Program_pracy_terapeutycznej_dla_dzieci_z_trudnościami_w_nauce.doc

(117 KB) Pobierz

TERESA ROSSA

PEDAGOG SZKOLNY ds. TERAPII PEDAGOGICZNEJ

SZKOŁA PODSTAWOWA w WIELENIU  
 
 

PROGRAMY, PLANY PRACY

TERAPII PEDAGOGICZNEJ

na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

(Opracowane na podstawie opinii i orzeczeń PP-P)  

II FORUM TWÓRCZYCH NAUCZYCIELI

PIŁA 28.02.2004 r.

I ORGANIZOWANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE 

      Podstawę prawną udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2001 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

      Dokument ten nakłada na szkoły obowiązek organizowania, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (placówce), a także wyznacza jej ramowy zakres działań w tej dziedzinie.

      W myśl rozporządzenia za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły odpowiada dyrektor.

      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być organizowana w formie:

  1. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
  2. zajęć specjalistycznych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami zachowania

·         zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (terapia pedagogiczna indywidualna)

·         zajęcia logopedyczne

·         zajęcia socjoterapeutyczne

  1. klas wyrównawczych
  1. klas terapeutycznych.

   Podmiotem działań jest dziecko, w szczególności uczeń z trudnościami w nauce, a także uczeń zdolny.  

   Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na terenie szkoły jest wspomaganie jego rozwoju psychomotorycznego i efektywności uczenia się przez korygowanie odchyleń od normy, wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń rozwoju psychomotorycznego oraz zaburzeń zachowania (nadpobudliwość psychoruchowa).

   Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole Podstawowej w Wieleniu udzielana jest uczniom z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, lateralizacja, koordynacja wzrokowo-ruchowa), z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami zachowania i koncentracji uwagi w ramach zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, terapii pedagogicznej indywidualnej (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne),

   rewalidacji oraz terapii logopedycznej.   

   Na zajęcia specjalistyczne (terapia pedagogiczna i logopedyczna, rewalidacja) uczniowie są kwalifikowani na podstawie opinii lub orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

   Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzą nauczyciele nauczania zintegrowanego dla uczniów z klas I-III oraz poloniści i matematycy dla uczniów z klas IV-VI.

   Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone są przez pedagoga szkolnego ds. terapii pedagogicznej.

   W pracy zawarto autorskie opracowanie procedury postępowania terapeutycznego z dzieckiem z trudnościami w nauce czytania, pisania oraz w uczeniu się matematyki.

   Ponadto przedstawiono własne arkusze do monitorowania umiejętności uczniów w procesie terapii pedagogicznej indywidualnej (badania wstępne i kontrolne).

W dalszej części przedstawiono narzędzia do diagnozy umiejętności uczniów w zakresie:

·         poziomu analizy i syntezy słuchowej wyrazów I. Styczek i B. Kaji,

·         poziomu analizy i syntezy wzrokowej oraz sprawności manualnej  - zestaw figur geometrycznych H. Spionek,

·         tempa, percepcji i poprawności pisania – test E. Grzegorzewskiej (Hanisz J. i inni: Ocena opisowa i sprawdzian osiągnięć ucznia. Warszawa WSiP, 2001r.)

   Opracowanie zostało przygotowane z myślą o nauczycielach i pedagogach szkolnych prowadzących zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi przejawiającymi trudności w nauce. Jest ono efektem własnego rozwiązania postępowania terapeutycznego z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, poszukiwania metod do pracy z dzieckiem na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, sposobów monitorowania umiejętności ucznia oraz dokumentowania pracy pedagoga szkolnego ds. terapii pedagogicznej.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

mgr Teresa Rossa

pedagog ds. terapii pedagogicznej

Szkoła Podstawowa

Wieleń ul. Szkolna 4

PROCEDURA POSTĘPOWANIA TERAPEUTYCZNEGO

Z DZIECKIEM Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE CZYTANIA

I PISANIA ORAZ W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI  

L. p.

Zakres działania

Narzędzia pomiaru diagnostycznego

1.

Poznanie sytuacji edukacyjnej, wychowawczej i rodzinnej dziecka.

wywiad: wychowawca, nauczyciele, rodzice, pedagog

2.

Analiza wyników badań pedagogicznych, psychologicznych, logopedycznych oraz zaleceń do pracy z dzieckiem.

orzeczenia, opinie, informacje o wynikach badań

3.

Sporządzenie diagnozy wstępnej w oparciu o wyniki badań psychologiczno-pedagogiczne:

·         mocne i słabe strony

·         umiejętności ucznia (oczekiwania) na zakończenie terapii

·         ustalenie sfer wymagających korekcji i kompensacji.

karta informacyjna o uczniu (diagnoza wstępna)

4.

Opracowanie indywidualnego programu terapii na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

program terapii

5.

Praca z dzieckiem na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.

współpraca z uczącymi nauczycielami, rodzicami, pedagogiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną

6.

Monitorowanie postępów dziecka w zakresie:

  1. Rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych:

·         percepcji wzrokowej (analiza i synteza)

·         koordynacja wzrokowo-ruchowa

·         spostrzeganie

·         orientacja przestrzenna i w schemacie własnego ciała

·         percepcja słuchowa (analiza i synteza słuchowa wyrazów)

(diagnoza wstępna, kontrola po I semestrze i na koniec roku szkolnego)

·         test figur geometrycznych H. Spionek

·         porównywanie obrazków (podobieństwa i różnice)

·         uzupełnianie braków w rysunkach

·         test I. Styczek

·         test B. Kaja

  1. Kompetencji językowych:

·         znajomość liter

·         czytanie

·         tempo, technika, poprawność głośnego czytania

·         czytanie ze zrozumieniem

·         test J. Konopnickiego

·         testy do poszczególnych grup wiekowych

  1. Pisania:

·         napięcie mięśniowe

·         tempo, precyzja i poprawność

·         przepisywanie

·         pisanie z pamięci    

·         pisanie ze słuchu

  1. Mówienia:

·         poprawna wymowa

·         poprawne budowanie zdań.

·         prace dzieci (karty pracy, rysunki)

·         test M. Grzegorzewskiej

·         testy do przepisywania

·         dyktanda

·         testy do pisania ze słuchu

·         historyjki obrazkowe

7.

Analiza umiejętności uczniów – opis umiejętności na koniec roku szkolnego.

karta obserwacji postępów ucznia(raz w miesiącu)

8.

Wnioski do dalszej pracy z dzieckiem.

karta obserwacji – umiejętności ucznia

 

Druk wewnątrzszkolny do wykorzystania w pracy pedagoga prowadzącego zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

i nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.

mgr Teresa Rossa

pedagog ds. terapii pedagogicznej

Szkoła Podstawowa

Wieleń ul. Szkolna 4

INFORMACJE O UCZNIU

DIAGNOZA WSTĘPNA

PODSTAWA: informacja o wynikach badań psychologiczno-pedagogicznych, opinia, orzeczenie

                         Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych 

NAZWISKO I IMIĘ UCZNIA: ...................................................................... KLASA ................. 

         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin