1
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń potrafi:
· Wyjaśnić terminy: „konstytucja”, „ustawa zasadnicza”, „akt prawny”, „referendum”, „preambuła”,
· Opisać jak jest zbudowana Konstytucja RP.
· Wyjaśnić, jaka jest różnica między ustawą konstytucyjną a zwykłą ustawą.
· Powiedzieć, jak powstaje konstytucja.
· Podać rok, od którego obowiązuje w Polsce obecna wersja konstytucji.
· Wyjaśnić, dlaczego w kraju odbyło się 25 maja 1997 r. referendum konstytucyjne.
· Podać datę i krótko opisać znaczenie Konstytucji 3 Maja
2. Metody:
· praca z podręcznikiem,
· praca z tekstem źródłowym,
· wykład
· dyskusja
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik
· konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 roku
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· ?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Struktura i treść Konstytucji RP.
1. Konstytucja – Ustawa Zasadnicza
· Co to jest konstytucja?
2. Historia polskich konstytucji
· Jakie konstytucje miała Polska w swojej historii?
3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997
· Kiedy została uchwalona konstytucja?
· Kiedy i w jakim głosowaniu obywatele Polski przyjęli konstytucję?
· Kiedy weszła w życie Konstytucja RP z 1997 roku?
4. Struktura i treść Konstytucji RP
· Z ilu rozdziałów składa się Konstytucja RP?
· Jakie są nazwy rozdziałów Konstytucji RP?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 34.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
· jest podstawowym aktem prawnym państwa, co oznacza wszystkie inne ustawy i akty prawne muszą być z nią zgodne
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. . Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
a) Konstytucja 3 Maja 3 maja 1791
b) Konstytucja Księstwa Warszawskiego 22 lipca 1807
c) Konstytucja Królestwa Polskiego 27 listopada 1815
d) Mała Konstytucja z 20 lutego 1919
e) Konstytucja marcowa 17 marca 1921
f) Konstytucja kwietniowa 23 kwietnia 1935
g) Mała Konstytucja z 19 lutego 1947
h) Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 22 lipca 1952
i) Mała Konstytucja z 1992 17 października 1992
j) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 34. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej uchwalona 2 kwietnia 1997 przez Zgromadzenie Narodowe została przyjęta przez obywateli w wyniku referendum konstytucyjnego w dniu 25 maja 1997 roku, natomiast weszła w życie w październiku 1997 roku.
· referendum – to powszechne głosowanie w określonej sprawie, w którym uczestniczą obywatele mający czynne prawo wyborcze (prawo wybierania);
· w wyniku referendum z 25 maja 1997 roku za konstytucją było 52,7%, przeciw 45,9%, frekwencja wyniosła 42,86% głosujących.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 36. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997
· Rozdział I "Rzeczpospolita" – zasady ustrojowe państwa polskiego
· Rozdział II "Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela" – wolność, prawa i obowiązki człowieka i obywatela
· Rozdział III "Źródła prawa"
· Rozdział IV "Sejm i Senat" – władza ustawodawcza
· Rozdział V "Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej" – władza wykonawcza
· Rozdział VI "Rada Ministrów i administracja rządowa" – władza wykonawcza
· Rozdział VII "Samorząd terytorialny"
· Rozdział VIII "Sądy i Trybunały" – władza sądownicza
· Rozdział IX "Organy kontroli państwowej i ochrony prawa"
· Rozdział X "Finanse Publiczne"
· Rozdział XI "Stany nadzwyczajne"
· Rozdział XII "Zmiana Konstytucji"
· Rozdział XIII "Przepisy przejściowe i końcowe"
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
Praca domowa zad. 1 i 2/40
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.
Uczniowie aktywni otrzymują oceny.
maro2030