1. Im większa rozbieżność między „ja realnym” a „ja idealnym”, tym:
a) wyższy poziom neurotyzmu
b) niższy poziom neurotyzmu
c) wyższy poziom psychotyzmu
d) niższy poziom psychotyzmu
2. Zaznacz zdanie prawdziwe:
a) zaburzenia osobowości rozpoczynają się w okresie adolescencji i dorosłości
b) zaburzenia osobowości rozpoczynają się w okresie dzieciństwa, nie ujawniają się w okresie dorosłości
c) zaburzenia osobowości rozpoczynają się tylko i wyłącznie w okresie dzieciństwa
d) zaburzenia osobowości rozpoczynają się w okresie dzieciństwa i adolescencji
3. Grupę „A” zaburzeń osobowości wg DSM IV charakteryzuje brak bliskich związków z innymi, emocjonalny chłód i tendencje do nietypowego postrzegania rzeczywistości. Która z wymienionych osobowości nie pasuje do tego opisu?
a) osobowość anankastyczna
b) osobowość paranoiczna
c) osobowość schizotypowa
d) osobowość schizoidalna
4. Które z poniższych opisuje osobowość schizoidalną:
a) stałe napięcie i niepokój
b) poszukiwanie docenienia
c) preferencja samotnictwa
d) wykorzystywanie innych do osiągnięcia swych celów
5. Pedanteria i perfekcjonizm są charakterystyczne dla osobowości:
a) paranoicznej
b) anankastycznej
c) schizotypowej
d) histrionicznej
6. Pojęcie typu odnosi się do skupienia wielu różnych cech. W porównaniu z pojęciem cechy, pojęcie typu zakłada większy stopień regularności i ogólności zachowania. Który z poniższych zestawów opisujących ludzi odnosi się do pojęcia typu?
a) uczciwy i odważny
b) introwertywny i zabawny
c) poważny i odważny
d) introwertywny i ekstrawertywny
7. W której z niżej wymienionych teorii motywacji zwraca się uwagę na potrzebę spójności?
a) W modelu redukcji i napięcia.
b) W poznawczych teoriach motywacji.
c) W modelu przynętowym.
d) W modelu wzrostu i samoaktualizacji.
8. W teorii osobowości pojęcie związane z motywacyjnymi aspektami osobowości to:
a) struktura
b) zakres
c) dynamika
d) wierność
9. Który z wymienionych modeli psychoanalizy Z. Freuda mówi o strukturach psychicznych: id, ego, superego?
a) model strukturalny
b) model topograficzny
c) model rozwojowy
d) model dynamiczny
10. Według modelu rozwojowego (genetycznego) takie cechy jak systematyczność, upór i oszczędność są charakterystyczne dla osobowości:
a) fallicznej
b) produktywnej (twórczej)
c) analno-retencjynej
d) oralno-inkorporującej
11. Według modelu strukturalnego zasadą rzeczywistości kieruje się:
a) id
b) ego
c) superego
d) żadne z powyższych
12. Zaburzenia wydzielania dopaminy w mózgu obserwuje się u:
a) geniuszy
b) osób cierpiących na schizofrenię
c) osób cierpiących na chorobę Alzheimera
d) odpowiedzi A) i B) są poprawne
13. Które z poniższych zdań nie odnosi się do psychoanalitycznego ujęcia nieświadomości?
a) nacisk na nielogiczne i irracjonalne procesy nieświadomości
b) zawartość treściowa koncentrująca się na myślach
c) akcent na umotywowane aspekty nieświadomego funkcjonowania
d) wszystkie z powyższych odnoszą się do psychoanalitycznego ujęcia nieświadomości
14. Który z niżej wymienionych mechanizmów obronnych polega na zastąpieniu pierwotnego obiektu gratyfikacji wyższym celem kulturowym?
a) przeniesienie
b) projekcja
c) reakcja upozorowana
d) sublimacja
15. Według psychodynamicznego podejścia od osobowości wg C.G. Junga, w trakcie spotkania dwóch osób tak naprawdę spotyka(ją) się:
a) 3 osoby
b) 4 osoby
c) 6 osób
d) 8 osób
16. Według psychologii osobowości wg C.G. Junga maska, jaką jednostka przyjmuje dostosowując się do obyczajów i tradycji społecznych, nazywana jest:
a) personą
b) animą
c) cieniem
d) animuszem
17. Według typów osobowości C.G. Junga, funkcjami psychologicznymi głównymi u pragmatyka będą:
a) intuicja i uczucia
b) myślenie i intuicja
c) percepcja i uczucia
d) myślenie i percepcja
18. Kto jako pierwszy do psychologii wprowadził pojęcia ekstrawersja i introwersja?
a) Anna Freud
b) Carl Gustaw Jung
c) Carl Rogers
d) Hans J. Eysenck
19. Według teorii C. Rogersa proces, w którym doświadcza się bodźca bez uświadomienia go sobie to:
a) zniekształcenie
b) tłumienie
c) zaprzeczanie
d) subcepcja
20. Który z poniższych opisów charakteryzuje sangwinika?
a) działa szybko i gwałtownie
b) działa wolno i bezwładnie
c) charakteryzują go uczucia powolne i głębokie
d) charakteryzują go uczucia silne i płytkie
21. Ekstrawertyk:
a) jest wrażliwy na nagrody
b) jest wrażliwy na kary
c) jest wrażliwi na nagrody i kary
d) nie jest wrażliwi ani na nagrodę ani na karę
22. Który z wymienionych badaczy jako jedyny utożsamia temperament z osobowością?
a) Cattell
b) Allport
c) Eysenck
d) Goldberg
23. Wewnętrzna dojrzałość jest pojęciem stworzonym przez McCrae i Coste. Zgodnie z tym stanowiskiem rozwój cech osobowości jest determinowany czynnikami:
a) Biologicznymi i względnie niezależny od wpływów środowiskowych
b) Środowiskowymi i względnie niezależny od wpływów biologicznych
c) Środowiskowymi i biologicznymi z przewagą biologicznych
d) Środowiskowymi i biologicznymi z przewagą środowiskowych
24. Który z niżej wymienionych czynników modelu Wielkiej Piątki jest jedną ze zmiennych określającą to, czy w danej sytuacji przybędziemy na czas, czy spóźnimy się?
a) neurotyzm
b) ekstrawersja
c) sumienność
d) ugodowość
25. Serotonina jest:
a) neurotransmiterem związanym z nagrodą, wzmocnieniem i przyjemnością
b) neurotransmiterem związanym z nastrojem, podatnością na irytację i impulsywnością
c) hormonem związanym z reakcją na stres
d) hormonem związanym z rozwojem drugorzędowych cech płciowych
26. Według teorii inwestycji rodzicielskiej kobiety mają:
a) większy wkład rodzicielski w potomstwo niż mężczyźni
b) mniejszy wkład rodzicielski w potomstwo niż mężczyźni
c) taki sam wkład rodzicielski w potomstwo jak mężczyźni
d) porównywalny wkład rodzicielski w potomstwo jak mężczyźni
27. Spośród niżej wymienionych zdań zaznacz to, które nie odnosi się do teorii konstruktów osobistych G.A. Kelly’ego.
a) Konstrukt to sposób interpretowania świata
b) System konstruktów jest zorganizowany hierarchicznie
c) Nie wszystkie konstrukty mają charakter werbalny
d) Konstrukt stanowi kontinuum
28. Według Kelly’ego w sytuacji, gdy w skład systemu konstruktów danej osoby ma wejść nowy konstrukt, pojawia się taka emocja, jak:
a) lęk
b) strach
c) zagrożenie
d) ciekawość
29. Struktura poznawcza organizująca informacje i wpływająca na to, jak postrzegamy i reagujemy na tę informacje to:
a) prototyp
b) skrypt
c) hybryda
d) schemat
30. Osoby o negatywnym obrazie siebie są:
a) bardziej zaangażowane w relacje małżeńską z małżonkiem, który ma o nich niskie zdanie
b) bardziej zaangażowane w relacje małżeńską z małżonkiem, który ma o nich wysokie zdanie
c) bardziej zaangażowane w relacje małżeńską z małżonkiem, który nie ma o nich zdania
d) nie ma związku między negatywnym/pozytywnym obrazem siebie, sposobem w jaki postrzegają siebie partnerzy, a zaangażowaniem w relacje
31. Atrybucje przyczynowe stanowią ważny aspekt stereotypów. Które z poniższych sytuacji będą najczęściej przypisywane zdolnością?
a) porażka mężczyzny i porażka kobiety
b) sukces mężczyzny i skuwce kobiety
c) porażka mężczyzny i sukces kobiety
d) sukces mężczyzny i porażka kobiety
32. Które z poniższych zdań nie dotyczy terapii poznawczej?
a) terapeuta jest skoncentrowany na przeszłości
b) terapia poznawcza skoncentrowana jest na problemie
c) terapia poznawcza jest ustruktyruryzowana
d) terapia poznawcza wymaga wysiłku zarówno od pacjenta jak i od terapeuty
33. Która z poniższych form radzenia sobie ze stresem jest najbardziej przystosowawcza?
a) zaplanowane rozwiązywanie problemu
b) forma ucieczkowo - unikowa
c) konfrontacyjne radzenie sobie
d) wszystkie z powyższych są tak samo przystosowawcze
34. Autorem systemu terapeutycznego zmiany osobowości znanego jako terapia racjonalno-emotywna (RET) jest:
a) A. Beck
b) C. Rogers
c) A. Ellis
d) Z. Freud
35. Triada depresyjna Becka obejmuje:
a) negatywny obraz siebie, świata i przeszłości
b) negatywny obraz siebie, innych i przyszłości
c) negatywny obraz siebie, świata i przyszłości
d) negatywny obraz siebie, innych i teraźniejszości
36. Które z poniższych zdań jest przykładem bezwarunkowej miłości?
a) „kocham Cię za to, jaki(a) jesteś”
b) „jeśli będziesz przynosił(a) piątki, będę Cię bardziej kochał(a)”
c) „kocham Cię, ale Twoje zachowanie nie podoba mi się”
d) „kocham Cię najbardziej wtedy, gdy jesteś grzeczny(a)”
37. Płaty przedczołowe są odpowiedzialne za:
a) procesy podejmowania decyzji
b) procesy myślenia
c) złożoną kontrolę procesów emocjonalnych
d) wszystkie wyżej wymienione
38. Istotą psychologii egzystencjalnej Frankla jest szeroko rozumiana afirmacja:
a) szczęścia
b) cierpienia
c) śmierci
d) samorealizacji
39. Podstawowym dylematem w psychologii egzystencjalnej jest dylemat:
a) wolności
b) samotności
c) poczucia sensowności
d) śmierci
40. Osoba, która zetknęła się z sytuacją zagrożenia zdrowia i życia (np. wypadek samochodowy, powódź) według modelu homeostatycznego:
a) chciałaby wrócić do tego, co było kiedyś
b) będzie zadawała sobie pytanie „dlaczego mnie to spotkało?”
c) będzie próbowała odnaleźć sens tego, co jej się przytrafiło
d) odpowiedzi a) i b) są prawidłowe
41. Nerwica noogenna związana jest z:
a) poczuciem braku sensu życia
b) nieprawidłowymi schematami poznawczymi
c) permanentnym zmęczeniem
d) przesadną troską o zdrowie
42. Postawa fatalistyczna według psychologii egzystencjalnej związana jest z:
a) poczuciem zagrożenia
b) brakiem możliwości działania
c) niemocom i zagrożeniem
d) absolutyzacją wartości
43. Potrzeba wolności i chęć uwolnienia się od wszelkich ograniczeń związane są z kompleksem:
a) Ikara
b) Dedala
c) Posejdona
d) Syzyfa
44. Dla psychologii osobowości w ujęciu poznawczym charakterystyczny(a) jest:
a) prymat poznania nad emocjami
b) prymat emocji nad poznaniem
c) równowaga między poznaniem a emocjami
d) prymat zachowania nad poznaniem
45. Który z poniższych warunków nie musi być spełniony, żeby móc uznać, że procesy poznawcze u osoby XYZ po wypadku przebiegają prawidłowo?
a) występujący porządek czasowo-przestrzenny
b) występujący porządek osoby
c) zakodowana pełna reprezentacja doświadczenia
d) wszystkie z powyższych muszą być spełnione, by móc stwierdzić, że procesy poznawcze przebiegają prawidłowo
46. Zdanie: „osoba rozmawiająca na wykładzie, nie spełnia założeń racjonalności”, jest zdaniem odnoszącym się do:
a) normy wyprowadzonej
b) normy założonej
c) normy wyprowadzonej i z...
farbe.schwarz