Prawo Kanoniczne.pdf

(141 KB) Pobierz
Prawo Kanoniczne
Skrypt - Prawo Kanoniczne
ks. dr D. Borek
Kodeks Prawa Kanonicznego 1983
21.02.2006r.
Ramowy program zajęć:
1.Wprowadzenie do nauki prawa kanonicznego.
2.Normy ogólne, zasady ogólne.
3.Lud Boży.
4.Nauczycielskie zadanie Kościoła.
5.Uswięcające zadanie Kościoła.
6.Dobra doczesne Kościoła.
7.Sankcje w Kościele.
8.Procesy.
„Ius est ars boni et aequi.” – „Prawo jest sztuką stosowania tego co dobra i słuszne” Celsus
– reguła, zespół reguł
Zespół reguł, które regulują określoną sferę zachowań miedzy ludzkich. Św. Tomasz z
Akwinu mówi: „Żeby dane dyspozycyjne stały się prawem przedmiotowym to:
1.Rozporządzenie rozumne.
Gdy jest możliwe do wykonania. „ Ad imposibile nemo tenetur.”
- nie może nakładać dużych ciężarów, ani domagać się aktów heroicznych
- musi być obliczone na ludzkie siły i możliwości
- musi być sprawiedliwe
2.Dla dobra wspólnego.
Chodzi o dobro zakorzenione w podstawowych wartościach:
- święty spokój
- prawo do pracy, dobrego imienia
- uczciwe wynagrodzenie
3. Wydane przez tego, który ma pieczę nad dana wspólnotą.
Wydane przez ustawodawcę(musi mieć władzę ustawodawczą).
4.Nalezycie promulgowane.
Uroczyście podane do wiadomości w danej wspólnocie.
B) w znaczeniu podmiotowym – uprawnienia, upoważnienia
Przyznane komuś przez prawo w znaczeniu przedmiotowym upoważnia do:
- działania
- posiadania
- domagania się
Literatura:
·
28.03.2006r.
Prawo może być pojmowane :
A) w znaczeniu przedmiotowym
24582848.002.png
Prawo podmiotowe może być:
·
bezwzględne – możliwość domagania się określonego zachowania od wszystkich.
·
Względne – możliwość domagania się określonego zachowania od określonej osoby.
PRAWO KANONICZNE
System nora obowiązujących Dyscyplina naukowa
w Kościele Katolickim. niezależna od innej
dyscypliny naukowej.
Grecian(?) – dekret „Concordia Discordantium” tzn.” Uzgodnienie Kanonów Niezgodnych”
Od tego dokumentu prawo kanoniczne jest odrębną dyscypliną(od teologii).
NAZWA
Wywodzi się z j.grec. „ kanon ” – dawniej pręt mierniczy, wzorzec, reguła. Na soborze w Nicei
w 325r. użyto po raz pierwszy do uchwał w Kościele. W Kościele przepisy ujęte są w kanony.
DEFINICJA PRAWA KANONICZNEGO PRZEDMIOTOWEGO
Prawo kanoniczne jest to zespół norm przez kościelną władzę ustawodawczą ustanowionych,
zinterpretowanych lub uznanych dla uporządkowanego urzeczywistnienia zbawczego celu
przez wspólnotę Kościoła .
·
ustanowionych
– bo są to kościelne ustawy wydane mocą czysto ludzkiej władzy
kościelnej.
·
– przepisy które mieszczą się w Prawie Boskim Naturalnym bądź
pozytywnym, ale zostały bliżej wyjaśnione, zinterpretowane i przyjęte do systemu
prawnego kościelnego.
·
– przepisy zostały wydane przez państwo i zostały „kanonizowane’ przez
Kościół
PODZIAŁ PRAWA KANONICZNEGO PRZEDMIOTOWEGO
-naturalne – dane przez Boga rozumnej naturze człowieka w akcie stworzenia.
Autorzy ujawniają 3 stopnie poznawalności Prawa Boskiego Naturalnego : 1 o
Istnienie norm powszechnych np. istnieje dobro, zło i my to wiemy.
2 o Wnioski wypływające z zasad nadrzędnych np. dekalog
3 o Bliższe określenia, interpretacje zasad, norm powszechnych i wniosków z
nich wypływających np. znaleziona rzecz należy oddać, ale nie wszyscy tak robią.
Boskie
zinterpretowane
uznanych
A) ze względu na źródła istnienia
·
24582848.003.png
- pozytywne – zasady postępowania objawione przez Boga, przez czyny, fakty,
słowa na kartach ST i NT np. sakramentalność, nierozerwalność i monogamiczność
małżeństwa.
Prawo Boskie jest ograniczeniem, nie mamy żadnej władzy w stosunku do tego prawa, nie
możemy dyspensować.
Prawo czysto kościelne pozytywne pochodzi od Apostołów i ich następców.
Podlega zmianie, przepisy mogą się zmieniać.
Ludzkie
Prawu Boskiemu naturalnemu podlegamy wszyscy, prawu kościelnemu tylko ci
którzy poznali te prawo.
B) ze względu na rozciągłość terytorialną
·
Powszechne prawo kanoniczne – obowiązuje na obszarze całego Kościoła
Łacińskiego.
·
Partykularne prawo kanoniczne – obowiązuje na danym ( obszarze)terytorium
Kościoła.
(7.03.2006r.)
C) ze względu na rozciągłość osobową
·
ogólne – odnosi się do wszystkich wiernych np. kan. 1246 – 1
·
szczególne – wydane jest dla pewnej kategorii wiernych.
D) ze względu na obrządek
·
Kościoła Zachodniego
·
Kościołów Wschodnich
E) ze względu na sankcje ( kara i inne skutki prawne)
1. Ius perfectum – Prawo doskonałe
Przewiduje nieważność czynności dokonanej wbrew prawu obowiązującemu.
Np. kan. 1085 p. 1→ Nieważnie usiłuje zawrzeć małżeństwo, kto jest związany węzłem
poprzedniego małżeństwa, nawet niedopełnionego . Nie można zawrzeć związku
małżeńskiego jeżeli jest już związany.
2. Ius lus cvam(?) perfectum – Prawo bardziej niż doskonałe.
Nie tylko, że nie ważność czynności, ale dodatkowo sankcja karna
Np. kan. 1378 p. 1 Kapłan, który działa wbrew przepisowi kan. 977, podlega
ekskomunice wiążącej mocą samego prawa, zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej ( kan.
977 R ozgrzeszenie wspólnika w grzechu przeciw szóstemu przykazaniu Dekalogu jest
nieważne, poza niebezpieczeństwem śmierci ) ekskomunika która może zdjąć tylko
Stolica Apostolska.;977
3. Ius minus cvam perfectum – Prawo mniej niż doskonałe.
Prawo które nie unieważnia czynności, ale przewiduje sankcje karną
·
24582848.004.png
Np. kan. 1382→ Biskup, który bez papieskiego mandatu konsekruje kogoś na
biskupa, a także ten, który od niego konsekracje przyjmuje, podlega ekskomunice
wiążącej mocą samego prawa, zastrzeżonej Stolicy Apostolskiej. Dokonano czynności
(np. wyświęcono biskupów, ale bez zgody Stolicy Apostolskiej. On są biskupami, ale
ten co wyświecił podlega ekskomunice.)
4. Ius im perfectum – Prawo nie doskonałe.
Nie przewiduje ani sankcji ani nieważności np. kan.210 Wszyscy wierni, zgodnie z
własną pozycją, winni starać się prowadzić życie święte, przyczyniać się do wzrostu
Kościoła i ustawicznie wspierać rozwój jego świętości.
Dzisiaj obowiązuje Korpus Prawa Kanonicznego, obowiązuje powszechnie:
·
KPK/83 – Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983r.
·
Pastor Bonus/88
·
KKK w/ 90 – kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich
Kan.1 – KPK/83 i jego adresaci.
- zakłada się istnienie różnorodności (tabelka dołączona przez ks. Borka)
Różni nas:
- dyscyplina: Kościoły Wschodnie mają swój kodeks CCEO/90 my KPK/83
- duchowość: Wsch. jest bardziej uduchowiony, Zach- radykalny
- aspekty teologiczne
- liturgia
Kościołów Wschodnich jest ok.23. wypływają z 5 wielkich tradycji: aleksandryjskiej,
antiocheńskiej, ormiańskiej, chaldejskiej i konstantynopolskiej.
Kanony dotyczące wiernych Kościołów Wschodnich:
·
Kan. 991→ Każdy wierny ma prawo wyznać swoje grzechy wybranemu przez siebie
spowiednikowi, także innego obrządku, zatwierdzonemu zgodnie z prawem. Można
spowiadać się np. u greko – katolika i odwrotnie.
·
Kan. 1248 p.1 → Nakazowi uczestniczenia we Mszy świętej czyni zadość ten, kto
bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim, bądź w sam
dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedniego . Można uczestniczyć we
Mszy Św. w obrządku Katolickim.
USTAWY W KOŚCIELE
1. Promulgacja
2. Vacatio legis
3. Wejście w życie
Ad.1. Istotnym skutkiem promulgacji jest kanon 7 Ustawa powstaje z chwilą jej
promulgowania.. – narodziny ustawy. <nasz Kodeks Prawa Kanonicznego został
promulgowany 25.01.1983r.>
Powinny być promulgowane w :
- Acta Apostolicae Sedis (AAS) – ustawy powszechne
- Ustawy partykularne – nie ma określone gdzie
24582848.005.png
AAd.2. promulgacja nie oznacza, że ustawa od tego momentu wchodzi w życie.
Kanon8 mówi, że po 3 miesiącach. W ustawach partykularnych po miesiącu.
<KPK wszedł 27.11.1983r.>
Vacatio legis służy temu by wierni mogli się zapoznać z ustawą, to czas gdy ustawa
nie obowiązuje.
Ad.3. W momencie wejścia w życie ustawa patrzy w przyszłość, a nie w przeszłość.
Nie interesuje się przeszłością. Ustawa nie działa wstecz.
W prawie kanonicznym dopuszcza się pewne wyjątki:
1. jeżeli ustawa zawiera interpretację Prawa Boskiego np. kan. 1095- Niezdolni
do zawarcia małżeństwa są ci, którzy: są pozbawieni wystarczającego
używania rozumu; mają poważny brak rozeznania oceniającego co do
istotnych praw i obowiązków małżeńskich wzajemnie przekazywanych i
przyjmowanych; z przyczyn natury psychicznej nie są zdolni podjąć i istotnych
obowiązków małżeńskich .
2. Wyraźnie zastrzega taką sytuację ustawodawca.
3. Zastosowanie kary korzystniejszej dla przestępcy np. kan. 1313 – Jeśli po
dokonaniu przestępstwa zmienia się ustawa, należy stosować ustawę
korzystniejsza dla winnego .
KAN.10 USTAWY UNIEZDALNIAJĄCE - Jedynie te ustawy należy uznać za
unieważniające lub uniezdalniające, które wyraźnie postanawiają, że akt jest
nieważny, albo osoba niezdolna.
-ustawy uniezdalniające -kanon ten deklaruje osoby nie zdolne do czegoś, wykonania
jakiejś czynności.
- ustawy unieważniające- unieważniają daną czynność.
Te są uniezdalniające i unieważniające, które wyraźnie tak ustanawiają.
Te ustawy wywołują skutki niezależnie od stanu naszej świadomości.
Ignorantia iuris non excusat - Nieznajomość prawa nie usprawiedliwia, nie
tłumaczy.Nie można powołać się na nieznajomość prawa np. przeszkody do zawarcia
małżeństwa
Ignorantia iurisnoce- Nieznajomość prawa szkodzi.
14.03.2006r.
KAN.11 Ustawom czysto kościelnym podlegają ochrzczeni w Kościele Katolickim lub
do niego przyjęci, którzy jednak posiadają wystarczające używanie rozumu oraz –
jeśli ustawa czego innego wyraźnie nie zastrzega – ukończyły siódmy rok życia.
Wskazuje kto jest adresatem ustaw czysto kościelnych, na kim ciąży obowiązek
podporządkowania się.
Podmiot ustaw Boskich- wszyscy, jest wszczepione w naturę ludzką- kan. 7.4.8{1
PODMIOT USTAW CZYSTO KOŚCIELNYCH:
Kryteria(by podlegać ustawom czysto kościelnym)
24582848.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin