PLANY NA WRZESIEŃ - 4- latki.doc

(219 KB) Pobierz
I TYDZIEŃ: „WIOSNA NA WSI”

 

Wrzesień 2008              I i II TYDZIEŃ „ WITAJ  PRZEDSZKOLE

PODSTAWA PROGRAMOWA: (I) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. (II ) Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych. ( III, 7) Umożliwienie  doświadczeń w mówieniu , słuchaniu i byciu słuchanym.

CELE POŚREDNIE:

-integrowanie i komunikowanie się w grupie i poza nią poprzez odczuwanie akceptacji, szacunku, miłości , nawiązywanie kontaktów z innymi dziećmi.

- zapoznanie z pomieszczeniami przedszkola: nową salą, łazienką, nową półeczką w szatni;

- nabywanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry , do widzenia, proszę, dziękuje;

- nabywanie umiejętności samoobsługowych: mycie rak , twarzy, czesania włosów, ubierania się i rozbierania;

- rozwijanie sprawności manualnych oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej;

- wyrabianie nawyków związanych z utrzymaniem porządku w sali i innych pomieszczeniach;

- wyrabianie postawy dobrego kolegi;

- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez ćw. logarytmiczne, zabawy ruchowe i muzyczno – rytmiczne.

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1.Zabawy powitalne – integracyjne ” Znowu razem

 

- Znajomość własnego imienia i nazwiska. S. 23

- Nawiązywanie bezpiecznych i życzliwych kontaktów społecznych w środowisku przedszkolnym (...) s. 24

- Wyrażanie siebie w różnorodny  sposób ( werbalnie i niewerbalnie) podczas komunikowania się z innymi ludźmi (…) . s. 16

-Wdrażanie do umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych podczas zabaw z dorosłymi i rówieśnikami;

 

- potrafi prawidłowo interpretować ruchy  i gesty prezentowane przez nauczycielkę i inne dzieci;

- zna imiona kolegów i koleżanek z grupy;

- samodzielnie przedstawia znane mu sytuacje , stosując niewerbalne środki wyrazu;

 

Bożena Forma , s. 10, 13

 

Moje 4 lata , s. 24

 

Czterolatek , s. 6

2. W wiosce smerfów”- wprowadzenie nazwy grupy

„ Smerfy”

 

- Rozpoznawanie znaczków przedszkolnych pozwalających się utożsamić z nimi i zapamiętanie ich. s. 23

- (…). Posługiwanie się słownictwem poznawanym poza bezpośrednim kontaktem ( cobraz , film, …) . s. 26

Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych : (…)  tanecznych. S. 34

- wzbogacanie słownictwa czynnego

- rozwijanie umiejętności dłuższego skupienia uwagi

- zna nazwę grupy;

- z uwagą ogląda film animowany z serii „ Smerfy”;

- rozpoznaje i nazywa niektórych mieszkańców smerfowej wioski;

-podejmuje próby wymyślenia  kroków tanecznych do piosenki Smerfów.

 

3. Smerfy i Smerfetki”- wypełnianie konturów rysunków kredkami

 

 

- Rysowanie kredkami ołówkowymi (...). s. 35

- Znajomość podstawowych barw i kojarzenie ich z nazwą. S. 35

- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,  sprawności manualnej

- rozpoznaje Smerfy po podanych charakterystycznych cechach;

- wypełnia kontury Smerfa wg wzoru;

- rozpoznaje i nazywa kolory: niebieski, żłty;

- uzupełnia rysunek własnymi elementami;

- odczuwa zadowolenie z udanej pracy

 

4. Słuchanie piosenki  „ Wesołe przedszkole”

 

- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34

- Swobodne komunikowanie swoich myśli (…) . Dzielenie się spostrzeżeniami , odczuciami (…). S. 27

- rozwijanie pamięci odtwórczej i muzycznej;

- rozwijanie aktywności słownej i ruchowej.

- wie jak nazywa się jego przedszkole ;

- potrafi powiedzieć, jakie jest jego przedszkole;

- zna słowa i melodię piosenki;

- śpiewa fragmenty piosenki  z ilustracją ruchową;

 

 

Czterolatek , s. 26

Scenariusze zajęc muzyczno ruch. „Moje 3 i 4 lata” , s. 6

5. Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie wiersza J. Chrzanowskiej   „Na ryby „

 

 

- Udział w ćw. artykulacyjnych (...) s. 27

- Podejmowanie zabaw i cw. rozwijających (….) koordynację wzrokowo ruchową. s. 28

-kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez  ćwiczenie mięśni narządów mowy: języka, warg,

- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;

 

 

 

- stara się mówić wyraźnie;

- potrafi mówić w różnej intonacji

- podejmuje próby  łowienia  rybek  na magnez,

- poznaje właściwości magnezu;

 

 

Moje 4 lata , s. 38

6. „ Co to jest ?”- zagadki 

( pojęcia matematyczne)

 

 

 

-Posługiwanie się słowami określającymi  położenie przedmiotów w przestrzeni: na , pod, obok, za, przed, (….) s. 29

- Skupienie uwagi na drugiej osobie , jej przekazie werbalnym i niewerbalnym, np. zagadki pantomimiczne i słowne (….) s. 26

- rozwijanie uwagi oraz  umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem;

- potrafi nazwać  przedmiot po jego charakterystycznych cechach;

- potrafi określić położenie przedmiotów za pomocą określeń : pod , za, na, w , obok, przed, między;

 

Alina Bojakowska , scen. 4- latki , s. 37

 

7. „Nasz  kodeks  Przedszkolaka”- rozmowa na podstawie opowiadania ; Pt.” „ To moja zabawka” i „ Kto posprząta”

 

 

 

 

- Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie i gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie, np. na zasadzie „ kontraktu” wypracowanego wspólnie z dziećmi. s. 16

- kształtowanie gramatycznej poprawności wypowiedzi;

- wzbogacanie słownictwa czynnego;

- kształtowanie zachowań prospołecznych

- wie co to znaczy być dobrym kolegą;

- wie jak należy dbać o porządek w sali,

- aktywnie bierze udział w tworzeniu kodeksu przedszkolaka

Czterolatek , s. 19

 

*, s 73. i 12

 

8. Wspomnienia z wakacji” – rozmowa  na podstawie zabawy ortofonicznej ; „ Głoska A na wycieczce” i pamiątek z wakacji przyniesionych przez dzieci .

 

 

- Udział w ćw. artykulacyjnych  na samogłoskach  (…). s. 27

- (…) Dzielenie się spostrzeżeniami , odczuciami, refleksją, przeżyciami, wiedza na różne tematy (….). s. 27

- Kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. oddechowe i artykulacyjne ;

- wzbogacanie słownictwa czynnego.

- rozpoznaje i nazywa takie miejsca, jak: morze, plaża, góry , jeziora, las,

- potrafi wypowiedzieć się na temat swoich wakacji,

- podejmuje próby  budowania pełnych zdań i  dłuższych wypowiedzi prawidłowych pod względem gramatycznym,

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin