Operacyjne_a_Bezpieczeństwo_Prawne.pdf

(90 KB) Pobierz
Prok29.p65
ZBIGNIEW RAU
Problematyka prowadzenia
pracy operacyjnej Policji
a bezpieczeństwo prawne
policjanta i prokuratora *
Wykonywanie obowiązkîw służbowych funkcjonariuszy organîw ściga-
nia opiera się na szczegîłowych regulacjach prawnych. Jednak tempo
zmian legislacyjnych oraz stale wzrastająca liczba przepisîw stanowi niewąt-
pliwie poważny problem w funkcjonowaniu niektîrych organîw państwa.
W konsekwencji wielości przepisîw oraz nowych skomplikowanych in-
strumentîw prawnych (świadek koronny, operacje specjalne), funkcjona-
riusze narażeni są na znaczne ryzyko popełniania błędîw podczas praktycz-
nego ich stosowania, co może prowadzić do odpowiedzialności dyscyplinar-
nej, a w niektîrych przypadkach także do odpowiedzialności karnej.
Funkcjonariusze wykonujący pracę operacyjną nie posiadają tak rozle-
głej wiedzy prawniczej, jak np. prokuratorzy czy sędziowie, i jest to zrozu-
miałe choćby z uwagi na diametralnie odmienne zadania stojące przed
nimi, jak rîwnież odmienne systemy kształcenia kadr. Niepokojące jest jed-
nak to, że przedstawiciele jednych z wymienionych grup zawodowych z re-
guły nie znają specyfiki pracy innych grup, np. sędziowie nie posiadają
wystarczającej wiedzy na temat nawet teoretycznych podstaw pracy opera-
cyjnej wykonywanej przez policjantîw, ktîrzy z kolei nierzadko nie potrafią
rozeznać wartości dowodowej wynikîw prowadzonych działań, przybierają-
cych rozmaite formy.
Bezpieczeństwo prawne to potocznie mîwiąc brak możliwości oskarże-
nia funkcjonariusza publicznego wykonującego w dobrej wierze swoje obo-
wiązki służbowe.
W świetle planowanych zmian istotne zatem wydaje się przekazanie
odpowiedniej wiedzy o pracy Policji prokuratorom i sędziom, do czego nie-
* Zarys wykładu na konferencji Stowarzyszenia Prokuratorîw Rzeczypospolitej Pol-
skiej pt. Zwalczanie przestępczości zorganizowanej o charakterze ekonomicznym
przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań procesowych i operacyjnych . Zakopane
1618 lutego 2007 roku.
PROKURATOR 1(29)/2007
17
177188457.002.png
Zbigniew Rau
zbędne są szkolenia w zakresie podstaw pracy operacyjnej. Wszyscy jeste-
śmy przecież po tej samej stronie barykady. Jak się okazuje w praktyce,
sędziowie i prokuratorzy są bardzo zainteresowani takimi szkoleniami.
Problem pomîwień o popełnienie przestępstwa wiąże się często z za-
angażowaniem policjanta w pracę operacyjną i kontakty ze środowiskiem
przestępczym, z ktîrego wywodzą się przecież najbardziej wartościowe,
z punktu widzenia operacyjnego, osobowe źrîdła informacji (OZI).
Pomîwienia są nie tylko wynikiem przemyślanych decyzji członkîw zor-
ganizowanych grup przestępczych, chcących eliminować zagrożenie ze
strony najlepszych policjantîw, lecz rîwnież bywają wynikiem rozczarowa-
nia osobowych źrîdeł informacji, ktîre pomawiając policjanta, chcą się na
nim odegrać. Sama konstrukcja pomîwienia, gdy przeciwko policjantowi
zeznaje przestępca lub grupa przestępcîw (są to oskarżenia jeden na jed-
nego lub kilku na jednego), powoduje, że prokurator nierzadko podejmuje
czynności zmierzające do tymczasowego aresztowania. Taka sama sytuacja
może mieć miejsce w stosunku do prokuratora.
Bardzo często w pracy funkcjonariusza prowadzącego pracę opera-
cyjną spotkać można zjawisko tzw. targowania się źrîdła. Wiadomo, że
na poziomie zwalczania przestępczości zorganizowanej trudno znaleźć źrî-
dło informacji, ktîre chce wspîłpracować z Policją z takiej motywacji, jaką
jest poczucie sprawiedliwości. Nie ma co liczyć na skuszenie takich osîb
wynagrodzeniem lub oferowanymi korzyściami materialnymi. Im chodzi
o inną korzyść, ktîrą można odebrać jako targ: jakby coś, to mi pomîż.
W takich sytuacjach wykazać się trzeba umiejętnością balansowania, czyli
mîwić tej osobie to, co chce usłyszeć, i nie przekroczyć pewnej granicy,
ktîrą nazwano przekroczeniem uprawnień.
W wymiarze sprawiedliwości do końca nie ma chyba świadomości, że
osobowe źrîdło informacji nie jest człowiekiem bez skazy i nic nie przekaże
za darmo, tym bardziej gdy dąży do pewnego układu, ktîry określa stwier-
dzenie: dam dużo dobrych informacji, ale odpuśćcie mi to.
W kontekście powyższego pamiętać należy także, iż osobowe źrîdła
informacji w środowisku przestępczym często opowiadają legendy o swoich
znajomościach i układach w Policji, co pozwala im funkcjonować i zarabiać.
Natomiast funkcjonariusze mogą spotkać się wtedy z zarzutami o przekro-
czenie uprawnień z popularnego ostatnio art. 231 kk.
Prowadząc osobowe źrîdła informacji należy bezwzględnie przestrzegać
stosownych przepisîw, w ktîrych naczelnymi zasadami winno być m.in.:
nienamawianie i nieprowokowanie OZI do popełnienia przestępstwa,
18
177188457.003.png
Problematyka prowadzenia pracy operacyjnej Policji a bezpieczeństwo prawne policjanta i prokuratora
przestrzeganie w kontaktach z OZI żelaznej zasady, że to policjant pro-
wadzi OZI, a nie odwrotnie,
wspîłpraca z Policją nie może być kamuflażem dla działalności prze-
stępczej. Nietrudno jest wyobrazić sobie, jak postąpi zatrzymane OZI.
Osoba taka będzie za wszelką cenę starała się uniknąć kary, bez skru-
pułîw pogrążając policjantîw, z ktîrymi prowadziła grę. Stwierdzenia,
że za zgodą Policji, czy bez niej, OZI i tak popełniłby dane przestęp-
stwo, niczego nie zmienia.
Paradoksalnie, wzrastająca świadomość prawna społeczeństwa wiąże
się z coraz większym ryzykiem prawnym funkcjonariusza wykonującego
obowiązki służbowe. W świetle obowiązujących przepisîw w określonych
sytuacjach policjanci są uprawnieni do podejmowania czynności, ktîre
mogą ingerować w podstawowe prawa i wolności obywatelskie, takie jak
np. nietykalność osobista, życie prywatne, tajemnica korespondencji. Ja-
kiekolwiek naruszenie tych dobîr wymaga automatycznie wszechstronnej
analizy i oceny sytuacji przez funkcjonariusza, ktîra w razie konieczności
szybkiego działania może być po prostu błędna. Podczas służby może poja-
wić się uzasadniony błąd co do faktu, gdyż w przypadku dynamicznej zmia-
ny okoliczności po prostu nie da się do końca przewidzieć skutku podejmo-
wanego działania, a nawet bardzo starannie wykonane rozpoznanie może
okazać się niepełne.
Oczywiście w takich sytuacjach mogą znaleźć zastosowanie określone
kontratypy unormowane w kodeksie karnym obrona konieczna czy stan
wyższej konieczności, jednak wykazanie takich warunkîw nie zawsze jest
sprawą łatwą.
Postulaty zmian legislacyjnych
stworzenie ustawy o pracy operacyjnej
Rîżnica między prokuratorem, sędzią a policjantem operacyjnym jest
taka, że ci pierwsi pracują w oparciu o przepisy kodeksowe. Natomiast
policjant zbierający materiały, mogące posłużyć za dowîd w sprawie, ko-
rzysta często z rozwiązań zawartych, jak to określili sędziowie w mglistej
instrukcji, ktîra cechuje się dużym stopniem ogîlności.
Po stronie korzyści ustawowej regulacji pracy operacyjnej można po-
dać możliwość otwartego zeznawania przez policjantîw, jakie metody za-
stosowano, z czego korzystano oczywiście bez zbędnych szczegîłîw, co
PROKURATOR 1(29)/2007
19
177188457.004.png
Zbigniew Rau
ułatwiałoby klarowne przedstawienie danej sprawy. Także w czasie przesłu-
chań, tj. oficjalnych czynności procesowych, policjanci mogliby otwarcie
mîwić, na podstawie jakich metod uzyskali określone materiały dla sprawy,
mieliby jasną podstawę prawną do tego typu zeznań.
Niewątpliwie byłoby to korzystne rîwnież dla prokuratorîw i sędziîw,
ktîrzy poznaliby wreszcie ogîlne metody działania Policji. Skoro i tak część
metod wykorzystywanych przez Policję jest zawarta w ogîlnodostępnej
ustawie o Policji oraz innych aktach, to chyba nie byłoby problemem rozsze-
rzenie katalogu metod o inne, wyszczegîlnione i ogîlnie opisane w instruk-
cji o pracy operacyjnej.
Reasumując - uregulowania w akcie prawnym rangi ustawy wymagają
w szczegîlności następujące zagadnienia:
1) Problematyka posiadania przez OZI, w ramach zadań wykonywanych
w toku pracy operacyjnej, przedmiotîw mogących świadczyć o prze-
stępstwie i związana z tym grożąca odpowiedzialność karna (np. fałszy-
we banknoty, narkotyki, prîbki materiałîw wybuchowych, broń, fałszy-
we dokumenty, przedmioty pochodzące z przestępstwa),
2) Problem popełniania wykroczeń, a nawet niektîrych przestępstw przez
funkcjonariuszy WTO w ramach legalnie prowadzonej pracy operacyj-
nej, np. przekroczenie prędkości w ruchu drogowym (może kontratyp
działania w ramach uprawnień i obowiązkîw?),
3) Problematyka tzw. zakupu sprawdzającego w szczegîlności proble-
my tzw. ryzyka operacyjnego,
4) Problematyka ujawnienia tajemnicy (służbowej, państwowej) przy zada-
niowaniu OZI,
5) Kwestia zwalniania funkcjonariuszy z tajemnicy służbowej obecnie
trwa to zbyt długo, co jest znaczącym problemem, np. przy wyjaśnie-
niach tymczasowo aresztowanego funkcjonariusza,
6) Charakter relacji pomiędzy Policją a OZI (zawierane porozumienia
czy to nie jest dorozumiana umowa cywilno-prawna?),
7) Problematyka dokumentîw legalizacyjnych (w bardzo szerokim ujęciu,
np. czy na ich podstawie można zeznawać w sądzie, kolizja samochodo-
wa spowodowana przez policjanta w trakcie zadania jak ma się legi-
tymować, zakup nieruchomości i odnotowanie w księdze wieczystej
itp.),
8) Problem realizacji technicznych związanych z art. 19 ust. o Policji (czy
legalne są tzw. tajne wejścia, montaż urządzeń, czy jest to naruszenie
miru domowego tu brak wyraźnego kontratypu).
20
177188457.005.png
Problematyka prowadzenia pracy operacyjnej Policji a bezpieczeństwo prawne policjanta i prokuratora
Na kanwie powyższych rozważań trzeba podkreślić także jedno po-
wstające przepisy prawa, kontratypy oraz inne rozwiązania mające na celu
podniesienie efektywności pracy operacyjnej nie mogą spowodować, że za
tym parawanem będą się skrywać policjanci, sędziowie czy prokuratorzy
przestępcy skorumpowani, sprzedający informacje lub w inny sposîb
wykorzystujący to, że wykonują lub uczestniczą w pracy o charakterze ope-
racyjno-rozpoznawczym.
Należy jednoznacznie podkreślić, że funkcjonariusz popełniający prze-
stępstwo związane ze wspîłpracą z przestępcami jest po prostu zdrajcą
i jako taki nie może liczyć na żadne pobłażanie tak ze strony kolegîw, jak
i służb organîw ścigania i wymiaru sprawiedliwości.
Moim osobistym zdaniem, w przypadku udowodnienia związkîw
w szczegîlności ze zorganizowaną przestępczością funkcjonariuszom pań-
stwowym policjantom, prokuratorom i sędziom winny być wymierzane
kary w maksymalnej wysokości przewidzianej przez przepisy kodeksu kar-
nego.
Podsumowując powyższe rozważania, można stwierdzić, że
obecnie stoimy przed ogromnym dylematem czy coraz bardziej
efektywnie prowadzić pracę operacyjną w oparciu o konkretne,
jasne i powszechnie dostępne przepisy prawa, czy godzić się na
odpływ najlepszych pracownikîw operacyjnych, nie chcących
uczestniczyć w czynnościach, ktîre za kilka miesięcy czy lat mogą
okazać się w oczach prokuratora nielegalne.
Nadkomisarz dr Zbigniew Rau
Komenda Wojewîdzka Policji w Poznaniu
Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego
PROKURATOR 1(29)/2007
21
177188457.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin