francisco nale˝àcy do typu Los
Angeles zosta∏ zbudowany w latach 1977-
81 przez stoczni´ Northrop-Grumman
w Newport News. WypornoÊç nawod-
na okr´tu wynosi 6130 t, a podwod-
na 6977 t przy d∏ugoÊci ca∏kowitej
109,7 m, szerokoÊci 10 m i zanurzeniu
9,8 m. Nap´d stanowià 2 turbiny parowe
Westinghouse o ∏àcznej mocy 35 000 KM,
zasilane w par´ przez 1 reaktor atomowy
General Electric S6G ch∏odzony wodà.
Maksymalna pr´dkoÊç w zanurzeniu po-
nad 30 w´z∏ów. Uzbrojenie stanowià 4,
umieszczone na Êródokr´ciu wyrzutnie
Rosyjski okr´t podwodny Sankt Petersburg krótko przed ceremonià
wodowania.
fot. Vesti
4
Nr 69 (1/2005) OKR¢TY WOJENNE
92685334.009.png 92685334.010.png
Grzegorz Ochmiƒski
Geneza jednostki
Chyba tylko rosnàcy na mi´dzynarodo-
wej arenie presti˝ Rosji i ch´ç zaspokojenia
osobistych ambicji cara Miko∏aja II by∏y
przyczynà powstania kolejnego z flotylli
carskich jachtów. Mia∏a to byç najwi´ksza
i najbardziej efektowna jednostka pozosta-
jàca do dyspozycji koronowanych g∏ów Eu-
ropy.
Bardzo interesujàcym jest fakt powierze-
nia budowy nowej jednostki duƒskiej stocz-
ni Burmeister & Wain w Kopenhadze.
W II po∏owie XIX wieku i na poczàtku
XX wieku okr´ty dla floty rosyjskiej, po-
za w∏asnymi stoczniami oczywiÊcie, powsta-
wa∏y g∏ównie w Wielkiej Brytanii, Francji,
Niemczech i Stanach Zjednoczonych 1 , czy-
li w krajach mogàcych poszczyciç si´ spo-
rym doÊwiadczeniem w tej dziedzinie. Wy-
daje si´, ˝e g∏ównym powodem z∏o˝enia za-
mówienia w∏aÊnie w Danii by∏y... koligacje
rodzinne cara Miko∏aja II z panujàcà duƒ-
skà rodzinà królewskà oraz ukierunkowa-
na w tym okresie historii na zacieÊnienie
wi´zów polityka zagraniczna Rosji. Jed-
nostka otrzyma∏a nazw´ Sztandart na czeÊç
fregaty p∏ywajàcej podczas panowania cara
Piotra Wielkiego.
Warto podkreÊliç, ˝e przed Sztandartem
w Danii, w tej samej stoczni na zamówienie
rosyjskie powsta∏a jedynie kanonierka
Mand˝ur (lata budowy 1886-1888), zaÊ
po nim krà˝ownik Bojarin (1899-1902).
St´pk´ pod jacht po∏o˝ono 1 paêdzierni-
ka 1893 roku, wodowane odby∏o si´ 26 lute-
go 1896 roku, a bander´ podniesiono
na nim w roku nast´pnym.
Budowa przebiega∏a bez godnych szcze-
gólnej wzmianki wydarzeƒ, a jej efektem
by∏ du˝y, luksusowo wykoƒczony jacht, któ-
ry sta∏ si´ flagowà jednostkà flotylli carskich
jachtów, ulubionà jednostkà cara i obiek-
tem zazdroÊci pozosta∏ych w∏adców.
Jacht mia∏ 122 metry d∏ugoÊci i 15,29 m
szerokoÊci, a przy zanurzeniu 6,47 m wypie-
ra∏ 5560 t. Jacht nap´dzany by∏ dwiema ma-
szynami parowymi potrójnego rozpr´˝ania
pozwalajàcymi rozwinàç pr´dkoÊç po-
nad 21 w´z∏ów, para dostarczana by∏a
z czterech kot∏ów opalanych w´glem.
Na Sztandarcie znajdowa∏ si´ tak˝e turbo-
parowy generator zapewniajàcy energi´
elektrycznà.
Na g∏adkopok∏adowym kad∏ubie usta-
wiono pomost nawigacyjny, dwa odchylone
ku rufie kominy oraz trzy maszty, a pok∏ad
od Êródokr´cia do rufy zajmowa∏a d∏uga
jednokondygnacyjna nadbudówka miesz-
czàca jadalni´ na 72 osoby, salon i pomiesz-
czenia dzienne przeznaczone do u˝ytku ca-
ra, jego rodziny i Êwity. Dziób zwieƒczony
by∏ efektownym bukszprytem, a ca∏a sylwet-
ka charakteryzowa∏a si´ elegancjà i dyna-
mikà. Pok∏ad g∏ówny na Êródokr´ciu rów-
nie˝ zajmowa∏y w wi´kszoÊci pomieszcze-
nia zajmowane przez rodzin´ panujàcà
i dwór. Wszystkie te pomieszczenia by∏y
luksusowo wykoƒczone: mahoniowe bo-
azerie i pod∏ogi, kryszta∏owe ˝yrandole, je-
dwabne draperie. Âciany kabin zdobi∏y
dzie∏a sztuki cerkiewnej i Êwieckiej. Prywat-
ne apartamenty cara i carycy aran˝owane
by∏y zgodnie z ich upodobaniami i ˝yczenia-
mi. Na jachcie znajdowa∏a si´ mi´dzy inny-
mi prywatna kaplica rodziny cesarskiej oraz
oczywiÊcie oddzielna kuchnia. Do dyspozy-
cji zaproszonych goÊci by∏ szereg równie
luksusowych kabin zlokalizowanych na ru-
fowym pok∏adzie g∏ównym. Tam równie˝
znajdowa∏y si´ kabiny zajmowane przez ofi-
cerów. W sk∏ad za∏ogi liczàcej 275 ludzi
wchodzili liczni stewardzi, kucharze, ka-
merdynerzy i pos∏ugacze b´dàcy do wy∏àcz-
nej dyspozycji pasa˝erów. Na jachcie za-
okr´towywano tak˝e orkiestr´ i reprezenta-
cyjnà kompani´ piechoty morskiej.
Ciekawostkà jest, ˝e ka˝demu z pi´cior-
ga carskich dzieci przyporzàdkowywano
na czas rejsu oficera lub podoficera majàce-
go dbaç o bezpieczeƒstwo i zapewniaç im
rozrywk´. Cz´sto mo˝na by∏o ich zaobser-
wowaç podczas wspólnych zabaw z dzieçmi
1. W Wielkiej Brytanii powsta∏ pancernik Pierwie-
niec (gotowy w 1864 roku) i krà˝ownik Riurik (1908), we
Francji pancernik Cesariewicz (1903) i krà˝owniki Pam-
jat” Mierkurija (1881), Admira∏ Korni∏ow (1888), Swiet∏a-
na (1897), Bajan (1903) i Admira∏ Makarow (1908),
w Niemczech krà˝owniki Askold (1901), Bogatyr (1902)
i Nowik (1901), a w Stanach Zjednoczonych pancernik
Rietwizan (1901) i krà˝ownik Wariag (1900).
Nr 69 (1/2005) OKR¢TY WOJENNE
5
92685334.011.png 92685334.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin