Proba_num_klas.pdf

(40 KB) Pobierz
T4. cd. Próba numerycznej klasyfikacji treści wielospektralnych obrazów cyfrowych
1. Wprowadzenie
Fotografując przez selektywne filtry optyczne (tzn. przepuszczające promieniowanie
elektromagnetyczne tylko o określonej długości fali) otrzymujemy tzw. Wyciągi
spektralne. Jeśli kamera wyposaŜona jest w kilka obiektywów i na kaŜdym jest
zaloŜony inny filtr, to zarejestrujemy kilka w y c i ą g ó w s p e k t r a l n y c h –
będzie to zdjęcie wielospektralne. Jeśli na powierzchni zdjęcia wydzieli się
elementarne powierzchnie – tzw piksele- (np. o wymiarach 50x50 mm), dla kaŜdej
pomierzy się gęstość optyczną i będzie się ją zapisywać np. na nośniku
magnetycznym, to uzyskamy cyfrową postać zdjęcia.
Obraz cyfrowy moŜna takŜe uzyskać na drodze rejestracji elektronicznej. Takie
rozwiązanie zastosowane jest w systemach skanerowych, zainstalowanych na
satelitach obrazujących Landsat, SPOT i innych.
Skaner (ściśle zainstalowane w nim detektory) mierzy ilość energii
promienistej odbitej lub emitowanej przez piksele terenowe (np. fragment pola o
wymiarze 10x10 m) w określonym przedziale widma elektromagnetycznego.
Mierzona energia nazywana jest odpowiedzią spektralną określonych pikseli.
Obraz cyfrowy jest to zapisany na komputerowym nośniku danych zbiór
odpowiedzi spektralnych, przyporządkowanych pikselom terenowym. Zbiór taki
moŜna sobie wyobrazić jako tablicę dwuwymiarową zawierającą I linii, z których
kaŜda składa się z J pikseli. Jeśli rejestracja dotyczyła kilku przedziałów widma
(kanałów), to otrzymujemy wielospektralny obraz cyfrowy (będzie to teraz tablica
trójwymiarowa I x J x K, gdzie K jest liczbą kanałów spektralnych.
KaŜdy piksel na obrazie wielospektralnym scharakteryzowany jest nie przez
jedną lecz kilka (K) odpowiedzi spektralnych. Dzięki temu skuteczniej moŜna
sklasyfikować obraz, czyli wydzielić w nim róŜne obiekty, np. zabudowania, lasy,
pola, rzeki, itp. (tzw. klasy). Klasyfikację przeprowadza się róŜnymi metodami. W
następnym punkcie przedstawiono ogólne zasady tzw. k l a s y f i k a c j i n a d z o r-
o w a n e j.
2. Klasyfikacja nadzorowana
Zasadniczą cechą klasyfikacji nadzorowanej jest konieczność wyświetlenia obrazu na
ekranie monitora komputera oraz potrzeba posiadania elementarnej wiedzy o danym
obszarze ( z reguły korzysta się z dostępnej mapy topograficznej). Na obrazie trzeba
zaznaczyć tzw. „próbki” poszczególnych obiektów: np. mała powierzchnia
rozpoznana jest jako las iglasty, itd. Takie próbki będą podstawą do „nauczenia”
komputera, czym charakteryzują się poszczególne rozpoznawane obiekty (próbki te
nazywa się inaczej „polami treningowymi”). Odpowiedni program klasyfikacyjny
obliczy na podstawie kaŜdej próbki parametry statystyczne kaŜdego obiektu.
Następnie przystępuje do analizy całego obszaru (piksel po pikselu), będzie badał, czy
aktualny reprezentuje las, pole, czy teŜ inny obiekt. NaleŜy podkreślić, Ŝe wspomniane
próbki zawierają kilkadziesiąt czy kilkaset pikseli (np. prostokąt 10x10 pikseli),
natomiast cały obraz ma wymiar np. 3000x3000 pikseli.
W następnym punkcie przedstawiono jeden z najprostszych algorytmów
klasyfikacyjnych jaki stosuje się w metodzie klasyfikacji nadzorowanej.
3. Klasyfikator prostopadłościenny – algorytm
ZałóŜmy (dla uproszczenia) Ŝe:
- będziemy analizować obraz zawierający dwa kanały spektralne czyli tablicę o
rozmiarze IxJx2 (patrz punkt 1),
- przeprowadzono juŜ wybór pól treningowych dla wszystkich wyróŜnionych
klas (obiektów).
Dla kaŜdej klasy naleŜy na podstawie próbki określić:
-
wartość średnią odpowiedzi spektralnych
1
L
1
L
S
=
P
S
=
P
1
L
1
2
2
L
L
1
1
gdzie:
S 1 , S 2 – średnie wartości jasności dla kanału 1 i 2
P L1 , P L2 – odpowiedzi spektralne znajdujące się e „próbce” dla kanału 1 i 2
L – liczebność próbki (ilość pikseli)
-
wariancję (W) i odchylenie standardowe (
d
)
2
1
L
2
1
L
(
)
(
)
W
=
P
-
S
W
=
P
-
S
1
L
1
1
2
L
2
2
L
-
1
L
-
1
1
1
d
=
W
d
=
W
1
1
2
2
Te wielkości pozwalają zdefiniować spektralne wzorce poszczególnych klas w sposób
przedstawiony na poniŜszym rysunku:
kanał 2
Rys.1. Spektralny wzorzec klasy
h x
d
2
S 2
h x
d
1
Kanał 1
S 1
912191365.022.png 912191365.023.png 912191365.024.png 912191365.025.png 912191365.001.png 912191365.002.png 912191365.003.png 912191365.004.png 912191365.005.png 912191365.006.png 912191365.007.png 912191365.008.png 912191365.009.png 912191365.010.png 912191365.011.png 912191365.012.png 912191365.013.png 912191365.014.png 912191365.015.png 912191365.016.png 912191365.017.png 912191365.018.png 912191365.019.png 912191365.020.png 912191365.021.png
Jeśli przyjmie się wielkość h=2, to wówczas poziom ufności przydziału piksela do klasy
wynosi 95%.
Po zdefiniowaniu wzorców wszystkich klas następuje końcowy etap: przydzielenie pikseli do
poszczególnych klas. Polega ono na badaniu, w którym prostokącie (wzorcu) znajduje się
dany piksel. W przypadku, gdy liczba kanałów spektralnych K jest większa niŜ 2, wówczas
bada się przynaleŜność do wnętrza K-wymiarowego prostopadłościanu ( stąd nazwa:
klasyfikator prostopadłościenny).
4. Przykładowe przeprowadzenie klasyfikacji.
Dane, które otrzymują studenci zostały ułoŜone sztucznie i obejmują:
- próbki czterech klas (A, B, C, D), kaŜda jest prostokątnym fragmentem obrazu
o wielkości 6x5 pikseli (L=30)
- obraz podlegający klasyfikacji o wielkości 10x10 pikseli.
KaŜdy piksel reprezentowany jest przez dwie liczby całkowite, symulujące odpowiedzi
spektralne w umownych kanałach 1 i 2 (górna liczba-kanał 1).
Klasyfikację naleŜy przeprowadzić według algorytmu opisanego w pkcie 3.
Po obliczeniu parametrów S i
wykonuje się graficzne zestawienie wzorców klas (na jednym
wykresie naleŜy narysować prostokątne wzorce wszystkich klas – porównaj Rys.1). Najlepiej
do tego celu uŜyć papieru kratkowanego formatu A4. Następnie przyporządkowuje się 100
pikseli podanego obrazu w stosunku do klas A, B, C, D (czyli bada się przynaleŜność do
wnętrza wzorców tych klas). Efektem jest tablica o wymiarze 10x10 elementów, czyli
podobna do klasyfikowanego obrazu ale zawierająca w poszczególnych „okienkach” wartości
A, B, C, D.
d
W trakcie klasyfikacji mogą zachodzić dwa szczególne przypadki:
-
analizowany piksel naleŜy do wnętrza dwóch (lub więcej) wzorców klas;
naleŜy go przyporządkować do tej klasy, której środek leŜy bliŜej tego piksela,
-
analizowany piksel nie naleŜy do wnętrza Ŝadnego wzorca; określamy go jako
„niesklasyfikowany” – litera N.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin