6
Nie tylko bajka – Wladimir Propp,
Warszawa, 2ooo
· Wstęp – danuta ulicka
Folkl. To dla P. rytuał, kult, obrzed, religia, dostepne badaniom dzieki utrwaleniu ich w roznogatunkowej tworczosci slownej, a zwlaszca w jej budulcach: obrazach, tematach, fabulach, motywach, postaciac etc. Wszelkie te zachowania obrzedowe przechowal jezyk i po odpowiednich zabiegach można je dostrzec w txtach folklorystycznych. Txty te nie sa odwzorowaniem rzeczywistosci, a raczej jej transformacja, sa wytworem swiadomosci ludowej ( nie zaś empirii).
Koncepcja P. dotyczy nie tylklo folkl. Ale caloksztaltu literatury. Wskazuje na (1)obrzedowa geneze utworow artystycznych [1]. Pokazuje to co wspolne i powtarzalne w wielu kulturach (dlatego zwstawia w tej ksiazce mity Eskimosow, rosyjskie i te pochodzace z Indii, serio!). Ponadto obala teorie txtu rozumianego jako calosc, bo txty folkl. z natury rzeczty sa uwiklane w kontexty, (2)otwarte na txty je poprzedzajace i te które nastapia po nich. Wlasnie proppwska „PALEONTOLOGIA” (jak sam ja nazywal) jest praca nad rekonstrukcja prahistorii txtow, w ktorej kryje się (3)pre-txtualna ( i finalnie: nietxtuala) natura. Te badania skupiaja się jednak nie na chronologii, a raczej podobienstwie systemowym.
Nie badał „chwytow” kompozycyjnych, miał je w dupie. Interesowało go odtworzenie systemu reguł rzadzacych ta poetyka. Tylko tak zdolal okreslic swoistosc bajki, odroznic ja od innyc, podobnych gatunkow i przedstawic jej historyczny rodowod[2], a potem badal zaleznosc miezdy budowa i funkcjami txtu a srodowiska spol. Umilowal sobie:
BAJKA- archiwum w którym przetrwaly relikty historycznej przeszlosci, oraz interpretujacej ja swiadomosci owczesnej (zbiorowej, nie historycznej). Jest swoistym zapisem madrrosci przekazywanej przez pokolenia i utrawlajacym wartosci elementarne gatunkiem. Podkreslal tez ludycznosc bajek.
· Wprowadzanie, Pochwala bajki; Propp
- należy ja badac w skali MIEDZYNARODOWEJ ( o czynm wiedzieli już Grimmowie, którzy w Basniech domowych i dzieciecych zamiwscili tez czesc poswiecona wariantom niemieckich basni z cakej Europy; ich kontynuatorzy dodali warianty z calego swiata)
- jej fenomen polega na tym ,ze rozumieja ja dokladnie wszyscy i trwale siedzi w umyslach zarówno ludzi pierwotnych, jak i geniuszom: Goethe, Szekspir, czy Puszkin. Wynika to naturalnie z tego, ze zawarte sa w niej te wzselkie uniwersalne wartosci.
- Czym ona jest?
BAJKA- nie ma zadowalajacej definicji, ale zgodnie z definitio fit per genus proximum et differentia specifica[3] (definicja powstaje przez wskazanie gatunku nadrzednego oraz cech specyficznych) :
- należy do EPIKI ( narracji) = jest narracyjnym gat. folkl – G.P..
- wyróznia ja tematyka – D.S.
- dla bajki znamienny jest nie sam watek, ale jego bajkowa forma, czyli POETYKA[4], która jest decydujaca dla uchwycenia istoty bajki
- ma znaczenie dydaktyczne, ale nie to nadaje sens jej istnieniu, bo bajk w ( w przeciwienstwie do innej poezji obrzedowej, która pelni role uzytkowa) należy do gatunkow artystycznych
- ona ( bez względu czy magiczna, czy nowelistyczna) pozwala przywołać „niezwyklosc” ( i to nie tylko w postaci czrow, rusalek i gnomow), ale także niezwyklosc codzienna. Zdarzenai w bajce traktowane sa jako nierealne (baju, baju, będziesz w raju/ takie tam bajanie)
BAJKA
CECHA
GATUNEK Z KTÓRYM BAJKA JEST POROWNYWANA, a z którym często się ja myli..
--------------
MIT
*Jest nieziszczalna= sluchacze w nia nie wieraz
prawdziwość
*traktowany jako najswietsza prawda
*ma znaczenie sakralne=realnosc wyzszego rzedu
*ma dzialywac na przyrode (jak i obrzedy)
*bajka magiczna (o tym ponizej)
fantastycznosc
*wątki i główeb motywy (wyprawa, walka, przedmioty magiczne) może się pokrywac z bajka magiczna. Tyle ze on opowiada o „prawdziwych” herosach, bogach..
*ma znaczenie rozrywkowe
ludycznosc
*nie rozrywkowe, ale sluchanie ich dostarczalo naturalnie rozrywki sluchaczom
----------------------------------------------
-----------------
--------------------------------------------
----------------------------------
BYLICA, BYLICZKA, BYWALSZCZYZNA
*Jest nieziszczalna= sluchacze w nia nie wiera
prawdziwosc
*nazwy sygnalizuja, ze prawdziwosc była niepodwazalna
*sa to opowiadania w których wystepuja: DIABLY, WODNIKI, STRZYGI, RUSAŁKI, ZJAWY, WILKOLAKI, UPIORY,etc. Czyli generalnie o przyrodzie rzedzonej przez nieznane sily, albo starajaca się zapanowac nad czlowiekiem przy pomocy magicznych zdolnosci.A tresc bylic wypelniaja opowiadania o spotkaniac z nimi. Np. opowiesc o kwitnacej na sw Jana paproci
---------------------------------------------
*legenda- (z łac.)- to co czytane
*jej tresc tworza ludowe pozostałości ludowej religii przedchrzescijańskiej (bohaterowie: Adam, Ewa, Eliasz, Chrystus, Judasz, oraz wielcy grzesznicy, lub ci ktorze dostali się do piekla/raju.
*jest naturalnym następstwem zderzenia mitu z rzeczywistoscia (bardzo satra)
Kiedy powstała?
*dopiero po pojawieniu się tej (jakiejs innej) religii[5]
KLECHDA
*Jest nieziszczalna= sluchacze w nia nie wierza
*uchodza za prawde historyczna, a nawet czsem ja odzwierciedlaja;
*związane z jakims kurchanem, drzewem, jeziorem (np. o zatopionym mieście Kiteż[6])
*odwoluja się do historycznych postaci np. Piotra Wielkiego
KSIĘGA JARMARCZNA
*bajka pierwotnie ( i wzorcowo) wystepuje w formie przekazu ustnego
Drukowanie/spisywanie
*czyli: opowiaadanie pochodzenia folklorystycznego, wydane drukiem (wytwor sredniowiecznej qltury miejskiej)
GAMER-X-2015