Klucz do zadań PP.doc

(82 KB) Pobierz

Klucz do zadań

Rozumienie ze słuchu




Rozdział I Wprowadzenie

Przykłady Przykład 1. str. 13

1.1      T   ...I was going to close the shop...

1.2      F   ...Five years since l saw him.

1.3      F   ...he told me the address but I can't remember where

he said it was.

1.4      F   ...His wife is French...

1.5      T   ... he said something about his mother-in-law com-

ing over to help out - she wants to be closer to her daughter and grandchildren.

1.6              T   ... she's going to spend the summers here and the

winters in Paris.

1.7              F   ... I always thought of Steven as someone who

would do well for himself. He had some of the best ideas about opening up a business.

1.8              T   And why didn't we think of opening a restaurant

instead of a bookshop?

Komentarz

Zadanie to sprawdza, czy potrafisz stwierdzić, czy nagranie zawiera określone informacje, a także czy jesteś w stanie określić stan emocjonalny mówiącego oraz jego intencje, tzn. cel wypowiedzi. Zauważ, że w większości przypadków wyrażenia w zadaniach nie są sformułowane dokładnie takim samym językiem, jak informacje w nagraniu. Zwróć też uwagę, że pewnych informacji nie słyszysz wprost. Na przykład, mówiący nie wypowiada się bezpośrednio na temat dzieci Stevena, a zadanie 1.5. wymaga stwierdzenia, czy Steven je posiada. Niemniej z fragmentu, który mówiący wypowiada o teściowej Stevena, wynika, że ma on dzieci. Właśnie ta umiejętność określenia pewnej informacji na podstawie analizy elementów tekstu jest sprawdzana przy pomocy zadania 1.5. Również zadania 1.7. i 1.8. wymagają wyciągnięcia wniosków na podstawie informacji, która nie jest przekazana wprost. W przypadku zadania 1.7. mówiący wymienia powody, dla których można było sądzić, że Stevenowi powiedzie się w biznesie, i stąd nie może on być zdziwiony, że Steven odniósł sukces. Rozwiązanie zadania 1.8. wymaga odczytania ostatniego zdania w tekście jako wyrażenia żalu, że mówiący nie podjął kiedyś trafniejszej decyzji biznesowej.

Przykład 2. str. 15

2.1.              B     And how are my sweet little girls? ...why don't you

make him Moussaka!... I remember when he was a little boy, that's all he would eat!

2.2.       F     Hello, Peter? It's Paul Ford.

2.3.       C     Do you happen to have file 443 by any chance?

... it's right here on my desk.

2.4.              A     It was pretty quiet with you gone but Peaches

kept me company ... Yeah, thanks a million for taking care of him for me. I don't know what I would have done without you!...

2.5.              E     Have you finished? I didn't really fee theneedlel...

Komentarz

Treść rozmowy prowadzonej przez kobiety, z których jedna gotowała dla George'a w przeszłości, a druga gotuje dla niego obecnie, sugeruje, że jedna to matka, a druga to żona, tak więc rozmawiają osoby w rodzinie. Matka George'a pyta synową, jak   miewają   się  jej   ukochane   dziewczynki   (=wnuczki).


Rozmowę drugą prowadzą dwaj mężczyźni. Nie są przyjaciółmi, ponieważ dzwoniący wymienia swoje imię i nazwisko. Rozmowę trzecią prowadzą osoby pracujące w tej samej instytucji (firmie lub urzędzie): słyszysz o segregatorze/aktach nr 443 leżącym/ch na biurku jednej z nich i co więcej, osoby te umawiają się na lunch w tym samym budynku. Rozmowa czwarta to rozmowa przyjaciółek. Jedna z nich opowiada swoje wrażenia z urlopu, druga opiekowała się zwierzakiem przyjaciółki w czasie jej nieobecności. W ostatniej rozmowie słyszymy lekarza i jego stałego pacjenta - lekarz zna samego pacjenta i jego rodzinę, ale charakter tej znajomości, a także samej rozmowy, określa zawód wykonywany przez jednego z rozmówców.

Przykład 3. str. 17

3.1              B     If you want to buy an expensive item and do not

have the money at that particular time, you can buy it on your credit card...

3.2      A     ...travel insurance may be an automatic benefit.

3.3      C     ...credit cards are accepted almost everywhere...

3.4      A     ... Don't spend more money than you can afford to

pay off... If you can, pay your credit card bill in full every month.

3.5              B     Don't spend more than you can afford to pay off.

Don't go over your limit... pay your credit card bill in full every month ... Keep track off what you spend. File receipts somewhere safe...

3.6              C     Odpowiedź na podstawie całego tekstu: słyszysz

więcej o zaletach niż o wadach posiadania karty kredytowej.

Komentarz

W zadaniu 3.1. prawidłowa jest odpowiedź B, ponieważ dogodność posiadania karty kredytowej polega na możliwości zakupu towarów, nawet jeśli w danej chwili nie dysponuje się odpowiednią gotówką. Zwróć uwagę, że możliwość A suge­ruje, że dzięki karcie każdy zakupiony towar można spłacić w ratach, w tekście mowa jest zaś wyłącznie o kupowaniu w tym systemie drogich rzeczy. W zadaniu 3.2. chodzi o to, że jeśli opłacisz podróż kartą kredytową, ubezpieczenie (na podróż) możesz dostać gratis, stąd poprawna jest odpowiedź A. W zadaniu 3.3. prawidłową odpowiedzią jest C, ponieważ zaletą posiadania karty, kiedy jesteś w podróży, jest to, że możesz z niej skorzystać praktycznie wszędzie. W zadaniu 3.4. prawidłowa jest odpowiedź A. Korzystanie z kredytu, który zapewnia Ci karta, w sposób odpowiedzialny wymaga, byś nie wydawał przy jej pomocy pieniędzy, na które nie masz pokrycia (you can't afford to pay off) a więc, byś mógł zwrócić pieniądze wydane na kredyt, kiedy otrzymasz rachunek z banku. Wykonanie zadania 3.5. wymaga ogarnięcia w całości drugiej części tekstu, w której mówiący omawia potencjalne ryzyko związane z posiadaniem karty kredytowej. Mówiący poświęca dłuższą część swojej wypowiedzi podaniu kilku rad praktycznych dotyczących korzystania z karty kredytowej, st...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin