Metoda twórcza M. i A. Kniessów - scenariusz
SCENARIUSZ ZABAW I ZAJĘĆ RUCHOWYCH Z ZASTOSOWANIEM METODY TWÓRCZEJ GIMNASTYKI RYTMICZNEJ A., M. KNIESSÓW.Prowadzący Agnieszka StoczkowskaData – 14 listopada 2006 r.Zajęcia otwarte.TEMAT: „ZABAWY Z WSTĄŻKAMI” - ZESTAW ZABAW I ZAJĘĆ RUCHOWYCH OPRACOWANYCH NA PODSTAWIE METODY TWÓRCZEJ GIMNASTYKI RYTMICZNEJ A. I M. KNIESSÓW.ZADANIA GŁÓWNEkształcenie zręczności manualnej,wyrabianie jak największej ruchomości w stawach,kształcenie kondycji ruchowej, lekkości, wdzięku, płynności.MIEJSCE ZABAW: sala gimnastyczna.ŚRODKI DYDAKTYCZNE: po dwie wstążki (osadzone na uchwycie) dla każdego dziecka, magnetofon z nagraniami melodii o wyraźnym rytmie.PRZEBIEG ZAJĘĆ:1. Marsz po obwodzie koła w rytm muzyki:ćwiczenia ramion, wznoszenie rąk do góry i w dół, w bok, z manipulowaniem wstążką, krążenie ramion do przodu (4 razy), krążenie ramion do tyłu (4 razy).2. W pozycji leżącej na plecach i na brzuch – wystukiwanie rytmu do podanego przez nauczycielkę na instrumencie perkusyjnym.3. „Drzewa w lesie” – w klęku swobodna improwizacja ruchowa w rytm muzyki.4. W kole – zwrot twarzą do środka koła i wymachy wstążkami w rytm muzyki.wymachy w przód i w tył, wstążki do podłoża (kolana prosto), dotykanie przyborem do zgiętego kolana w staniu na jednej nodze.5. W siadzie płaskim – skłony i skręty na lewo i na prawo, na wprost z wymachem szarf w rytm muzyki.6. Zabawa „Koniki” – w jednej ręce szarfa imituje koński ogon, a w drugiej bat. Konik niecierpliwi się, grzebie nóżką, poganiany batem biegnie kłusem, cwałem, a następnie zwalnia bieg i staje – w rytm muzyki.7. W leżeniu na plecach – przekładanie przyboru z ręki do ręki pod wzniesioną (lewą) prawą nogą, po czym zadawanie nim ciosów (tak jak w walce na szpady) – według podanego rytmu.8. W staniu – ramiona wyciągnięte do przodu: ćwiczenia nadgarstka, skręty dłoni do wewnątrz i na zewnątrz z muzyką.9. Bieg z obrotami i podskokami w rytm muzyki, po czym ułożenie wstążki na podłodze i okrążanie jej z dotykaniem palcem prawej (lewej) ręki.10. W podanym rytmie marsz z tworzeniem wielkiego koła, w środku którego znajduje się nauczycielka: przybliżanie się wszystkich ćwiczących do środka i oddalanie się (cały czas manipulując przyborami).11. Pożegnanie – głęboki skłon do przodu z wymachem ramion do tyłu. Marsz ze złożeniem przyborów.
Miracz