humanistyczny 2003.pdf

(603 KB) Pobierz
arkusz 10
WPISUJE UCZE İ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJ ġ CY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejk ħ
z kodem
dzie ı miesi Ģ c
rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
W teatrze Ļ wiata
MAJ 2003
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawd Ņ , czy zestaw egzaminacyjny zawiera 14 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgło Ļ nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i dat ħ urodzenia.
Czas pracy:
120 minut
3. Czytaj uwa Ň nie wszystkie teksty i zadania.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
4. Rozwi Ģ zania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym tu-
szem/atramentem. Nie u Ň ywaj korektora.
5. W zadaniach od 1. do 20. s Ģ podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im nast ħ puj Ģ cy układ kratek na karcie odpowiedzi:
A
B
C
D
Wybierz tylko jedn Ģ odpowied Ņ i zamaluj kratk ħ z odpowiadaj Ģ c Ģ jej li-
ter Ģ - np. gdy wybrałe Ļ odpowied Ņ "A":
6. Staraj si ħ nie popełnia ę ħ dów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale je Ň eli
si ħ pomylisz,
ħ dne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inn Ģ odpowied Ņ .
7. Rozwi Ģ zania zada ı od 21. do 31. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekre Ļ laj.
8. Redaguj Ģ c odpowiedzi do zada ı , mo Ň esz wykorzysta ę miejsca opatrzone
napisem Brudnopis . Zapisy w brudnopisie nie b ħ d Ģ sprawdzane
i oceniane.
Powodzenia!
GH-A1-031
381508.012.png 381508.013.png 381508.014.png 381508.015.png 381508.001.png 381508.002.png 381508.003.png 381508.004.png 381508.005.png 381508.006.png 381508.007.png
Tekst I
Teatr grecki w swoich pocz Ģ tkach był silnie zwi Ģ zany z obrz ħ dami religijnymi. Stop-
niowo jednak stawał si ħ on dziedzin Ģ niezale Ň n Ģ od religii. Tematem dramatów były epizody
z utworów Homera, daj Ģ ce sposobno Ļę do podejmowania aktualnych problemów politycz-
nych i społecznych. Istniały dwa główne typy dramatu: tragedia i komedia. Tragedia opowia-
dała o wa Ň nych postaciach i wydarzeniach, a ka Ň da sztuka podejmuj Ģ ca w Ģ tek legendy lub
historii zawierała moralne, religijne lub społeczne przesłanie skierowane do widzów. Los bo-
hatera tragedii antycznej był z góry przes Ģ dzony i jakiekolwiek działania, które podejmował,
prowadziły go do nieuchronnej kl ħ ski. Akcja tragedii obejmowała jeden w Ģ tek i rozgrywała
si ħ cały czas w tym samym miejscu przez 24 godziny. Komedie natomiast były widowiskami
dowcipnymi, groteskowymi, a w pó Ņ niejszym okresie – satyrami na Ň ycie w miastach.
Na podstawie Atlasu kultur staro Ň ytnych – Grecja, Rzym , Warszawa 1999.
B.
Staro Ň ytni Grecy stworzyli teatr znakomity, jedyny w swoim rodzaju i niepowtarzalny.
Scena prawie pusta, bez dekoracji, o Ļ wietlona sło ı cem. Aktor w koturnach, z mask Ģ na twa-
rzy. Uniemo Ň liwiało to realistyczny ruch i gest, a zmuszało do rytmizacji niemal tanecznej.
Stanisław Furmanik, O sztuce teatru , [w:] Janusz Degler, Problemy teorii dramatu i teatru , Wrocław 1988.
Zadanie 1. (0-1)
Pocz Ģ tki teatru greckiego zwi Ģ zane były z
A. polityk Ģ .
B. kultem religijnym.
C. filozofi Ģ .
D. ceremoniałem olimpijskim.
Zadanie 2. (0-1)
Fragmenty utworów Homera były pretekstem do przedstawienia w dramatach
A. tragedii miłosnych.
B. zmaga ı z siłami natury.
C. obrz ħ dów religijnych.
D. problemów współczesno Ļ ci.
Zadanie 3. (0-1)
Według tekstu I tragedi ħ antyczn Ģ charakteryzuje
A. obecno Ļę scen zbiorowych.
B. kompozycja otwarta.
C. jedno Ļę miejsca, czasu i akcji.
D. podział na akty i sceny.
Strona 2 z 14
A.
381508.008.png
Zadanie 4. (0-1)
Które z wypowiedze ı jest opini Ģ ?
A. Tematem dramatów były epizody z utworów Homera.
B. Staro Ň ytni Grecy stworzyli teatr znakomity.
C. Istniały dwa główne typy dramatu: tragedia i komedia.
D. Akcja tragedii obejmowała jeden w Ģ tek.
Zadanie 5. (0-1)
Dzi ħ ki równowa Ň nikom zda ı fragment B tekstu I stał si ħ
A. unaukowiony.
B. ironiczny.
C. krótszy.
D. zabawny.
Zadanie 6. (0-1)
O losach bohatera tragedii antycznej decyduje
A. przeznaczenie.
B. rodzina.
C. pochodzenie.
D. władca.
maska tragiczna maska komiczna
Zadanie 7. (0-1)
Pokazana na rysunku maska tragiczna ró Ň ni si ħ od komicznej
A. wielko Ļ ci Ģ .
B. min Ģ .
C. kształtem.
D. zdobieniami.
Zadanie 8. (0-1)
Aktor w teatrze antycznym grał rol ħ Antygony w masce tragicznej, aby
A. zaskoczy ę widzów.
B. uwydatni ę dramat bohaterki.
C. wyrazi ę własne emocje.
D. ukry ę uczucia bohaterki.
Strona 3 z 14
381508.009.png
Zadanie 9. (0-1)
Plakat do spektaklu Antygony Sofoklesa przedstawia
A. sytuacj ħ bez wyj Ļ cia.
B. ucieczk ħ przed kar Ģ .
C. walk ħ z przeznaczeniem.
D. ukrywanie słabo Ļ ci.
Tekst II
Bogusławski 1 był pierwszym dyrektorem stowarzyszenia aktorów, a zarazem najlep-
szym artyst Ģ . [...] Sztuki, które to towarzystwo grywało, były po cz ħĻ ci oryginalne polskie lub
z francuskiego, włoskiego i niemieckiego tłumaczone. Pierwszych było stosunkowo mało. Te,
które grywano w czasie sejmu konstytucyjnego, miały głównie cel polityczny. Do sztuk tego
rodzaju nale Ň ały Powrót posła i Kazimierz Wielki . Miały one wy Ļ mia ę stare polskie przes Ģ dy:
przywi Ģ zanie do wolnej elekcji, do panowania szlachty, do poni Ň ania Ļ redniego stanu, do
ograniczania władzy królewskiej, i wszystko ju Ň zestarzałe, co nowa konstytucja obali ę miała.
Król i główni partyzanci nowego systemu prawie zawsze bywali obecni. Miejsca, które si ħ do
wzmiankowanych przedmiotów krytyki odnosiły, gor Ģ co były przez nich przyjmowane.
W czasie przedstawienia Kazimierza Wielkiego , gdy w sztuce charakter panuj Ģ cego ukazywa-
ny był coraz dobitniej ze wszystkimi jego wzniosłymi przymiotami – pierwszy zawsze król ze
swej lo Ň y wychylał si ħ i przyklaskiwał, a za nim parter, w szale i upojeniu klaskaj Ģ c i krzy-
cz Ģ c, domagał si ħ powtórzenia dwa i trzy razy tego ust ħ pu, coraz hała Ļ liwszymi przyjmuj Ģ c
go oznakami. [...] Naczelnicy znowu stronnictwa, wodzowie rewolucji i ich przyjaciele okla-
skami nagradzali post ħ powanie ogółu, które si ħ z ich projektami zgadzało.
Na podstawie relacji Fryderyka Schulza, Podró Ň e Inflantczyka
z Rygi do Warszawy i po Polsce w latach 1791-1793 , Warszawa 1956.
Bogusławski Wojciech, 1757–1829, aktor, dramatopisarz i pedagog, w latach 1783–1814 (z przerwami) dyrek-
tor Teatru Narodowego, twórca pierwszego stałego zespołu zawodowego aktorów polskich, tak Ň e pierwszej
szkoły dramatycznej, autor opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale .
Strona 4 z 14
1
381508.010.png
Zadanie 10. (0-1)
Głównym celem sztuk wystawianych przez Teatr Narodowy w okresie sejmu konstytu-
cyjnego było
A. utrzymanie wolnej elekcji.
B. podwa Ň anie autorytetu króla.
C. zachowanie liberum veto.
D. propagowanie haseł obozu reform.
Zadanie 11. (0-1)
Jak reagowali widzowie na ogl Ģ dane sztuki?
A. Płakali.
B. Domagali si ħ bisów.
C. Milczeli.
D. Wywoływali autora.
Zadanie 12. (0-1)
Wybierz najtrafniejszy tytuł dla relacji Schulza.
A. Za kulisami teatru .
B. Aktorzy Bogusławskiego .
C. Mecenat królewski .
D. Teatr i polityka .
Zadanie 13. (0-1)
Z analizy tekstu II wynika, Ň e od XVIII w. najbardziej zmieniło swoje znaczenie słowo
A. wódz.
B. partyzant.
C. artysta.
D. król.
Zadanie 14. (0-1)
Przykładem wpływu o Ļ wieceniowych idei wyst ħ puj Ģ cych we Francji i USA na wydarze-
nia polityczne w Polsce było
A. wzniesienie pałacu i teatru w Łazienkach.
B. uchwalenie Konstytucji 3 maja.
C. zawi Ģ zanie konfederacji targowickiej.
D. zrzeczenie si ħ tronu przez Stanisława Augusta.
Strona 5 z 14
381508.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin