Teatr i Terapia - Rachela Molicka, Maria Schejbal.pdf

(845 KB) Pobierz
348794549 UNPDF
Publikacja została przygotowana
i wydana dzięki dotacji
Stowarzyszenia Teatralno-Edukacyjnego
„Wybrzeżak”
w ramach realizacji projektu
„Terapia czy Teatr?”
(Program „Sztuka dla Harmonii Społecznej”).
Zamieszczone w publikacji zdjęcia pochodzą
z zajęć warsztatowych prowadzonych przez
Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne
Teatr Grodzki.
348794549.005.png
Rachela Molicka
Maria Schejbal
Współpraca redakcyjna
Lucyna Kozień
Zdjęcia, projekt graiczny okładki i wnętrza
Krzysztof Tusiewicz
www.tusiewicz.art.pl
proces artystyczny - proces grupowy
Wydawca
Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki
43-382 Bielsko-Biała
ul. Jaworzańska 156 A
tel./fax (48 33) 8162182
biuro@teatrgrodzki.pl
www.teatrgrodzki.pl
Skład
EMS
Druk
Zakład Aktywności Zawodowej
Zakład Introligatorsko-Drukarski
Stowarzyszenia Teatr Grodzki
ul. Sempołowskiej 13
43-300 Bielsko-Biała
© Copyright Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne
Teatr Grodzki
ISBN 83-916601-2-5
348794549.006.png 348794549.007.png
Wstęp
Każda grupa rozwija się na dwóch płasz-
czyznach - w zakresie pracy nad zadaniem gru-
powym oraz w zakresie struktury społecznej. Ce-
lem tej publikacji jest analiza obydwu płaszczyzn
rozwoju grupowego. Opisane zjawiska i proce-
sy odnoszą się bezpośrednio do praktyki instruk-
tora teatralnego i terapeuty. O ile płaszczyzna
zadaniowa jest zwykle zrozumiała dla wszyst-
kich członków grupy (poznajemy warsztat akto-
ra, by stworzyć spektakl teatralny), o tyle płasz-
czyzna struktury społecznej zazwyczaj pozosta-
je nieuświadomiona. Na tym poziomie dochodzi
jednak do kształtowania się wzorca związków
interpersonalnych, którego dynamika jest bar-
dzo złożona. Podstawowym tworzywem struktu-
ry małej grupy są normy, wartości i cele grupy
jako całości. Towarzyszą im oczekiwania, wy-
mogi, sankcje i żądania. Najprostszymi zaś ele-
mentami małej grupy są pozycje, statusy i ro-
le społeczne. Istotę każdej zbiorowości stano-
wią powiązania uczuciowe jej członków.
Zaproponowany układ treści jest próbą ze-
brania i podsumowania wieloletnich doświad-
czeń w obszarze terapii i teatru tak, by można je
było wykorzystywać w różnych okolicznościach
i sytuacjach. Nie jest oczywiście możliwe stwo-
rzenie uniwersalnego wyboru rad i wskazówek
sprawdzających się w każdych warunkach, ale
przetestowane wielokrotnie „dobre praktyki” mo-
gą mieć zapewne szerokie zastosowanie. Każdy
348794549.008.png 348794549.001.png
proces artystyczny i grupowy ma własną, nie-
powtarzalną dynamikę, a jego przebieg zale-
ży od bardzo różnych czynników. Tym wszys-
tkim, którzy podejmują się pracy z jakimkol-
wiek zespołem, a szczególnie z grupami dysfun-
kcyjnymi (używamy tego terminu, mając świa-
domość, że nie jest on doskonały), wypada ży-
czyć, by nie dziwił ich fakt występowania trud-
ności, a także, by byli gotowi przyjmować kom-
promisowe rozwiązania.
Rachela Molicka i Maria Schejbal
Maria Schejbal
Płaszczyzna zadaniowa -
mechanizmy i zjawiska w procesie
tworzenia dzieła teatralnego
Proces i rezultat
Sztuka teatru – jak każda dziedzina twórczości
– zmierza przede wszystkim do osiągnięcia celu
artystycznego. Tak dzieje się nie tylko w obsza-
rze teatru profesjonalnego, ale również w sferze
działań amatorskich, a więc i w działaniach
tak zwanej artterapii. I chociaż w tym ostatnim
przypadku proces pracy i wspólnych poszuki-
wań jest szczególnie istotny, bo jest częścią
procesu terapeutycznego, to końcowy efekt po-
dejmowanych wysiłków sam w sobie stano-
wi istotną wartość. Inaczej mówiąc, rezultat
348794549.002.png 348794549.003.png
jest częścią procesu - równie znaczącą, co po-
konywanie kolejnych etapów teatralnego wta-
jemniczenia. Wszyscy uczestnicy działań artys-
tycznych mają silną potrzebę zakończenia
ćwiczeń, prób i eksperymentów jakąkolwiek
formą prezentacji. Jeśli jest ona atrakcyjna,
logicznie skonstruowana i oryginalna, to nie-
jako automatycznie potwierdza się sens i war-
tość całego procesu. Nie chodzi tu, rzecz jas-
na, o warsztatową sprawność i precyzję, któ-
rej wymagamy od zawodowców. Teatr amator-
ski jest przede wszystkim formą zabawy i przy-
gody, choć równocześnie daje szansę zdobycia
konkretnych umiejętności. Ale zarówno twórcy
amatorzy, jak i profesjonaliści potraią ocenić,
czy biorą udział w przedsięwzięciu ambitnym
czy chybionym. Dlatego warto podjąć wysiłek,
by efekt działań warsztatowych miał staranną for-
mę i własną teatralną urodę. Proces i jego wymie-
rne rezultaty wzajemnie się warunkują i dopełnia-
ją. Doprowadzenie twórczego procesu do kulmi-
nacyjnego momentu pokazu i konfrontacji z wi-
downią ma dużą terapeutyczną siłę. W perspekty-
wie osobistego rozwoju uczestników warszta-
tów jest ona tym większa, im większy będzie ich
własny wkład w tworzenie dzieła teatralnego.
i jedynie słusznej recepty na teatralny sukces,
ale istnieje szereg sprawdzonych w praktyce
metod i technik pracy z grupą warsztatową. Naj-
lepiej zaprezentować je na konkretnych przy-
kładach.
Zanim powstanie spektakl
Rozpoczynając pracę teatralną z zespo-
łem, mamy do wyboru co najmniej dwa modele
procesu twórczego. Pierwszy odwołuje się do tra-
dycyjnej praktyki teatru profesjonalnego. Przed-
stawiamy grupie gotowy scenariusz, przydzie-
lamy role i przystępujemy do systematycznej
pracy nad widowiskiem. Jeśli decydujemy się
na wprowadzenie działań przygotowawczych,
to mają one zwykle formę tradycyjnej rozgrzew-
ki – ruchowej i głosowej - polegają na zdyscy-
plinowanym powtarzaniu szeregu ćwiczeń. Taki
system pracy bardzo rzadko sprawdza się
w tak zwanych grupach dysfunkcyjnych. Po-
woduje, że uczestnicy warsztatów szybko się
zniechęcają i nudzą, traktują zajęcia teatral-
ne jak jeszcze jeden żmudny obowiązek, które-
mu z zasady należy się przeciwstawić. Drugi
model zakłada mniej rygorystyczny, otwarty
sposób tworzenia. Nastawiony jest na swobod-
ne eksperymentowanie z materią teatralną,
na poznawanie warsztatu aktorskiego poprzez
gry, zabawy, etiudy. Każda z tych form spełnia
szereg istotnych funkcji w procesie twórczym,
wprowadza w świat teatru i wyznacza grani-
cę pomiędzy realnym „tu i teraz”, a rzeczy-
wistością ikcji tworzonej w spektaklu. Poz-
wala „odciąć się” od istniejących w grupie
konliktów i osobistych problemów każdego
Wybieramy teatr jako narzędzie pracy wy-
chowawczej, resocjalizacyjnej, readaptacyjnej,
ponieważ wierzymy w magię i moc tej właśnie
dyscypliny sztuki, w jej wyjątkowość. Łączy
ona w sobie różne obszary twórczości, daje też
uczestnikom warsztatów niepowtarzalną możli-
wość bezpośredniego kontaktu z drugim człowie-
kiem – współtwórcą dzieła teatralnego i wi-
dzem. Nie ma jednej, obowiązującej wszystkich
348794549.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin