Praca Magisterska - Pedagogika - Wpływ Metody Weroniki Sherborne Na Rozwoj(2).doc

(2128 KB) Pobierz
Aktywność muzyczna dzieci upośledzonych umysłowo



Uniwersytet Łódzki

Wydział Nauk o Wychowaniu

 

 

 

 

 

Ewa Krakowiak

 

Wpływ metody Weroniki Sherborne

na rozwój percepcji
wzrokowo-ruchowej w grupach
przedszkolnych –Integracyjnych

 

 

 

 

 

 

Praca magisterska

napisana pod kierunkiem

dr JACKA BŁESZYŃSKIEGO

 

 

 

 

 

 

 

Łódź, 2003 rok

Spis Treści

Spis Treści              2

Wstęp                            4

I.   Rozwój dziecka przedszkolnego, a dojrzałość szkolna              7

1.1              Uwarunkowania rozwoju psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym              8

1.2              Zabawa podstawową formą aktywności dziecka przedszkolnego              14

1.3              Osiągnięcie przez dziecko 6-letnie dojrzałości szkolnej              20

II.   Przygotowanie dziecka przedszkolnego
do nauki czytania i pisania              28

2.1              Trudności w czytaniu i pisaniu występujące u progu dojrzałości szkolnej              29

2.2              Wpływ percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
na naukę czytania i pisania              35

2.3              Funkcje percepcyjne wzrokowo-ruchowe, a dojrzałość szkolna              39

2.4              Fizjologiczne podstawy sprawności ruchowej              42

III.   Od pedagogiki segregacji do niesegregacji              47

3.1               Systemy kształcenia              48

3.2              Od pedagogiki aktywnej do interaktywnej              58

3.3              Pojęcie integracji              66

3.4              Modele integracji pedagogicznej              69

3.5              Sojusz metod w systemie integracyjnym              78

IV.   Metodologia badań własnych              93

4.1 Cel pracy              95

4.2 Pytania i hipotezy              95

4.3 Zmienne              97

4.4 Metoda i techniki zbierania danych              97

                            4.4.1.Technika badań              98

                            4.4.2.Technika Horn              101

4.5 Opis grupy badawczej              102

4.6 Organizacja i przebieg badań              107


V.   Analiza wyników badań              108

5.1              Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój koordynacji
wzrokowo–ruchowej u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego.              109

5.2              Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności
odróżniania figury i tła u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego.              115

5.2              Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności
odróżniania figury i tła u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego.              121

5.3.              Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności
rozpoznawania form geometrycznych (stałość spostrzegania) u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego.              127

5.4.              Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności
różnicowania położenia figur w przestrzeni u dzieci uczestniczących
w sesjach Ruchu Rozwijającego.              132

5.5.              Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności
różnicowania stosunków przestrzennych figur
u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego.              138

5.6              Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój ogólnej sprawności ruchowej
dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego.              143

 

 

Podsumowanie i wnioski              147

Bibliografia              153

Aneks              163

Wstęp

Wychowanie małego dziecka wyrosłe, na początku ubiegłego stulecia z potrzeby opieki nad dziećmi tej opieki pozbawionymi, staje się w XXI wieku, potrzebą autonomiczną; wczesna edukacja dzieci staje się autonomiczną wartością. W tym, bowiem okresie następuje proces rozwoju podstawowych funkcji psychicznych, nastawień społecznych, a także zaczyna się kształtować system wartości społecznych, wyznaczających formy zachowań w dorosłym życiu.

Okres przedszkolny jest szczególnie pomyślany dla prawidłowego kształtowania cech somatycznych i motorycznych dziecka. Głównym czynnikiem biologicznym stymulującym jego rozwój i sprawność fizyczną jest ruch, ponieważ aktywność ruchowa pociąga za sobą doskonalenie czynności i funkcji pracujących narządów.

Aktywność ruchowa wzmaga procesy myślowe oraz przyczynia się do:

·         doskonalenia spostrzegania wzrokowego i zdobywania doświadczeń ruchowych w zakresie statyki i dynamiki, ułatwiania kształtowania się wyobraźni przestrzennej oraz rozumienia pojęcia czasu,

·         zdobywania umiejętności analizy i syntezy wzrokowej oraz oceny stosunków ilościowych i przestrzennych oraz rozumienia sprzężeń zwrotnych między motoryką, spostrzeganiem a także koordynacją bodźców wzrokowych, słuchowych oraz dotykowo – ruchowych

Duże znaczenie w rozwoju dziecka ma również zabawa jako swoista forma aktywności. Zabawa zdaniem J. Piageta jest (K. Lubomirska 1997, s. 23) aktem adaptacyjnym, w którym jesteśmy konfrontowani, albo konfrontujemy się z rzeczywistością. Jest źródłem i środkiem rozwoju umysłowego poprzez swobodne uczenie się adaptacyjne jak również źródłem i środkiem kształcenia charakteru, moralności, integracji całej osobowości dziecka. Ma znaczenie przygotowawcze: dziecko ćwiczy w zabawach ogólne funkcje umysłowe: mianowicie - spostrzeganie, myślenie, wyobraźnię twórczą, ciekawość. Poznaje siebie, swoje mocne i słabe strony, opinie o sobie i własnych zdolnościach. Poznaje reguły, prawa i obyczaje grupy jako swoisty kodeks postępowania. Poznaje świat wokół siebie, prawa nim rządzące, również formy aktywności językowych. Dobre wychowanie od podstaw nie jest rzeczą prostą. Dlatego też określa się je mianem sztuki.

Pierwszym i najważniejszym pomostem pomiędzy wychowaniem w rodzinie, a szkołą jest edukacja przedszkolna. Przedszkole zaś jest miejscem przyjaznego spotkania dzieci o różnym stopniu rozwoju. Zwłaszcza w placówkach integracyjnych, gdzie dziecko uczy się wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka.

Zachowanie zdrowego dziecka jest naturalnym wzorem do naśladowania i w ten sposób stymuluje rozwój dziecka niepełnosprawnego, którego pobyt w przedszkolu w grupie rówieśniczej, pozwala na stopniowe stawianie mu wymagań coraz bardziej zbliżonych do tych, stawianych dzieciom zdrowym.

              Dziecko niepełnosprawne wymaga indywidualnego podejścia, znajomości jego specyficznych potrzeb, umiejętności wprowadzenia go w grupę rówieśniczą i odpowiedniego kierowania nim.

Jednym z istotnych zadań oddziaływania dydaktyczno – wychowawczego wobec dzieci w wieku przedszkolnym jest przygotowanie ich do opanowania umiejętności czytania i pisania, które są podstawą do podjęcia nauki w I klasie i włączenia ich do nauki szkolnej.

              Proces ten rozpoczyna się już w przedszkolu w grupie dzieci 3 letnich, a intensyfikuje swoje działanie w grup...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin