276.doc

(63 KB) Pobierz
276                   92.11- 93.c


(Pliniusz, Historia naturalna, XXVI. 90). Ucieczka z labiryntu oznaczała wobec tego reinkar-
nację.
  12. Chociaż Dedal uważany był za Ateńczyka, ponieważ attycki demos nazwano jego
imieniem, rzemiosło dedalijskie przeniesione zostało do Aten z Krety, a nie przeciwnie. Zabawki,
które robił dla córek Kokalosa, były przypuszczalnie lalkami o ruchomych kończynach, podob-
nymi do tych, które tak spodobały się Pazyfae i jej córce Ariadnie (zob. 88e) i których zapewne
używano w attyckim kulcie drzew Erigone. Tak czy inaczej, Polikasta, siostra Dedala, powiesiła
się, podobnie jak to uczyniły dwie Erigone i sama Ariadna (zob. 79.2 i 88.10).
  13. Messapijczycy z Hyrii, późniejszej Urii, obecnej Oru, znani byli w starożytności ze,swych
kreteńskich obyczajów - zawijane loki, szaty haftowane w desenie z kwiatów, podwójne topory
i tak dalej. Opowieść potwierdzają wykopane tam zabytki garncarstwa, które można określić
jako pochodzące z około 1400 r. przed Chr.




                         93


                  KATREUSIALTAJMENES


  a. Na}starszy z pozostałych przy życiu synów Minosa, Katreus, miał trzy
córki - Ajrope, Klimene i Apemosyne, oraz jednego syna, Altajmenesa. Kiedy
wyrocznia przepowiedziała, że Katreus zginie z rąk własnego dziecka, Altaj-
menes i rącza Apemosyne opuścili nabożnie Kretę w towarzystwie licznej
świty, mając nadzieję, że w ten sposób ujdą klątwie. Wylądowali na wyspie
Rodos i założyli tam miasto Kretinia, nazywając je tak ku czci ojczystej
wyspy.l Altajmenes osiedlił się potem w Kamejros, gdzie otaczano go wielkim
szacunkiem. Wzniósł ołtarz Zeusowi na pobliskiej górze Atabyrios i w pogod-
ne dni mógł z jej szczytu dostrzec w oddali swą ukochaną Kretę. Wokół ołtarza
ustawił brązowe byki, które ryczały głośno, gdy wyspie Rodos zagrażało
niebezpieczeństwo.2
  b. Pewnego dnia Hermes zakochał się w Apemosyne, ona go jednak
odtrąciła i uciekła. Tegoż wieczora zaskoczył ją w pobliżu pewnego strumie-
nia. Apemosyne znowu zerwała się do ucieczki, ale na jedynej ścieżce, jaką
mogła wybrać, rozłożył Hermes śliskie skóry zwierzęce, na których się
pośliznęła, kiedy zaś upadła na twarz, zgwałcił ją. Po powrocie do pałacu
Apemosyne płacząc opowiedziała Altajmenesowi o swej przykrej przygodzie,
on jednak nie wierzył. Wołając: "Kłamiesz, rozpustnico!", zabił ją kopnię-
ciem.
  c. Z#mczasem Katreus, nie dowierźając Ajrope i Klimene, wygnał je
z Krety, na której podówczas panował. Ajrope została najpierw uwiedziona
przez Pelopidę Tyestesa, po czym wyszła za mąż za Plejstenesa, któremu
urodziła Agamemnona i Menelaosa. Klimene poślubiła słynnego żeglarza
Naupliosa. W końcu osamotniony na starość Katreus, przekonany, że nie ma
następcy, wyruszył na poszukiwanie Altajmenesa, którego kochał serdecznie.


                      93.c-94.a

Pewnej nocy wylądował wraz z towarzyszami na Rodos, ale pasterze z Kamej-
ros napadli ich sądząc, że to piraci. Katreus usiłował wytłumaczyć, kim jest
i dlaczego przybył, lecz ujadanie psów zagłuszyło jego słowa. Altajmenes
wybiegł z pałacu, by odeprzeć rzekomy napad, i nie poznając ojca zabił go
oszczepem. Kiedy się dowiedział, że przepowiednia wyroczni się spełniła,
mimo iż dobrowolnie udał się na wieloletnie wygnanie, zaczął się modlić, by
pochłonęła go ziemia. I oto pod jego nogami otwarła się przepaść, w której
znikł, ale do dziś czczony jest jako heros.3


     1. Apollodoros, III. 2.1.

     2.Diodor z Sycylu, V.78; Apollodoros, loc. cit.; Strabon, XIV.2.2; scholia do bd
       olimpijskich Pindara, VII.159.
     3. Apollodoros, II1.2.1-2; Diodor z Sycylii, loc.cit.



  l. Ten wymyślny mit mający być reminisceneją mykeno-minojskiej okupacji Rodos w XV w.
przed Chr. tłumaczy zarówno libacje ku cżci rodyjskiego herosa nad przepaścią, jak i erotyczne
wyczyny, podczas któryćh kobiety tańczyły na skórach świeżo zdjętych ze zwierząt ofiarnych.
Końcówka - byrios albo buriasz występuje w tytule kr.ólewskim babilońskiej Trzeciej Dynastii
założonej w roku 1750 przed Chr. Bóstwem miejscowości Atabyrios na Krecie podobnie jak
Atabyrion (Góra Tabor) w Palestynie słyńnej z kultu Złotego Cielca, był hetycki Tesup, bóg
słońca, właściciel trzód (zob. 67.1). Wyspa Rodos należała początkowo do bogini księżyca
Dam-kina, czyli Danae (zob. 60.3), ale przeszła w ręce Tesupa (zob. 42.2), a po upadkuimperium
hetyckiego została skolonizowana przez mówiących po grecku Kreteńczyków, którzy zachowali
kult byka, lecz uczynili Atabyriosa synem Proteusza ("pierwszego człowieka") i Eurynome-
-Stworzycielki (zob. la). W oczach doryckich Zeus Atabyrios uzurpował kult rodyjski. Ryk
byków odtwarzano prawdopodobnie za pomocą romboi, "warkotek" (zob. 30. I), używanych do
przepędzania złych duchów.
  2. Śmierć Apemosyne w Kamejros odnosić się może do brutalnego zlikwidowania kolegium
wieszczych kapłanek w tym mieście przez hetyckich raczej niż kreteńskich najeźdźców. Trzy
córki Katreusa, podobnie jak Danaidy, to dobrze znana triada księżyco#va, przy czym Apemosyne
jest trzecią postacią, odpowiednikiem Kamejry. Katreus zabity przypadkowo przez Altajmenesa,
podobnie jak Lajos zamordowany przypadkowo przez Edypa (zob.105d) i Odyseusz przez swego
syna Telegonosa (zob.170k), był prawdopodobnie w dynastii świętych królów poprzednikiem,
a nie ojcem, lecz opowieść została błędnie powtórzona - z morza powinien lądować syn, a nip
ojciec, i on ma rzucić oszczepem.



                          94


                    SYNOWIE PANDIONA


  a. Kiedy Pośejdon zabił króla Aten Erechteusa, synowie jego, Kekrops,
  Pandoros Metion i Orneus, pokłócili się o sukcesję, Ksutos zaś, który
  mianował najstarszego Kekropsa królem, musiał pośpiesznie opuścić Attykę.l


                       94.b- 94.f

  b. Kekrops obawiając się Metiona i Orneusa, którzy grozili mu śmiercią,
uciekł wpierw do Megary, potem zaś na Eubeję, gdzie przyłączył się do niego
Pandoros i gdzie założył kolonię. Tron ateński przypadł Pandionowi, synowi
Kekropsa i Metiaduzy, córki Eupalamosa.2 Niedługo jednak cieszył się wła-
dzą, bo chociaż Metion zmarł, synowie jego spłodzeni z Alkippe lub Ifinoe
okazali się równie zawistni jak ich ojciec. Synami Metiona byli: Dedal,
którego niektórzy uważają za jego wnuka, Eupalamos, którego inni uważają
za jego ojca, i Sikion. Ten ostatni uchodzi również za syna Erechteusa, Pelopsa
lub Maratona. Wszystkie te genealogie są niejaśne.3
  c. Pandion, wypędzony z Aten przez synów Metiona, uciekł na dwór
lelegijskiego króla Megary4, Pylasa, Pylosa czy też Pylona, i poślubił jego
córkę Pylię. Pylas zabił potem swego wuja Biasa i pózostawiając Pandionowi
rządy w Megarze skrył się w Mesenii, gdzie założył miasto Pylos. Wypędzony
stamtąd przez Neleusa i Pelazgów z Jolkos, wkroczył do Elidy i tam założył
drugie Pylos. Pylia urodziła Pandionowi czterech synów w Megarze: Ajgeusa,
Pallasa, Nizosa i Likosa, chociaż zazdrośni bracia Ajgeusa rozpuszczali
pogłoskę, że jest on nieślubnym synem niejakiego Skajriosa.5 Pandion nie
powrócił już# nigdy do Aten. Posiada w Megarze sanktuarium herosa i dotąd
pokazuj ą tam jego grobowiec na skale Ateny - nurkuj ącego ptaka - na dowód,
że te ziemie należały niegdyś do Aten. Przybrawszy postać tego właśnie ptaka
ukryła niegdyś Atena pod swymi skrzydłami jego ojca Kekropsa i zaniosła do
bezpiecznej Megary.s
  d. Po śmierci Pandiona synowie jego wyruszyli przeciw Atenbm, wypędzili
synów Metiona i podzielili Attykę na cztery części, tak jak nakazał im ojciec.
Najstarszy, Ajgeus, otrzymał władzę suwerenną w Atenach, bracia jego
natomiast rozlosowali między sobą resztę królestwa. Nizos otrzymał Megarę
i otaczające ją ziemie aż po Korynt na zachodzie. Likosowi przypadła Eubeja,
Pallasowi zaś południowa Attyka, gdzie wychował krzepki lud olbrzymów.'
  e. Pelus, syn Skirona, który poślubił jedną z córek Pandiona, podawał
w wątpliwość prawa Nizosa do Megary, wezwany zaś do rozsądzenia sporu
Ajakos przyznał to królestwo Nizosowi i jego potomkom, ale dowodzenie
wojskami powierzył Skironowi. W owych czasach Megara zwana była Nisą.
Od imienia Nizosa wziął również swą nazwę założony pxzez niego port Nisaja.
Nizos, zabity przez Minosa, pochowany został w Atenach i wciąż jeszcze
pokazują jego grób w pobliżu Likejonu. Megaryjczycy, którzy nie chcą
przyznać, że miasto ich kiedykolwiek było zdobyte przez Kreteńczyków,
utrzymują, że Megareus poślubił córkę Nizosa, Ifinoe, i wstąpił po nim na
tron. "
  f. Ajgeus, podobnie jak Kekrops i Pandion, przez całe życie obawiał się
spisków swoich rodaków, między nimi i Likosa, którego podobno wypędził
z Eubei. Likos schronił się u Sarpedona i jego imieniem nazwano Licję, ale
przedtem był u Afareusa w Arene i wtajemniczył dom królewski w misteria


                      94.f- 94.1               279

Wielkich Bogiń, Demeter i Persefony, a także w misteria Attis w starożytnej
stolicy messeńskiej, Andanii. Attis, od imienia której pochodzi nazwa Attyki,
była jedną z trzech córek Kranaosa, autochtonicznego króla Aten panującego
w czasach Potopu Deukalionowego. Lasek dębowy w Andanii, gdzie Likos
dokonywał obrzędów oczyszczających na wtajemniczanych, nadal jeszcze
nosi jego imię.9 Otrzymał on dar wieszczenia i to jego właśnie wyrocznia
przepowiedziała, że jeśli Messeńczycy potrafią coś zachować w tajemnicy,
odzyskają pewnego dnia ojcowiznę, jeśli zaś tego nie uczynią utracą ją na
zawsze. Likos miał na myśli realację o misteriach Wielkiej Bogini wyrytą na
cynowej blasze, którą Messeńczycy po wysłuchaniu wyroczni zakopali w brą-
zowej urnie na szczycie góry Itone, między cisem i mirtem. Wykopał ją
w końcu Tebańczyk Epaminondas, gdy przywrócił Messeńczykom dawną
chwałę.'o
  g. Ateńskie Likejon również nazwane zostało na cześć Likosa. Od najdaw-
nie...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin