BELGIJSKIE WYZNANIE WIARY.pdf

(180 KB) Pobierz
252484196 UNPDF
Belgijskie Wyznanie Wiary
Artykuł I
Jest tylko jeden Bóg
Wierzymy całym naszym sercem i wyznajemy naszymi ustami, że istnieje jedna prosta i duchowa
Istota, którą nazywamy Bogiem. Jest On wieczny, niepojęty, niewidzialny, niezmienny, nieskończony,
wszechmocny, doskonale mądry, sprawiedliwy, dobry, niewyczerpane źródło wszelkiej dobroci.
Artykuł II
W jaki sposób Bóg daje się nam poznać
Boga możemy poznać na dwa sposoby: po pierwsze przez stworzenie, podtrzymywanie i rządzenie
światem, które w naszych oczach jawią się niczym wspaniale zapisana księga, w której wszystkie
stworzenia - duże i małe – są literami, dzięki którym możemy oglądać niewidzialną istotę Boga - Jego
wiekuistą moc i bóstwo, jak to wyraził apostoł Paweł (Rz. 1:20). Wystarcza to w pełni do przekonania
ludzi i pozostawia ich bez żadnej wymówki. Po drugie, Bóg daje się nam poznać jeszcze wyraźniej i
pełniej poprzez swoje święte i boskie Słowo na tyle, na ile jest to nam potrzebne w tym życiu - ku
Jego chwale, a naszemu zbawieniu.
Artykuł III
Zapisane Słowo Boże
Wyznajemy, że to Słowo Boże nie było posyłane ani nie przychodziło z woli ludzkiej, lecz
wypowiadali je ludzie Boży, natchnieni Duchem Świętym, jak to ujął apostoł Piotr (2 Ptr. 1:21).
Później Bóg, w swojej szczególnej trosce o nas i o nasze zbawienie, nakazał swoim sługom -
prorokom i apostołom - spisanie Jego objawionego Słowa; sam natomiast zapisał swoim palcem dwie
tablice Prawa. Dlatego nazywamy te pisma świętymi i bożymi księgami.
Artykuł IV
Kanoniczne księgi Pisma Świętego
Rozróżniamy dwie części Pisma Świętego: Stary i Nowy Testament. Są to księgi kanoniczne,
przeciwko którym nie można się przeciwstawiać. W Kościele Bożym zalicza się do nich:
Księgami Starego Testamentu jest pięć ksiąg Mojżesza, a mianowicie: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańska,
Liczb, Powtórzonego Prawa; następnie księga Jozuego, Sędziów, Rut, dwie księgi Samuela, dwie
Królewskie, dwie księgi Kronik [zwane też Paralipomena ], Ezdrasza, Nehemiasza, Estery, Joba,
Psalmy [Dawidowe], trzy księgi Salomona, czyli: Przypowieści, Kaznodziei, i Pieśń nad Pieśniami;
czterech wielkich proroków: Izajasza, Jeremiasza {wraz z Trenami}, Ezechiela, i Daniela, oraz
dwunastu mniejszych proroków, mianowicie: Ozeasza, Joela, Amosa, Abdiasza, Jonasza, Micheasza,
Nahuma, Habakuka, Sofoniasza, Aggeusza, Zachariasza, i Malachiasza.
Księgami Nowego Testamentu są czterej Ewangeliści, a mianowicie: Mateusz, Marek, Łukasz, i Jan;
następnie Dzieje Apostolskie; czternaście listów apostoła Pawła, czyli: do Rzymian, dwa do
Koryntian, do Galacjan, do Efezjan, do Filipian, do Kolosan, dwa do Tesaloniczan, dwa do
Tymoteusza, do Tytusa, do Filemona i do Hebrajczyków; siedem listów innych apostołów,
mianowicie: Jakuba, dwa Piotra, trzy Jana, Judy; oraz Objawienie apostoła Jana.
252484196.007.png 252484196.008.png
Artykuł V
Skąd Pismo Święte czerpie swoje dostojeństwo i autorytet
Przyjmujemy wszystkie te księgi i tylko te jako święte i kanoniczne, aby kierowały, ustanawiały i
utwierdzały naszą wiarę. Wierzymy bez żadnych zawahań wszystkiemu, co w nich zapisano, nie
dlatego, że Kościół przyjmuje i zatwierdza je, ale przede wszystkim dlatego, że Duch Święty
potwierdza w naszych sercach, iż pochodzą one od Boga i ponieważ same o tym świadczą. Nawet
ślepi potrafią dostrzec, że przepowiedziane w nich rzeczy wypełniają się.
Artykuł VI
Różnica pomiędzy kanonicznymi a apokryficznymi księgami
Odróżniamy te święte księgi od ksiąg apokryficznych, mianowicie: trzeciej i czwartej Ezdrasza, ksiąg
Tobiasza, Judyty, Mądrości, Syracha, Barucha, dodatku do księgi Estery, Modlitwy Trzech
Młodzieńców w ogniu, Historii Zuzanny, Bela i Smoka, Modlitwy Manassesa i dwóch ksiąg
Machabejskich. Kościół może je czytać i czerpać z nich nauki na ile zgadzają się one z księgami
kanonicznymi. Jednak nie są zdolne rozstrzygnąć jakiejkolwiek kwestii naszej wiary czy
chrześcijańskiego wyznania, a już na pewno nie należy ich używać do umniejszania autorytetu Pisma
Świętego.
Artykuł VII
Wystarczalność Pisma Świętego jako jedynego autorytetu w sprawach wiary
Wierzymy, że to Pismo Święte zawiera całą wolę Bożą i że odpowiednio naucza wszystkiego, co jest
potrzebne człowiekowi do zbawienia. Skoro dokładnie opisuje sposób, w jaki powinniśmy czcić Boga,
nie wolno nikomu, choćby był nawet apostołem, nauczać odmiennie do nauki Pisma - choćby to był
nawet anioł z nieba, jak powiedział apostoł Paweł (Gal. 1:8). Skoro zakazano dodawania lub
ujmowania treści Bożego Słowa, zatem nauki w nim zawarte są doskonałe i kompletne pod każdym
względem.
Nie możemy też przyznać żadnym ludzkim pismom, choćby ich autorzy byli najbardziej pobożni,
podobnego znaczenia co Pismu Świętemu. Nie możemy też uznać żadnego zwyczaju, opinii
większości, spuścizny starożytności albo dziedzictwa czasu i ludzi bądź soborów, dekretów lub ustaw
na równi z prawdą Bożą, gdyż jest ona ponad wszystkim i ponieważ każdy człowiek jest ze swej
natury kłamcą - marniejszym niż sama marność. Dlatego kategorycznie odrzucamy wszystko to, co nie
zgadza się z tym nieomylnym standardem, jak nas pouczają apostołowie: badajcie duchy, czy są z
Boga (1 Jn 4:1). I na innym miejscu: Jeżeli ktoś przychodzi do was i nie przynosi tej nauki, nie
przyjmujcie go do domu (2 Jn 10).
Artykuł VIII
Bóg jest jeden w istocie, jednak rozróżnialny w trzech osobach
Zgodnie z prawdą i Słowem Bożym, wierzymy tylko w jednego Boga, którego istota jest niezłożona i
który istnieje w trzech osobach, które są rzeczywiście i prawdziwie wiecznie odróżnione zgodnie z ich
nieprzechodnimi właściwościami, a mianowicie: Ojciec, Syn i Duch Święty. Ojciec jest przyczyną,
źródłem i początkiem wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych. Syn jest słowem, mądrością i
obrazem Ojca. Duch Święty jest odwieczną siłą i mocą, pochodzący od Ojca i Syna. Jednak Bóg nie
jest podzielony na trzy w tym rozróżnieniu, ponieważ Pismo Święte naucza, że chociaż Ojciec i Syn, i
Duch Święty posiadają swoją niezależność i są rozróżnialni pod względem swych właściwości, to
jednak w taki sposób, że te trzy osoby są jednym i jedynym Bogiem.
Zatem oczywiste jest, że Ojciec nie jest Synem ani Syn Ojcem i podobnie Duch Święty nie jest ani
Ojcem, ani Synem. Jednakże te osoby tak odróżnione nie są rozdzielone ani zmieszane, ponieważ
Ojciec nie przyjął ciała ani Duch Święty nie przyjął ciała, a jedynie Syn. Ojciec nigdy nie był bez
252484196.009.png 252484196.010.png
swego Syna albo Ducha Świętego. A to dlatego, że wszyscy trzej są równie wieczni i tej samej istoty.
Nie ma ani pierwszego, ani ostatniego, ponieważ Oni są trójjedyni w prawdzie, mocy, dobroci i
miłosierdziu.
Artykuł IX
Dowód na powyższy artykuł dotyczący trójosobowości jedynego Boga
Wiemy o tym zarówno ze świadectwa Pisma Świętego, jak i działań tych Osób - szczególnie tych
działań, które sami doświadczamy. Świadectwa Pisma Świętego, które uczy nas wierzyć w taką
Trójcę, znajdują się w wielu miejscach Starego Testamentu. Dlatego nie przytoczymy ich wszystkich,
ale raczej podamy te, które w naszej ocenie są najistotniejsze.
W Rodzaju 1:26-27 Bóg mówi: „Uczyńmy człowieka na nasz obraz, podobnego do nas (...) I stworzył
Bóg człowieka na obraz swój. Jako mężczyznę i niewiastę stworzył ich.” A w Rodzaju 3:22 Bóg
powiedział: „Oto człowiek stał się taki jak my.” Zdanie: „Uczyńmy człowieka na nasz obraz,”
zaświadcza, że Bóg to więcej niż jedna osoba, a kiedy mówi: „Bóg stworzył,” zaświadcza o jedności.
To prawda, że Bóg nie oznajmia, ile jest Osób, ale to, co niejasne w Starym Testamencie staje się
nader jasne w Nowym. Kiedy nasz Pan został ochrzczony w Jordanie, rozległ się głos Ojca: „Ten jest
mój Syn umiłowany.” Gdy Syn wychodził z wody, Duch Święty pojawił się w postaci gołębicy.
Ponadto Chrystus ustanowił następującą formułę chrztu wszystkich wierzących: „Czyńcie uczniami
wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego” (Mt 28:19). W Ewangelii
Łukasza anioł Gabriel tak zwraca się do Marii, matki naszego Pana: „Duch Święty zstąpi na ciebie i
moc Najwyższego zacieni cię, dlatego też to, co się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym” (Łk
1:35). Podobnie czytamy: „Łaska Pana Jezusa Chrystusa i miłość Boga, i społeczność Ducha Świętego
niech będzie z wami wszystkimi” (2 Kor 13:13). Czytamy też: „Albowiem trzej są, którzy świadczą na
niebie: Ojciec, Słowo, i Duch Święty, a ci trzej jedno są” (1 Jn 5:7) [wg Biblii Gdańskiej – przyp.
tłum.].
Wszystkie te fragmenty wyraźnie nauczają, że są trzy osoby w jednej i jedynej boskiej istocie. I
chociaż prawda ta przewyższa wszelką ludzką zdolność pojmowania, wierzymy w nią za sprawą
Bożego Słowa, lecz również oczekujemy, że w przyszłości zrozumiemy to dokładnie w niebie, co też
przyniesie nam wielką korzyść.
Ponadto, musimy rozpoznać poszczególne urzędy i działania tych trzech osób względem nas. Ojciec
jest Stwórcą w Jego mocy; Syn jest naszym Zbawicielem i Odkupicielem przez Jego krew; Duch
Święty jest naszym Uświęceniem przez to, że zamieszkuje nasze serca.
Ta doktryna o Trójcy Świętej była zawsze rozpoznana i utrzymywana przez prawdziwy Kościół od
czasów apostolskich po dziś dzień na przekór Żydom, mahometanom i fałszywym chrześcijanom oraz
heretykom takim jak : Marcjon, Mani, Prakseasz, Sabeliusz, Paweł z Samosaty, Ariusz i im podobni,
którzy słusznie zostali potępieni przez prawowiernych ojców. Dlatego tym bardziej skłaniamy się do
zaakceptowania trzech wyznań wiary: Apostolskiego, Nicejskiego oraz Atanazego, a także każdego,
które się z nimi zgadza i jest zatwierdzone przez ojców Kościoła.
Artykuł X
Jezus Chrystus to prawdziwy i wieczny Bóg
Wierzymy, że Jezus Chrystus jest zgodnie ze swoją boską naturą jednorodzonym Synem Bożym,
zrodzony w wieczności, nieuczyniony i niestworzony (gdyż wówczas byłby stworzeniem), lecz
współistotny Ojcu i tak samo wieczny jak Ojciec, gdyż jest obrazem Jego istoty i blaskiem Jego
chwały, na równi z Ojcem we wszystkim. Jest Synem Bożym nie tylko od czasu przyjęcia ludzkiej
natury, lecz od wieczności, jak zaświadczają o tym zestawione ze sobą fragmenty Pisma Świętego.
Mojżesz uczy, że Bóg stworzył świat, a św. Jan, że wszystko powstało przez Słowo, które nazywa
Bogiem (Jn 1:1-3). Apostoł tłumaczy, że Bóg stworzył świat przez swojego Syna (Hbr 1:2) i dalej, że
Bóg stworzył świat przez Jezusa Chrystusa (Kol 1:16). Jasno z tego wynika, że Ten, który zwie się
252484196.001.png 252484196.002.png
Bogiem, Słowem, Synem i Jezusem Chrystusem, istniał już wtedy, gdy wszystko przez Niego zostało
stworzone. Dlatego prorok Micheasz stwierdza: „Początki Jego od prawieku, od wieczności.” (Mich
5:1b) A Hebrajczyków mówi: „Nie ma początku dni ani końca życia.” (Hbr 7:3) Dlatego jest On tym
prawdziwym, wiecznym i wszechmocnym Bogiem, którego wzywamy, czcimy i któremu służymy.
Artykuł XI
Duch Święty to prawdziwy i wieczny Bóg
Wierzymy i wyznajemy, że Duch Święty w wieczności pochodzi od Ojca i Syna i dlatego nie jest ani
uczyniony, ani stworzony ani też zrodzony, lecz pochodzi od obu. On jest trzecią osobą Trójcy
Świętej, tej samej istoty, majestatu i chwały, co Ojciec i Syn, i dlatego jest prawdziwym i wiecznym
Bogiem, jak uczy Pismo Święte.
Artykuł XII
Stworzenie wszystkich rzeczy, a w szczególności aniołów
Wierzymy, że Ojciec poprzez Słowo, tj. swojego Syna, kiedy Mu się spodobało stworzył z niczego
niebiosa, ziemię i wszystkie istoty, dając każdej z nich odpowiedni żywot, kształt i wygląd oraz
urzędy, aby Mu służyły. On nadal podtrzymuje i zarządza nimi w swojej wiecznej opatrzności i
nieskończonej mocy, aby służyły ludzkości, by z kolei człowiek mógł służyć Bogu.
On także stworzył anioły dobrymi, aby były Jego posłańcami i służyły Jego wybranym. Niektóre z
nich upadły z dostojeństwa nadanego im przez Boga do wiecznego potępienia, a inne dzięki Bożej
łasce pozostały wierne i trwają w tym dostojeństwie. Diabeł i złe duchy są do tego stopnia zepsute, że
są wrogami Boga i wszystkiego, co dobre - aż do granic swych możliwości jako zabójcy czyhają, by
zniszczyć Kościół i każdego jego członka oraz aby przez swoje zwodzenie zatracić wszystkich -
dlatego zgodnie z ich niegodziwością są z góry skazane na wieczne potępienie i oczekują każdego
dnia tej straszliwej kaźni.
Z tego względu odrzucamy i potępiamy błąd saduceuszy, którzy zaprzeczają istnieniu duchów i
aniołów, a także błąd manichejski, który zakłada, iż demony biorą swój początek w sobie samych i że
są złe z samych siebie, a nie przez upadek.
Artykuł XIII
Opatrzność Boga i Jego zarządzanie wszystkimi rzeczami
Wierzymy, że ten sam dobry Bóg, po tym jak stworzył wszystkie rzeczy, nie zapomniał o nich ani nie
oddał je losowi czy przypadkowi, lecz sprawuje nad nimi pieczę i zarządza nimi zgodnie ze swoim
świętym zamysłem i dlatego nic w tym świecie nie dzieje się bez Jego postanowienia. Jednak nie jest
On sprawcą popełnianych grzechów ani nie jest za nie odpowiedzialny. Jego moc i dobroć są tak
wielkie i niepojęte, iż nakazuje i wypełnia swoje dzieło w sposób jak najbardziej doskonały i prawy,
nawet gdy złe moce i ludzie postępują niesprawiedliwie. A skoro to, co czyni, przewyższa wszelkie
ludzkie zrozumienie, nie będziemy ciekawsko starali się w to wnikać ponad nasze kompetencje, lecz
raczej z tym większą pokorą i czcią uwielbimy sprawiedliwe sądy Boże, które są przed nami zakryte,
zadowalając się faktem, że jesteśmy uczniami Chrystusa, aby poznawać tylko to, co On objawił w
swoim Słowie, nie przekraczając wyznaczonych nam granic.
Doktryna ta daje nam niewymowne pocieszenie, ponieważ uczy, że nic, co nas spotyka, nie jest
dziełem przypadku, lecz dzieje się z postanowienia naszego łaskawego Ojca w niebie, który czuwa
nad nami z ojcowskim troską i który w swej mocy tak zarządza wszystkimi stworzeniami, że nawet
włos z naszej głowy (bo wszystkie nasze włosy są policzone) ani wróbel, nie może spaść na ziemię
bez woli naszego Ojca (Mt 10:29, 30), któremu całkowicie ufamy przekonani, iż On powstrzymuje
diabła i wszystkich naszych wrogów, aby bez Jego zgody nie czynili nam krzywdy.
252484196.003.png 252484196.004.png
Dlatego też odrzucamy i potępiamy błąd epikurejczyków, którzy nauczają, że Bóg nie ma na nic
względu, lecz pozostawia wszystko przypadkowi.
Artykuł XIV
Stworzenie i upadek człowieka oraz jego niezdolność do czynienia dobra
Wierzymy, że Bóg stworzył człowieka z prochu ziemi i uformował go na swój obraz i podobieństwo -
dobrego, sprawiedliwego i świętego, zdolnego zawsze pełnić wolę Bożą. Lecz kiedy człowiek był w
stanie chwały, nie uszanował go i nie uznał swego wyjątkowego położenia, lecz dobrowolnie poddał
się grzechowi i w konsekwencji śmierci i przekleństwu, kiedy dał posłuch diabłu., Odrzucił
przykazanie życia, które otrzymał, i przez grzech oddzielił się od Boga, który był jego prawdziwym
życiem, i zdeprawował całą swą naturę, zasługując na cielesną i duchową śmierć. W ten sposób stał
się zły, przewrotny i zepsuty we wszystkim - zatracił wszystkie wspaniałe dary, które otrzymał od
Boga i zachował jedynie ich namiastkę – i to wystarczyło, aby pozbawić go całej niewinności,
ponieważ wszelkie światło w nas zamieniło się w ciemność, jak naucza Pismo, gdy mówi: „A
światłość świeci w ciemności, lecz ciemność jej nie ogarnęła” (Jn 1:5, gdzie Św. Jan nazywa ludzi
ciemnością).
Dlatego odrzucamy wszelką naukę, która się z tym nie zgadza, a zakłada wolną wolę człowieka,
ponieważ człowiek jest niewolnikiem grzechu i nie może niczego przyjąć, o ile nie zostało mu to dane
z nieba (Jn 6:65). Bo któż może się szczycić swoimi dobrymi uczynkami, skoro Chrystus naucza:
„Nikt nie może przyjść do mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec, który mnie posłał?” (Jn 6:44). Któż
może się szczycić swoją wolą, skoro rozumie, że zamysł cielesny jest wrogi Bogu (Rz 8:7)? Któż
może przechwalać się wiedzą, skoro człowiek zmysłowy nie przyjmuje rzeczy z Ducha Bożego (1 Kor
2:14)? Pokrótce, kto ośmiela się sugerować jakiekolwiek pomysł, skoro wie, że nie jesteśmy zdolni,
aby pomyśleć coś sami z siebie i tylko z siebie, lecz zdolność nasza spoczywa w Bogu (2 Kor 3:5)? I
dlatego powinniśmy tym mocniej trzymać się słów apostoła, który stwierdza, że to Bóg sprawia w nas
i chcenie i wykonanie według upodobania swojej woli (Flp 2:13). Gdyż nie ma zrozumienia albo
chcenia zgodnych z Bożą wiedzą i zamysłem poza tymi, które Chrystus sprawia w człowieku, o czy
sam nas poucza, gdy mówi: „Beze mnie nic nie możecie uczynić” (Jn 15:5).
Artykuł XV
Grzech pierworodny
Wierzymy, że przez nieposłuszeństwo Adama grzech stał się udziałem całej ludzkości. Deprawuje on
całą naturę i jest dziedziczny, i nawet dzieci w łonach swych matek są nim skażone. Powoduje w
człowieku wszelkie rodzaje grzechów, będąc ich korzeniem i dlatego wzbudza w Bogu wystarczające
obrzydzenie i wstręt, aby potępić całą ludzkość. Nie jest on nawet unieważniony lub całkowicie
wykorzeniony przez chrzest, ponieważ grzech zawsze wypływa z tego pełnego nieszczęść źródła. A
jednak nie jest przypisany Bożym dzieciom ku ich potępieniu, lecz dzięki Bożej łaskawości i
miłosierdziu jest im przebaczony. Nie oznacza to, że mogą one spokojnie spoczywać w grzechu, lecz
poczucie własnej nieprawości powinno zasmucać wierzących i wzbudzać w nich pragnienie
odkupienia z tego grzesznego ciała.
Dlatego odrzucamy błąd pelagian, którzy twierdzą, że grzech rodzi się jedynie przez naśladowanie.
Artykuł XVI
Wieczne wybranie
Wierzymy, że gdy całe potomstwo Adama upadło w zatracenie i zniszczenie przez grzech naszych
pierwszych rodziców, Bóg okazał się taki, jaki jest, tzn. miłosierny i sprawiedliwy - miłosierny,
ponieważ zbawia i odciąga od zepsucia wszystkich, których tylko z miłosierdzia wybrał w swojej
wiecznej i niezmiennej woli w Chrystusie Jezusie, naszym Panu, bez względu na ich uczynki; oraz
sprawiedliwy, ponieważ zostawia innych w ich upadku i zatraceniu, w które sami na siebie zrzucili.
252484196.005.png 252484196.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin