mgr inz. Bogusław Suchecki
mgr inz. Andrzej Walbiner
naprA W
126P
ILUSTROWANY PORADNIK NAPRAW zeszyt
Poradnik „ 126 napraw 126P" jest cyklem zeszytów zawierających opisy napraw zespołów i części „malucha". Dobór i kolejność opisów napraw w poszczególnych zeszytach „dopasowano" do opracowanej przez tygodnik „Motor" tabeli ilustrującej okresy (przebiegi) bezawaryjnej pracy elementów samochodu (patrz ostatnia strona okładki poradnika). W zeszycie 1. omówiono naprawy „charakterystyczne" dla pierwszych 30 tys. km, w następnych zaś zostają opisane sposoby eliminacji niedomagań spotykanych po większych przebiegach samochodu. W każdym z zeszytów znajdzie Czytelnik dodatkowe informacje o ważniejszych czynnościach obsługowych (regulacjach i smarowaniach), których wykonanie po określonych w instrukcji obsługi (10) przebiegach jest jednym z warunków prawidłowej eksploatacji samochodu.
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1989
Wydanie 4
ISBN 83-206-0601-2
Wydanie 1 1983 r. 100 000 egz. Wydanie 2 1985 r. 150 000 egz. Wydanie 3 1988 r. 100 000 egz.
CIP - Biblioteka Narodowa
Suchecki Bogusław. Walbiner Andrzej
126 [Sto dwadzieścia sześć] napraw 126P /
Bogusław Suchecki. Andrzej Walbiner - Wyd 4
— Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1989 (Ilustrowany poradnik napraw /
Suchecki B, Walbiner A, z 1)
Opracowanie graficzne
Tadeusz Pietrzyk
Redaktor merytoryczny Jan Kijewski
Redaktor wyd. 4
Małgorzata Romańska
Redaktor techniczny
Alicja Jablońska-Ctiodzeń
Korektor Alina Podmiotko
Fotografie wykonał Bogusław Suchecki w Zakładzie Mechaniki Pojazdowej Andrzeja Walbinera Kraków, ul. Winiarskiego 14 Fotografię na okładkę wykonał Tomasz Listopadzki
Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989
Wydanie 4 Nakład 99 700+300 egz
Ark wyd 5 Ark druk 5 Podpisano do druku w kwietniu 1989 Druk z gotowych diapozytywów Papier offset, kl. III 80 g rola 61 cm Zamówienie P/35/89 K 195 LZGraf. im PKWN Zam 626
REGULACJA
Regulacja luzów zaworów
Producent 126P zaleca wykonywać regulację luzów zaworów co 10 tys. km podczas okresowej obsługi technicznej. Ze względu na duży wpływ prawidłowej regulacji luzów zaworów . na pracę silnika proponujemy przeprowadzać ją również wtedy, gdy silnik będzie pracował wadliwie, a wykluczymy inne przyczyny niedomagania (np. zły kąt wyprzedzenia zapłonu, rozregulowany gaźnik).
Kolejność czynności:
— odłączamy przewody wysokiego napięcia od świec zapłonowych, a następnie odkręcamykluczem 13 mm dwie nakrętkipokrywy zaworów (fot. 1);
— podważamy pokrywę zaworówo specjalny występ posługującsię wkrętakiem z łbem płaskim(fot. 2) i zdejmujemy pokrywę zaworów oraz uszczelkę
(fot. 3);
rozpoczynamy regulację od zaworów pierwszego cylindra (bliższego tyłowi samochodu), po doprowadzeniu do ich pełnego zamknięcia (oba zawory drugiego cylindra są jednocześnie uchylone, tzw. stan pokrycia — mijania się zaworów); obracamy wałem korbowym do chwili, gdy w drugim cylindrze zacznie się otwierać zawór ssący, a nie zamknął się jeszcze zawór wydechowy; potwierdzeniem prawidłowego ustawienia jest położenie znaku kontrolnego na pokrywie filtra odśrodkowego (fot. 4) naprzeciw znaku kontrolnego (strzałki) na pokrywie rozrządu (położenie ZZ) oraz ustawienie palca rozdzielacza w kierunku gniazda przewodu zapłonowego pierwszego cylindra (fot. 5);
odczekujemy do chwili, aż silnik ostygnie do temperatury otoczenia (ok. 20°C) i regulujemy luzy zaworów pierwszego cylindra; przytrzymujemy szczypcami płaskimi (płaskoszczypcami) śrubę regulacyjną i odkręcamy kluczem oczkowym lub płaskim 11 mm nakrętkę zabezpieczającą; następnie obracamy śrubę regulacyjną tak, aby luz między dźwignią a trzonkiem zaworu, mierzony szczelinomierzem (fot. 6) doprowadzić do prawidłowej wartości (0,20 mm — zawór ssący, 0,25 mm — zawór wydechowy); luz jest prawidłowy, gdy do wysunięcia szczelinomierza trzeba użyć niewielkiej siły;
dokręcamy nakrętkę zabezpieczającą, przytrzymując płaskoszczypcami śrubę regulacyjną tak, aby nie zmieniła swego położenia; po dokręceniu jeszcze raz sprawdzić wartość luzu;
regulujemy luz drugiego zaworu pierwszego cylindra;
obracamy wał korbowy silnika o 360°, czyli do stanu pokrycia zaworów pierwszego cylindra (sprawdzamy położenie ZZ) i regulujemy luzy zaworów drugiego cylindra;
zakładamy, po sprawdzeniu poprawności regulacji, nową uszczelkę i pokrywę zaworów; nie dokręcajmy nakrętek zbyt mocno, gdyż możemy doprowadzić do zdeformowania pokrywy.
Regulacja zapłonu
Zdecydowana większość niedomagań silnika jest powodowana nieprawidłowym działaniem układu zapłonowego lub układu zasilania. Jeżeli paliwo dopływa do gaźnika, między elektrodami świec zapłonowych „przeskakuje" iskra, a silnik pracuje niewłaściwie, to wskazuje na złą regulację układu zapłonowego. Powinniśmy wówczas sprawdzić i ewentualnie wyregulować odstęp styków przerywacza i statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu (instrukcja obsługi przewiduje wykonywanie tych regulacji co 10 tys. km).
— po zatrzymaniu silnika zsuwamy zaczepy sprężyste(fot. 1) i zdejmujemy kopułkę aparatu zapłonowego(ostrożnie, aby nie poparzyć rąk o rurę tłumikal);
— sprawdzamy stan elektrody węglowej oraz sprężynkidociskającej (fot. 2);
— czyścimy wnętrze kopułki (fot. 3) i sprawdzamy, czynie jest pęknięta lub zadrapana; uszkodzenia kopułkimogą powodować niekontrolowany przepływ prądu,a tym samym trudności w rozruchu oraz zaburzeniapodczas pracy silnika;
— czyścimy i sprawdzamy palec rozdzielacza;
— czyścimy drobnym pilniczkiem lub papierem ściernymstyki przerywacza;
sprawdzamy i ewentualnie regulujemy odstęp styków przerywacza, który w pozycji maksymalnego rozwarcia powinien wynosić 0,47...0,53 mm; regulujemy przesuwając styk ruchomy (młoteczek), po odkręceniu wkrętakiem z łbem płaskim wkręta mocującego (fot.4);
regulujemy statyczny kąt wyprzedzania zapłonu (10° przed ZZ); pokręcamy wałem w kierunku zgodnym z obrotami wskazówek zegara do chwili, aż pokryją się znaki kontrolne na pokrywach filtra odśrodkowego i napędu rozrządu (fot. 5);
włączamy zapłon i jeden z przewodów próbnika
instalacji zapłonowej (lampki kontrolnej) łączymy ze
śrubą zacisku przerywacza, a drugi z metalową
częścią nadwozia (masą);
odkręcamy kluczem 13 mm nakrętkę śruby mocującej
korpus aparatu zapłonowego (fot. 6) i pokręcamy
nim, aby wychwycić chwilę,w której żarówka się
zaświeci;
dokręcamy w tej pozycji nakrętkę i obracamy wałem
korbowym o 360° (zgodnie z obrotami wskazówek
zegara) sprawdzając, czy żarówka zaświeci się w
chwili pokrycia znaków kontrolnych; po ewentualnej
korekcie, dokręcamy nakrętkę śruby mocującej aparat
zapłonowy.
NAPRAWA
Wymiana uszczelek osłon drążków popychaczy
Podczas kontroli czystości komory silnikowej zwróćmy uwagę, czy w pobliżu aparatu zapłonowego nie ma oznak wycieków oleju. Jeżeli spostrzeżemy ciemne tłuste plamy, których powodem nie jest np. złe uszczelnienie aparatu zapłonowego, to najprawdopodobniej uszkodzeniu uległy uszczelki osłon drążków popychaczy. Gdy wycieki są intensywne, wówczas większość elementów znajdujących się na drodze wypływu gorącego powietrza z silnika zostaje zanieczyszczona olejem. W celu usunięcia niedomagań musimy wymienić gumowe uszczelki osłon drążków popychaczy.
Naprawę możemy wykonać bez wyjmowania silnika z samochodu, ale ze względu na utrudniony dostęp do niektórych śrub, lepiej jest go wyjąć. Opiszemy przebieg poszczególnych czynności podczas wymiany uszczelek osłon popychaczy, zostawiając użytkownikowi swobodę wyboru sposobu wykonania naprawy.
— odłączamy cięgno sztywne „gazu", cięgno „ssania" ipancerz cięgna „ssania", przewody dopływowy inadmiarowy paliwa z gaźnika, przewody wysokiegonapięcia ze świec zapłonowych i cewki, przewódłączący pokrywę zaworów z filtrem powietrza orazpokrywę filtra powietrza wraz z rurą ssącą (fot. 1);
— odkręcamy kluczem 13 mm dwie nakrętki pokrywyzaworów (fot. 2) i po podważeniu wkrętakiem złbem płaskim o specjalny występ zdejmujemy pokrywę (fot. 3) i uszczelkę (fot. 4);
— odkręcamy kluczem 10 mm dwie nakrętki podstawygaźnika (fot. 5) i zdejmujemy gaźnik wraz z podkładkami;
— odkręcamy kluczem 8 mm przewód łączący cewkę zaparatem zapłonowym;
— odkręcamy kluczem 13 mm nakrętkę mocującą aparatzapłonowy i zdejmujemy go;
— odkręcamy kluczami 10 i 13 mm nakrętki mocująceblaszane osłony silnika (fot. 6, 7...
Maciej_Ziejewski