Zeszyt_1.doc

(1405 KB) Pobierz

mgr inz. Bogusław Suchecki

mgr inz. Andrzej Walbiner

naprA W

126P

ILUSTROWANY      PORADNIK      NAPRAW     zeszyt

 


Poradnik „ 126 napraw 126P" jest cyklem zeszytów zawierających opisy napraw zespołów i części „malucha". Dobór i kolejność opisów napraw w poszczególnych zeszytach „dopasowano" do opracowanej przez tygodnik „Motor" tabeli ilustrującej okresy (przebiegi) bezawaryjnej pracy elementów samochodu (patrz ostatnia strona okładki poradnika). W zeszycie 1. omówiono naprawy „charakterystyczne" dla pierwszych 30 tys. km, w następnych zaś zostają opisane sposoby eliminacji niedomagań spotykanych po większych przebiegach samochodu. W każdym z zeszytów znajdzie Czytelnik dodatkowe informacje o ważniejszych czynnościach obsługowych (regulacjach i smarowaniach), których wykonanie po określonych w instrukcji obsługi (10) przebiegach jest jednym z warunków prawidłowej eksploatacji samochodu.

Wydawnictwa   Komunikacji   i Łączności Warszawa 1989


Wydanie 4

ISBN 83-206-0601-2

Wydanie 1 1983 r. 100 000 egz. Wydanie 2 1985 r. 150 000 egz. Wydanie 3 1988 r. 100 000 egz.


CIP - Biblioteka Narodowa

Suchecki Bogusław. Walbiner Andrzej

126 [Sto dwadzieścia sześć] napraw 126P /

Bogusław Suchecki. Andrzej Walbiner  - Wyd  4

— Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i Łącz­
ności, 1989              (Ilustrowany poradnik napraw /

Suchecki  B, Walbiner A, z   1)


 












Opracowanie graficzne

Tadeusz Pietrzyk

Redaktor merytoryczny Jan Kijewski

Redaktor wyd. 4

Małgorzata Romańska

Redaktor techniczny

Alicja   Jablońska-Ctiodzeń

Korektor Alina Podmiotko


Fotografie wykonał Bogusław Suchecki w Zakładzie Mechaniki   Pojazdowej Andrzeja   Walbinera Kraków, ul.   Winiarskiego  14 Fotografię na okładkę wykonał Tomasz Listopadzki


Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989

Wydanie 4   Nakład 99 700+300 egz

Ark  wyd   5   Ark druk  5 Podpisano do druku w kwietniu 1989 Druk z gotowych diapozytywów Papier offset, kl. III 80 g rola 61 cm Zamówienie P/35/89 K 195 LZGraf. im  PKWN  Zam 626




REGULACJA

Regulacja luzów zaworów

Producent 126P zaleca wykony­wać regulację luzów zaworów co 10 tys. km podczas okresowej obsługi technicznej. Ze względu na duży wpływ prawidłowej regu­lacji luzów zaworów . na pracę silnika proponujemy przeprowa­dzać ją również wtedy, gdy silnik będzie pracował wadliwie, a wy­kluczymy inne przyczyny niedo­magania (np. zły kąt wyprzedzenia zapłonu, rozregulowany gaźnik).

Kolejność czynności:

   odłączamy przewody wysokie­
go napięcia od świec zapłono­
wych, a następnie odkręcamy
kluczem 13 mm dwie nakrętki
pokrywy zaworów (fot.  1);

   podważamy pokrywę zaworów
o specjalny występ posługując
się wkrętakiem z łbem płaskim
(fot. 2) i zdejmujemy pokry­
wę  zaworów  oraz   uszczelkę

(fot. 3);


rozpoczynamy regulację od zaworów pierwszego cylindra (bliższego tyło­wi samochodu), po doprowadzeniu do ich pełnego zamknięcia (oba zawo­ry drugiego cylindra są jednocześnie uchylone, tzw. stan pokrycia — mi­jania się zaworów); obracamy wałem korbowym do chwili, gdy w drugim cylindrze zacznie się otwierać zawór ssący, a nie zamknął się jeszcze zawór wydechowy; potwierdzeniem prawidłowego ustawienia jest poło­żenie znaku kontrolnego na pokrywie filtra odśrodkowego (fot. 4) naprzeciw znaku kontrolnego (strzałki) na pokrywie rozrządu (położenie ZZ) oraz ustawienie palca rozdzielacza w kierunku gniazda przewodu zapłonowego pierwszego cylindra (fot. 5);

odczekujemy do chwili, aż silnik ostygnie do temperatury otoczenia (ok. 20°C) i regulujemy luzy zaworów pierwszego cylindra; przytrzymujemy szczypcami płaskimi (płaskoszczypcami) śrubę regulacyjną i odkręcamy kluczem oczkowym lub płaskim 11 mm nakrętkę zabezpieczającą; następnie obracamy śrubę regulacyjną tak, aby luz między dźwignią a trzonkiem zaworu, mierzony szczelinomierzem (fot. 6) doprowadzić do prawidłowej wartości (0,20 mm — zawór ssący, 0,25 mm — zawór wydechowy); luz jest prawidłowy, gdy do wysunięcia szczelinomierza trzeba użyć niewielkiej siły;


 


 


dokręcamy nakrętkę zabezpieczającą, przy­trzymując płaskoszczypcami śrubę regula­cyjną tak, aby nie zmieniła swego położe­nia; po dokręceniu jeszcze raz sprawdzić wartość luzu;

regulujemy luz drugiego zaworu pierw­szego cylindra;

obracamy wał korbowy silnika o 360°, czyli do stanu pokrycia zaworów pier­wszego cylindra (sprawdzamy położenie ZZ) i regulujemy luzy zaworów drugiego cylindra;

zakładamy, po sprawdzeniu poprawności regulacji, nową uszczelkę i pokrywę za­worów; nie dokręcajmy nakrętek zbyt mocno, gdyż możemy doprowadzić do zdeformowania  pokrywy.


 








Regulacja zapłonu


REGULACJA


Zdecydowana większość niedomagań silnika jest powo­dowana nieprawidłowym działaniem układu zapłonowe­go lub układu zasilania. Jeżeli paliwo dopływa do gaźnika, między elektrodami świec zapłonowych „prze­skakuje" iskra, a silnik pracuje niewłaściwie, to wskazuje na złą regulację układu zapłonowego. Powinniśmy wów­czas sprawdzić i ewentualnie wyregulować odstęp sty­ków przerywacza i statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu (instrukcja obsługi przewiduje wykonywanie tych regula­cji co 10 tys. km).


 


Kolejność czynności:

   po  zatrzymaniu   silnika  zsuwamy zaczepy sprężyste
(fot. 1) i zdejmujemy kopułkę aparatu zapłonowego
(ostrożnie, aby nie poparzyć rąk o rurę tłumikal);

   sprawdzamy stan elektrody węglowej oraz sprężynki
dociskającej (fot. 2);

   czyścimy wnętrze kopułki (fot. 3) i sprawdzamy, czy
nie jest pęknięta lub zadrapana; uszkodzenia kopułki
mogą powodować niekontrolowany przepływ prądu,
a tym samym trudności w rozruchu oraz zaburzenia
podczas pracy silnika;

   czyścimy i sprawdzamy palec rozdzielacza;

   czyścimy drobnym pilniczkiem lub papierem ściernym
styki przerywacza;

 


sprawdzamy i ewentualnie regulujemy odstęp styków przerywacza, który w pozycji maksymalnego rozwar­cia powinien wynosić 0,47...0,53 mm; regulujemy przesuwając styk ruchomy (młoteczek), po odkręce­niu wkrętakiem z łbem płaskim wkręta mocującego (fot.4);

regulujemy statyczny kąt wyprzedzania zapłonu (10° przed ZZ); pokręcamy wałem w kierunku zgodnym z obrotami wskazówek zegara do chwili, aż pokryją się znaki kontrolne na pokrywach filtra odśrodkowego i napędu rozrządu (fot. 5);


 


włączamy zapłon   i  jeden   z   przewodów   próbnika

instalacji zapłonowej (lampki kontrolnej) łączymy ze

śrubą zacisku   przerywacza,   a   drugi   z   metalową

częścią nadwozia  (masą);

odkręcamy kluczem 13 mm nakrętkę śruby mocującej

korpus aparatu zapłonowego (fot. 6)  i pokręcamy

nim,  aby wychwycić chwilę,w której  żarówka się

zaświeci;

dokręcamy w tej pozycji nakrętkę i obracamy wałem

korbowym o 360°  (zgodnie z obrotami wskazówek

zegara)   sprawdzając,   czy żarówka  zaświeci   się   w

chwili pokrycia znaków kontrolnych; po ewentualnej

korekcie, dokręcamy nakrętkę śruby mocującej aparat

zapłonowy.


NAPRAWA

Wymiana uszczelek osłon drążków popychaczy


Podczas kontroli czystości komory silnikowej zwróćmy uwagę, czy w pobliżu aparatu zapłonowego nie ma oznak wycieków oleju. Jeżeli spostrzeżemy ciemne tłuste plamy, których powodem nie jest np. złe uszczelnienie aparatu zapłono­wego, to najprawdopodobniej uszkodzeniu uległy uszczelki osłon drążków popychaczy. Gdy wycieki są intensywne, wówczas większość elementów znajdujących się na drodze wypływu gorącego powietrza z silnika zostaje zanieczyszczona olejem. W celu usunięcia niedomagań musimy wymienić gumowe uszczelki osłon drążków popychaczy.

Naprawę możemy wykonać bez wyjmowania silnika z samochodu, ale ze względu na utrudniony dostęp do niektórych śrub, lepiej jest go wyjąć. Opiszemy przebieg poszczególnych czynności podczas wymiany uszczelek osłon popychaczy, zostawiając użytkownikowi swobodę wyboru sposobu wykonania   naprawy.


Kolejność  czynności:

   odłączamy cięgno sztywne „gazu", cięgno „ssania" i
pancerz  cięgna   „ssania",   przewody  dopływowy  i
nadmiarowy paliwa z gaźnika,  przewody wysokiego
napięcia ze świec zapłonowych   i  cewki,   przewód
łączący pokrywę zaworów z filtrem  powietrza oraz
pokrywę filtra powietrza wraz z rurą ssącą (fot.  1);

   odkręcamy kluczem   13 mm dwie  nakrętki  pokrywy
zaworów (fot.  2)   i  po  podważeniu wkrętakiem z
łbem płaskim o specjalny występ zdejmujemy pokry­
(fot. 3) i uszczelkę (fot. 4);

   odkręcamy kluczem 10 mm dwie nakrętki podstawy
gaźnika (fot. 5) i zdejmujemy gaźnik wraz z podkład­
kami;

   odkręcamy kluczem 8 mm przewód łączący cewkę z
aparatem zapłonowym;

   odkręcamy kluczem 13 mm nakrętkę mocującą aparat
zapłonowy i zdejmujemy go;

   odkręcamy kluczami  10 i  13 mm nakrętki mocujące
blaszane osłony silnika (fot. 6, 7...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin