Etapy rozwoju grupy.doc

(62 KB) Pobierz
CECHY UDANEJ GRUPY

ETAPY ROZWOJU GRUPY:

STADIUM POCZĄTKOWE – I etap

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE TEGO ETAPU

 

Wczesna faza rozwoju grupy jest czasem orientacji i powstawania struktury grupy. W tym stadium:

 

Ø   Uczestnicy badają atmosferę i zapoznają się ze sobą.

Ø   Uczestnicy uczą się, czego tu się od nich oczekuje, jak działa grupa i jak należy w niej funkcjonować.

Ø   Ryzyko podejmowane jest tylko w niewielkim stopniu, a pierwsze prace mają charakter próbny, niezobowiązujący.

Ø   Spójność grupy oraz poczucie bezpieczeństwa i zaufania stopniowo wzrastają, jeśli uczestnicy są gotowi wyrażać swoje myśli i uczucia.

Ø   U wielu osób pojawia się pytanie: „Czy będę przyjęty przez grupę?” Zaczyna się proces określania swojego miejsca w strukturze grupy.

Ø   Zdarza się ekspresja negatywnych emocji, co dla grupy stanowi test sprawdzający, czy wszystkie rodzaje uczuć są tu akceptowane.

Ø   Centralnym zagadnieniem jest pytanie: „Zaufać czy nie?”

Ø   Zdarzają się okresy ciszy, chwile skrępowania; uczestnicy szukają jakiegoś ukierunkowania, mogą dziwić się, o co tutaj właściwie chodzi.

Ø   Uczestnicy podejmują osobiste decyzje: komu tutaj mogą ufać, na ile zdobędą się na otwartość, jak bezpiecznym miejscem jest grupa, kogo lubią, a kogo nie, oraz w jakim stopniu zaangażują się.

Ø   Uczestnicy uczą się okazywania szacunku, empatii, akceptacji, uwagi, reagowania na siebie – umiejętności i postaw ważnych dla budowania zaufania w grupie.

 

ZADANIA UCZESTNIKÓW I POTENCJALNE PROBLEMY – I etap

 

Dla nadania kształtu grupie niezbędne jest wypełnienie przez uczestników pewnych konkretnych ról i zadań:

 

Ø   Aktywne przyczynianie się do stworzenia klimatu zaufania.

Ø   Nauczenie się wyrażania swych uczuć i myśli, szczególnie tych, które wiążą się z interakcjami w grupie.

Ø   Gotowość do wyrażania dotyczących grupy obaw, nadziei, problemów, zastrzeżeń i oczekiwań.

Ø   Gotowość do mówienia o sobie i swoich sprawach.

Ø   Udział w tworzeniu norm grupowych.

Ø   Wypracowanie konkretnych osobistych celów, które nadadzą kierunek pracy w grupie.

Ø   Poznanie podstawowych zasad pracy w grupie, a w szczególności reguł funkcjonowania interpersonalnego.

 

Pojawić się mogą pewne problemy:

 

Ø   Bierne oczekiwanie uczestników „aż coś się zdarzy”.

Ø   Uczestnicy mogą utrzymywać w sobie nieufność i lęk wobec grupy i w ten sposób okopać się w swoim oporze.

Ø   Uczestnicy mogą pozostawać dla siebie zbyt słabo znani i nieokreśleni, co utrudniać będzie znaczące interakcje.

Ø   Może wytworzyć się zwyczaj udzielania rad i szybkiego „rozwiązywania problemów”.


Zadania prowadzącego – I etap

 

W tej fazie głównymi zadaniami prowadzącego grupę są:

 

Ø   Danie uczestnikom podstaw do aktywnego uczestnictwa; dostarczanie im pewnych wskazań do sposobu funkcjonowania, który zwiększy szansę na stworzenie produktywnej grupy.

 

Ø   Wypracowywanie zasad pracy w grupie i ustanowienie norm grupowych.

 

Ø   Zapoznawanie uczestników z podstawowymi zjawiskami dotyczącymi procesu grupowego.

 

Ø   Wspomaganie uczestników w wyrażaniu ich obaw i oczekiwań, praca na rzecz rozwoju zaufania w grupie.

 

Ø   Modelowanie konstruktywnych zachowań.

 

Ø   Bycie wobec uczestników otwartym i psychologiczne obecnym.

 

Ø   Rozstrzygnięcie kwestii odpowiedzialności za pracę grupy.

 

Ø   Pomoc uczestnikom w określeniu przez nich konkretnych celów.

 

Ø   Otwarte postępowanie wobec zgłaszanych przez uczestników pytań i problemów.

 

Ø   Zapewnienie takiego stopnia ustrukturalizowania pracy, który z jednej strony zapobiegnie chaosowi, a z drugiej nie będzie wzmacniał postaw zależnościowych.

 

Ø   Wspieranie uczestników w tym, aby dzielili się swymi myślami i odczuciami dotyczącymi zdarzeń w grupie.

 

Ø   Uczenie podstawowych umiejętności komunikacyjnych, takich jak aktywne słuchanie i otwarte odpowiadanie innym osobom.

 

Ø   Odczytywanie potrzeb grupy i prowadzenie pracy w taki sposób, by potrzeby te były zaspokajane.


STADIUM PRZEJŚCIOWE – II etap

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE TEGO ETAPU

 

Przejściowe stadium rozwoju grupy cechują przejawy leku i uruchamianie mechanizmów obronnych, co uwidacznia się w różnych formach oporu. W okresie tym uczestnicy:

 

Ø   Obawiają się co odkryją i jak o sobie będą myśleli, jeśli zwiększą świadomość siebie, martwią się też tym, czy inni ich zaakceptują, czy raczej odrzucą.

Ø   Sprawdzają prowadzącego i innych członków grupy, aby określić, w jakiej mierze grupa jest bezpiecznym miejscem.

Ø   Toczą w sobie zmaganie między pragnieniem pozostania w bezpiecznym ciepełku, a chęcią podjęcia ryzyka i wyraźnego zaangażowania się.

Ø   Angażują się w walkę o władzę i kontrolę nad sytuacją, a przez to wchodzą w konflikty między sobą i z prowadzącym.

Ø   Obserwują prowadzącego, aby wiedzieć, czy jest on godny zaufania.

Ø   Uczą się, w jaki sposób mają tu wyrażać siebie, aby inni byli gotowi ich słuchać.

 

 

ZADANIA UCZESTNIKÓW I POTENCJALNE PROBLEMY – II etap

 

Na tym etapie podstawowym zadaniem uczestników jest rozpoznanie i poradzenie sobie z wieloma formami zahamowań i oporu. Obejmuje to:

 

Ø   Rozpoznawanie i wyrażanie wszelkich własnych negatywnych uczuć.

Ø   Szanowanie własnych oporów, ale zarazem przepracowywanie ich.

Ø   Gotowość do ujawniania i badania swych reakcji na to, co dzieje się w grupie.

Ø   Gotowość do przepracowywania konfliktów zamiast unikania ich.

 

Niektóre z problemów, jakie w tym czasie mogą pojawić się wśród uczestników to:

 

Ø   Część członków grupy może zostać zaszufladkowana zgodnie z „typami problemowych zachowań”, a inni sami sobie mogą przyklejać ograniczające etykietki.

Ø   Uczestnicy mogą odmawiać ujawniania uporczywie utrzymujących się negatywnych uczuć, co będzie przyczyniało się do utrzymania klimatu nieufności.

Ø   Jeżeli konfrontacje są w kiepski sposób prowadzone i nie dokończone, uczestnicy mogą wycofać się na pozycje obronne, a istotne problemy pozostaną ukryte.

 

W grupie mogą powstać kliki i podgrupy, co będzie sprzyjało temu, że negatywne odczucia będą wyrażane poza grupą, a pomijane milczeniem podczas sesji.


ZADANIA PROWADZĄCEGO – II etap

 

Największym wyzwaniem, wobec którego staną trenerzy w tym okresie pracy grupy, jest konieczność interweniowania w uważny, wrażliwy, stosowny do czasu i okoliczności sposób. Głównym zadaniem jest więc danie klientom takiego wsparcia i zachęty, by mogli spojrzeć wprost na swe negatywne uczucia i pojawiające się konflikty, oraz by byli w stanie zobaczyć swe opory jako przejaw mechanizmów obronnych, które maskują wewnętrzny lęk. Grupa powinna wyjść z obszaru konfliktów i konfrontacji i wejść na poziom efektywnej współpracy. Aby sprostać temu wyzwaniu, wprowadzający ma do spełnienia następujące zadania:

 

Ø   Nauczenie uczestników, jak ważne jest rozpoznawanie sytuacji konfliktowych i gruntowne ich przepracowywanie.

 

Ø   Towarzyszenie klientom w odkrywaniu przez nich ich własnej obronności – w zachowaniach i postawach.

 

Ø   Uczenie członków grupy szacunku dla oporu i konstruktywnego postępowania z jego rozmaitymi przejawami.

 

Ø   Modelowanie zachowań związanych z bezpośrednim reagowaniem na wszelkie krytyki i konfrontacje – dotyczące zarówno spraw osobistych jak i zawodowych.

 

Ø   Uczenie się rozumienia zachowań uczestników bez przyczepiania im etykiet.

 

Ø   Towarzyszenie klientom w osiąganiu przez nich większej autonomii i niezależności.

 

Ø   Zachęcanie uczestników do wyrażania na bieżąco reakcji w związku ze sprawami dziejącymi się „tu i teraz” w grupie.


STADIUM KONSTRUKTYWNEJ PRACY  – III ETAP

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE TEGO ETAPU

 

Grupę osiągającą etap konstruktywnej pracy cechuje głównie:

 

Ø   Wysoki poziom zaufania i spójności.

Ø   Otwarta komunikacja; uczestnicy wyrażają dokładnie to, czego doświadczają.

Ø   Podejmowanie przez uczestników części zadań związanych z prowadzeniem grupy; interakcje między nimi są podejmowane swobodnie, nie wymagają na ogół pomocy i interwencji prowadzącego.

Ø   Gotowość do odważnego ujawniania trudnych treści; ludzie chcą się odsłaniać, dają się poznać innym. Uczestnicy wnoszą na spotkania grupy osobiste tematy, które chcą lepiej zrozumieć i gruntownie omówić.

Ø   Zauważanie i rozpoznawanie sytuacji konfliktowych między uczestnikami.

Ø   Swobodny przepływ informacji zwrotnych; są one dawane spontaniczne, a przyjmowane w sposób nieobronny i akceptujący.

Ø   Konfrontowanie bez przyklejania etykiet, sądów i ocen.

Ø   Gotowość uczestników do pracy między sesjami grupy, by wypełniać zadania wynikające z sesji oraz zmieniać swe zachowania w realnym życiu.

Ø   Atmosfera wsparcia dla podejmowanych przez poszczególne osoby wysiłków w kierunku zmiany; w efekcie są one gotowe odważnie próbować nowych zachowań.

Ø   Klimat nadziei na to, że zmiana jest możliwa, jeżeli podejmie się odpowiednie działania; uczestnicy nie czują się bezradni.

 

ZADANIA UCZESTNIKÓW I POTENCJALNE PROBLEMY  – III etap

 

Dla tego etapu pracy grupy charakterystyczne jest przepracowywanie osobistych, znaczących problemów. Aby osiągnąć to stadium, uczestnicy mają do wypełnienia pewne zadania i role:

 

Ø   Zgłaszanie w grupie tematów i problemów, którymi chcieliby się zająć.

Ø   Udzielanie informacji zwrotnych i bycie otwartym na reakcje zwrotne od innych osób.

Ø   Podejmowanie zadań związanych z prowadzeniem grupy, w szczególności poprzez wyrażanie swych odczuć i opinii w związku z pracą innych osób.

Ø   Gotowość do praktykowania nowych umiejętności i zachowań w codziennym życiu i dzielenie się rezultatami z grupą.

Ø   Dawanie innym osobom wsparcia, inicjowanie konfrontacji i otwarte przyjmowanie konfrontacji kierowanych do siebie.

Ø   Dokonywanie bieżącej oceny poziomu własnej satysfakcji z pracy w grupie, a jeśli to potrzebne – podejmowanie aktywnych starań w celu zmiany poziomu swego zaangażowania.

 

Niektóre z problemów, jakie mogą się wyłonić na tym etapie to:

 

Ø   Uczestnicy mogą „zmówić się” i pracować w bezpiecznym, relaksowym i komfortowym klimacie przyjemnych interakcji, znajomych relacji, unikając przy tym inicjowania konfrontacji i wzajemnego stawiania sobie wyzwań.

Ø   Uczestnicy, uzyskując w trakcie sesji znaczące rozumienie i wgląd, mogą nie widzieć potrzeby swego działania poza grupą na rzecz zmiany.

Ø   Niektórzy uczestniczy mogą wycofać się w związku z lękiem spowodowanym intensywnością pracy innych osób.


ZADANIA PROWADZĄCEGO – III etap

 

Oto główne zadania prowadzącego na tym etapie pracy grupy:

 

Ø   Kontynuacja modelowania pożądanych zachowań; w szczególności konstruktywnych, pełnych troski i życzliwości konfrontacji oraz bieżącego ujawniania swych reakcji wobec grupy.

 

Ø   Dbanie o równowagę między wsparciem a konfrontacjami.

 

Ø   Wspieranie uczestników w gotowości do podejmowania ryzyka, pomoc w przenoszeniu gotowości do zmiany na ich codzienne sytuacje życiowe.

 

Ø   Interpretowanie, we właściwym czasie, znaczenia wzorców zachowań klientów, tak by byli oni w stanie podjąć głębszą eksplorację siebie i rozważyć alternatywne sposoby zachowań.

 

Ø   Pomoc klientom w uważnym sprawdzaniu, czego oczekują od grupy i zachęcanie ich do wyraźnego proszenia o to, co jest im potrzebne.

 

Ø   Znajdowanie wspólnych dla grupy tematów, co może zwiększać w niej poczucie więzi i wspólnoty, a następnie łączenie pracy kilku osób, które mają podobne problemy.

 

Ø   Przywiązywanie wagi do stosowania w życiu wniosków z uzyskiwanego wglądu i na tej podstawie praktykowania nowych umiejętności.

 

Ø   Promowanie zachowań, które zwiększają poziom spójności grupy.

 

Ø   Zwracanie uwagi na rozwój i ugruntowanie norm grupowych.

 

Ø   Stała świadomość, jakie czynniki terapeutyczne w danej grupie działają na rzecz zmiany oraz interweniowanie w taki sposób, aby pomagać uczestnikom w uzyskiwania pożądanych zmian w uczuciach, myśleniu i działaniu.


STADIUM KOŃCOWE – IV etap

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE TEGO ETAPU

 

W końcowym stadium grupy widoczne stają się następujące typowe zjawiska i cechy:

 

Ø   Może pojawić się smutek i lęk w związku z realnym faktem zbliżającego się rozstania.

Ø   Prawdopodobne jest, że uczestnicy zrobią krok wstecz; mogą nie intensywnie angażować się w pracę w przewidywaniu końca grupy.

Ø   Członkowie grupy decydują, jakiego rodzaju działania podejmą po zakończeniu jej pracy.

Ø   Pojawiający się w grupie lęk może dotyczyć zarówno rozstania z innymi uczestnikami, jak i możliwości przeniesienia do codziennego życia cennych doświadczeń z grupy.

Ø   Członkowie grupy mogą mówić, jakie mają w związku ze sobą nadzieje, obawy, co ich martwi lub niepokoi.

Ø   Sesje grupy mogą być częściowo przeznaczone na przygotowanie się uczestników do spotkania ze znaczącymi osobami z ich życia. Często używane są scenki, w których próbuje się bardziej efektywnie postępować z innymi ludźmi.

Ø   Uczestnicy mogą zaangażować się w ocenę i podsumowanie pracy w grupie.

Ø   Mogą pojawić się rozmowy o spotkaniach po zakończeniu grupy, a także o planach na przyszłość, co sprzyja zachęcania uczestników do wywiązania się z ich zamiaru dokonania zmian w życiu.

 

ZADANIA UCZESTNIKÓW I POTENCJALNE PROBLEMY - IV etap

 

Głównym zadaniem, przed jakim stają członkowie grupy w tej fazie jest utrwalenie i konsolidacja nabytych treści, oraz przygotowanie się do ich przeniesienia do świata poza grupą. Jest to czas na przyjrzenie się doświadczeniom w grupie oraz nadanie im konkretnego znaczenia i pewnych ram poznawczych. Zadaniami uczestników na tym etapie są:

 

Ø   Radzenie sobie z rozmaitymi uczuciami wiążącymi się z rozstaniem i końcem grupy.

Ø   Przygotowanie się do przeniesienia nauki z grupy do codziennego życia;

Ø   Przekazywanie sobie informacji zwrotnych, które dadzą innym lepszy obraz tego, jak byli postrzegani w grupie.

Ø   Domykanie się nieprzepracowanych dotąd spraw i problemów; zarówno osobistych kłopotów, z jakimi przyszli do grupy, jak i ewentualnych wątków interpersonalnych w grupie.

Ø   Ocena wpływu, jaki wywarła na nim grupa.

Ø...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin