1. Stosowanie profilaktyki zdrowotnej. Rozumienie konieczności jedzenia niezbędnych potraw dla zdrowia.
2. Przestrzeganie zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu.
3. Obserwowanie wzrostu roślin, wyróżnianie części nadziemnych i podziemnych, wyodrębnianie części jadalnych. Rozumienie potrzeby hodowania roślin, potrzeby wykonywania przy nich czynności ogrodniczych.
4. Przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek – uważne obchodzenie się z nimi, korzystanie zgodnie z przeznaczeniem, nie zabieranie innym.
5. Kształcenie umiejętności kulturalnego zachowania się w każdej sytuacji.
6. Poznanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym.
I. Temat kompleksowy: KAŻDY POWIE, CO TO JEST ZDROWIE
1. Dziecko wie, co musi robić, żeby być zdrowym
2. Dziecko potrafi ułożyć obrazek z części
Temat, działania edukacyjne, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
Środki dydaktyczne, literatura
1. Poznawanie przyczyn wybranych chorób zakaźnych (co to są zarazki) i możliwości uchronienia się przed zarażeniem.
2. Słuchanie literatury związanej ze zdrowiem „A psik Katarzyna”, „Chory kotek” itp.
3. Rozumienie , czym jest dla zdrowia prawidłowe odżywianie i oddychanie.
4. Tworzenie swobodnych tekstów „Narzędzia pielęgniarki i lekarza”
Zabawy poranne wg zestawu nr 15
Zestaw zabaw ruchowych „Pobawmy się razem” z programu zdrowotnego „W trosce o zdrowie przedszkolaka”
1. „W aptece” – słuchanie wiersza M. Buczkówny; rozmowa z działaniem – zorganizowanie kącika „Apteka”; dziecko wypowiada się na temat „Jak się czujemy, gdy jesteśmy chorzy?; rozumie znaczenie słowa recepta; wie, że nie może brać lekarstw bez wiedzy dorosłych; potrafi zachować się w aptece; czyta globalnie wyraz „apteka”.
Wiersz-bibliografia ilustracje, napisy, pudełka po lekarstwach, recepty, foldery reklamujące lekarstwa
2. „Promocja zdrowia” – wykonanie z dziećmi plakatu promującego zdrowy styl życia; praca zespołowa; zabawa dydaktyczna „Co można zrobić z warzyw i owoców?” dziecko wzbogaca słownik o wyraz „zdrowie”; potrafi odczytać globalnie ten wyraz; dziecko wycina z gazet ilustracje na w/w temat; wspólnie projektuje plakat; wie, co to znaczy zdrowy styl życia, co składa się na to; nakleja ilustracje na plakat; dokonuje samooceny.
Kolorowe czasopisma, kleje, kartki A3, „W trosce o zdrowie przedszkolaka”, kwiatek z wyrazem zdrowie
Piosenka – bibliografia, płyta CD, mydło woda, rurka, Trzylatek cz. 2 s. 28
4. „Jak miś został doktorem?”- teatrzyk lalek na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego; usprawnianie syntezy wzrokowej; dziecko potrafi skupić się na opowiadaniu; odpowiedzieć na zadawane pytania; wie, co to jest rzep; rozumie powiedzenie „uczepił się jak rzep psiego ogona”; potrafi ułożyć obrazek misia.
Maskotki: lis, królik, pajacyk, koń, pocięty obrazek misia, rzep do zapinania
5. „Zdrowo, smacznie, kolorowo” – wykonanie przez dzieci kolorowej kanapki; zachęta do dekorowania kanapek zielonymi warzywami, gdyż te posiadają najwięcej witaminy „c”; dziecko potrafi samodzielnie posmarować chleb masłem, ułożyć na kanapce różne zdrowe produkty, tak, aby potem je zjeść z apetytem
Pomidor, ogórek, rzodkiewka, szczypiorek, pietruszka, sałata, jajko, chleb, masło, noże plastikowe, fartuszki itp.
II. Temat kompleksowy: DBAJMY O PRZYRODĘ
1. Dziecko wie, jak może dbać o przyrodę, środowisko
2. Dziecko potrafi klasyfikować przedmioty, segregować śmieci
1. Budzenie się przyrody do życia.
2. Rozumienie przez dzieci, że odpadki i papierki wrzucane są do koszy na śmieci.
· Trawniki i skwery są zielone i nie podeptane.
· Drzewa i krzewy są ozdobą naszego osiedla.
3. „ Porządkujemy swoje najbliższe środowisko” –uczestnictwo w akcji „Sprzątanie świata”; dziecko uważa na szkła i inne śmieci, które mogłyby zranić je; dba o nasze „drzewko dla pokoju” zasadzone w ubiegłym roku; potrafi je nazwać; dziecko pamięta, co potrzebne jest do wzrostu roślin; podlewa je w razie braku deszczu.
Zabawy poranne wg zestawu nr 16
Zestaw zabaw ruchowych nr 16
1. „Leśne królestwo” – słuchanie fragmentu wiersza „Może zobaczymy” H. Bechlerowej recytowanego przez nauczycielkę; dziecko wie, jak należy zachować się w różnych środowiskach przyrodniczych, zna zwierzęta mieszkające w lesie, stawie, na łące
Wiersz „Może zobaczymy” – bibliografia, ilustracje: las,, staw, łąka, sylwety zwierząt, opaski na głowę z sylwetami zwierząt leśnych, tamburyno, kołatka, grzechotka, Trzylatek cz. 2 s. 75
2. „Przyjaciel roślin i zwierząt” – wykonanie odznaki przyjaciela przyrody; collage-wie, kto może zostać przyjacielem przyrody; ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową; dziecko łączy sylwety kwiatów, zwierząt z ich cieniami; ćwiczenia oddechowe- dziecko uczy się właściwego oddychania: wciągania powietrza nosem, wypuszczania ustami; wie dlaczego należy tak oddychać; nakleja wybrane przez siebie elementy przyrody na przygotowaną odznakę.
Dla każdego dziecka duża odznaka podpisana „przyjaciel przyrody”, rożne odznaki, elementy: zwierzęta. Rośliny, klej, kredki itp.
3. „Świat jest jak układanka” - osłuchanie z piosenką; dziecko, wie, że w przyrodzie występuje łańcuch współzależności; potrafi wyjaśnić słowo układanka; wie, że nie należy niczego niszczyć wokół siebie, należy szanować przyrodę, nie znęca się nad zwierzętami, nie zrywa bezmyślnie liści, nie łamie gałęzi; śpiewa piosenkę wraz z nauczycielką.
Piosenka– bibliografia, nagranie magnetofonowe;
4. „Śmieciu precz”– rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów na podstawie wiersza S. Karaszewskiego;, dziecko rozumie, co to jest bałagan, wie jak ono może dbać o środowisko, w którym żyje; wie, dlaczego należy segregować śmieci; pamięta o akcji zbiórki baterii w przedszkolu, makulatury oraz puszek
puszki, butelki, torebka foliowa, uschnięte kwiaty, papierki od cukierków, wiersz - bibliografia
5. „Zagadki muzyczne” – ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne; dziecko reaguje w sposób określony na odpowiedni dźwięk; rozpoznaje instrumenty po brzmieniu; potrafi wystukać określony rytm. Śpiew piosenki „Świat jest jak układanka”- dziecko próbuje zaśpiewać indywidualnie z mikrofonem – nagranie na kasetę śpiewu poszczególnych dzieci.
Instrumenty muzyczne, kaseta magnetofonowa
III. Temat kompleksowy: WIOSENNE PRACE W OGRODZIE
1. Dziecko potrafi nazwać narzędzie ogrodnicze i przyporządkować napis
2. Dziecko potrafi wśród różnych cyfr odnaleźć cyfrę 1. 2 (3-latki); 1,2,3,4 (4-latki)
Zabawy poranne wg zestawu nr 17
Zestaw zabaw ruchowych nr 17
...
Magadan