6.Państwo Franków.docx

(48 KB) Pobierz

Państwo Franków

 

Frankowie

Frankowie tym różnili się od innych plemion germańskich, które wtargnęły tak licznie na przełomie Iv i V w. w granice Cesarstwa Rzymskiego, że: 1) osiedlili się w Galii już w 355 r., 2) zachowali nadal ścisły kontakt ze swymi współplemieńcami na prawym brzegu Renu oraz 3) byli wciąż poganami. Tym też zapewne tłumaczyć należy, że w ciągu tzw. wędrówki ludów nie opuścili swoich siedzib między dolnym Renem i Skaldą, które były w ich posiadaniu od dwóch już blisko pokoleń. Frankowie nie stanowili bynajmniej jednolitej grupy etnicznej. Pod tą wspólną nazwą występowały liczne plemiona, często walczące między sobą. W omawianym przez nas okresie rozróżniano dwie grupy plemion frankijskich, a mianowicie: Franków Salickich zamieszkałych w pobliżu Morza Północnego oraz Franków Rypuarskich, których siedziby znajdowały się głównie na prawym brzegu środkowego Renu.

 

Zjednoczenie Franków przez Chlodwiga

Rozdrobnieniu Franków położył kres Chlodwig, młody władca plemienia skupionego wokół Tournai, wywodzący się od legendarnego Meroweusza. Rozprawił się on kolejno ze wszystkimi sąsiadami, podporządkowując ich swej władzy. Pierwszy padł ofiarą jego zaborczości Sjagriusz (486), Rzymianin, któremu podlegała resztka nie okupowanego przez barbarzyńców terytorium galijskiego między Sommą, La Manche i Loarą. Tak znaczne rozszerzenie podległego sobie terytorium ośmieliło Chlodwiga do wystąpienia przeciwko Alamanom, zagrażającym bezpieczeństwu Franków. Wojna, w której wzięli udział w charakterze sprzymierzeńców Chlodwiga inni władcy frankijscy, miała przebieg dramatyczny. Losy decydującej bitwy ważyły się przez czas dłuższy, zanim wreszcie udało się Chlodwigowi przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. W wyniku przegranej kampanii kraj, uznający dotąd zwierzchność Alamanów, musiał podporządkować się zwycięzcy, zaś niedobitki zwyciężonych szukały schronienia w Recji pod opieką Teodoryka ostrogockiego. Ze zwycięstwem nad Alamanami wiąże się legenda przyjęcia chrztu przez Chlodwiga i jego wojowników (25 Ii 496). W rzeczywistości władca Tournai, który stał się wówczas panem znacznej części terytorium galijskiego i zamierzał tam stworzyć państwo całkowicie suwerenne, szukał stosownego sojusznika do realizacji tych ambitnych planów. Przyjęcie chrztu na łonie Kościoła katolickiego dawało mu do ręki silne atuty. Zyskiwał w ten sposób przewagę nad innymi plemionami germańskimi, które ze względu na swój arianizm - nie mogły liczyć na poparcie miejscowej ludności katolickiej. Miał je natomiast zagwarantowane Chlodwig, jako jej współwyznawca. Katolicyzm stwarzał poza tym platformę porozumienia między królem Franków a cesarzem rezydującym w Konstantynopolu. Ciche poparcie ze strony tego ostatniego ośmieliło Chlodwiga do zaatakowania i zmuszenia do uległości Burgundów. W parę lat później, mimo dyplomatycznej kontrakcji Teodoryka ostrogockiego, chcącego pohamować ekspansję Franków, Chlodwig przekroczył Loarę i w bitwie stoczonej w pobliżu Poitiers (507) rozgromił Wizygotów. Zwycięstwo to oddało w jego ręce całą Galię poza wybrzeżem Morza Śródziemnego (Septymania i Prowansja). Ono też umożliwiło mu podporządkowanie sobie niezależnych dotąd innych plemion frankijskich. Zajęte przez Chlodwiga obszary uległy kolonizacji frankijskiej. Była ona niejednolita, podczas bowiem gdy ziemie północne w znacznym stopniu zostały zgermanizowane, na południu liczba osiadających przybyszów była stosunkowo niewielka. Osadnicy frankijscy, składający się w olbrzymiej większości z wolnych wojowników, wzmocnili znacznie element drobnych rolników.

 

Ustrój społeczny Franków

Dzięki skodyfikowanemu w końcu V w. prawu zwyczajowemu Franków Salickich możemy odtworzyć sobie obraz życia tego społeczeństwa. Prawo salickie utrwaliło okres rozkładu organizacji rodowej, której różne przeżytki utrzymały się nadal przy życiu. Jest to widoczne w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości. Pozwany przed sąd winien był bronić się własnymi zeznaniami, popieranymi przez współprzysiężców, rekrutujących się spośród członków jego rodu. Ci ostatni byli również zobowiązani do uiszczenia okupu sądowego, jeśli winowajca nie mógł sam zapłacić. W zamian natomiast uczestniczyli w podziale okupu w razie zabójstwa popełnionego na osobie krewniaka i korzystali z prawa spadkobrania po nim. Można się było jednak wyzwolić z więzów wspólnoty rodowej i za zgodą zainteresowanych pozostać jedynie członkiem wspólnoty sąsiedzkiej. Zarzucono podówczas dawny zwyczaj zemsty krwawej, wywieranej w wypadku zabójstwa lub poranienia współrodowca. Została ona zastąpiona przez okup (wergeld) zwany główszczyzną w wypadku zabójstwa, a nawiązką, gdy zachodziło poranienie. Wysokość okupu była bardzo zróżnicowana i zależała od przynależności plemiennej i stanowiska społecznego pokrzywdzonego. Prawo salickie, wyliczając wysokość kar pobieranych od przestępców gwałcących prawo własności, wymieniało wypadki kradzieży różnych zwierząt domowych. Liczbowa przewaga tych wzmianek skłaniała niektórych badaczy do wyciągnięcia wniosku, jakoby w ekonomice ówczesnych Franków hodowla odgrywała przeważającą rolę. Wniosku tego jednak nie da się utrzymać, znajdujemy bowiem w prawie salickim również wzmianki o samowolnym zaoraniu cudzego pola czy też szkodzie uczynionej w zasiewach, co dowodzi istnienia nawet indywidualnej uprawy roli.

 

Patrymonialne państwo Franków

Stworzone przez Chlodwiga państwo wyrosło na gruncie istniejącej wśród Franków demokracji wojennej. Tak więc decydujący wpływ posiadał jeszcze wiec, w którym brali udział wszyscy współplemieńcy zdolni do noszenia broni. Wiec miał równocześnie charakter przeglądu wojskowego i odbywał się regularnie w marcu każdego roku. Stąd jego nazwa pola marcowego (campus martius). Wojownicy decydowali o wojnie i pokoju, o podziale łupu i wyborze wodza, czyli króla. Elekcji dokonywano przez podniesienie kandydata na tarczy. Już jednak Chlodwig, który tak znacznie rozszerzył granice swego państwa, dążył do ograniczenia znaczenia wiecu, starając się go zredukować do przeglądu wojskowego. Równocześnie elekcja zacieśniła się do członków rodu Chlodwigowego, tzn. Merowingów. Wczesnofeudalna monarchia Chlodwiga odbiegała znacznie od wzorów antycznych. Była typowym państwem patrymonialnym. Jej władca tytułował się królem Franków, a ziemie swego królestwa traktował jako osobistą własność (patrimonium). Dzielił je przeto według własnego uznania między synów oraz przekazywał w użytkowanie tym, których pragnął wyróżnić lub wynagrodzić. Jego dwór składał się z dostojników świeckich i duchownych, powołanych do obsługiwania osoby monarchy. Na ich czele stał intendent dworski mający tytuł majordoma (majordomus). Ponieważ państwo patrymonialne nie znało urzędów państwowych, dostojnicy dworscy spełniali funkcje publiczne na mocy każdorazowego zlecenia króla. Monarcha zapewniał im środki utrzymania w drodze nadawania dóbr. Korzystali oni poza tym ze specjalnej opieki monarszej (patrocinium) i przysługiwało im prawo do najwyższego okupu sądowego (wergeld). Dawny parostopniowy podział administracyjny Cesarstwa (na prefektury, diecezje, prowincje i civitates) uległ za czasów frankijskich daleko idącym uproszczeniom. Zachował się jedynie najniższy jego stopień, którym były civitates. W zmienionych warunkach otrzymały one nazwę ziem (pagi). W okresie inwazji frankijskiej każdy taki okręg został obsadzony przez oddział zwycięzców, pozostających pod dowództwem grafiona. Przyjął on niebawem rzymski tytuł comes civitatis i łączył w swych rękach władzę wojskową z cywilną. Za spełniane czynności comes nie pobierał uposażenia. Otrzymywał natomiast z rąk króla w użytkowanie jakąś włość położoną w granicach zarządzanego przez siebie okręgu. Nadto przysługiwało mu prawo zatrzymywania dla siebie jednej trzeciej opłat sądowych. Pagus dzielił się na mniejsze okręgi zwane setkami (centena), ponieważ początkowo pokrywały się one z terenem osiedlenia setki wojowników frankijskich wraz z ich rodzinami. Na czele setki stał obierany setnik (centarius, thunginus), który poza funkcjami militarnymi pierwotnie przewodniczył wiecowi sądowemu (mallum). Rychło jednak tej ostatniej roli pozbawił go comes. Jego asesorami na zebraniu sądowym było siedmiu rachinburgów, tzn. ludzi obeznanych z różnymi prawami plemiennymi. Obecność ich była konieczna ze względu na ogólnie przyjętą zasadę, że każdy pozwany ma być sądzony zgodnie z prawami zwyczajowymi swego plemienia. Procedura sądowa, oprócz przysięgi oczyszczającej pozwanego, wzmocnionej przez współprzysiężców, przewidywała możność odwołania się do sądu bożego (ordalium). Za taki uznawano pojedynek sądowy lub też próbę rozpalonego żelaza, wrzącej lub zimnej wody. Przegrywający w pojedynku, albo ten, którego rana po wspomnianej wyżej próbie zaczynała się jątrzyć, jak również ów, który mimo związania nie tonął po wrzuceniu do wody, był uznawany za winnego.

 

Skarb

Królowie frankijscy utrzymali dawny system kar i opłat sądowych. Korzystali też w pełni z dochodów płynących z dóbr fiskalnych. Starali się również wykorzystać rzymskie podatki bezpośrednie. Spotykali się jednak ze zdecydowanym sprzeciwem ludności frankijskiej, która podatki takie uznawała za sprzeczne ze stanem człowieka wolnego. Niechętnie ustosunkowała się do nich zresztą i ludność gallo-rzymska, powodując z czasem ich ograniczenie do podatku gruntowego o niezmiennej skali. Z wolna (Vii w.) cała ludność bez względu na pochodzenie została zrównana w obowiązkach podatkowych. Mniej trudności nastręczało pobieranie podatków pośrednich i świadczeń zwyczajowych. Do pierwszych zaliczyć wypadnie cła i myta, których liczba stale się zwiększała; do drugich - służenie kwaterą i utrzymaniem podróżującemu monarsze i jego orszakowi. Wszystkie dochody skarbowe były traktowane przez króla jako jego osobista własność.

 

Wielka własność

Zwycięstwo Franków nie usunęło istniejącej w Galii przewagi żywiołu obszarniczego. Przeciwnie, wzmocniony dopływem frankijskiego możnowładztwa, począł on odgrywać poważną rolę w monarchii Merowingów. Przyczyniły się do tego również krwawe waśnie dynastyczne wśród potomków Chlodwiga którzy w poszukiwaniu stronników gotowi byli nawet na wielkie ustępstwa na rzecz latyfundystów. Nic więc dziwnego, że w tych warunkach ówczesnemu rolnictwu nadawała ton wielka własność, a ponieważ przy coraz silniej przejawiającym się nawrocie do gospodarki naturalnej rolnictwo wysuwało się na czoło życia ekonomicznego wielkiej własności przypadła rola przodująca. Przestawiła się ona całkowicie na gospodarkę czynszowo-pańszczyźnianą. Dążyła przy tym do pełnej samowystarczalności, czego przejawem było z jednej strony nastawienie produkcji wyłącznie na pokrycie własnych potrzeb, z drugiej zaś - rozbudowa rzemiosła dworskiego. To ostatnie znajdowało się zazwyczaj w rękach niewolników lub poddanych. W okresie tworzenia się państwa Merowingów Frankowie, jak to stwierdzono wyżej, byli bezspornie rolnikami, chociaż hodowla odgrywała w ich ekonomice również dużą rolę. Kolonizacja frankijska przyczyniła się do utrzymania grupy drobnych wolnych rolników. Byli oni w tym czasie posiadaczami uprawianej przez siebie ziemi. Natomiast lasy i łąki traktowano jako kolektywną własność wspólnoty sąsiedzkiej.

 

Beneficja i prekaria

Oprócz możnowładztwa frankijskiego i potomków senatorskich rodów rzymskich, posiadaczami latyfundiów byli także król i Kościół. Dobra królewskie w miarę zmniejszania się wpływów podatkowych stawały się głównym źródłem dochodów monarchy. Musiały więc nie tylko zapewnić utrzymanie królowi i jego dworowi, ale również dostarczyć środków do wynagradzania urzędników. A ponieważ dawny system opłacania funkcjonariuszy ze względu na brak środków płatniczych natrafił na trudności nie do przezwyciężenia, król nadawał osobom, którym chciał zapewnić byt materialny, ziemię w użytkowanie. Nadania takie od łacińskiego słowa "dobrodziejstwo" zaczęto nazywać wówczas beneficjami. Tak więc część posiadłości królewskich, z czasem nawet znaczna, znalazła się w rękach użytkowników, którzy niejednokrotnie usiłowali czasowe posiadanie przekształcić we własność zupełną. W podobnej do króla sytuacji, aczkolwiek z innego powodu, znajdował się Kościół. Dzięki ofiarności wiernych stał się właścicielem rozległych obszarów, których niejednokrotnie nie był nawet w stanie zagospodarować. Godził się więc chętnie oddawać je w użytkowanie tym wszystkim, którzy go o to prosili, pod warunkiem wszelako uiszczenia niewielkiego czynszu rocznego i odnawiania umowy dzierżawnej co pięć lat. Od łacińskiego słowa "prośba" (precarium), nadania tego typu zaczęto nazywać prekariami. Historycy prawa rozróżniają trzy rodzaje prekarii, a mianowicie: precaria data, renumerutoria i oblata. Pierwsza była nadaniem ziemi kościelnej zgodnie z opisaną wyżej procedurą. Kościół tą samą drogą jednał sobie ludzi, na których mu zależało. Druga polegała na tym, że obdarowany w zamian za dożywotnie użytkowanie określonej działki darowywał Kościołowi ziemię o znacznie mniejszej powierzchni. W tym więc wypadku Kościół zapewniał sobie nie tylko utrzymanie w kulturze ziemi, która leżałaby odłogiem, ale również powiększenie z czasem swego majątku. Trzecia wreszcie miała charakter zgoła specyficzny. Oto petent darowywał ziemię, którą natychmiast otrzymywał z powrotem w użytkowanie. Poza zaspokojeniem celu dewocyjnego, zyskiwał on opiekę Kościoła, co w tych niespokojnych czasach nie było bynajmniej rzeczą bez znaczenia.

 

Miasta

Triumf Franków przyniósł ze sobą dalszy upadek życia miejskiego w Galii. Rozwijające się rzemiosło dworskie rujnowało coraz to więcej ośrodków. Zachowały swoje znaczenie jedynie największe z nich, przede wszystkim zaś miasta portowe. Utrzymywały one stosunki ze Wschodem, skąd sprowadzano artykuły zbytku. Ostatecznym ciosem dla życia miejskiego w Galii stało się opanowanie wschodnich i południowych wybrzeży Morza Śródziemnego przez Arabów, którzy - przecinając komunikację morską ze Wschodem - przyspieszyli ostateczną ruinę miast zachodnioeuropejskich. Przekształciły się one wówczas w osady rzemieślniczo-rolne i znalazły się zazwyczaj w zależności od miejskiego episkopatu.

 

Immunitety

Słabością państwa Franków był brak wewnętrznej jego spoistości i konieczność prowadzenia walki z procesami odśrodkowymi oraz nadużyciami urzędników królewskich. Ich dokuczliwość oraz bogacenie się kosztem miejscowej ludności stały się jedną z przyczyn rozszerzania się w kraju immunitetów (pod koniec Iv w.). Były to przywileje przyznawane początkowo możnym świeckim, a później również różnym instytucjom kościelnym. Zakazywały one urzędnikom królewskim wstępu na obszar będący w posiadaniu jednostki czy też instytucji uprzywilejowanej. Konsekwencją takiego stanu rzeczy musiało być przekazanie funkcji spełnianych przez urzędników - panom gruntowym. Oni więc zastępowali przed sądem pozwanych zamieszkujących te włości, oni ściągali z nich należne z tego tytułu opłaty, oni wreszcie pobierali daniny na rzecz króla. W sprawach mniejszej wagi (cause minores) pan mógł nawet sam ich osądzić.

 

Komendacja

Oczywiście podany wyżej zakres immunitetu kształtował się stopniowo. Powstałe w drodze przyznawania immunitetów uprzywilejowane obszary odegrały wśród ludności frankijskiej Galii podobną rolę jak latyfundia, korzystające z wyjątkowych uprawnień w czasach schyłkowego Cesarstwa Rzymskiego. Tak więc, podobnie jak niegdyś latyfundyści skupili wokół siebie masę drobnych rolników poprzez patrocinia, tak teraz możni, korzystający z immunitetu, osiągnęli dzięki komendacji te same rezultaty. Zachowane formularze umów komendacyjnych świadczą, że były to umowy zawierane między ludźmi wolnymi. Na ich podstawie człowiek słaby, a więc potrzebujący opieki czy też pomocy materialnej (wasal) zobowiązywał się dobrowolnie pełnić różnorodną służbę nie uwłaczającą jego godności osobistej u potężniejszego od niego sąsiada (seniora), który w zamian zapewniał mu opiekę i pomoc materialną. Rozpowszechnianie się immunitetu i komendacji przekształcało z wolna obszar monarchii Merowingów w konglomerat półpaństewek patrymonialnych.

 

Kryzys monarchii Merowingów

Po śmierci Chlodwiga (511) jego państwo ulegało ciągłym podziałom między członków dynastii merowińskiej. Ten stan rzeczy, jak również opisany wyżej proces oddolnego rozkładania się jedności terytorium państwowego, powodował coraz większe osłabienie władzy królewskiej. Potęgowało je postępujące zdegenerowanie Merowingów, którzy umierali młodo, nie osiągając często nawet pełnoletności. W tych warunkach rządy w poszczególnych dzielnicach państwa przechodziły w ręce najwyższych w hierarchii dostojników dworskich - majordomów. Oczywiście trafiały się wśród Merowingów tego okresu jednostki potrafiące otrząsnąć się z tej kurateli i sprawować rządy samodzielnie. Były to jednak rzadkie na ogół wypadki. Władza majordomów wzrastała więc z pokolenia na pokolenie, tak że doszło do próby zdetronizowania Merowingów (656) przez Girmoalda, ambitnego majordoma Austrazji (wschodniej dzielnicy państwa położonego po obu brzegach Renu). Zakończyła się ona jednak klęską niefortunnego zamachowca i odsunięciem jego rodu od władzy. Po upływie jednego zaledwie pokolenia, stanowiska majordomów austrazyjskich powróciło do rąk krewniaków Grimoalda. Reprezentował ich wówczas energiczny Pepin z Heristalu, który położył kres rozbiciu dzielnicowemu państwa Merowingów. Udało mu się połączyć pod swym zwierzchnictwem (687) trzy dzielnice północno-wschodnie, tzn. Neustrię, Austrazję i Burgundię. Jedynie więc południowo-zachodnia część państwa, a mianowicie Akwitania, pozostała poza zasięgiem jego władzy. Zwycięstwo to uczyniło zeń niekoronowanego władcę monarchii Merowingów, narażając go tym samym na konflikt z tymi wszystkimi, którzy pragnęli wykorzystać panującą w kraju anarchię dla celów osobistych. Tak więc przyszło mu walczyć nad dolnym Renem z niepokojącymi granice państwa Fryzami. Na południo-wschodzie musiał się przeciwstawić próbie Alamanów, wyłamujących się spod zwierzchnictwa frankijskiego. Przy pomocy Kościoła, który oddał na usługi potężnego majordoma swych misjonarzy, potrafił rozgromionych orężnie przeciwników powiązać z państwem węzłami zależności kościelnej. Pozycje zdobyte przez Pepina umocnił jego nieprawy syn Karol, zwany Młotem. Odsunąwszy od urzędu majordoma nieletnich bratanków, którym Pepin legował w spadku to stanowisko, poskromił licznych swoich przeciwników. Nie chcąc jednak powtarzać ryzykownego kroku Grimolda, w celu umocnienia swego zwycięstwa wyniósł na tron zjednoczonego państwa marionetkowego przedstawiciela dynastii merowińskiej (721 ).

 

Rządy Karola Młota

Na okres rządów Karola Młota przypadła inwazja Arabów, którzy zaatakowali z kolei Akwitanię. Dzielnica ta, broniąca się dotychczas przed uznaniem zwierzchnictwa Karolowego, w obliczu grożącego jej niebezpieczeństwa zdecydowała się zaapelować o jego pomoc. Napadniętym udzielono jej natychmiast. I oto w okolicach Poitiers doszło w 732 r. do decydującej bitwy między armiami - arabską, spieszącą ku Loarze, i frankijską, usiłującą zatrzymać najeźdźców w tym marszu. Opór stawiany przez Franków okazał się tak silny, straty zaś atakujących na tyle poważne, że Arabowie uznali za wskazane pod osłoną zapadającej nocy wycofać się z placu boju. Zwycięstwo Karola Młota zostało przez historiografię zachodnią uznane za punkt zwrotny w ekspansji arabskiej na terenie Galii. Głoszono, że majordom frankijski uchronił Europę od losu Hiszpanii. Jest w tym twierdzeniu trochę przesady. Klęska pod Poitiers zmusiła wprawdzie Arabów do wycofania się z Akwitanii, ale nie powstrzymała bynajmniej ich dalszego posuwania się ku wschodowi. W latach następnych zagony jazdy arabskiej docierały nawet do doliny Rodanu, a niebezpieczeństwo to usunął definitywnie dopiero następca Karola Młota.

 

Utrata korony przez merowingów

Sukcesy Karola Młota utrwaliły na tyle jego pozycję, że mógł się ważyć nie tylko na przekazanie swoim synom stanowiska majordoma, ale nawet na podział między nich terytorium państwowego. Podział, w którym kryło się wielkie niebezpieczeństwo dla dynastii karolińskiej (tzn. pochodzącej od Karola Młota), nie utrzymał się długo. Po paru latach władza znalazła się w rękach młodszego z synów, Pepina Krótkiego, który postanowił wykorzystać tę okoliczność dla pozbawienia Merowingów tronu. Zdawał sobie wszelako sprawę z reakcji, jaką ten krok wywoła wśród niechętnych mu możnych. Pamiętał również, że nic nie znacząca dynastia Merowingów posiadała dziedziczne uprawnienia do korony, respektowane przez ogół ludności frankijskiej. Chcąc więc zyskać nowe atuty w czekającej go rozgrywce, zwrócił się do papieża Zachariusza z prośbą o rozstrzygnięcie dręczącej go rzekomo wątpliwości. Położenie polityczne Papiestwa było podówczas wyjątkowo trudne. Wobec rozbieżności natury dogmatycznej z Konstantynopolem, który przewodził obrazoburstwu potępionemu przez Rzym, Papiestwo było zdane na własne siły i nie mogło liczyć na pomoc Wschodu w walce z Longobardami. Ci zaś wykorzystując pomyślną dla siebie koniunkturę, przystąpili do likwidacji Egzarchatu Raweńskiego, na dalszym planie przewidywali zjednoczenie Włoch pod swą hegemonią. W tych warunkach papież, który za wszelką cenę pragnął utrzymać niezależność Rzymu, musiał rozejrzeć się za sprzymierzeńcem mogącym mu ułatwić przetrwanie groźnego kryzysu. Do odegrania roli takiego sprzymierzeńca nadawał się idealnie Pepin. Dobre stosunki majordoma z duchowieństwem frankijskim, przeprowadzona z jego inicjatywy reforma kościelna w Galii, akcja misyjna nad Renem, a przede wszystkim brak bezpośredniego zainteresowania Włochami - wszystko to zdawało się predystynować go do tej właśnie roli. Toteż, kiedy jego posłowie zjawili się w Rzymie i postawili Zachariaszowi w imieniu swego mocodawcy pytanie: kto, zdaniem papieża powinien posiadać koronę Franków - czy ten, kto nie ma żadnej władzy, czyli też przeciwnie ów, który jej pełnię skupił w swych rękach? - Zachariasz bez wahania wypowiedział się za drugą ewentualnością. Orzeczenie papieskie zostało zużytkowane przez Pepina jako ostateczny argument mający przekonać skrupulantów na zwołanym do Soissons w listopadzie 751 r. zgromadzeniu możnych. Wyrażono tam zgodę na detronizację dynastii merowińskiej i przekazano koronę Pepinowi. Dokonany w ten sposób zamach stanu zastępował dawną monarchię dziedziczną przez nową - elekcyjną. Ponieważ jednak tego rodzaju rozwiązanie sprawy uzależniało pod pewnym względem Pepina od możnowładców nie zawsze życzliwie dlań nastrojonych, postarał się on o zdobycie dodatkowych atutów. Wykorzystując mianowicie przybycie papieża do Galii, uzyskał w 754 r. jego zgodę na sakrę królewską członków całej swej rodziny. Deklaracja papieska podana przy tej okazji do wiadomości publicznej groziła klątwą wszystkim, którzy by próbowali popierać starania o koronę kandydata nie należącego do dynastii karolińskiej; przesądzało to więc w praktyce o dziedziczności korony w rodzie Pepina.

 

Powstanie Państwa Kościelnego

Nowy król Franków, zwracając się do Rzymu, nie przypuszczał zapewne, że tak szybko przyjdzie mu spłacić zaciągnięty dług wdzięczności. Przesądziła o tym jednak sytuacja na Półwyspie Apenińskim. Oto bowiem papież Stefan Ii, zagrożony w swej siedzibie przez Longobardów, po wstępnej wymianie listów udał się na zaproszenie Pepina późną jesienią 753 r. do Galii, aby prosić tam o pomoc. Sprawa wojny interwencyjnej przeciwko Longobardom, o którą zabiegał papież, nie była jednak wśród Franków popularna. Wiele też wysiłku kosztowało Pepina, aby przekonać możnych o jej konieczności. Do wyprawy doszło ostatecznie latem 754 r. W ciągu krótkiej kampanii Longobardowie zostali rozgromieni i zmuszeni do ustąpienia z zajętych ziem Egzarchatu. Wówczas to Pepin, realizując plan związania ze sobą Papiestwa, przekazał zdobycz Stefanowi Ii w charakterze władcy świeckiego. W ten sposób powstało oficjalne Państwo Kościelne. Po uregulowaniu spraw włoskich, Pepin wycofał się jeszcze w tym samym roku za Alpy. Longobardowie, którzy ulegli przemocy, nie myśleli jednak o rezygnacji z planów pokrzyżowanych przez interwencję frankijską. Przeto z chwilą, gdy sprzymierzeńcy papieża znaleźli się poza granicami Włoch, odmówili wydania ziem Egzarchatu Kościołowi rzymskiemu, a z początkiem 756 roku oblegali nawet Rzym. Papież w obliczu grożącego mu niebezpieczeństwa zarzucał Pepina alarmującymi wezwaniami o pomoc. Zorganizowanie nowej wyprawy nie wymagało już tyle zachodu, co przed dwoma laty. Toteż w maju 756 r. armia Franków wkroczyła ponownie do Włoch i zmusiła Longobardów, mimo rozpaczliwej obrony, do kapitulacji. Za złamanie zawartego układu musieli oni zapłacić powiększeniem terytorium przyznanego papieżowi przez Pepina. Konstantynopol usiłował do tego nie dopuścić. Wszelkie jednakże zabiegi o przywrócenie Bizancjum ziem Egzarchatu spełzły na niczym.

 

Konsolidacja państwa karolińskiego

Jeśli wojna z Longobardami nie była wśród Franków popularna, to natomiast wyprawy kierowane przeciwko Saracenom przyjmowano powszechnie życzliwie. Zresztą i tu nie opuszczało Pepina powodzenie. Po paroletnich zmaganiach udało mu się bowiem wyprzeć Arabów za Pireneje, a zajmowane przez nich w Galii ziemie włączyć do swojego państwa. Zwycięstwo odniesione nad Saracenami przesądziło o losie Akwitanii. Wyłamała się ona przed około stu laty ze wspólnoty państwa merowińskiego i broniła odtąd zaciekle swej odrębności. Teraz jednak, zaatakowana przez Franków ze wszystkich stron naraz, musiała ulec przemocy. Rozluźniły się natomiast więzy łączące dotąd Bawarię z królestwem Karolingów. Jej książę, wykorzystując zaabsorbowanie Pepina wojną akwitańską, porzucił szeregi armii królewskiej i wyzwolił się w ten sposób faktycznie spod dotychczasowej zależności od Franków.

 

 

 

Niebezpieczeństwo ponownego rozdrobnienia

Umocnionemu przez Pepina państwu zagroziło poważne niebezpieczeństwo z powodu podziału, jakiego na łożu śmierci (768) dokonał on między dwóch synów. Przedwczesna śmierć młodszego z nich pozwoliła jednak starszemu, Karolowi, zjednoczyć podzielone terytorium bez uciekania się do wojny domowej. Rywalizacja, jaka w tym czasie zarysowała się między synami Pepina, obudziła nadzieję wszystkich, którzy z niechęcią patrzyli na wzrastającą potęgę Franków. Toteż w niedawno ujarzmionej Akwitanii wybuchło powstanie, a wkrótce potem Longobardowie poparci przez Bawarów podjęli kroki mające im umożliwić opanowanie Państwa Kościelnego. Karol stłumił powstanie akwitańskie i usiłował początkowo paktować z Longobardami. Kiedy jednak poznał ich istotne zamiary wycofał się szybko z podjętych rokowań.

 

Ponowna interwencja we Włoszech

Sprawy północno-wschodnie skierowały jego uwagę w innym kierunku. Oto ostatnio na tym pograniczu uaktywnili się Sasi. Ich najazdy stały się prawdziwym utrapieniem dla wschodnich prowincji państwa i wymagały energicznej kontrakcji. Rozpoczął ją Karol w 772 r., podejmując wielką wyprawę odwetową przeciwko najeźdźcom. W momencie, gdy był całkowicie pochłonięty wojną saską, przybyło poselstwo papieża Hadriana (początek 773) z wiadomością o budzącym zaniepokojenie zachowaniu się Longobardów w stosunku do Papiestwa. Ponieważ późniejsze dane potwierdziły w pełni tę pierwszą relację, Karol uregulował tymczasowo sprawy na pograniczu saskim i z pospiesznie zebranymi wojskami wkroczył do Włoch późną wiosną 773 r. Próba powstrzymania Franków u podnóża Alp zawiodła i Longobardowie rozbici w otwartym polu usiłowali się bronić zza murów ufortyfikowanych miast. Ale te punkty oporu kapitulowały jeden po drugim. Najdłużej, bo blisko rok, opierał się zamknięty w Pawii król Longobardów - Decyderiusz. Tymczasem Karol, nie czekając na poddanie się tego miasta, pospieszył do Rzymu, potwierdził tam nie tylko nadanie ojcowskie na rzecz Papiestwa, ale złożył nadto uroczystą obietnicę, nigdy zresztą potem nie zrealizowaną, znacznego rozszerzenia granic Państwa Kościelnego. Po zakończeniu tych rozmów z papieżem, powrócił pod mury Pawii, aby przyjąć kapitulację Dezyderiusza. W przeciwieństwie do swojego ojca, Karol wykorzystał w pełni zwycięstwo, pozbawiając Dezyderiusza korony i skazując go na deportację do jednego z klasztorów frankijskich. Aneksję zaś podbitego kraju postarał się osłodzić jego mieszkańcom przez przyjęcie tytułu króla Longobardów.

 

Wojny z Sasami i Słowianami

Mimo militarnych sukcesów na froncie saskim i longobardzkim, podjęte przez Karola akcje wciągały Franków w długotrwałe wojny na wschodzie i południu. A ponieważ nie dało się uniknąć niebezpieczeństwa ze strony Sasów drogą wypraw odwetowych, Karol rozpoczął od 779 r. systematyczny podbój ich kraju. Równolegle zaś z operacjami militarnymi przystąpił do brutalnej chrystianizacji mieszkańców opanowanego terenu. Tego rodzaju postępowanie wywołało opór a potem zbrojne wystąpienie ludności saskiej. Walka z powstańcami połączona z masowymi represjami oraz wysiedlaniem buntujących się Sasów trwała do 804 r. i została zakończona dopiero z chwilą opanowania ostatniego skrawka nie okupowanej dotąd Saksonii. Kampania saska doprowadziła do zetknięcia się Franków nad Łabą i Soławą ze Słowianami. Stosunki z nimi ułożyły się w sposób niejednolity. Podczas bowiem gdy plemiona obodryckie, pozostające w zastarzałym konflikcie z Sasami, udzielały Frankom najżywszego poparcia - plemiona serbo-łużyckie, a zwłaszcza lucickie, wrogo nastawione do Obodrytów, znalazły się w obozie antyfrankijskim. Zmusiło to Karola do podjęcia wypraw represyjnych w latach 782 i 789 przeciwko Słowianom oraz narzucenia im swej zwierzchności.

 

Intrygi Bizantyńskie

Nie mniej kłopotu przysparzały Karolowi Włochy. Aneksja królestwa Longobardów oraz kuratela sprawowana nad Państwem Kościelnym poddały w praktyce zwierzchnictwu Franków większą część Półwyspu Apenińskiego. Ten stan rzeczy napawał niepokojem Bizancjum, które podsycało opór przeciwko Frankom wszędzie, gdzie się tylko dało. Zmuszało to Karola do częstego przebywania na południu. Dla zjednania sobie miejscowych możnych polecił Karol w 781 r. koronować na króla Włoch swego czteroletniego syna Pepina. Miał on dotąd przebywać stale w Pawii pod opieką wyznaczonego regenta. Nie usunęło to jednak wszystkich trudności, zręcznie pomnażanych przez Bizancjum i innych wrogów państwa Karolowego. Konieczność ich unieszkodliwienia zmusiła Karola do wystąpienia przeciwko księciu Bawarów - Tassilonowi. Wezwany do stawienia się przed sądem możnych frankijskich, skazany został na śmierć pod zarzutem złamania przysięgi wierności i dezercji w obliczu nieprzyjaciela w czasie kampanii akwitańskiej. Karę tę zamieniono mu na dożywotnie zamknięcie w klasztorze; jego zaś księstwo zostało anektowane przez Franków (788). Ten wyrok stał się wszelako przyczyną zatargu z Awarami, sprzymierzonymi z Tassilonem. Podjęcie działań na tym froncie utrudniała jednak nie zakończona wojna z Sasami oraz konieczność zwalczania we Włoszech dywersyjnej akcji Bizancjum. Tak więc dopiero w 791 r. mogło dojść do zorganizowania pierwszej wyprawy przeciwko Awarom, a w 796 - do ostatecznego ich rozgromienia oraz przesunięcia granicy państwa karolińskiego do brzegów środkowego Dunaju.

 

Wojny z Saracenami w Hiszpanii

Prośba o pomoc, z którą zwrócili się do Karola w 777 r. przeciwnicy Omajadów hiszpańskich, stworzyła dla Franków możliwość ingerowania w sprawy Półwyspu Iberyjskiego. Przeto wiosną następnego roku (778) wojska Karola wtargnęły do Hiszpanii. Nie spotkały się jednak ze strony opozycjonistów z obiecanym współudziałem i musiały niebawem wycofać się ze stratami na własne terytorium. Niepowodzenie tej kampanii zmieniło sytuację na pograniczu, stwarzając z kolei dla separatystów akwitańskich możność uzyskania poparcia ze strony Arabów, przechodzących do przeciwnatarcia. Toteż Karol równocześnie z oddaniem korony włoskiej Pepinowi powołał do życia królestwo Akwitanii (781), a jego koroną ozdobił głowę swego trzyletniego syna Ludwika. Oczywiście, podobnie jak we Włoszech, rządy znalazły się tam w rękach wyznaczonych przez Karola regentów, a kreowanie królestwa miało osłabić jedynie separatyzm tamtejszej ludności. Najazd saraceński, który w 793 r. dotknął południową część królestwa Akwitanii, skłonił Karola do podjęcia ponownej próby zabezpieczenia Galii drogą okupacji pogranicza hiszpańskiego. Wojna rozpoczęta w 795 r. trwała z przerwami przeszło 15 lat i w końcu została uwieńczona pełnym sukcesem. Granica państwa karolińskiego sięgnęła bowiem na tym obszarze górnego i dolnego biegu rzeki Ebro.

 

Koronacja cesarska Karola

Podejmowane przez Karola akcje zbrojne, chociaż nie brakło wśród nich takich, które zakończyły się niepowodzeniem, w ogólnym bilansie doprowadziły do wzrostu znaczenia tego monarchy i niebywałego w dziejach Franków rozszerzenia granic ich państwa. A chociaż było ono zamieszkane przez ludność różnojęzyczną i nie posiadało wspólnej bazy ekonomicznej, mogącej zapewnić mu trwałość, nabrało pod energicznymi rządami Karola wszelkich cech mocarstwa. Nic więc dziwnego, że jego władca, zdając sobie sprawę z własnej potęgi, zamyślał o tytule cesarskim. Marzył przy tym o cesarstwie uniwersalnym, a więc jedynym, obejmującym zarówno Zachód, jak Wschód. Aby zrealizować ten cel, gotów był nawet poślubić synobójczynię, cesarzową bizantyńską - Irenę. Jego plany pokrzyżował jednak Leon I I I. Obawiając się, aby przy dalszym wzroście potęgi Karola władza duchowna nie została całkowicie podporządkowana świeckiej, wykorzystał obecność monarchy na nabożeństwie Bożonarodzeniowym w rzymskiej bazylice św. Piotra i włożył mu na głowę diadem cesarski (25 Xii 800). Zebrany lud aklamował papieskiego elekta, wyrażając tym poparcie dla dokonanego wyboru. Akt koronacji był zaskoczeniem dla Karola. Co więcej, stwarzał ku jego żywemu niezadowoleniu, pozory wyższości władzy duchownej nad świecką. W opinii publicznej bowiem papież stawał się dyspozytorem korony cesarskiej, Karol zaś został zepchnięty do roli wskazanego przezeń elekta. Powstała wreszcie na skutek tego jeszcze jedna trudność. Oto koronacja nastąpiła przedwcześnie, przed zawarciem porozumienia na ten temat z Konstantynopolem. Nic dziwnego, że spotkała się ze strony Bizancjum z jak najgorszym przyjęciem. Toteż trzeba było uciec się w końcu do argumentów zbrojnych, aby zmusić je do ustępstwa. Walka przeciągnęła się tak, że dopiero w 812 r. Konstantynopol uznał tytuł cesarski Karola. W ten sposób doszło do usankcjonowania nowego porządku w świecie chrześcijańskim, który miał odtąd posiadać dwa cesarstwa i dwóch niezależnych od siebie cesarzy - wschodniego i zachodniego.

 

System rządów Karola Wielkiego

W swoim olbrzymim państwie Karol sprawował rządy osobiście, władzą z nikim się nie dzielił, a wolę swą narzucał nawet dorosłym synom. Nic nie wskazuje na to, by miał jakichkolwiek faworytów i ulegał czyimś wpływom. Przy zarządzaniu państwem korzystał oczywiście z pomocy zaufanych jednostek, wśród których członkowie rodziny królewskiej zajmowali poczesne miejsce. Karol nie posiadał stałej rezydencji, lecz przenosił się z jednej włości do drugiej w celu konsumowania na miejscu ich produkcji rolnej i hodowlanej. W ostatnich latach życia przebywał jednak najczęściej w Akwizgranie, który starał się upiększyć wspaniałymi budowlami. Króla otaczał liczny dwór. W dawnym składzie dostojników dworskich nastąpiły za czasów karolińskich pewne zmiany. Zniknął więc urząd majordoma nie obsadzany od czasu koronacji Pepina. Nastąpiło natomiast ustalenie obowiązków głównych dostojników dworskich. Tak więc stolnikowi (dapifer), poza ogólnym nadzorem nad karnością służby, przypadł zarząd stołu królewskiego; cześnikowi (pincerna) - opieka nad piwnicą; komornikowi (camerarius) - dysponowanie komorą i szatnią; koniuszemu (comes stabuli) - opieka nad stajniami; kanclerzowi (cancellarius), którym był z reguły przedstawiciel kleru - zarząd kaplicy dworskiej i kancelarii, wreszcie palatynowi (comes palatinus) - zastępstwo monarchy w sądzie dworskim. Oprócz wymienionych wyżej dostojników istnieli liczni dostojnicy dworscy o skromniejszych funkcjach i mniejszym oczywiście znaczeniu. Każdy z dworzan mógł, poza służbą osobistą przy monarsze, być przez niego powołany do spełniania wyznaczonych mu funkcji publicznych. Przy załatwianiu trudniejszych spraw, zasięgał Karol zdania rady królewskiej (consilium regis), złożonej z dostojników świeckich i duchownych, powołanych wedle uznania monarchy. Zdanie rady nie krępowało jednak jego woli.

 

Podział administracyjny państwa karolińskiego

Merowiński podział administracyjny państwa na "ziemie" przetrwał bez zmiany do czasów Karola. Oprócz dawnej nazwy ziemia (pagus) zjawiła się jednak nowa - hrabstwo (comitatus), pochodząca od tytułu urzędnika (comes - hrabia), zarządzającego tym okręgiem. Funkcje hrabiego nie uległy zmianie. W ich spełnianiu korzystał on, podobnie jak za czasów merowińskich, z pomocy zastępców (vicurii) lub setników (centenarii). Hrabiowie byli mianowani i odwoływani wedle uznania królewskiego. Co rok winni byli zjawiać się na dworze i składać tam dokładne sprawozdania ze stanu zarządzanego okręgu. Za pracę wykonywaną nie pobierali wprawdzie wynagrodzenia, ale z ich urzędem było związane użytkowanie dóbr królewskich w charakterze beneficjów (honores) oraz prawo do zatrzymywania dla siebie trzeciej części opłat i grzywien sądowych należnych koronie. Ziemie kresowe organizowano odmiennie aniżeli hrabstwa położone wewnątrz państwa. Kompetencje militarne hrabiego, ze względu na potrzebę stałej obrony przed wrogiem, były tam znacznie szersze. Nosił on tytuł margrabiego (marchio, praefectus limitis), czasami księcia (dux), a terytorium jemu podległe nazywano marchią (marca, limes). Państwo karolińskie posiadało kilka marchii: Duńską, Awarską, Friulską, Hiszpańską i Bretońską. W celu kontroli administracji lokalnej zarządzał Karol stałe inspekcje. Były one wykonywane przez specjalnie do tego powołanych inspektorów (missi dominici). Całe państwo podzielono w tym celu na okręgi inspekcyjne (missatica), a do każdego z nich wyznaczono po dwóch inspektorów: duchownego i świeckiego, zaopatrzonych w specjalne instrukcje i mających obowiązek odbywania regularnych kontroli. Do ich zadań należało wysłuchiwanie skarg i zawiadamianie monarchy o wszelkich nadużyciach władz lokalnych. Inspektorzy byli również uprawnieni do kontrolowania duchowieństwa, o którego dobre obyczaje Karol zabiegał, widząc w nim jedno z narzędzi swej władzy.

 

Sądownictwo

Organizacja sądownictwa nie uległa od czasów merowińskich poważniejszym zmianom. Sąd hrabiego utrzymał się w dalszym ciągu. Ponieważ jednak na zgromadzenia sądowe (mallum), odbywające się co miesiąc, trudno było ściągać wszystkich ludzi wolnych do danego okręgu, Karol zgodził się, aby obecność ogółu wolnych mieszkańców była konieczna jedynie trzy razy w roku. W związku z tym musiała nastąpić druga zmiana. Oto, aby zapobiec możliwej w tych warunkach przypadkowości wyboru rachinburgów, Karol zastąpił ich przez mianowanych na stałe ławników (scabini). Od sądu hrabiego można się było odwołać do sądu dworskiego. Również inspektorom królewskim (missi dominici) przysługiwało prawo poddawania rewizji wyroków sądu hrabiowskiego, a nawet pozbawienia stanowiska nieodpowiednich ławników.

 

Skarb

W dziedzinie fiskalnej utrzymywał się w dalszym ciągu brak rozróżnienia między prywatnym majątkiem monarchy, a własnością państwową. źródła dochodów pozostały w zasadzie te same, co w okresie merowińskim, z tym tylko że dawne podatki bezpośrednie (census) spadły do minimum, natomiast wzrosły daniny płacone przez ludy trybutarne oraz wpływy ze zdobyczy wojennej. Wzrosła również liczba wszelkiego rodzaju usług na rzecz króla, do których była zobowiązana ludność, a więc: różne robocizny (opera publica) zarówno przy utrzymaniu, jak budowie dróg, mostów, a nawet gmachów publicznych; stan (mansio et parata) polegający na zapewnieniu noclegu i utrzymania podróżującemu monarsze, jego orszakowi, urzędnikom i w ogóle tym wszystkim, którzy mogli wylegitymować się listem drogowym (evectoria, tractoria), wystawionym przez kancelarię królewską.

 

Służba wojskowa

Jednym z najpoważniejszych ciężarów, który spoczywał na barkach mieszkańców cesarstwa karolińskiego, był obowiązek służby wojskowej. Wprawdzie już Karol Młot, przeprowadzając w obliczu niebezpieczeństwa saraceńskiego reformę armii frankijskiej, uzależnił obowiązek służby w stworzonej przez siebie ciężkozbrojnej jeździe od posiadania środków umożliwiających nabycie ekwipunku, zaś Karol Wielki ten cenzus majątkowy określił na 4 do 5 łanów (ok. 30-40 ha), to je...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin