Plan_kwiecien_krasnala.doc

(180 KB) Pobierz
KWIECIEŃ

KWIECIEŃ

 

 

 

    TEMATY KOMPLEKSOWE: opracowała w oparciu o przewodniki i literaturę

                                                                                                        Grażyna Burda

 

I.                 CZYSTE RĘCE – ZDROWIA WIĘCEJ.

II.            PRZYLOT PTAKÓW – BOCIAN, JASKÓŁKA.

 

 

 

    LITERATURA:

 

              M. Kownacka              „W Plastusiowie lalki maja umywalki”.

                            „Uparty kotek”

              St.Jachowicz              „Chory kotek”

              H. Kunzel, Ch. Unzner-Fischer              „O Jurku, którego bolał ząb”

              J.Bechler              „Chory ząb”

              H. Stankiewicz              „Czyścioszki”

              A.Galica              „Zjadaj miód”

              I.Salach              „Brudasek”

              I.Salach              „Czy wiesz?”

              I.Salch              „Przeziębienie Krzysia”

Ponadto:

              W. Grodzieńska              „Chory kotek”

                            „Chora żabka”

                            „Katar żyrafy”

              M.Kownacka              „Kukuryku na ręczniku”

Przeźrocza:

              M.Terlikowska              „U pana doktora”

              H.Łochocka              „O niedźwiadku Fąfeluszku bardzo wielkim łakomczuszku”

 

 

 

              Cz. Janczarski              „List od bociana”

              Cz. Janczarski              „Banany”

              M. Kownacka               „Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim”

              M.Kaczurbina              „Bociek”

              J. Duszyńska              „O ciekawym wróbelku”

              W. Chrząszczewska              „Gniazdko”

              P. Vedere d’Auria              „Powrót jaskółki”

              Cz.Janczarski              „List od jaskółek”

              I.Szlach              „Jaskółka”

 

 

 

 

 

 

I.                 CZYSTE RĘCE – ZDROWIA WIĘCEJ.

 

Cele ogólne:

►Zapoznanie dzieci z tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu.

►Wdrażanie do dbania o własne zmysły i układ nerwowy /prawidłowe oddychanie, mówienie umiarkowanym głosem, opanowanie gwałtownych reakcji emocjonalnych/

►Zapoznanie dzieci z pracą lekarza, pielęgniarki -wyrabianie opanowania lęku przed wizytami kontrolnymi u lekarza pediatry czy stomatologa.

 

  Zadania edukacyjne wyzwalające  

     aktywność i działalność dzieci.

  Zakładane efekty, cele operacyjne.

Dziecko ....:

Środki wspomagające działania :

* „Dbamy o czystość osobistą” –rozmowa z dzieci o czystości osobistej

z wykorzystaniem historyjki obrazkowej, zabawy i piosenki.

-Rozmowa na temat „Dbamy o higienę” w oparciu o ilustracje z cyklu: „Polski Czerwony Krzyż”

-Historyjka do opowiadania pt.:

„W Plastusiowie lalki mają umywalki” M. Kownackiej –wdrażanie do przestrzegania zasady nie korzystania 

z przedmiotów osobistego użytku należących do innych, oszczędne gospodarowanie wodą.

-Zabawa inscenizowana do piosenki „Czyścioszki” muz. M.Cukierówna, sł. M.Kownacka.

-Zabawa „Wzory na ręczniku” –układanie wzorów z mozaiki geometrycznej.

-„Dokończ obrazek” –doskonalenie umiejętności rysowania po śladach

i doprowadzania rysunku do końca.

 

-Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego ubierania się w oparciu o ilustracje

„O zdrowie dbamy więc się odpowiednio ubieramy” oraz bajeczkę „Uparty kotek”

-Rozmowa przy obrazkach „O zdrowie dbamy więc się odpowiednio ubieramy” –wyrabianie nawyku właściwego ubierania się w zależności od aktualnej pory roku

-Słuchanie bajeczki „Uparty kotek”

w formie historyjki obrazkowej –ocena zachowania kotka

-Omówienie sposobów leczenia –przestrzeganie przed samodzielnym braniem lekarstw przez dzieci.

-Zabawa rytmiczno –ruchowa na tle piosenki „Czyścioszki”

-„Droga zmarzniętego kotka do domu” – rozwiązywanie prostego labiryntu, wyznaczanie drogi, kolorowanie obrazka

 

* „Dostrzegamy pracę  ludzi” –swobodne wypowiedzi w oparciu

o ilustracje, opowiadanie, zabawę tematyczną.

-„Jedz owoce i jarzyny” –podkreślenie znaczenia zjadania owoców i jarzyn oraz ostrzeżenie przed myciem owoców

i zjadaniem tylko tych, które znamy

-„W gabinecie pani doktor” –nakrywanka obrazkowa –aktywizowanie do myślenia i swobodnych wypowiedzi.

-Słuchanie opowiadania ilustrowanego historyjką obrazkową pt.: „Chory kotek” St.Jachowicz –ukazanie skutków nadmiernego objadania      

-Zabawa rytmiczno ruchowa na tle piosenki „Czyścioszki”

-Zabawa tematyczna „W przychodni” – odzwierciedlanie w zabawie zaobserwowanych sytuacji związanych

z pracą lekarza i pielęgniarki.

 

*Opowiadanie dzieci na podstawie własnych przeżyć pt. „U lekarza”

-Poszerzenie i uściślenie wiedzy o pracy lekarza w oparciu o doświadczenie dzieci, plansze, ilustracje i przeźrocze

„U lekarza” M.Terlikowskiej

-„Czarodziejski worek” –zagadki dotykowe: słuchawki lekarskie, termometr, bandaż, czepek pielęgniarki, strzykawka....

-Zagadki słowno-obrazkowe: karetka, lekarz, lekarstwo, termometr –dobieranie obrazków do zagadek.

-Opowiadanie nauczycielki na podstawie utworu I.Salach „Przeziębienie Krzysia”

-Ćwiczenia ortofoniczne pt. „Chory Krzyś” –wyrabianie mięśni narządów mowy na głoskach: a, u, e; zgłoskach „ci”, „au”, „ou”

-Ćwiczenie graficzne „Dokończ karetkę pogotowia” dla chłopców, dziewczynki „Narysuj po śladzie pielęgniarkę”

 

* „Umowy i przepisy przestrzegamy

w przedszkolu,  na drodze, na placu zabaw oraz potrafimy pomagać innym w potrzebie” - opowiadanie dzieci na podstawie obrazków.

-Omówienie zachowania na drodze, na placu zabaw w przedszkolu –kształcenie myślenia przyczynowo skutkowego podczas omawiania obrazków:

·         ZACHOWANIE NA ULICY

·         NA HUŚTAWCE

-Ćwiczenie ortofoniczne pt. „Jedzie pogotowie” ćw. mięśni warg i języka na zgłoskach: rrr-rrr, tu-tu, dzyń-dzyń

-Opowiadanie dzieci na podstawie historyjki obrazkowej „Jedzie pogotowie” – porządkowanie historyjki, poznanie przyczyny powstania choroby, kształcenie myślenia przyczynowo -skutkowego podczas omawiania historyjki.

-Rysowanie kolorowa kredą w ogrodzie po betonie –eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji

 

* „Czego potrzebuje każdy ząbek?” –rozmowa z dziećmi na temat właściwego odżywiania i dbania o zęby w oparciu             o opowiadanie, zagadki, piosenkę.                                                 -Opowiadanie pt. „O Jurku, którego bolał ząb” H.Kunzel, Ch.Unzner-Fischer.

-Zabawa ortofoniczna „ Jurka boli ząb” -ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach: „a, u, e, o”.

-Zabawa rytm.-ruch. na tle piosenki „Pasta, kubek, szczotka”

-„Zgaduj-zgadula” zagadki słowne: szczoteczka do zębów ,dentysta –dobieranie obrazka do zagadki

-Słuchanie wiersza „Chory ząb” J.Bechler –wdrażanie do przeglądu jamy ustnej u stomatologa i dbanie poprzez codzienne mycie

-„Pokoloruj obrazek –kubek, szczotka” –doskonalenie umiejętności sprawnego kolorowania i doprowadzania pracy do końca.

 

*Działalność plastyczna zainspirowana opowiadaniem nauczycielki przy obrazkach pt.: „Brudasek” wg tekstu I.Salach –ukazanie niewłaściwego, niedbałego wyglądu.

-Zabawa ilustracyjna do piosenki „Czyścioszki”

-Słuchanie wiersza „Czy wiesz?” I.Salach –uświadomienie konieczności dbałości

o czystość osobistą, nauka wiersza

i rymowanki „Kukuryku, kukuryku myj się Zosiu i Tadziku”

-Zabawa rytmiczno ruchowa ze śpiewem dzieci „Dwóm tańczyć się zachciało”

-Oglądanie gotowych prac dzieci –zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na temat rysunków.

 

*Nauka piosenki „Zjadaj miód” sł. A.Galica, muz. T.Pabisaik. Zabawa inscenizowana do piosenki „Czyścioszki” –odzwierciedlanie ruchem treści piosenki.

-Wysłuchanie i nauka piosenki „Zjadaj miód” sł. A.Galica, muz. T.Pabisaik –omówienie treści, wyjaśnienie trudniejszych słów: chrypka, grypka...

-Zabawa z szarfami „Sałatka owocowa”

-Zabawa ruchowa „Owoce”

-Zabawy rytmiczno ruchowe ze śpiewem dzieci: „Nie chcę Cię”, „Dwóm tańczyć się zachciało”

 

*Opowieść ruchowa „W lekarskim gabinecie” przezwyciężanie uprzedzeń do wizyt u lekarza oraz zabiegów, odzwierciedlanie ruchem czynności pracy lekarza i pielęgniarki.

-Pokonywanie wstydu przy przedstawianiu własnych pomysłów.

 

*Zestaw zabaw ruchowych „Wiosenne igraszki”

-Marsz przy piosence „Najlepiej razem” W.Chotomskiej

-Zabawa orientacyjno –porządkowa „Słonko świeci –deszczyk pada” na zapowiedź „słonko świeci –spacer w różnych kierunkach, a na „deszczyk pada” -stoją nieruchomo

-Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kwiaty rosną i więdną”

-Zabawa z elementem czworakowania „Kotki na spacerku”

-Ćwiczenie tułowia –skłony „Wąchamy kwiaty” –połączone z ćwiczeniem oddechowym.

-Zabawa prowadzona metodą Rudolfa Labana „Taniec”

-Zabawa z elementem równowagi „Wąska dróżka”

-Zabawa bieżna „Koniki na łące”

-Marsz uspakajający ze śpiewem piosenki „Najlepiej razem”

 

*RYTMIKA

-potrafi uważnie wysłuchać opowiadania nauczycielki i uporządkować historyjkę, uzasadnić wypowiedź,

-umie wyróżnić na obrazkach i nazwać znane przedmioty oraz określić do czego służą,

-potrafi przestrzegać zasadę nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych,

-umie odzwierciedlić ruchem treść piosenki,

-potrafi ułożyć wzorek na ręczniku

z mozaiki geometrycznej,

-potrafi rysować po śladach i dokończyć rysunek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-wypowiada się na temat treści obrazka, zachowania i ubioru dzieci na spacerze,

-zna skutki niewłaściwego ubioru,

-przestrzega zawartych umów,

-odzwierciedla ruchem treść piosenki,

-rysuje po śladzie, koloruje obrazek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-wie, ze należy myć owoce przed jedzeniem,

-potrafi uważnie wysłuchać baji o kotku          i swobodnie wypowiadać się na temat treści,

-potrafi powiązać fragmenty obrazka             w logiczną całość i wypowiadać się na jego temat,

-potrafi zgodnie bawić się z podziałem na role, odzwierciedlić zaobserwowane sytuacje związane z pracą lekarza                       i pielęgniarki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-potrafi udzielić informacji na temat miejsca pracy lekarza i pielęgniarki,

-rozpoznaje przedmioty pracy lekarza

i pielęgniarki po dotyku,

-rozwiązuje zagadki słowne i dobiera do nich obrazki,

-uważnie słucha opowiadania i zna skutki...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin