bibliografia.txt

(3 KB) Pobierz
Adam Winiewski-Snerg

Adam Winiewski-Snerg (ur. 1 stycznia 1937 w Płocku, zm. 30 sierpnia 1995) - polski pisarz science fiction. Jedna z najbardziej zagadkowych postaci literatury polskiej XX wieku. Przez długi czas, pomimo nacisku mediów, starannie ukrywał swój wizerunek, nie udzielał wywiadów ani nie podawał swoich informacji biograficznych. W swoich utworach prezentował własnš, syntetycznš wizję wiata, której nie uważał za dalekš od rzeczywistoci. Pod koniec życia zapomniany i niedoceniany, po samobójczej mierci odkryty na nowo jako jeden z najwybitniejszych pisarzy SF. Snerg to pseudonim wymylony przez autora ze względu na popularnoć zarówno nazwiska Winiewski, jak i imienia Adam. "Snerg" to odczytany skrót Sumy Całkowitej Energii.

Pod koniec życia Adam Winiewski-Snerg znajdował się w silnej depresji, o jego ostatnich chwilach na łamach "Nowej Fantastyki" opowiadała przybrana matka pisarza.

Snerg był pierwowzorem Sneera - głównego bohatera powieci Janusza A. Zajdla Limes inferior. Jego nazwisko pojawiło się ostatnio w mediach w zwišzku z domniemanym plagiatem, jakiego mieli się dopucić Bracia Wachowscy, twórcy filmu Matrix, którego rzeczywistoć podobna jest do tej przedstawionej w opowiadaniu Snerga Anioł przemocy.

Twórczoć 
Najbardziej znana i ceniona powieć Snerga to Robot. Ksišżka ta zwyciężyła w plebiscycie na najbardziej wartociowš powieć polskiej SF w powojennym trzydziestoleciu. Snerg buduje w niej wiat wokół Teorii Nadistot. Jest to wiat, w którym niepodzielnie rzšdzi Mechanizm a ludzie sš mu posłuszni, nie majšc przy tym wiadomoci własnego zniewolenia.

W nielicznym dorobku twórczym Snerga znajdziemy także nowele i opowiadania, m.in. Tramwajada, seria o Perrym Eksie, Anioł przemocy, Otępienie. Niektóre opowiadania publikowane były na łamach "Nowej Fantastyki", w tym: Rozdwojenie, Dzikus, Przerwany film, Zmowa.

Za jedno ze swoich najważniejszych dzieł Snerg uważał Jednolitš teorię czasoprzestrzeni wydanš własnym nakładem (10 000 egzemplarzy) w 1990 roku. Rozprawa ta nie spotkała się z uznaniem w rodowisku naukowym. Nie wnikajšc w wartoć naukowš prezentowanej w rozprawie teorii jest ona jednym z ciekawszych osišgnięć Snerga, z którym warto się zapoznać aby lepiej poznać samego jej autora.

Pozycje wydane po mierci Snerga (ORO, Trzecia cywilizacja) nie zyskały uznania w oczach czytelników i krytyków. W obu tych ksišżkach można dostrzec kilka podobieństw. Obydwie traktujš o zapomnianej cywilizacji, której historię główny bohater ma możliwoć poznawać i w pewnym sensie przeżywać dzięki znalezionym przypadkiem artefaktom, co powoduje, że akcja staje się schematyczna, przewidywalna. Pewne zastrzeżenia budzi także pisarski warsztat autora i logiczna spójnoć utworów, które sprawiajš wrażenie bardziej szkiców niż ukończonych dzieł. Można się zastanawiać czy dobrze się stało, że wspomniane ksišżki zostały wydane, skoro sam autor nie zdecydował się opublikować ich za życia. Niektórzy miłonicy Snerga majš wštpliwoci czy utwory te wyszły spod jego pióra.


 Ważniejsze dzieła 
Robot (1973) 
Według łotra (Wydawnictwo Literackie, Kraków 1978) 
Nagi cel (1980) 
Arka (Czytelnik, Warszawa 1989) 
Jednolita teoria czasoprzestrzeni (Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1990) 

 Powieci wydane pomiertnie  
ORO (Amber, Warszawa 1997) 
Trzecia cywilizacja (C&T, Toruń 1998) 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin