SEKSUALNOĆ CZŁOWIEKA W FILOZOFII, TEOLOGII I PRAWIE KANONICZNYM ZACHODL DO SCHYŁKU REDNIOWIECZA Etos seksualny redniowiecza był wynikiem chrzecijańskie^ charakteru ówczesnej filozofii oraz kocielnej proweniencji el intelektualnych. Na rozwój tej filozofii, jak i na mentalnoć eli znaczšcy, a w pewnych wypadkach wręcz decydujšcy wpływ mia] ródła niechrzecijańskie - tak antyczne (greckie i rzymskie jak i wywodzšce się z podłoża germańskiego, celtyckiego i słi wiańskiego. A. Filozofowie antyczni i seksualnoć Sporód filozofów antycznych, którzy wywarli najwięks2 wpływ na zachodniš moralnoć seksualnš okresu redniowiecz; wymienić należy: Platona (poznawanego zresztš głównie za pi rednictwem neoplatonizmu), Arystotelesa oraz stoików. Pogišć Platona na kontakty seksualne były doć dwuznaczne. W Uczc przypisywał im wartoć pozytywnš jako przejawowi miłoci i el mentowi wiecznych poszukiwań przez człowieka harmonii międli ciałem i duszš!. Z drugiej strony z Państwa wyłania się negatywr obraz seksualizmu, który odcišga człowieka od umiłowania m; droci i chwyta w pułapkę zmysłowoci, z której trudno się w 1 Platon, Uczta, 189A-193E; 198A-D. rwać. Jego jedynym dopuszczalnym zastosowaniem miała być pro- kreacja w ramach małżeństwa. Tylko jako "produkt uboczny" tego celu moralnie akceptowalna jest przyjemnoć seksualna. Poza tym wszelkie celowe dowiadczanie tych przyjemnoci spotkało się z surowym potępieniem Platona, podobnie jak homoseksu- alizm. Stanowił on szczególne zło: po pierwsze dlatego, że jest ukierunkowany wyłšcznie na przyjemnoć, po drugie dlatego, że jest "niezgodny z naturš" (okrelenie to póniej zrobiło dużš ka- rierę)2. Włanie owo niechętne podejcie do seksu zostało przejęte przez Plotyna i innych neoplatonistów, a za ich porednictwem znalazło oddwięk w nauczaniu Ojców Kocioła. Arystoteles zajmował się zagadnieniami seksualnymi w kon- tekcie dyskusji o etycznej stronie przyjemnoci. Przyjemnoci nie były według niego wartociš samš w sobie. Zwłaszcza te o chara- kterze cielesnym, jako wspólne dla ludzi i zwierzšt, nie mogły należeć do wyższych wartoci życia ludzkiego. Szczególnie kryty- cznie odnosił się do pożšdania seksualnego, gdyż pobudzało ono całe ciało, a nie tylko poszczególne jego częci3. Podobnie jak na przykład głód, było uczuciem niższego rzędu, ponieważ rozum grał w nim znikomš albo zgoła żadnš rolę. Arystoteles nie potępiał mi- łoci jako takiej. Krytycznie odnosił się jedynie do miłoci zmysłowej, której jednym z przejawów była aktywnoć seksualna. Przychylnie natomiast traktował miłoć chłodnš, racjonalnš i aseksualnš4. Znaczšcy wpływ na myl póniejszego redniowiecza wywarły poglšdy Arystotelesa na fizjologię człowieka. Filozof, w przeci- wieństwie do Hipokratesa i jego zwolenników, kładł nacisk na fizjologiczne różnice między mężczyznami i kobietami, przy czym te drugie stawiał wyranie niżej. Zarazem jednak, paradoksalnie, traktował jednych i drugie jako reprezentantów tej samej płci, tyle że kobieta była - w wyniku słaboci nasienia ojca niejako nie w pełni ukształtowanym mężczyznš. Żeńskie organy płciowe uważał za "wywrócone do wewnštrz" organy męskie. Był zdania, 2 Platon, Państwo, 329C; 458C-E, Prawa, 636B-C; 836A-C; 839A-B. 3 Arystoteles, Etyka Nikomachejska, 3, 10, 18; 7, 11, 52. 4 Arystoteles, Retoryka, l, 11, 1370. 20 że do zapłodnienia wystarczy tylko męskie nasienie. Hipokrat( czycy natomiast sšdzili, że zapłodnienie następuje w wyniku zet nięcia się dwóch rodzajów spermy - męskiego i kobiecego. C relacji między nimi miała zależeć płeć potomstwa5. Poglšdy szko hipokratejskiej dominowały w medycynie pónego antyku i wcze niejszego redniowiecza, aż do ponownego "odkrycia" Arystotele na przełomie XII i XIII wieku. Stoicyzm, będšcy najbardziej znaczšcš hellenistycznš szko filozoficznš, także zajmował negatywne stanowisko wobec seks Stoicy w ogóle odmawiali przyjemnociom większego znaczeni Jeden z nich, Sekstus, przyrównał je nawet do włosów pod pach czego tak banalnego, że nie wartego większego zainteresowani; Zdaniem Zenona (około 334-262 p.n.e.), celem mšdrego człowie] powinno być unikanie tak przyjemnoci, jak i przykroci. St; uwolnienia od przykroci (apatheia) był jednak czym innym r zobojętnienie. Polegał na swego rodzaju "wzniesieniu się" pon, zwykłe doznania fizyczne, wynikajšcym z kontroli umysłu n, namiętnociami. Stoicy uznawali stosunki seksualne za rzecz TT. rainie obojętnš, ale sšdzili, że tracenie na nie czasu nie jest w] ciwe dla mędrca. Należało raczej strzec się wszelkich tego ty] niskich zainteresowań, poza niezbędnym minimum. Unikanie { ku obowišzywało także w małżeństwie: pożšdanie własnej żo: było równie złe, jak pożšdanie cudzej; mędrzec nawet nie powini się podniecać widokiem własnej żony nagiej. Takie podejcie i cišgało za sobš automatycznie promowanie wartoci dziewictw; Mimo to Zenon postulował akceptację wolnej miłoci, co powin rozwišzać problem cudzołóstwa. Gdy mšdry człowiek kontroli swojš seksualnoć, swoboda obyczajów nie doprowadza do rozw złoci i orgii. Z tego samego powodu Zenon był zwolennikiem pi; licznego chodzenia nago8. Jego następcy byli odmiennego zdania. Sšdzili, że życie seks alne tak w małżeństwie, jak i poza nim, wymaga cisłych ure^ 0 J. Cadden, Meanings ofSex Difference in the Middle Ages, s. 18, 19, 23- 6 Sekstus, Przeciw matematykom, 9, 73. 7 J. M. Rist, Stoic Philosophy, s. 45. 8 Tamże, s. 66. Iowań i kontroli. Dezaprobata stoików dla współżycia cielesnego wynikała z podobnego jak u Arystotelesa przewiadczenia, że rozum nie bierze udziału w akcie seksualnym. Także miłoć stoicka odpo- wiadała w przybliżeniu dzisiejszemu pojęciu miłoci platonicznej9. Nauczanie stoików na temat moralnoci seksualnej i jej stosunku do celów ludzkiego życia zyskało na przełomie er sporš popular- noć wród elit intelektualnych cesarstwa rzymskiego. Wywarło też duży wpływ na poglšdy mylicieli, wywodzšcych się z młodej religii chrzecijańskiej. B. Poglšdy na seksualnoć we wczesnym chrzecijaństwie Tematyka seksualna zajmowała stosunkowo niewielkie miej- sce w nauczaniu Jezusa. Seks małżeński stanowił jedynie częć agape, uczucia, jakie powinno łšczyć małżonków, i które ma w ich zwišzku decydujšce znaczenie10. Doć wyrany był zakaz powtór- nego małżeństwa za życia poprzedniego współmałżonka, z wyjšt- kiem małżeństwa nieważnego". W kilku miejscach Ewangelie po- tępiajš porneia. Słowo to, w polskich przekładach oddane jako "wyuzdanie" lub "nierzšd", było, jak się wydaje, używane w kilku różnych znaczeniach, najczęciej dla okrelenia współżycia z pro- stytutkš i cudzołóstwa12. W przeciwieństwie do tradycyjnego pra- wa żydowskiego, które uważało cudzołóstwo za przestępstwo pub- liczne i nakazywało za nie karę mierci, Jezus uważał je za poważny występek, ale czysto moralny, wymagajšcy wyłšcznie moralnych sankcji13. Uważany przez Jamesa Brundage'a za jed- nego z najważniejszych przedstawicieli rygorystycznego nurtu moralnoci wczesnochrzecijańskiej w. Łukasz przytoczył w swo- jej Ewangelii szereg zdań, które sugerujš mniej lub bardziej 9 Tamże, s. 81-96. 10 Mt 9, 6-9; Mk 10, 6-8. 11 Mt 9, 6-9; Mk 10, 9-12; Łk 16, 18. 12 B. Malina, Does "Porneia" Mean Fornication? s. 10-17. 13 Kpł 20, 10; Pwt 22, 22-24; J 8, 3-11. 22 otwarcie, że małżeństwo może stanowić barierę na drodze do zb wienia, na przykład: "Jeli kto przychodzi do Mnie, a nie n w nienawici swego ojca, matki, żony [...] to nie może być moi uczniem"; "[...] ci, którzy okażš się godnymi przyszłego wia i zmartwychwstania, nie będš się ani żenić, ani wychodzić za m. [...]"14. Póniej do tych cytatów chętnie odwoływali się zwolennii wprowadzenia obowišzkowego celibatu duchownych. Sporód pierwszej generacji mylicieli chrzecijańskich najwię sze zasługi w rozwoju doktryny seksualnej ma niewštpliwie 1 Paweł. Znajdował się on prawdopodobnie pod wpływem stoic zmu. Być może wynikało to z faktu, że rodzinne miasto apostoł Tars, było silnym orodkiem tej filozofii. Brundage zalicza go wr, ze w. Łukaszem do głównych rygorystów młodej religii15. Paw podzielał stoickš niechęć do przyjemnoci seksualnych i przek nanie, że człowiek powinien się im w miarę możnoci opiera Odrzucał jednak bardzo istotnš ideę stoików, że seks jako ta jest neutralny moralnie. Dla niego seksualizm jest głównym ró łem grzechu i stałš przeszkodš w życiu chrzecijańskim. Wyda się, iż jego "stoickie" przekonanie, że pogoń za wszelkimi przyj mnociami cielesnymi nie powinna zaprzštać uwagi człowiek wišzało się w znacznej mierze z przewiadczeniem o bliskim ko cu wiata i powtórnym przyjciu Chrystusa. Dlatego chrzecijan powinien raczej przygotowywać się do nadchodzšcego dnia sšd a nie gonić za marnociami16. Paweł wielokrotnie rzucał gron na popełniajšcych występki seksualne: nierzšdników, cudzołożi ków, rozwišzłych (czyli uprawiajšcych seks dla przyjemnoci), h moseksualistów i prostytutki17. Zdecydowanie najlepsza dla chrz cijanina byłaby całkowita abstynencja seksualna. Jeli jedni kto nie był w stanie oprzeć się pokusom cielesnym, powini< raczej wstšpić w zwišzek małżeński. "Lepiej jest bowiem ż w małżeństwie, niż płonšć"18. Dzięki temu stosunki małżeńsk 14 Łk 14, 26; 20, 35; poza tym 14, 20; 18, 29. 15 J. Brundage, Law, Sex and Christian Society in Medieual Europę, s. i 16 Tamże, s. 60. 17 l Kor 6, 9; l Tym l, 10; l Tes 4, 3-7. 18 l Kor 7, 8. mogły stać się dla osób słabszych duchem rodkiem do zbawienia. Mimo tego pozytywnego charakteru małżeństwa, Paweł zdecydowa- nie odradzał je wdowom i wdowcom. Stanowczo przeciwny był rozwodom, a w ostatecznoci dopuszczał jedynie separację. Robił tu ...
filmy.bajki.seriale