migracja i gender z perspektywy pracy domowej i opiekuńczej.pdf
(
268 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - gender i migracjapored doc.doc
Migracja i gender
z perspektywy pracy
domowej i opiekuńcze
j
Teresa Święćkowska
Teresa Święćkowska
Migracja i gender z perspektywy pracy domowej i opiekuńczej
Gender i migracje
Podział ze względu na płeć istotnie określa wiele obszarów życia społecznego, takich jak
seksualność, rodzina, edukacja czy gospodarka, wyznacza w nich społeczne role, status i prestiż.
Jest też głęboko uwikłany w społeczny podział pracy i współkształtuje hierarchie, które z niego
wynikają. Kariera i praca zawodowa daje wyższy prestiż i więcej władzy niż praca w domu i opieka
nad dziećmi. Również praca zarobkowa, związana ze społeczną reprodukcją, zajmuje na ogół niską
pozycję w hierarchii zawodów. Profesje związane z wychowaniem przedszkolnym, wczesną
edukacją szkolną, opieką pielęgniarską czy też wiele innych usług, które są zmodyfikowanymi
tradycyjnymi zajęciami domowymi, jak gastronomia, hotelarstwo itp., nie należą do najlepiej
wynagradzanych i też nie cieszą się wysokim prestiżem. Zarówno utowarowiona, jak też
nieutowarowiona praca reprodukcyjna jest sfeminizowana. Badaczki i aktywistki feministyczne
uważają, że feminizacja i niski prestiż prac związanych ze społeczną reprodukcją jest wynikiem
niesprawiedliwego porządku genderowego, który w czasach globalnej gospodarki i migracji
również przejawia się w takiej skali.
Badaniami porządków i systemów gender zajmują się „gender studies”, czyli studia nad
kulturowym i społecznym kształtowaniem płci. Obejmują one bardzo szeroki obszar, w tym
analizy przekazów kulturowych, dyskursów, praktyk społecznych, relacji władzy czy roli
państwowych i ponadpaństwowych instytucji w procesach kształtowania płci. Obok podejścia do
gender jako zjawiska społecznego studia genderowe badają również rolę uwarunkowań
strukturalnych. Podejścia te nie wykluczają się wzajemnie, gdyż kształtowanie ról i pozycji ze
względu na płeć jest mocno zakorzenione w instytucjach społecznych. Uwarunkowania strukturalne
i instytucjonalne tworzą z jednej strony dyskursywne ramy, wyznaczające pole budowania
tożsamości, z drugiej strony kształtują zakres możliwych wyborów w ramach reżimów prawnych i
ekonomicznych.
Jednym z podejść charakterystycznych dla różnorodnych kierunków badań z zakresu
gender studies
jest ukazywanie różnych wymiarów ucisku kobiet, wynikających ze strukturalnych relacji władzy i
dominacji. Obok dominacji wynikających z tradycji i kultury patriarchalnej, wiele badaczek
feministycznych wskazuje również na inne wymiary opresji, współwystępujące z patriarchalnym,
1
takie jak klasowy czy rasowy. Przy czym skupienie się wyłącznie na analizie ucisku niesie
niebezpieczeństwo traktowania kobiet jak ofiar i tym samym umniejszania ich podmiotowości czy
też rzeczywistej sprawczości. Z drugiej strony podejścia, które przede wszystkim skupiają się na
kwestiach podmiotowego sprawstwa i pomijają kontekst uwarunkowań strukturalnych, nie
dostrzegają cierpień kobiet, jakich doświadczają one w procesach zmagania się o podmiotowość i
sprawczość. Wiele badaczek feministycznych zajmujących się problematyką migracji próbuje
łączyć z jednej strony wielorakość i współzależność oddziaływań, a z drugiej uwzględniać rolę
kobiet jako podmiotów, a także wskazywać napięcia i sprzeczności pomiędzy uwarunkowaniami
strukturalnymi i indywidualnymi strategiami.
W genderowym podejściu do migracji ważne jest pytanie, jak relacje płci są negocjowane ponad
granicami państw oraz jak współgrają z innymi modusami kształtowania tożsamości i warunków
życia. Patricia Pessar i Sarah Mahler (2003) zaproponowały ramę teoretyczną o nazwie
„ugenderowione geografie władzy” (
Gendered Geographies of Power
), która obejmuje trzy
podstawowe bloki oddziaływania na budowanie relacji płci w procesach migracyjnych: „skalę
geograficzną”, „umiejscowienie społeczne” oraz „geometrie władzy”. Skala geograficzna ma
wskazywać na różne wymiary oddziaływania przestrzennego i społecznego w ponadnarodowym
kształtowaniu płci, takie jak np. ciało, rodzina, państwo. Ważnym pytaniem, dotyczącym tego
bloku jest to, czy te wielorakie oddziaływania w ponadnarodowej przestrzeni otwierają przed
kobietami i mężczyznami możliwości kwestionowania dominujących dyskursów i praktyk, czy też
może je utrwalają i podtrzymują oraz od czego to zależy. Autorki zwracają uwagę na dużą rolę
państwa w kształtowaniu relacji płci w ponadnarodowej przestrzeni. Również inne badaczki i
badacze zwracają uwagę, że bardzo istotnym czynnikiem kształtującym sytuację życiową i zakres
możliwości działania migrantów i migrantek jest kwestia legalności, która zasadniczo przekłada się
na egzekwowanie praw człowieka. Status bycia nielegalnym wzmacnia podatność na nadużycia ze
strony innych. Lęk tym spowodowany skazuje imigrantów na życie poza prawem i wystawia ich na
niebezpieczeństwo opresji i przemocy. W odniesieniu do kobiet migrantek zwiększa się
niebezpieczeństwo napastowania seksualnego, gwałtu, zmuszania do prostytucji. Status
nielegalności w wielu krajach wiąże się z brakiem dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej,
edukacji oraz trudnościami w znalezieniu mieszkania (Lutz 2008). Współczesne reżimy migracyjne
wykraczają też poza granice państw, a zintegrowane systemy kontroli migracji – wprowadzane np.
przez Unię Europejską – sprawiają, że rośnie niepewność osób przybywających spoza Wspólnoty
(Święćkowska 2008).
Kolejny blok oddziaływań na kształtowanie się płci w procesach migracyjnych to „umiejscowienie
społeczne”. Odnosi się ono do pozycji osób w sieci hierarchii władzy, ukształtowanych przez
2
czynniki historyczne, polityczne, ekonomiczne, geograficzne czy związki pokrewieństwa.
Umiejscowienie społeczne wskazuje kontekst, w którym ludzie się rodzą i wychowują oraz
wiążące się z nim przywileje i krzywdy społeczne. Kontekst ten zazwyczaj nie przestaje działać
podczas migracji, relacje rodzinne i społecznościowe są negocjowane mimo przestrzennej
odległości. Odbywają się one często w okolicznościach zmieniających się ról społecznych, kiedy
np. migrujące za pracą kobiety stają się głównymi żywicielkami rodziny, a jednocześnie role
przypisywane im przez społeczeństwo i wspólnoty, z których się wywodzą, nadal obarczają je
główną odpowiedzialnością za wychowanie i emocjonalne bezpieczeństwo dzieci.
Trzeci blok oddziaływań „geometrie władzy” kieruje natomiast uwagę na rodzaje i stopnie
sprawczości (
agency
), które ludzie wykorzystują biorąc pod uwagę ich społeczne umiejscowienie.
Analityczna kategoria geometrii władzy wymaga nie tylko badania tego, co przepływa przez
ponadnarodowe przestrzenie, ale również tego, kto kontroluje powstawanie, zawartości i kierunki
tych przepływów. Pessar i Mahler (2003) proponują przyjrzeć się bliżej, na przykład, zjawisku
przesyłania pieniędzy, nie tylko od statystycznej ilości i częstotliwości, ale również tego, jak to
wpływa na relacje w ponadnarodowych rodzinach.
Jak wskazuje wiele badań, migrantki wyjeżdżające do prac w domach prywatnych czy też innych
usługach nacechowanych genderowo rzadko podważają hierarchie dominującego porządku płci, co
wcale nie oznacza braku sprawczości czy działań podmiotowych. Przeciwnie. Jak wynika z
obserwacji Mirjany Morokvasic, migranci, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, polegają na
tradycyjnych relacjach i hierarchiach pomiędzy płciami i raczej starają się je wykorzystać dla
własnych celów niż je kwestionować. Są też na ogół świadomi instytucjonalnego, społeczno-
kulturowego i klasowego porządku, który otwiera przed nimi możliwości pracy za granicą i starają
się jak najlepiej je wykorzystać do realizacji własnych celów (Morokvasic 2007).
Praca domowa i opiekuńcza jest istotnym czynnikiem kształtowania płci we wszystkich blokach
„ugenderowionych geografii władzy”. Dom, który jest istotnym miejscem intensywnego
przeżywania relacji między płciami, jest też sferą ogniskującą napięcia wynikające ze zmian i
procesów ekonomicznych, społecznych i kulturowych zachodzących w społeczeństwach. Praca w
domu i praca opiekuńcza, którą tradycyjnie wykonywały i nadal w większości wykonują kobiety,
w dużym stopniu wpływa na kształtowanie tożsamości, kształtowanie ról społecznych, a także
relacji ekonomicznych i relacji władzy. W skali makro dla badaczek feministycznych ważne jest
ukazanie, jakie miejsce w ogólnym podziale pracy w gospodarkach krajowych i gospodarce
globalnej zajmuje praca domowa i opiekuńcza czy szerzej praca reprodukcyjna. Z punktu widzenia
genderowego podejścia do migracji istotne jest to, że od kilku dekad obserwuje się rosnące
zatrudnianie do prac domowych i opiekuńczych kobiet imigrantek. Zjawisko to, jak wskazuje wiele
3
badaczek, kształtuje nierówny podział globalnej pracy opiekuńczej, w którym uprzywilejowaną
stroną jest zachodnioeuropejska czy północnoamerykańska klasa średnia, która korzysta z
relatywnie taniej siły roboczej. „Analiza przeprowadzona zarazem na wszystkich poziomach –
makro, mezo i mikro – pokazuje, że globalizacja domowej pracy opiekuńczej to skutek szeregu
wzajemnie się dopełniających nacisków i możliwości, które wiążą się ze specyficznymi
sprzecznościami i wyzwaniami. Różnice we władzy i zasobach determinują pozycje w negocjacjach
różnych ludzi i grup, które z kolei są determinowane przez reformy i politykę makroekonomiczną,
skłaniającą się ku utrwalaniu klasowych i płciowych różnic zarówno na Północy, jak na Południu.”
( Kurian 2009: 214-215).
Globalizacja, migracja i nowe podziały pracy reprodukcyjnej
Zjawisko rosnącej migracji kobiet w ostatnich dekadach wpisuje się w kontekst globalnych zmian
gospodarczych i politycznych. Najogólniej ujmując, zmiany te przyniosły pogłębiające się
nierówności ekonomiczne pomiędzy krajami, jak też wewnątrz nich (Castells 2007). Neoliberalne
reformy oraz programy dostosowania strukturalnego, które narzucono wielu krajom rozwijającym
się, spowodowały, że pogorszyło się życie milionów kobiet, mężczyzn i dzieci. Zarządzanie
finansami i związane z nimi cięcia wydatków na edukację, służbę zdrowia i cele socjalne dotknęły
w wielu krajach szczególnie kobiety, gdyż z jednej strony oznaczały utratę pracy lub części
zarobków, gdyż zatrudnienie w sferach budżetowych jest sfeminizowane, a z drugiej strony
oznaczało wycofanie się państw ze wspierania społecznej reprodukcji, spychając te obowiązki z
powrotem na rodzinę, a w szczególności na kobiety (Brodie 2009; Ewig 2009). Rosnące
dysproporcje ekonomiczne i drastyczne pogorszenie się warunków życia wypychają kobiety i
mężczyzn z biednych regionów świata w poszukiwaniu pracy w Europie Zachodniej, Ameryce
Północnej czy w bogatych krajach Azji. O ile jednak globalizacja oznacza swobodę przekraczania
granic dla kapitału i towarów, to swoboda poruszania się ludzi zależy od ich miejsca urodzenia i
sytuacji ekonomicznej. Polityka migracyjna Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych oraz innych
krajów należących do tak zwanego „pierwszego świata” wyznacza hierarchie w świecie migrantów,
a także kształtuje relacje płciowe. Badania na temat pracy opiekuńczej i domowej prowadzone w
wielu krajach świata pokazują nowy globalny system stratyfikacji i nierówności. Restrykcyjne
prawo migracyjne oraz polityka socjalna krajów rozwiniętych kształtuje obszar pracy opiekuńczej
dla migrujących kobiet, popychając je do prac intensywnie eksploatujących, o wysokim ryzyku
podatności na różne rodzaje zranień: w domach opieki, w domach klasy średniej, w sweatshopach
czy w seksbiznesie (Anderson 2000; Ehrenreich, Hochschild 2002).
4
Plik z chomika:
Pajecznik
Inne pliki z tego folderu:
V. nagie i ubrane - jak media przetwarzają ciała kobiet i dziewcząt.rar
(5183 KB)
IV. biznesmenki, menedżerki, prezeski - kobiety w biznesie, ekonomii i na rynku pracy.rar
(3254 KB)
III. kobiety i mężczyźni jako obywatele i obywatelki - prawa kobiet i dziewcząt.rar
(888 KB)
I. dom i świat - historia kobiet dla początkujących.rar
(23508 KB)
wychowanie seksualne dla klasy wyższej, średniej i niższej.pdf
(5985 KB)
Inne foldery tego chomika:
Language and Gender
Marcin Świetlicki
Media - przemoc
Przeciw homofobii
Reklama
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin