TEMAT ZAJĘCIA: „Warszawa – stolica Polski” –zapoznanie z herbem miasta i niektórymi jego zabytkami na podstawie kolorowych ilustracji i legendy o Warsie i Sawie.CELE GŁÓWNE:• Zapoznanie dzieci z baśniowym wątkiem powstania nazwy Warszawy, herbem i jej wybranymi zabytkami;• Rozwijanie zainteresowań pięknem naszego kraju;• Rozwijanie umiejętności skupienia uwagi;CELE OPERACYJNE: (dziecko....)• Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na temat jego treści formułując poprawne wypowiedzi pod względem gramatycznym;• Pokazuje na mapie Warszawę, Wisłę, Morze Bałtyckie i góry;• Rozumie znaczenie pojęcia „stolica”;• Zna wygląd herbu miasta Warszawa i niektóre jego zabytki;• Szybko reaguje na określony sygnał; • Starannie wykonuje pracę plastyczną postępując zgodnie z udzielonymi poleceniami;METODY:• Czynne- kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania.• Słowne- rozmowa, wypowiedzi, objaśnienie i instrukcje .• Percepcyjne - obserwacji, pokazu.FORMY:• Indywidualna jednolita• Zbiorowa jednolitaŚRODKI DYDAKTYCZNE: Ilustracja przedstawiająca Warsa i Sawę, mapa fizyczna Polski i wskaźnik, kontury mapy Polski dla każdego dziecka, napis WARSZAWA, ilustracje przedstawiające różne miejsca w Warszawie i jej zabytki , ilustracja przedstawiająca herb Warszawy, farby, pędzle, herb Warszawy przygotowany do pomalowania dla każdego dziecka włożony w sztywną „koszulkę”, kartoniki z napisami „TAK”, „NIE” dla każdego dziecka, nagrania z utworami muzycznymi. PRZEBIEG ZAJĘCIA:1. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęcia.N: Dzisiaj chciałaby porozmawiać z wami o pewnym mieście, które pełni bardzo ważną rolę w naszym kraju. Może uda nam się dotrzeć do niego pociągiem.DZ: Ustawiają się w pociąg i poruszają się w rytmie piosenki „Jedzie pociąg z daleka”.2. „Wars i Sawa” - opowiadanie nauczycielki na podstawie legendy W. Chotomskiej i ilustracji.N: Tak oto dotarliśmy do miejsca, gdzie chciałabym opowiedzieć wam legendę o jednym z najważniejszych polskich miast. Zanim jednak zdradzę wam jego nazwę poproszę abyście bardzo uważnie posłuchali, bo to pomoże wam w odgadnięciu nazwy tego miasta.Dawno temu, kiedy nasz kraj pokrywała nieprzebyta puszcza, w samym jej sercu nad Wisłą żył młody rybak o imieniu Wars. Pewnego dnia gdy szedł nad rzekę by zarzucić sieci usłyszał piosenkę:Siedem Fal mnie strzeże i siedem błyskawic.Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.Piosenkę śpiewała dziewczyna, która głos miała tak piękny i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili.- Niczego się nie boję! – zawołał. Wskoczył do swej łodzi i popłynął. Jednak ledwie odbił od brzegu rozpętała się straszliwa burza.- Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.- Porwę twoje sieci na strzępy ! – ryczał wicher.- Zatopimy łódź! – groziły fale.Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na samym środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: półrybę – półdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz i powiedziała:- Mam na imię Sawa. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.A potem było jak w bajce żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa a zgoda syreny na małżeństwo z człowiekiem sprawiła, że rybi ogon zamienił się w nogi. Legenda ta głosi, że byli tam kiedyś dzielny Wars i piękna Sawa a na ich pamiątkę i od ich imion powstała nazwa miasta... Warszawa.DZ: Słuchają uważnie legendy.3. Rozmowa z dziećmi na temat legendy o Warsie i Sawie.N: Zadaje dzieciom pytania:- Jak miał na imię rybak, który mieszkał w puszczy nad rzeką Wisłą?- Co sprawiło, że wsiadł on do swej łodzi i popłyną Wisłą?- Kogo Wars ujrzał wśród wzburzonych fal?- Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?- Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?- Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa?DZ: Odpowiadają na pytania.4. „Mapa Polski” – wskazywanie na mapie fizycznej Polski: Warszawy, Wisły, gór, morza i Zgierza.N: Ciekawa jestem, kto z was potrafi pokazać mi na tej mapie gdzie znajduje się Warszawa? Jak płynie rzeka Wisła? Gdzie są góry? Gdzie znajduje się Morze Bałtyckie?DZ: Wskazane dzieci pokazują na dużej mapie miejsca, o które prosi nauczycielka.N: Przygotowałam dla was jeszcze inne mapki, na których zaznaczone są różne miejsca w naszym kraju. Czy wiecie gdzie na tych mapach jest Warszawa? Jak płynie rzeka Wisła? Gdzie są góry? Gdzie znajduje się Morze Bałtyckie?DZ: Każde dziecko indywidualnie na swojej mapie pokazuje miejsca, o które prosi nauczycielka.5. „Warszawskie zabytki” – oglądanie ilustracji i krótka rozmowa na ich temat.N: Wiemy już skąd wzięła się nazwa Warszawa i gdzie znajduje się to miasto. Myślę że warto przyjrzeć się nieco bliżej miejscom w tym mieście, tym bardziej, że Warszawa jest stolicą Polski. Jak myślicie co to znaczy, że miasto jest stolicą?DZ: Odpowiadają na pytanie.Wyjaśnienie pojęcia – Warszawa – stolica Polski: stolica – pojęcie oznaczające miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz.N: Omawia ilustracje przedstawiające: Pałac Prezydencki (Namiestnikowski) i pomnik Józefa Poniatowskiego, Łazienki Królewskie (Pałac na Wyspie), Syrenka Warszawska na tle mostu Świętokrzyskiego, Zamek Królewski, Pomnik Syrenki na rynku Starego Miasta, Pałac Kultury i Nauki, Kolumna Króla Zygmunta III Wazy, na Placu Zamkowym.DZ: Przyglądają się ilustracjom i swobodnie dzielą się uwagami na ich temat.6. „Pomniki” – zabawa ruchowa przy muzyce.N: Poznaliśmy wiele ciekawych miejsc w Warszawie. Były tam też pomniki. Ciekawa jestem, czy wy też potraficie stać się pomnikami. Za chwilę usłyszycie muzykę i poproszę was abyście poruszali się w jej rytmie. Gdy muzyka ucichnie staniecie się pomnikami.7. „Warszawska syrenka” – zapoznanie dzieci z wyglądem herbu Warszawy i wykonanie pracy plastycznej.N: Warszawa - podobnie jak wszystkie inne miasta w Polsce ma swój herb. Czy wiecie co jest herbem Warszawy? (prezentuje dzieciom herb Warszawy i następuje omówienie jego wyglądu)DZ: Przyglądają się herbowi Warszawy.N: Widzę, że doskonale wiecie jak wygląda herb naszej stolicy. Zatem poproszę was o zrobienie herbu Warszawy (objaśnia dzieciom sposób wykonania pracy).DZ: Wykonują herb Warszawy.8. „Prawda czy fałsz?” – podsumowanie zajęciaN: Rozdaje dzieciom kartoniki z napisami „TAK” i „NIE” i zadaje pytania: (m.in.)• Czy Warszawa leży nad rzeką Odrą?• Czy przez Warszawę przepływa Wisła?• Czy herbem Warszawy jest złota rybka?• Czy syrenka Warszawska trzyma w dłoniach tarczę i miecz?DZ: Odpowiadają na pytania podnosząc tabliczki do góry.
3
an28