24. Sprobuj zrozumiec, zanim skrytykujesz (2009).pdf

(132 KB) Pobierz
pp64 - 100%
PRZEGLĄD PRASY KREACJONISTYCZNEJ
J esteś ewolucjonistą czy kreacjonistą? Pytanie, wydawałoby
się, jest dość proste. Ale odpowiedź na nie moŜe nie być tak
prosta. Jak to bywa z wieloma słowami, znaczenie moŜe
mieć historia i kontekst, w jakim wypowiadamy słowo "kreacjonista".
Gdybyśmy przed 1859 rokiem, czyli rokiem wydania głównej ksiąŜki
Darwina, zapytali kogoś, czy jest kreacjonistą, mógłby on odpowie
dzieć: "Nie, jestem traducjanistą". Większość współczesnych uczest
ników sporu o kreacjonizm pewnie by tej odpowiedzi nie zrozumiała.
Przez wiele setek lat, od co najmniej czasów św. Augustyna do
czasów Darwina, spór o pochodzenie duszy ludzkiej był jednym z
najgoręcej podejmowanych w kościele chrześcijańskim. Głównymi
stronami w tym sporze byli kreacjoniści (dusza ludzka jest kaŜdora
zowo stwarzana przez Boga) oraz traducjaniści (dusza ludzka, stwo
rzona przez Boga tylko raz, na początku istnienia ludzi, przechodzi
na dziecko od rodziców). Większość dzisiejszych chrześcijan sądzi,
Ŝe kreacjonizm jest jedynym chrześcijańskim stanowiskiem w sporze
o pochodzenie duszy ludzkiej. A tak nie jest. Nawet dzisiaj istnieją
traducjaniści, choć znajdują się w mniejszości. [1]
Terminu "kreacjonizm" w jego dzisiejszym sensie nie uŜywano aŜ
do XIX stulecia. Ronald Numbers, historyk nauki, a jednocześnie
najbardziej wnikliwy historyk kreacjonizmu, wskazuje, Ŝe ewolucja
znaczenia tego słowa trwała dziesiątki lat. Takich określeń, jak
"bezpośredni kreacjonizm", "specjalny kreacjonizm", "obrońcy stwo
rzenia" czy "antyewolucjonizm" uŜywano w bardzo róŜnych sensach.
A w XX wieku doszły jeszcze inne: "creation science" i "scientific
creationism", które w języku polskim mają wspólny odpowiednik
"naukowy kreacjonizm", ale które nadal nie dają jasności, w co wierzą
ludzie uŜywający tych terminów. [2]
Z ewolucjonizmem wcale nie jest łatwiejsza sprawa. Mamy mikro i
makroewolucję, ewolucjonizm teistyczny i deistyczny, ewolucję konwer
gentną i dywergentną, ewolucjonizm darwinowski, naturalistyczny i niedar
winowski, saltacjonizm i punktualizm, a nawet ewolucjonizm kreacjoni
styczny. I nie są to wcale wszystkie określenia dla stanowisk tej strony
sporu.
Przypisy:
[1] Traducjanistą jest na przykład ks. prof. Stanisław Ziemiański, jezuita,
wykładowca na Ignatianum w Krakowie. Por. jego artykuł "Jedna czy wiele
dusz?", Forum Philosophicum 2004, t. 9, s. 7392, http://www.jezuici.pl/
~sziemianski/prace/forum/020.pdf. Por. teŜ krytykę tego artykułu Jolanty
Koszteyn ("Problem pochodzenia dusz ludzkich. Refleksje na temat artykułu
Stanisława Ziemiańskiego SJ pt. Jedna czy wiele dusz?", tamŜe, s. 93106,
http://www.jezuici.pl/lenartowicz/articles/BIO/traducjz.pdf) oraz odpowiedź
Ziemiańskiego ("Kilka uwag w związku z refleksjami Jolanty Koszteyn", tamŜe,
s. 107110, http://www.jezuici.pl/~sziemianski/prace/forum/023.pdf).
[2] Por. Ronald L. Numbers, The Creationists. From Scientific Creationism to
Intelligent Design, Expanded Edition, Harvard University Press, Cambridge,
Massachusetts London, England 2006.
[3] Kenneth Richard Samples, "The Golden Rule of Apologetics, Part 1 (of 7)",
Today's New Reason To Believe, http://www.reasons.org/goldenrule
apologeticspart1.
[4] Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy t. 1, Wydawnictwo Megas,
Warszawa 2007, http://www.naukaareligia.uz.zgora.pl/index.php?
action=tekst&id=127.
[5] Phillip E. Johnson, Z otwartym umysłem wobec darwinizmu. Poradnik
krytycznego myślenia, Wydawnictwo Wista, Warszawa 2007; Lee Strobel,
Dochodzenie w sprawie Stwórcy, Wydawnictwo Credo, Katowice 2007;
Jonathan Wells, Ikony ewolucji. Nauka czy mit?, W wyłomie, Gorzów
Wielkopolski 2007; James Porter Moreland i John Mark Reynolds (red.),
Stworzenie a ewolucja. Trzy ujęcia z perspektywy chrześcijańskiej,
Wydawnictwo Credo, Katowice 2008.(Joe Aguirre, "Navigating Verbal
Minefields", New Reasons To Believe 2009, vol. 1, no. 1, s. 13.)
List Otwarty prof. M. Giertycha
w sprawie zablokowania przez
Uniwersytet Warszawski debaty
na temat kreacjonizmu
Pani prof. Zofia KielanJaworowska, słynna zwolenniczka teorii ewolucji,
po otrzymaniu zaproszenia na debatę na temat tej teorii zamiast przyjść i jej
bronić, zwróciła się do dziekana Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskie
go prof. dr hab. Joanny Pijanowskiej z prośbą o zablokowanie tej debaty. Apel
okazał się skuteczny, poniewaŜ umowa o komercyjny wynajem sali została
przez uczelnię jednostronnie zerwana. Swój list do prof. Pijanowskiej prof.
KielanJaworowska upowszechniła, rozsyłając do
członków PAN. Główna pretensja sprowadza się
do tego, Ŝe w debacie miałem wystąpić ja, co
miałoby rzekomo kompromitować polską naukę.
Okazuje się, Ŝe w polskim świecie nauki cenzura
nadal obowiązuje. Poglądy naukowo niepopraw
ne nie mają prawa być prezentowane. Chodzi o
to, Ŝe ja publicznie krytykuję teorię ewolucji, a
prof. KielanJaworowska jej broni – metodami z
epoki łysenkowskiej. Zapewnia, Ŝe „prof. Giertych
moŜe wypowiadać się, gdzie chce, jednak bez
wykorzystywania autorytetu polskiej biologii.”
O kompromitację polskiej nauki niech się Pani
profesor nie martwi. Mam dyplomy z Oksfordu i Toronto. Moją krytykę teorii
ewolucji bez problemów prezentowałem niedawno trzykrotnie w Rzymie, na
Uniwersytecie Sapienza, na Uniwersytecie Piusa V i w Komitecie Badań Na
ukowych (Consiglio Nazionale delle Ricerche). W zeszłym miesiącu występo
wałem na Uniwersytecie Białostockim. Rok Darwinowski jest okazją do kon
frontowania jego teorii z aktualnymi osiągnięciami nauki – ale jak się okazuje,
nie na Uniwersytecie Warszawskim.
Prof. KielanJaworowska obawia się, Ŝe moje poglądy mogą stanowić
„zagroŜenie w naszym religianckim społeczeństwie”. Tym stwierdzeniem
ujawnia, Ŝe broni ewolucji z pozycji ideowoateistycznych. Wyraźnie zdaje
sobie sprawę z istnienia naukowej krytyki tej teorii, pragnie więc ją zepchnąć
na płaszczyznę wyznaniową. Na dłuŜszą metę i tak stoi na płaszczyźnie prze
granej, bo prawda zwycięŜy.
Prof. dr hab. Maciej Giertych , Kórnik 17.XI.09, ZA BIBUÞA.COM
Słowa mają róŜne znaczenia. Czasami te róŜnice są niewielkie,
ale zawsze mogą prowadzić do nieporozumień. Ewolucjoniści na przykład
często twierdzą, Ŝe ewolucja jest udowodnionym faktem. Jeśli, jak to się
często zdarza, kreacjonista odpowie: "Nie, to tylko teoria", moŜe być uzna
ny za ignoranta. Bo mówiąc o ewolucji jako udowodnionym fakcie, moŜe
my mieć na myśli badania zięb na Galapagos, które wykazały, Ŝe rozmiary
dziobów tych ptaków zmieniają się stosownie do zmian środowiska. Ta
ewolucja jest rzeczywiście udowodnionym faktem, ale to tylko mikroewolu
cja (adaptacja), na temat której nie istnieje Ŝaden spór, bo zięby pozostają
nadal ziębami, niezaleŜnie od wielkości dzioba. Jeśli odpowiemy komuś,
kto właśnie taką ewolucję ma na myśli, Ŝe ewolucjonizm to tylko teoria,
moŜe nas spotkać zasłuŜenie opinia, Ŝe nie rozumiemy, na czym polega
uprawianie nauki.
Zaczynając rozmowę, dobrze jest zapytać, co rozumiemy przez
uŜywane słowa. Teolog Kenneth Samples przypomina, Ŝe według Złotej
Reguły Apologetyki zanim kogoś skrytykujemy, powinniśmy poprawnie
zrozumieć jego stanowisko. [3] Staje się to moŜliwe dzięki zadawaniu
pytań. O ile bardziej owocnymi mogłyby się stać dyskusje między kreacjo
nistami i ewolucjonistami, gdyby obie strony za pierwszorzędny cel posta
wiły sobie wzajemne zrozumienie się! I gdyby wcześniej odpowiednio się
do takich dyskusji przygotowały. Dobrym punktem wyjścia moŜe być zapo
znanie się z treścią dostępnej w Internecie ksiąŜki prof. Kazimierza Jod
kowskiego "Spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem. Podstawowe pojęcia i
poglądy" lub jakiejś innej ksiąŜki na temat wspomnianego sporu. [4] Ostat
nio zresztą ukazało się kilka ksiąŜek, do których warto zajrzeć. [5]
Dzięki odpowiedniej postawie i przygotowaniu unikniemy wypowia
dania niemądrych twierdzeń w rodzaju: "Jeśli ludzie wyewoluowali z małp,
to dlaczego jeszcze istnieją małpy?" Bo naszym celem nie powinno być
denerwowanie ewolucjonistów, tylko przekonywanie ich, Ŝe nie mają racji.
POD PR ĄD” NR 11/64/ 2009
10
SPRÓBUJ ZROZUMIEĆ, ZANIM SKRYTYKUJESZ
„„ „ I D Ź POD PR ĄD”
POD PR ĄD”
203193604.001.png 203193604.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin