Psychoterapia. Wykład 5.doc

(49 KB) Pobierz

wprowadzenie do psychoterapii

          terapia behawioralna                                                                                          wykład 5

                                                                                08.11.2010

-     zaburzenie psychogenne (czynnościowe) – wynik zaburzenia uczenia się

-     sprawdza się w leczeniu zaburzeń monosymptomatycznych

-     do czynienia z występowaniem zachowań niepożądanych i niewystępowaniem pożądanych

-     poszukiwanie źródeł nagród i kar: w rozwoju w człowieku

-     związek z błędnym interpretowaniem rzeczywistości/otoczenia/bodźca/sytuacji

-     podstawowe pojęcie – nawyk = pewna reakcja motoryczna; zmiany na poziomie fizjologicznym; reakcje emocjonalne; = kiedy dochodzi do mniej więcej stałej sekwencji między bodźcem a zachowaniem

-     grupy nawyków:

nawyk dezadaptacyjny

 

o       sztywność reakcji

o       autodestrukcyjność zachowań

o       nieprzystosowanie do społecznych wymagań

 

-     zaburzenie jako rezultat procesu nabywania dezadaptacyjnych nawyków

-     dotyczą obszarów ruchowych, obsesji myślenia, poziomu emocjonalnego (fobie)

-     sposoby nabywania: warunkowanie klasyczne, instrumentalne, modelowanie (upodobnienie do sposobu myślenia, przeżywania) różni się od naśladowania (zewnętrznie)

-     w terapii akcent bardziej na teraźniejszość, odsuwając genezę, która jest mniej istotna/potrzebna

-     możliwość powtórzenia procesu/techniki

 

fazy terapii behawioralnej

 

·         faza diagnostyczna

·         wzbudzanie motywacji duża uwaga! – pacjent musi wyrazić zgodę, ponieważ on musi wykonać tę pracę

·         zastosowanie określonej procedury

·         utrwalenie zmian

 

podstawowe techniki terapii behawioralnej

 

o       desensytyzacja:                            stopniowe powolne oswojenie, zbliżenie (w fobiach), w stanie relaksu

o       modelowanie:                            terapeuta podaje przykład zachowania, adaptacyjnych nawyków, pokazuje

(np. psychodramat behawioralny, z naśladowaniem pozytywnych wzorców adaptacyjnych)

o       techniki awersyjne:              skojarzenie bodźca, który chcemy wygasić, z nieprzyjemnym odczuciem

o       trening asertywności              (dziś mają własny status)

o       treningi społeczne

o       techniki restrukturalizowania poznawczego

 

terapia poznawcza

 

-     odwrócenie: myślenie emocje

-     ojciec terapii – A. Beck

-     konkretne symptomy/przejawy, nie ma odwołania do podstaw

-     założenie, że uczymy się pewnych sposobów myślenia

-     cel terapii: pobudzenie do analizy własnych schematów/myśli; wychwycenie myśli automatycznych

 

triada poznawcza:              ja

                                          świat

                                          przyszłość

 

myślenie:                           

o       selektywna abstrakcja

o       nadgeneralizacja

o       przesadne znaczenie (dotyczy zewnętrznych wymagań)

o       minimalizowanie (dotyczy własnych możliwości)

o       personalizacja (ja – odpowiedzialny za zdarzenia)

o       myślenie czarno-białe

o       katastrofizacja

o       arbitralne wnioskowanie

-     zmiana procesu terapeutycznego – skrócenie

-     aktywna rola terapeuty: pracuje dyrektywnie, jasne wyznaczenie celów/planu, strukturalizacja spotkań, info zwrotne, zachęcanie pacjenta do robienia notatek

-     zastanawianie się nad emocjami

-     relacja emocjonalna – znaczenie dla efektywności terapii

-     wykorzystywanie fluktuacji nastrojów (zmienne nastroje)

-     koncentracja na polepszeniach

-     wcześniej traktowano to jako utrudnienie

-     ale może to mieć sens w poznawaniu reakcji

 

techniki terapii poznawczej

 

·      techniki wywołujące automatyczne myśli (szukanie sekwencji zdarzeń)

·      techniki behawioralno-poznawcze

 

              poziom zachowania (terapia sukcesu: wyznaczamy pacjentu bardzo małe zadania, potem coraz bardziej złożone

poziom automatycznych myśli i błędów poznawczych (notowanie myśli, by zobaczyć, co było wcześniej, jaka temu towarzyszyła emocja/sytuacja; kontrinterpretacje (patrzenie z innej perspektywy); rodzaj dyskusji: pacjent – „jestem do niczego”, terapeuta – „jesteś wartościowy”; polemika zmiana myślenia)

 

·      techniki identyfikacji założeń – bardziej zaawansowana; mamy pewne motywy myślowe, które wracają w różnych postaciach

 

-     relacja terapeutyczna jest ważna, ale niewystarczająca w tej terapii

-     nacisk na techniki

ogólne, zgeneralizowane, sztywne, globalne, trudne do werbalizacji, najbardziej głębokie,

przekonania kluczowe ---              podstawowe

               

                                                                                         przekonania pośredniczące              ----- odnoszą się do konkretnej sytuacji

                                                                                                   

                                          sytuacja                                            myśli automatyczne         -----  bezpośrednio wynikają z danej sytuacji

                                                                                                          + emocje + zachowania

 

-     założenie, że przekonania mogą być przeuczone

-     terapia zaczyna się od myśli automatycznych, a jeszcze wcześniej od rozpoznania emocji i zachowania

-     zaburzenia osobowości – dłuższe terapie

-     im więcej trudności, tym znaczniejsza relacja terapeutyczna

-     relacja daje pewną próbkę zachowania

Zgłoś jeśli naruszono regulamin