SAMOCHODOWE ŹRÓDŁA ŚWIATŁA.pdf

(889 KB) Pobierz
SAMOCHODOWE ŹRÓDŁA ŚWIATŁA
SAMOCHODOWE Ź RÓDŁA Ś WIATŁA
Obecnie na rynku jest dostępnych wiele typów Ŝarówek samochodowych. Wielu kierowców
lubi udoskonalać oświetlenie swojego samochodu, zakładając do reflektorów „lepsze”, ale i
droŜsze Ŝarówki. Jednak taka wymiana czasem nie daje spodziewanych wyników, często
drogie Ŝarówki szybko się przepalają, nie dają wcale lepszego oświetlenia drogi, albo
oślepiają innych uŜytkowników dróg, co moŜe powodem wypadku, konfliktów z innymi
kierowcami zatrzymania przez policję i konsekwencji finansowych. Aby zrozumieć
parametry Ŝarówek samochodowych warto zapoznać się z pojęciami związanymi ze światłem,
technika świetlną i parametrami Ŝarówek.
Ś wiatło widzialne jest promieniowaniem elektromagnetycznym o długości fal zawartych w
przedziale od 380 do 780 nm (nanometrów). Oko ludzkie potrafi rozróŜniać fale o róŜnej
długości, zawartej w tym przedziale, odbierając to jako barwę światła. Najkrótszym falom
odpowiada barwa fioletowa, najdłuŜszym barwa czerwona. Czułość oka jest róŜna dla
róŜnych barw. Największa czułość występuje w dzień dla barwy zielonoŜółtej, natomiast w
nocy dla zielonej.
Najlepsze właściwości dla ludzkiego wzroku mają źródła światła dające światło o widmie
zbliŜonym do światła słonecznego, czyli białe. Podczas mgły, deszczu, śniegu
najkorzystniejsze do oświetlenia drogi przed samochodem jest światło Ŝółte, poniewaŜ ulega
najmniejszemu rozpraszaniu i poprawia kontrast widzenia. Natomiast ogólnie bardzo
niekorzystne jest światło niebieskie. Ze względu na małą długość fal ulega znacznemu
rozpraszaniu, powodując mniejszy kontrast widzenia. Daje ono więc wyraźnie gorsze
oświetlenie drogi, niŜ światło białe oraz powoduje oślepianie kierowców jadących z
przeciwka, gdyŜ czas adaptacji ludzkiego oka do światła niebieskiego jest znacznie dłuŜszy,
niŜ np. do światła Ŝółtego.
Wskaźnikiem barwy światła jest temperatura barwowa podawana w K (kelwinach). Jest to
temperatura ciała doskonale czarnego, wysyłającego światło o danej barwie.
) jest mocą promieniowania świetlnego wysyłanego przez źródło
światła, ocenianą według wraŜenia wzrokowego. Jednostką strumienia jest lm (lumen).
Odpowiada on mocy równej w przybliŜeniu 1/670 W dla światła o barwie zielonoŜółtej (555
nm).
F
Przykładowe typowe wartości strumienia świetlnego dla róŜnych źródeł światła są
następujące:
Ź ródło ś wiatła
F
, [lm]
śarówka do latarki 3,5V/0,2A
5,6
śarówka rowerowa 6V/2,7W
22
śarówka samochodowa R2 45/40 W
700/450
śarówka samochodowa H4 60/55W
1750/1000
śarówka samochodowa H1 55W
1550
Samochodowa lampa ksenonowa D1
3000
Ś wiatło ść (I) jest gęstością przestrzenną promieniowania świetlnego w danym kierunku. Jest
ona stosunkiem strumienia świetlnego wypromieniowanego w danym kierunku do kąta
przestrzennego, wyraŜonego w sr (steradianach) obejmującego ten kierunek. Jednostką
światłości jest cd (kandela, ś wieca” ). Światłość jest wielkością wektorową.
Strumie ń ś wietlny (
4109796.011.png 4109796.012.png
Światłość jest ona stosowana do podawania charakterystyk promieniowania źródeł światła
(opraw oświetleniowych), gdyŜ promieniowanie to jest zwykle niejednorodne w róŜnych
kierunkach.
Luminancja (L) jest stosunkiem światłości źródła światła w kierunku patrzenia do
powierzchni rzutu ciała świecącego na płaszczyznę prostopadła do tego kierunku. Jednostką
luminancji jest cd/m 2 czyli nit.
Luminancja (czyli jaskrawość) charakteryzuje subiektywne odczuwanie wraŜeń świetlnych
przez oko ludzkie. Zbyt duŜa luminancja jest nieprzyjemna dla wzroku, powoduje oślepianie i
dlatego zmniejsza się ją, np. stosując Ŝarówki ze szkła mlecznego, co powoduje zwiększenie
powierzchni świecącej.
Nat ęŜ enie o ś wietlenia (E) jest stosunkiem strumienia świetlnego padającego prostopadle na
powierzchnie oświetlana, do tej powierzchni. Jednostką natęŜenie oświetlenia jest lx (luks),
czyli lm/m 2 .
NatęŜenie oświetlenia jest podstawową wielkością w technice świetlnej. Charakteryzuje ono
ilość światła padającą na powierzchnię oświetlaną, albo inaczej jasność powierzchni
oświetlanej. Maleje ono wraz z kwadratem odległości od źródła światła, czyli np. w
odległości 20 m będzie ono 4-krotnie mniejsze, niŜ w odległości 10 m od źródła. Jest
proporcjonalne do cosinusa kąta padania promieni świetlnych na daną powierzchnię –
maksymalne natęŜenie oświetlenia występuje, gdy światło pada prostopadle do powierzchni
(czyli pod kątem 0°).
Rozkład natęŜenia oświetlenia drogi (światło mijania) samochodowym reflektorem
prostokątnym z Ŝarówką H4 (z lewej) i soczewkowym z Ŝarówką H1 (z prawej) przedstawia
poniŜszy rysunek:
Rodzaje samochodowych ź ródeł ś wiatła
śarówki są nadal najpopularniejszym źródłem światła, stosowanym w samochodach. Źródłem
światła jest w nich Ŝarnik wykonany z drutu wolframowego i umieszczony w bańce szklanej
wypełnionej gazem. Zwykłe Ŝarówki są wypełniane argonem, natomiast halogenowe
(oznaczane literą H w symbolach) gazem, zwanym halogenem, powstałym ze związków jodu
i bromu. Dodatek ten pozwala na podwyŜszenie temperatury Ŝarnika, co daje bielsze i
jaśniejsze światło. W latach 90-tych XX wieku pojawiły się lampy wyładowcze D1
wypełnione ksenonem (stąd nazwa „ksenony”). Źródłem światła jest w nich łuk elektryczny,
palący się pomiędzy dwoma elektrodami. Do zapłonu tego łuku potrzebne jest wysokie
napięcie o wartości 6...12 kV, natomiast do podtrzymania wystarczy napięcie 85 V. Lampa
taka pobiera tylko ok. 35 W mocy i daje 3-krotnie większy strumień świetlny, niŜ Ŝarówka H4
(światło mijania), o barwie zbliŜonej do światła dziennego. PoniewaŜ zdecydowana
większość samochodów wyposaŜona jest w Ŝarówki, świecące Ŝółto w porównaniu ze
4109796.013.png
światłem dziennym, natomiast ulice oświetlone są przewaŜnie lampami sodowymi, dającymi
światło o barwie zbliŜonej do pomarańczowej, „ksenony” w samochodach w nie
wyposaŜonych sprawiają wraŜenie świecenia na niebiesko bądź fioletowo. Lampy ksenonowe
wymagają specjalnych przetwornic zasilających, oraz (na podstawie obowiązujących m.in w
Polsce przepisów, ze względu na moŜliwość oślepiania silnym światłem kierowców jadących
z przeciwka ) reflektorów wyposaŜonych w układ automatycznego poziomowania i
urządzenie czyszczące szkła (spryskiwacz lub wycieraczki). Wszystko to sprawia, Ŝe
oświetlenie ksenonowe jest bardzo drogie i stosowane na razie w niewielu modelach
samochodów. Inną nowością jest zastępowanie Ŝarówek w lampach sygnalizacyjnych (światła
pozycyjne, światła stop) diodami LED. Pobierają one niewielką moc z porównaniu z
Ŝarówkami dającymi ten sam efekt świetlny, zapalają się o ułamek sekundy szybciej (co ma
znaczenie w lampach stop) i są bardzo trwałe.
Porównanie oświetlenia drogi reflektorami z Ŝarówkami halogenowymi (z lewej) oraz
ksenonowymi (po prawej) przedstawiają fotografie:
Parametry i własno ś ci Ŝ arówek
Termin
Opis
Napięcie nominalne
Napięcie przy którym Ŝarówka jest uŜywana, np. 6V, 12V , 24V
Napięcie znamionowe
Napięcie, na jakie została zaprojektowana Ŝarówka. Dla Ŝarówek reflektorowych
przeznaczonych do samochodów osobowych wynosi ono 13,2 V
Strumień świetlny
Moc promieniowania świetlnego („ilość światła wychodzącego poza Ŝarówkę w
róŜnych kierunkach”)
Wydajność świetlna
(sprawność)
Stosunek strumienia świetlnego Ŝarówki do mocy elektrycznej [lm/W]
ZuŜycie lumenów
Wskaźnik wydajności światła Ŝarówki uŜywanej w porównaniu z nową
·
Pomiar dokonany po 75% określonej (T c ) trwałości Ŝarówki
·
WyraŜony w procentach początkowego strumienia
·
Przykład: zaŜycie lumenów = 60%, co oznacza, Ŝe uŜywana lampa daje
40% mniej światła niŜ nowa lampa
Trwałość
Czas, który upływa od momentu przepalenia skrętki i braku emisji światła (B3 =
35, T c = 63.2% uszkodzonych Ŝarówek). Trwałość Ŝarówek halogenowych wynosi
od kilkuset do ponad tysiąca godzin, ale np. firma Philips zaleca wymianę Ŝarówek
co 2 lata, lub co 50000 km.
·
4109796.014.png 4109796.001.png 4109796.002.png
), mocy (P) i temperatury barwowej (Tc) Ŝarówek
halogenowych od napięcia zasilającego U. ZaleŜności podane są w procentach,
w odniesieniu do napięcia 13,2 V.
F
ZaleŜność trwałości Ŝarówek halogenowych od napięcia zasilającego, podana w
procentach trwałości dla napięcia 13,2 V.
Z wykresów widać, Ŝe trwałość Ŝarówek silnie zaleŜy od napięcia zasilającego. Zmiana
wartości napięcia tylko o 5% powoduje około dwukrotną zmianę Ŝywotności Ŝarówek.
Dlatego ten sam typ Ŝarówki stosowany w róŜnych samochodach (gdzie napięcie w
instalacjach wynosi np. 13,8V i 14,4V) moŜe wykazywać bardzo róŜną trwałość. Ponadto
Ŝywotność Ŝarówek maleje, gdy samochód jest eksploatowany na wyboistych drogach
(wstrząsy podczas jazdy). TakŜe strumień świetlny Ŝarówek zaleŜy dość mocno od napięcia,
dlatego nawet małe spadki napięcia w instalacji elektrycznej samochodu, np. spowodowane
brudnymi, zaśniedziałymi połączeniami (klemy akumulatora, konektory Ŝarówek, połączenia
alternatora) mogą osłabiać jasność świecenia reflektorów (zauwaŜalne w nocy).
Regulacje Europejskie ECE
·
Regulacje ECE (Europejskiego Komitetu Elektrotechnicznego) zapewniają
bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
ZaleŜność strumienia (
4109796.003.png 4109796.004.png
·
Wszystkie wymienne Ŝarówki uŜywane jako oświetlenie zewnętrzne pojazdów muszą
być zgodne z regulaminem 37 (R37) ECE. śarówki uŜywane wewnątrz pojazdu nie
muszą posiadać homologacji na zgodność z R37.
·
śarówki wymienne, które nie mają homologacji nie są dopuszczone do stosowania w
reflektorach samochodowych i światłach sygnalizacji w normalnym ruchu drogowym
w Europie.
·
Wszystkie rodzaje (światła reflektorowe, sygnalizacyjne i Ŝarówki), które posiadają
homologację ECE są oznaczone znakiem E (E1, E2, ...). śarówki posiadają równieŜ
numer certyfikatu homologacji , np. E1 - 2AB.
Wybrane typy samochodowych ź ródeł ś wiatła
śarówka halogenowa H1 12V 55W z
trzonkiem P14,5s. Zastosowanie:
reflektory główne
śarówka halogenowa H3 12V 55W z
trzonkiem PK22s. Zastosowanie:
reflektory przeciwmgłowe
śarówka halogenowa H4 12V
60/55W z trzonkiem P43t-38.
Zastosowanie: reflektory główne
(światło mijania i drogowe).
Najpopularniejsza Ŝarówka
reflektorowa.
4109796.005.png 4109796.006.png 4109796.007.png 4109796.008.png 4109796.009.png 4109796.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin