9885.txt

(828 KB) Pobierz
PAUZANIASZ 
W�DR�WKA PO HELLADZIE 
KSI�GI VIII, IX, X 
EDYCJA KOMPUTEROWA: WWW.ZRODLA.HISTORYCZNE.PRV.PL 
MAIL: HISTORIAN@Z.PL 
MMIII � 

SPIS TRE�CI: 
- KSI�GA VIII � ARKADIA 
- KSI�GA IX � BEOCJA 
- KSI�GA X - FOKIDA 

KSI�GA VIII 
Arkadia 
ROZDZIA� I 
1 Cz�� Arkadii granicz�c� z Argolid� zajmuje ludno�� Tegei 
i Mantynei. W ten spos�b ludno�� tych miast i reszta Arkad�w 
zamieszkuje ca�� �rodkow� cz�� Peloponezu2. Nasad� 
Istmu zajmuje bowiem ludno�� Koryntu. S�siadami Koryntu 
s� od strony morza mieszka�cy Epidauros. Wzd�u� obszaru 
Epidauros, Trojdzeny, Hermionu i nadbrze�nej cz�ci Argolidy 
ci�gnie si� Zatoka Argolidzka. Z Argolid� granicz� s�siedzi 
Lacedemonu. Z nimi z kolei Mesenia, kt�ra schodzi do morza 
portami Motony, Pylos i Kyparysj�w. 
2 Od strony portu Lechajonu s�siadami Koryntu s� Sykio�czycy 
- ostatni przedstawiciele Argolidy w tym kierunku. Za 
Sykionem s� ju� Achajowie, zajmuj�cy brzeg morski. Drugi 
koniec Peloponezu, le��cy naprzeciw Wysp Echinadzkich, zamieszkuj� 
Elejczycy. Cz�� Elidy od strony Olimpii i uj�cia 
Alfejosu graniczy z Meseni�. Od strony Achai Elida si�ga 
do Dyme. 
3 Wszystkie tu wspomniane ludy maj� dost�p do morza. Tylko 
Arkadowie, mieszkaj�cy w �r�dl�dziu, s� od niego odci�ci. 
Dlatego Homer powiada, �e przybyli oni pod Troj� na statkach 
po�yczonych od Agamemnona, a nie na w�asnych okr�tach3. 
4 Wedle tradycji arkadyjskiej4 pierwszym mieszka�cem tej 
ziemi by� Pelazgos. Prawdopodobnie nie nale�y tego rozumie� 
w ten spos�b, �e by� mieszka�cem jedynym, lecz �e byli z nim 
jeszcze inni. Bo przecie� kim mia�by rz�dzi�? Lecz przewy�- 
1 �sma ksi�ga Pauzaniasza jest jedn� z najlepiej zachowanych i po 
�Elidzie" (ksi�gi V� VI) najobszerniejsz� cz�ci� dzie�a po�wiecon� opisowi 
jednej krainy. Do zawartych w niej opis�w odwo�uje si� cz�sto autor w innych 
cz�ciach dzie�a, nazywaj�c t� ksi�g� najcz�ciej �Opowiadaniem arkadyjskim" 
(logos arkadikos) por. IV 29, 12: V 15. 4: VI 2, 4; VII 8. 6. 
2 Pauzaniasz w ten spos�b chce zaznaczy�, �e Arkadia jest wyj�tkow� 
w Grecji krain� ze wzgl�du na brak bezpo�redniego dost�pu do morza. 
3 Por. Iliada II 612 i n. 
4 Po dok�adnym okre�leniu granic Arkadii Pauzaniasz daje szerokie wprowadzenie 
w dzieje mieszka�c�w tej krainy a� do epoki hellenistycznej (do 6, 3), 
najwi�cej miejsca po�wi�caj�c mitycznym czasom kr�lewskim (do 5, 3). Opiera 
si� tu najprawdopodobniej na genealogii Ferekidesa � por. Diodor I 13. 

sza� innych wzrostem, si��, urod�, rozumem. Z tego w�a�nie 
powodu - jak mi si� wydaje - zosta� przez nich wybrany na 
kr�la. A Azjos5 tak o nim napisa�: 
Czarna ziemica wyda�a bogom r�wnego Pelazga 
po�r�d wierch�w lesistych, aby r�d ludzki zaistnia�. 
5 Pelazgos, obj�wszy w�adz� kr�lewsk�, wpad� zaraz na pomys� 
budowy chat, �eby ludzie nie dr�eli z zimna, nie mokli 
na deszczu, nie cierpieli od skwaru. On to by� wynalazc� 
chiton�w z owczych sk�r, kt�rych do dzi� u�ywa uboga ludno�� 
na Eubei i w Fokidzie. Odzwyczai� ludzi od �ywienia 
si� zielonymi li��mi, traw� i korzeniami, nie tylko niezdatnymi 
do spo�ycia, ale nieraz wr�cz zab�jczymi. 
6 Wprowadzi� jako po�ywienie owoce d�b�w, ale nie wszystkich, 
tylko �o��dzi d�bu jadalnego. Spos�b od�ywiania wprowadzony 
przez Pelazgosa stosowali niekt�rzy tak d�ugo, a� 
Pytia, nie pozwalaj�c Lacedemo�czykom naruszy� stanu posiadania 
Arkad�w, wypowiedzia�a te s�owa6: 
Wielu m��w w Arkadii jada �o��dzie d�bowe; 
oni stan� murem przed tob�; wszelako ci nie zazdroszcz�. 
Za panowania Pelazgosa nadano pono� ca�ej ziemi nazw� Pelazgii. 
ROZDZIA� II 
1 Likaon, syn Pelazgosa, okaza� si� jeszcze genialniejszy w pomys�ach 
od ojca. Mianowicie, za�o�y� miasto Likozur�1 na 
g�rze Likajon, nada� Zeusowi przydomek Likajosa2, ustanowi� 
zawody Likaja. Wedle mego przypuszczenia zawody te 
ustanowione zosta�y wcze�niej ni� przez Ate�czyk�w Panatenaja3. 
Te ostatnie mia�y pierwotnie nazw� Atenaja [tj. Ate�skie], 
5 Azjos z Samos - autor nie zachowanych poemat�w genealogicznych 
w stylu hezjodejskim. O jego �yciu niczego bli�szego nie wiemy. 
6 Wyroczni� t� szerzej omawia Herodot (I 66). 
1 Na temat tego miasta pisze Pauzaniasz szerzej w 38, 1. 
2 Por. 38, 5. Przydomek Zeusa - Likajos (tj. Wilczy) - pocz�tkowo mia� 
znaczenie Likegenes (tj. �wietlisty), kt�re z biegiem czasu si� zatar�o. 
3 Uczeni staro�ytni podawali r�n� kolejno�� ustanowienia 
poszczeg�lnych �wi�t greckich. Np. Arystoteles (Fragmenta, ed. V. Rose. 
Leipzig 1886, s. 637) wymienia je w nast�puj�cej kolejno�ci: a) eleuzynskie; b) 
Panatenaje; c) argiwskie (ustanowione przez Danaosa); d) likejskie: e) w 
Jolkos; f) istmijskie: g) olimpijskie: h) nemejskie: i) troja�skie (na cze�� 
Patroklosa): j) pytyjskie. Natomiast Helladios (Photius, Bihliotheca. ed. I. 
Becker. Berlin 1824, s. 533 

a Panatenajami [tj. Wszechate�skimi] zosta�y pono� nazwane 
dopiero za czas�w Tezeusza, kiedy to ustanowi� je ca�y lud 
ate�ski, z��czony w jedno pa�stwo4. 
2 Co do zawod�w olimpijskich, to tradycja ich pocz�tek cofa 
jeszcze do czas�w przedludzkich. Legenda g�osi, �e sami bogowie 
Kronos i Zeus walczyli tu w zapasach, a Kureci5 pierwsi 
wsp�zawodniczyli w biegu. Z tego wi�c powodu pragn� wy��czy� 
zawody olimpijskie z obecnego zestawienia. Wydaje mi 
si�, �e Kekrops, kr�l Aten, i Likaon s� sobie wsp�cze�ni. 
Ale my�l�, �e okazali niejednakow� m�dro�� w sprawach religijnych. 
3 Ot� Kekrops pierwszy nazwa� Zeusa B�stwem Najwy�szym 
i uzna� za niew�a�ciwe sk�adanie ofiar z istot �ywych, sk�adaj�c 
na o�tarzu tylko placuszki miejscowe, kt�re Ate�czycy do dnia 
dzisiejszego nazywaj� pelanoj. Likaon natomiast na o�tarz Zeusa 
Likajosa poni�s� niemowl�, zabi� je w ofierze i skropi� 
o�tarz krwi�6. Dlatego - wedle tradycji � tu� po z�o�eniu tej 
ofiary uleg� zamianie w wilka [likos]. 
4 Legenda ta trafia mi do przekonania, gdy� od dawna opowiadana 
jest przez Arkad�w, a ponadto ma cech� prawdopodobie�stwa. 
Ludzie bowiem w tych odleg�ych czasach bywali 
go��mi i biesiadnikami bog�w z racji swej sprawiedliwo�ci 
i zbo�no�ci. Je�li byli dobrzy, towarzyszy�a im jawna cze�� 
ze strony bog�w. Je�li dopu�cili si� przest�pstwa, spada� na 
nich od razu ich gniew. Ba, w tych czasach nawet ub�stwienia 
dost�pili pewni ludzie, kt�rym dzi� jeszcze sk�ada si� 
cze�� jak Arystajos7, Brytomartis krete�ska8, Herakles, syn 
b) wymienia jako najstarsze Panatenaje, a dopiero potem eleuzy�skie, w 
Jolkos, 
istmijskie, olimpijskie, nemejskie i pytyjskie. 
4 Ustanowienie Panatenaj�w legenda staro�ytna przypisuje 
Erychtoniosowi, 
legendarnemu za�o�ycielowi Aten � por. Apollodor III 14, 6, 6; Plutarch, 
Tezeusz, 24. 
5 Kureci - p�lboskie istoty mieszkaj�ce na Krecie, kt�re os�ania�y male�kiego 
Zeusa swoim ta�cem w zbroi. Ha�as, jaki tym czyni�y, mia� zag�uszy� 
p�acz dziecka � por. Hezjod, Fragmenta, ed. A. Rzach, Lipsiae 1902, frg. 
198; Kallimach, Hymn do Zeusa, w. 52 i n. Legenda na ich temat zwi�zana 
jest z rytua�em krete�skim. Cz�sto uto�samiano ich z Korybantami w kulcie 
Rei. 
6 Jest to by� mo�e uzasadnienie praktyki ofiarowania nie tylko zwierz�t, 
ale r�wnie� ludzi. 
7 Arystajos zosta� ub�stwiony za przys�ugi wy�wiadczone ludziom. Najcz�ciej 
uwa�any jest za syna Apollona i nimfy Kyrene. 
8 Brytomartis krete�ska � por. II 30, 3 � bogini uto�samiana z Artemid�. 

Alkmeny, Amfiaraos9, syn Ojklesa, a opr�cz nich Polideukes 
i Kastori10. 
5 Dlatego mo�na te� uwierzy�, �e Likaon sta� si� dzikim 
zwierz�ciem, a Niobe, c�ra Tantala, zamieni�a si� w kamie�. 
W czasach wsp�czesnych natomiast z�o zyska�o wielk� moc 
i rozpanoszy�o si� po ca�ej ziemi i po wszystkich miastach. 
Nikt ju� z ludzi nie bywa zaszczycany ub�stwieniem, chyba 
tylko w formie komplementu i pochlebstwa nale�nego w�adcy, 
a znowu wobec niesprawiedliwych gniew bog�w dzia�a powoli 
i czeka, a� st�d odejd�. 
6 Ponadto we wszystkich czasach tak bywa, �e dawno minione 
dzieje, a nawet wypadki wsp�czesne, trac� na wiarygodno�ci 
z winy tych, kt�rzy prawd� nadbudowuj� fa�szem. Oto 
na przyk�ad powiadaj�, �e ju� od czas�w Likaona wesz�o 
w zwyczaj, �e podczas uroczysto�ci ofiarnych ku czci Zeusa 
Likajosa kto� z cz�owieka stawa� si� wilkiem, ale nie na 
ca�e �ycie. Ot� w dziesi�tym roku od zamiany w wilka - 
je�li w tym czasie wstrzymywa� si� od spo�ywania ludzkiego 
mi�sa - zn�w z wilka stawa� si� cz�owiekiem. Je�li za� spo�y�, 
to na zawsze nim ju� pozostawa�. 
7 Podobnie opowiadaj� tak�e o Niobe, �e na g�rze Sypylos 
leje �zy w lecie. S�ysza�em jeszcze inne ba�nie, jak cho�by t�, 
�e gryfy maj� c�tki takie, jak pantery11, lub te�, �e trytony12 
9 Amfiaraos� por. I 34, 2, gdzie obok niego jest mowa o ub�stwieniu 
Protezylaosa i Trofoniosa. Staro�ytne przekazy nie s� zgodne co do 
tego, czy by� on od pocz�tku bogiem, czy najpierw herosem. Cz�ciej uwa�any 
za herosa. 
10 Zwykle wymieniani w odwrotnej kolejno�ci tzw. Dioskurowie, bracia 
Heleny � por. Homer, Iliada III 237. W III 13, 1 Pauzaniasz wyja�nia, 
�e zostali oni ub�stwieni dopiero po walce z Idasem i Linkeusem. Wg 
Homera i Hezjoda � synowie Tyndareusa i Ledy, wg Pindara (Ody nemejskie 
X 80) Polideukes to syn Zeusa, Kastor za� Tyndareusa. Cz�sto uto�samiani 
z gwiazdozbiorem Bli�ni�t. 
11 gryfy � Por. I 24, 6 � przez poet�w i artyst�w przedstawiane cz�sto 
jako �dmuchaj�ce w muszl�" demony, kt�rych wyobra�enie za po�rednictwem 
Krety Grecja zapo�yczy�a ze Staro�ytnego Wschodu (gryps = hebr. Kerub � 
por. Ksi�ga Rodzaju, 3, 24); najcz�ciej przedstawiane jako uskrzydlone lwy 
z g�ow� or�a. 
12 trytony � ich nazwa wskazuje na przedgreckie pochodzenie i zwi�zek 
z wod� � por. Amfitryte, Trytogeneja. Wg Hezjoda Tryton to syn Posejdona 
i Amfitryty. Ich wyobra�enia przej�li Grecy z kultur Wschodu. Przedstawiane 
najcz�ciej jako p�ludzie-p�ryby. Od IV w. p.n.e. pojawia si� r�wnie� 
wyobra�enie trytona o dw�ch rybich ogonach. Centrum ich kultu znajdowa�o 
si� w Libii � por...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin