TOPOSY, ARCHETYPY, MITY A LITERATURA.pdf

(103 KB) Pobierz
dr Monika Stankiewicz - Topos
dr Monika Stankiewicz-Kopeć
Kulturoznawstwo, rok II, studia niestacjonarne
TOPOSY, ARCHETYPY, MITY A LITERATURA cz. II
Dzisiejszy wykład będzie kontynuacją poprzedniego, którego temat brzmiał „Toposy,
archetypy, mity a literatura” . Jak wspomniałam, zajęcia dotyczące wspomnianej kwestii
zaplanowałam na cykl, któremu poświęcę dwa kolejne wykłady.
Na ostatnim wykładzie otrzymali Państwo pewną bazę teoretyczną; m.in.
wyjaśniliśmy pojęcia toposu, archetypu, mitu, przypomnieliśmy główne toposy antyczne
(grecko-rzymskie) i biblijne.
Jak Państwo pamiętają, wyeksponowaliśmy przede wszystkim kwestię mitu - niejako
nadrzędną w stosunku do pozostałych. Przypomnieliśmy najwaŜniejsze koncepcje mitu (np.
psychoanalityczna, strukturalna, funkcjonalna), rozmawialiśmy o funkcjach mitów w czasach
antycznych i porównywaliśmy je z rolą mitów w czasach współczesnych (literatura, film,
reklama, polityka). Mówiliśmy o XX-wiecznych mitach socjopolitycznych (m.in. o micie
przywódcy, wodza) i ich znaczeniu oraz o zagroŜeniach jakie przyniosły (faszyzm,
komunizm).
Na dzisiejszych zajęciach skupię się juŜ wyłącznie na relacjach między mitami,
toposami, archetypami a literaturą. Przykładów dostarczy nam przede wszystkim literatura
polska róŜnych epok. Ograniczę się do mitów antycznych (rzymsko-greckich). Dzisiaj nie
będę mówiła o mitach oraz toposach biblijnych, które dla nas chrześcijan stanowią sferę
sacrum . Kwestii literatura – Biblia poświęcę osobny wykład.
***
Chciałam podkreślić, Ŝe inspiracje mitologiczne w literaturze wcale nie muszą polegać
na bezpośrednich nawiązaniach do konkretnych mitów, na przywoływaniu nazw miejsc czy
postaci mitologicznych. Mogą natomiast dotyczyć kwestii szerszych, takich jak:
- mityzacja ś wiata czyli nadawanie cech mitycznych poszczególnym składnikom
świata, uniezwyklenie go, „zaczarowanie” (jako opozycja do Weberowskiego „odczarowania
świata”). Z tym związany jest zabieg mityzacji czasu i przestrzeni oraz kreowanie nowych
mitów .
1
- my ś lenie mityczne (magiczne, symboliczne) - uogólniając, to taki sposób
rozumowania, który opiera się na przeświadczeniu, Ŝe Ŝycie jest tajemnicą, a poszczególne
wydarzenia mają charakter niewyjaśniany poniewaŜ ich sprawcą jest świat nadnaturalny. To
tłumaczenie zjawisk przyrody działaniem bogów, mieszanie snu i jawy, wiara, Ŝe świat
zamieszkują ludzie i istoty nadprzyrodzone. Myślenie mityczne polega na przypisywaniu
głębszego sensu pewnym przedmiotom, zdarzeniom, miejscom, przez co urastają do rangi
symbolu (por. ostatni wykład - uwagi M. Eliadego, E. Cassirera, E. Mieletinskiego). Taki
rodzaj myślenia jest charakterystyczny dla cywilizacji pierwotnych, dzieci, schizofreników.
Niekiedy dodaje się tutaj jeszcze poetów, o których Platon mawiał, Ŝe są opętani „boskim
szałem”, ale o tym później.
- obecno ś ci poszczególnych toposów, archetypów (symboli archetypicznych),
archemitów (Przypominam: pod nazwą toposów współcześnie rozumiemy powtarzające się
w literaturze i sztuce danej kultury odwieczne motywy i tematy; archetypy to według C.G.
Junga pierwowzory postaw i zachowań tkwiące w nieświdomości zbiorowej, wspólne
wszystkim ludziom niezaleŜnie od róŜnic etnicznych i historycznych, zaś według N. Frye’a to
motywy powtarzające się w kulturze; z kolei archemit to prawzorzec fabularny, wspólny
mianownik dla mitów róŜnych kultur, np.: archemit poszukiwania, odnowy przez śmierć,
rywalizacji rodzeństwa),
- odwołania mogą dotyczyć takŜe j ę zyka utworu, stylistyki, narracji, wreszcie
gatunków literackich mających związek z mitem (np.: epos, dramat, przypowieść, baśń).
Dokładnie kwestię tę omówił prof. Henryk Markiewicz w tekście, który poleciłam Państwu
przeczytać Literatura a mity [w:] Literaturoznawstwo i jego s ą siedztwo – dlatego teraz
ograniczyłam się jedynie do wymienienia poszczególnych elementów.
Przypominam, odwołania do mitologii mogą mieć rozmaity charakter; akceptowania
mitów, tworzenia kreacji na wzór mitów (mitologizacja), dyskusji z mitami (remitologizacja),
a nawet ich obalania (demitologizacja). O tym wspominałam Państwu juŜ na ostatnim
wykładzie przy okazji charakteryzowania jednej z dwudziestowiecznych metod
interpretacyjnych, zajmującej się badaniem obecności mitu w tekstach literackich tzw.
metody archetypiczno-mitograficznej (jej twórcy to: Maud Bodkin, Northrop Frye).
Zanim przejdę do omawiania poszczególnych tekstów literackich w kontekście
metody archetypiczno-mitograficznej, chciałam zwrócić Państwa uwagę na
niebezpieczeństwa wynikające ze zbyt rygorystycznego stosowania tej metody
interpretacyjnej. Przede wszystkim taka interpretacja upodabnia do siebie wszystkie utwory
nawiązujące do tego samego archemitu (np. archemitu podróŜy). W tym kontekście kaŜdy
2
 
utwór oparty na mitycznym schemacie podróŜy moŜna czytać jako opowieść o Ŝyciu losie,
doświadczeniu, poszukiwaniu, wtajemniczeniu, inicjacji, poznaniu. MoŜe to prowadzić do
sytuacji absurdalnych, kiedy np. opisana w tekście literackim zwyczajna wycieczka w góry
będzie odczytywana jako symboliczna opowieść o zmaganiach z losem, wtajemniczeniu,
poszukiwaniu prawdy o sobie i świecie.
Kolejna wątpliwość związana jest z wartościowaniem dzieła literackiego. Czytelnik,
moŜe odnieść mylne wraŜenie, Ŝe juŜ sama obecność w tekście literackim archemitu, toposu,
archetypu w pewien sposób uwzniośla utwór. Tym samym tworzy iluzję jego pozytywnej
wartości. To pułapka, bowiem naleŜy pamiętać, Ŝe obecność schematu mitycznego wcale nie
przesądza o wartości dzieła. Ani mity, ani mityczne toposy pojawiające się w utworze nie
zmienią literackiego kiczu w arcydzieło! W tym miejscu naleŜy pamiętać o procesie
konwencjonalizacji, który nie omija takŜe toposów mitycznych.
Stąd wypływa kolejne niebezpieczeństwo; redukcja do jednego poziomu kiczu i
arcydzieła. Jako przykład podam popularną współcześnie (głównie wśród młodzieŜy) prozę
Paulo Coelho (ur. 1947 brazylijski pisarz i poeta). Jedna z najpopularniejszych jego powieści
Alchemik oparta jest na archemicie podróŜy - poszukiwania. Autor nie tylko nawiązuje wprost
do mitów, ale teŜ sugeruje, Ŝe sam tworzy szczególnego rodzaju mit (język, narracja,
stylistyka, mityzacja czasu i przestrzeni). Jednak czy to wystarczy aby uznać ten konkretny
utwór za arcydzieło?
***
Mając na uwadze powyŜsze zastrzeŜenia, moŜna zaryzykować spojrzenie na literaturę
jako na swoistą grę z mitami i toposami (powroty do mitów, przetwarzanie mitycznych
toposów, interpretacje, reinterpretacje, obalanie mitów, tworzenie nowych). Podkreślał to juŜ
Ernst Robert Curtius (1886-1956), wspomniany na ostatnich zajęciach, autor
monumentalnego dzieła Literatura europejska i łaci ń skie ś redniowiecze (wyd.1948), który
wyeksponował ciągłość i wspólnotę kultury europejskiej zamykającej się w obrębie tych
samych toposów. Zresztą, jak juŜ Państwu wiadomo, Curtius wprowadził nowoczesne
rozumienie toposu dotąd funkcjonującego przede wszystkim na gruncie retoryki.
Omawiając stosunek do mitów polskich autorów z róŜnych epok, zdecydowałam się
na układ chronologiczny. Ułatwi to Państwu prześledzenie obecności antycznej topiki w
literaturze polskiej, umoŜliwi porównanie funkcji jaką wyznaczyły mitom i toposom
poszczególne epoki (funkcje estetyczne, dydaktyczno-moralizatorskie, poznawcze,
3
rozrywkowe, ideologiczne: patriotyczne), pozwoli zwrócić uwagę na zaleŜności owych
funkcji od takich czynników jak np.: światopogląd epoki, prądy filozoficzne, sytuacja
polityczno-społeczna.
Dzisiejszy wykład poświęcę literaturze najdawniejszej – tzw. okresowi
staropolskiemu, w skład którego wchodzą trzy epoki: średniowiecze renesans i barok.
Ś REDNIOWIECZE
W dziejach kultury europejskiej średniowiecze obejmowało ok. 1000 lat. JuŜ choćby
ten fakt wskazuje na niezwykłe zróŜnicowanie epoki. Początki średniowiecza ( media
tempora ) wiąŜą się z datą upadku cesarstwa Zachodnio Rzymskiego w 476 r. – oczywiście
data jest symboliczna jak w większości przypadków jeśli chodzi o granice poszczególnych
epok. Koniec wiąŜe się z kilkoma datami: 1450 – wynalazek druku przez J. Gutenberga, 1453
– upadek Cesarstwa Bizantyjskiego, 1492 – lądowanie Kolumba w Ameryce.
Polskie średniowiecze nie stworzyło wielkiej literatury, chociaŜ juŜ wtedy zaczęły
pojawiać się pierwsze utwory pisane w języku polskim (staropolskim). 1 Charakterystyczną
cechą literatury średniowiecznej jest jej szczególne zaangaŜowanie w kwestie religijne,
świeckie, duchowe, społeczne. Generalizując; literatura średniowieczna słuŜyła określonym
celom: pouczeniu, potępieniu zła, afirmacji dobra, wskazywaniu wzorców osobowych –tzw.
literatura parenetyczna (istniała jednak takŜe literatura "rozrywkowo-prześmiewcza").
Panuje przekonanie, Ŝe średniowiecze zdecydowanie odcinało się od antyku.
Rzeczywiście, w średniowieczu, mity antyczne zazwyczaj uwaŜano za relikty pogańskie. Nie
oznacza to jednak wcale, przestały one inspirować kulturę średniowieczną. W poezji wieków
średnich (francuskiej, angielskiej) pojawia się np. mit trojański, którego podstawowym
1 Przypominam: wówczas obok kronik pisanych głównie po łacinie (Gall Anonim XII w, Wincenty Kadłubek
XIII, Janko z Czarnkowa koniec XIV w, Jan Długosz XV w.) powstawały pierwsze polskie utwory o charakterze
religijnym (np. psałterze, czyli zbiory psalmów). W tej chwili ograniczę się jedynie do wymienienia niektórych
tytułów, utwory te zostaną omówione na wykładzie poświęconym relacjom Biblia a literatura polska.
Najstarszymi średniowiecznymi zabytkami pisanymi w języku polskim są m.in.: Kazania ś wi ę tokrzyskie (XIV
w.), Psałterz floria ń ski (koniec XIV w.) zawierający teksty w języku polskim, łacińskim i niemieckim,
Bogurodzica (XV/XVI w) - najstarszy znany drukowany tekst poetycki w języku polskim, Biblia królowej Zofii
(lata pięćdziesiąte XV w.) - najstarsze tłumaczenie Starego Testamentu na język polski, Psałterz puławski
(XV/XVI w). W średniowieczu powstały takŜe inne utwory, m.in.: O zachowaniu si ę przy stole (XV w.), Lament
ś wi ę tokrzyski (XV w.), Rozmowa mistrza Polikarpa ze Ś mierci ą (XV w.), Legenda o ś wi ę tym Aleksym (XV w).
4
źródłem w tym wypadku była nie Iliada Homera ale Eneida Wergiliusza – poety ukochanego
przez średniowiecze. W średniowieczu mit trojański niekiedy bywał adaptowany na potrzeby
państwowe - dla podkreślenia staroŜytności danego państwa. W literaturze angielskiej
pojawiają się próby wywiedzenia własnej historii od Troi. Napisany w XIV w. angielski
poemat zatytułowany Sir Gawain and the Green Knight ( Pan Gawein i Zielony Rycerz ),
mimo iŜ opisuje wydarzenie, które zaszło na dworze króla Artura, to zaczyna się od wzmianki
o Troi. Za sprawą Eneasza Troja jest tu praojczyzną Rzymian, z kolei od prawnuka Eneasza,
Feliksa Brutusa, wywodzi swą nazwę wyspa, zwana Brytanią. Chodzi tutaj o etymologię
opierającą się na podobnym brzmieniu imion: Brutus - Britannia.
Średniowiecze inspirują wywodzące się z antyku alegorie m.in.: Piękno, Dobro,
Sprawiedliwość, Fortuna (przypominam, alegoria to obraz mający poza znaczeniem
dosłownym takŜe jednoznaczny sens metaforyczny utrwalony przez konwencję).
Prawdą jest, Ŝe średniowiecze odwołuje się przede wszystkim do topiki biblijnej,
jednak naleŜy pamiętać, Ŝe wieki średnie często łączą antyczne wyobraŜenia mitologiczne z
chrześcijańskimi. Kultura średniowiecza w swoisty sposób przekształcała antyczną mitologię,
dostosowując jej poszczególne elementy do chrześcijańskiego światopoglądu epoki. Z tych
chrześcijańskich naleciałości będzie próbowała oczyścić antyk następna epoka – renesans.
Wreszcie, średniowiecze tworzy własną mitologię. Na bazie pradawnego archemitu podróŜy,
czy archetypu bohatera powstają np. staroangielskie legendy arturiańskie, starogermański cykl
o Nibelungach. Prastare opowieści o bohaterach przyjmują postać rycerskich eposów,
sławiących wyidealizowanych rycerzy zmagających się ze złem tego świata.
Co istotne, z czasem sama epoka średniowiecza stała się ofiarą negatywnej
mitologizacji. Wiek XVIII - oświecenie – epoka racjonalizmu, deizmu, empiryzmu, stworzyło
mit „ciemnego średniowiecza” – fanatycznego, zacofanego i okrutnego. Mimo Ŝe mediewiści
wypowiedzieli mu wojnę, mit ten (przekształcony w stereotyp) do dzisiaj pokutuje w
rozmaitych podręcznikach i opracowaniach. Patrzenie na wieki średnie przez pryzmat mitu
ciemnego średniowiecza, zubaŜa i marginalizuje wkład tej epoki w rozwój kultury
europejskiej. A przecieŜ to właśnie wówczas tworzyły się zręby kultury i cywilizacji
europejskiej; rozwijała się filozofia (augustianizm, tomizm), filologia, powstawały
uniwersytety (ok. 40 w róŜnych miejscach Europy, w tym takŜe w Krakowie).
Wraz z końcem średniowiecza zaczyna się nowoŜytność, następuje proces
racjonalizacji, który XIX wieczny filozof Max Weber nazwał „odczarowywaniem świata”.
Od tego czasu nauka stopniowo wypiera myślenie magiczne. Na skutek rozwoju cywilizacji
świat zaczyna jawić się jako uporządkowany i pozbawiony niezwykłości. Z tego punktu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin