podatki.pdf
(
241 KB
)
Pobierz
Prawo podatkowe
Opracowano na podstawie wykładów u Pani Glumińskiej w roku akademickim - 2005
Konstytucja zawiera dwa przepisy dotyczące podatków tzn. art. 84 i art. 217
Art. 84 – każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów publicznych. Warto podkreślić że z art. 84
wynikają trzy zasady podatkowe :
a) zasada powszechności opodatkowania
b) zasada równości
c) zasada ustawowej regulacji
Art. 217 Konstytucji wskazuje jakie elementy konstrukcji podatków o charakterze stałym i zmiennym
regulowane w drodze ustawy.
Pojecie podatku
– legalna definicja podatku znajduje się w art. 6 ordynacji podatkowej
Podatek jest to świadczenie
Publicznoprawne, nieodpłatne , przymusowe , bezzwrotne, pieniężne świadczenie na rzecz Skarbu
Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego wynikające z ustawy o charakterze ogólnym.
Publiczne
– oznacza to że podatek jest świadczeniem ogólnym
Nieodpłatne
– tzn. nie ekwiwalentny , nie można nic w zamian oczekiwać od państwa lub jednostek
samorządu terytorialnego . Podkreśla się że oplata posiada element ekwiwalentnosci .
Opłaty podział
:
a) opłaty za korzystanie z urządzeń użyteczności publicznej np.: przejazd pojazdem komunikacji
miejskiej
b) opłaty za usługi w rozumieniu usług świadczonych przez organy administracji publicznej np.:
opłata probiercza, opłata legalizacyjna , opłata paszportowa , opłata skarbowa
c) opłaty ekologiczne np.: za składowanie odpadów, za zanieczyszczenie środowiska, za usuwanie
zieleni.
Przymusowe
– Organy stosują przymus państwowy np. art. 33 ord. pod. Zezwala organom na
zabezpieczenie na majątku podatnika przed terminem płatności , gdy zachodzi uzasadniona obawa , że
podatnik zobowiązania nie ureguluje, lub gdy wcześniej uchylał się od uregulowania podatków.
Art. 44-46 – zastaw skarbowy może być ustanowiony na rzeczach ruchomych . Centralny rejestr
prowadzi minister właściwy do spraw finansów.
Hipoteka przymusowa art. 34-36 ord. Pod. przewiduje możliwość ustanowienia hipoteki przymusowej
przez Skarb Panstwa i jed. sam. teryt. na nieruchomościach , warto podkreślić ze hipoteka przymusowa
powstaje przez wpis do księgi wieczystej
Nie sposób pominąć ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jako element przymusu
państwowego.
Bezzwrotny
– wpłacona należność nie podlega zwrotowi co do zasady, jeśli powstają nadpłaty np. w
wyniku błędu rachunkowego , lub drodze wyroku sądu administracyjnego powoduje ze organ
podatkowy zalicza na poczet przyszłych podatków, lub na wniosek podatnika podlega zwrotowi .
Pieniężny
– podstawową formą zaspokojenia fiskusa jest zapłata .
O charakterze ogólnym
– norma prawa podatkowego nie może być nakazem płatniczym, krąg
adresatów jest nieokreślony.
Obowiazek podatkowy
– art. 4 ord. Pod. Jest to pojecie szersze . Obowiązek podatkowy to
nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem
zdarzenia przewidzianego w ustawie.
Zobowiazanie podatkowe
– art. 5 ord. Pod. jest to konkretyzacja obowiązku podatkowego co do osoby
podatnika, podatku, budżetu który zasili, terminu i miejsca w którym należy go zapłacić.
1
Elementy konstrukcji podatku
– istnieją dwie kategorie elementów
1) elementy stałe – podmiot, przedmiot, podstawa opodatkowania, stawka.
2) elementy zmienne – zwolnienia, ulgi, zwyżki, terminy płatności, forma zapłaty.
Podmiot
– dzieli się na czynny i bierny
Podmiot czynny – parlament
Podmiot bierny – podatnik, płatnik, inkasent czyli uczestnicy stosunku prawno podatkowego
Podatnik
- podatek obciąża jego dochód , odpowiada całym majątkiem
Płatnik
– nalicz i pobiera oraz odprowadza w terminie i na właściwy rachunek , ma prawo do prowizji,
odpowiada całym majątkiem.
Inkasent
– pobiera , odprowadza na właściwy rachunek i terminie np. sołtys, prowadzący targowisko,
odpowiada całym majątkiem jednak do wysokości pobranych kwot.
Przedmiot
– stan faktyczny, stan prawny powoduje powstanie obowiązku podatkowego
Podstawa opodatkowania
– przedmiot wyrażony ilościowo lub wartościowo np. suma dochodu
osiągnięta w roku podatkowym , ilość psów i rodzaj środków transportowych, powierzchnia użytkowa
budynku, gruntu.
Stawka podatkowa
– wyraża stosunek podstawy opodatkowania do kwoty która należy uiścić.
Rodzaje stawek – stale i zmienne
Formy stawek – procentowe i kwotowe
Ulgi –
mogą być podmiotowe i przedmiotowe
Ulgi podmiotowe – np. 50% obniżki w podatku od posiadania psów dla rencistów
Ulgi przedmiotowe – np. ulga budowlana , remontowa
Zwyżki podatkowe
– zwiększenie obowiązku podatkowego
Terminy płatności
– określone są w poszczególnych ustawach
Forma zapłaty
– co do zasady forma pieniężna , mogą być też szczególne formy zapłaty np. znaczki
skarbowe.
Zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa i z mocy decyzji
Zobowiązanie podatkowe ( z mocy prawa ) powstaje z chwila zaistnienia zdarzenia z którym ustawa
podatkowa wiąże jego powstanie
Zobowiązanie podatkowe ( z mocy decyzji ) powstaje z chwila doręczenia decyzji organu podatkowego
ustalającej wysokość zobowiązania. Należy zaznaczyć że jest to decyzja konstytutywna. Jak długo
decyzja nie zostanie doręczona , tak długo zobowiązanie podatkowe nie powstaje .
Organy podatkowe wydają również decyzje określające tzn. decyzje deklaratoryjne
art. 21§3 o.p. tzn. Gdy organ stwierdzi ,że podatek nie zapłacono w całości lub części lub nie złożył
deklaracji, bądź w złożonej deklaracji wykazał kwotę inną niż wynika z prawidłowego wyliczenia,
wówczas organ podatkowy określa wysokość zobowiązania podatkowego.
Decyzje deklaratoryjne wydaje się gdy podatnik nie wykonał ustawowego obowiązku i organ mu w tej
formie przypomina.
Domniemanie doręczenia
– gdy strona uchyla się od przyjęcia doręczenia wówczas istnieje
możliwość powiadomienia dozorcy, sąsiada, placówka pocztowa, jako forma powiadomienia podatnika o
doręczeniu pisma w takiej formie np. informacja na drzwiach.
Pismo jest przechowywane w placówce pocztowej przez okres 14 dni. Adresat jest zawiadamiany
podwójnie, następnie poczta odsyła organowi pismo, a organ zaŁancza je do akt przyjmując ze pismo
zostało doręczone.
Gdy doręczenie nie jest skuteczne na które odbiorca nie miał wpływu np. pobyt w szpitalu , w
sanatorium, wówczas istnieje możliwość złożenia wniosku o przywrócenie terminu.
Sposoby wygaszania zobowiązania podatkowego dzieli się na dwie grupy :
a)
efektywne sposoby wygaszania zobowiązań podatkowych
- zaplata art. 61ordynacji podatkowej
- kompensata albo potracenie art. 64 ord. Pod.
- Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na Skarb Państwa lub jednostek
samorządu terytorialnego art. 66 ord. Pod.
2
b)
niefektywne sposoby wygaszania zobowiązań podatkowych
- zaniechanie poboru art. 22 ord. Pod.
- Umorzenie zaległości art. 67 ord. Pod.
- Przedawnienie art. 67 ord. Pod.
Sposoby efektywne:
Zaplata –
art. 61 ord.pod. – podatnik mający status przedsiębiorcy i ma on obowiązek zapłaty za
pośrednictwem banku w formie przelewu.
Kompensata (potracenie)
– potracenie następuje na wniosek podatnika lub z urzędu jednak musza być
spełnione określone warunki:
Podatnik musi mieć wzajemna bezsporna i wymagalna wierzytelność wobec Skarbu Państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego.
Istnieje możliwość dokonania potracenia z wzajemna bezsporną i wymagalną wierzytelnością która
przysługuje podatnikowi od Państwa lub samorządowej jednostki budżetowej z tytułu dostaw towarów i
usług , robót budowlanych wykonywanych przez niego w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.
Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na Skarb Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego –
Zaległości podatkowe –
W podatku nie zapłaconym w terminie od zaległości podatku naliczane są
odsetki za zwłokę
Przeniesienie własności następuje na zasadzie zawarcia umowy w przypadku należności państwowej
umowę zawiera podatnik ze starostą. W tym przypadku starosta wykonuje zadania zlecone z zakresu
administracji rządowej za zgoda naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celnego.W przypadku
należności gminnej umowę zawiera podatnik z wójtem burmistrze i prezydentem miasta.
Nieefektywne sposoby wygaśnięcia zobowiązań podatkowych
–
Zaniechanie poboru :
art. 22 ord.pod.
Minister finansów w drodze rozporządzenia w przypadkach
uzasadnionych ważnym interesem publicznym lub interesem podatnika może zaniechać lub zwolnić
pobierania podatku od określonej kategorii podmiotów.
Umorzenie podatkowe:
organ podatkowy może umorzyć odsetki w całości lub części.
Art.67§4 ord.pod. zezwala organom podatkowym na umorzenie zaległości z urzędu w czterech
sytuacjach:
1)gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie ze w postępowaniu egzekucyjnym nie ściągnie się kwoty
wyższej niż kwoty egzekwowanej
2)kwota zaległości nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnień w postępowaniu egzekucyjnym
3) gdy zakończyło się postępowanie likwidacyjne lub upadłościowe, gdy ten podmiot już nie
istnieje kwota zaległości nie została wyegzekwowana
4) podatnik zmarł i nie pozostawił majątku z którego zaległość można wyegzekwoawc.
Przedawnienie
– rozpatrywane w 2 aspektach:
1) art.68ord.pod. odnosi się do organu podatkowego I stanowi że zobowiązanie podatkowe nie
powstaje jeżeli decyzja ustalająca jego wysokość zostaje doręczona po upływie 3 lat licząc od
końca roku kalendarzowego w którym obowiązek podatkowy powstał.
2) Gdy podatnik nie ujawnił wszystkich okoliczności mających wpływ na wysokość podatku lub nie
złożył zeznania podatkowego przedawnienie wynos 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego w
którym obowiązek podatkowy powstał.
Art70 ord.pod. – przedawnienie na zasadzie ogólnej – zobowiązanie podatkowe przedawnia się z
upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego.
Organy podatkowe
– uregulowane w art.13 ord.pod. jednak nie wszystkie
Co do zasady postępowanie podatkowe jako forma postępowania szczególnego w administracji jest
dwuinstancyjna.
Organy podatkowe podział :
a) organy samorządowe
-I instancja – wójt, burmistrz, prezydent miasta
starosta, marszałek województwa - bezzasadnie
3
- II instancja – samorządowe kolegium odwoławcze, jednak czasem sko jest organem
pierwszej instancji wówczas organem drugiej instancji jest sko w innym składzie
orzekającym
b) organy państwowe
- I instancja – Naczelnik urzędu skarbowego
- II instancja – Dyrektor urzędu skarbowego
- I instancja- Naczelnik urzędu celnego
- II instancja _ Dyrektor urzędu celnego
Czasem w I i II instancji występuje minister finansów
Czasem Dyrektor urzędu skarbowego jest organem I instancji, wówczas organem II instancji jest
Dyrektor urzędu celnego
Organy podatkowe działające na podstawie innych przepisów :
a) I instancja – Dyrektor kontroli skarbowej
b) II instancja – Dyrektor izby skarbowej
W zakresie opłaty eksploatacyjnej organem podatkowym jest :
a) I instancja – Prezes Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
b) II instancja – Minister Ochrony Środowiska
Organy podatkowe w zakresie opłaty legalizacyjnej:
a) I instancja - Dyrektor Urzędu Miar i Wag
b) II instancja – Minister Gospodarki
Od 01.01.2005 wydawane przez organy podatkowe interpretacje w I instancji w formie pisemnej na
wniosek podatnika płatnika inkasenta – Wspomniane interpretacje wydaje się w formie postanowień na
które stronom przysługuje zażalenie. Postanowienie może zostać bądź uchylone wyłącznie w formie
decyzji organu odwoławczego, jeśli uzna że zażalenie jest zasadne albo z urzędu jeśli postanowienie
rażąco narusza prawo. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości jest w tym takie jeśli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów .
Składając wniosek o interpretacje podmiot ( płatnik, podatnik , inkasent ) jest zobowiązany
wyczerpująco przedstawić stan faktyczny i własne stanowisko. Organ w interpretacji winien zawrzeć
ocenę prawna tego stanowiska z przytoczeniem przepisów prawa. Strona nie musi zastosować się do
interpretacji. Gdy organ nie wyda postanowienia w terminie 3 miesięcy od otrzymania wniosku uznaje
się że jest związany stanowiskiem strony.
Zasady podatkowe -
to postulaty nauki, które maja spowodować ze system podatkowy będzie
przejrzysty , zapewniający wpływy budżetowe.
W XVIII w Adam Smis sformułował pierwszą grupę zasad podatkowych
a) zasada równości
b) zasada pewności
c) zasada dogodności
d) zasada taniości
Zasada równości
- podatek ma obciążać podatników równomiernie gdy spełniają te same warunki i
kryteria
Zasada pewności
– by podatek w dłuższych przedziałach czasowych nie podlegał zmianom. Podatnik
powinien wiedzieć ze w pewnych przedziałach czasu pewne reguły nie ulęgną zmianom.
Zasada dogodności
– podatek pobiera się w okresie gdy podatnik ma zdolność płatniczą
Zasada taniości – by system wymiaru podatku był jak najtańszy
W XIX w zasady Smisa zostały zmodyfikowane i rozbudowane przez Adolfa Wagnera. Zasadę
równości zamienił na zasadę sprawiedliwości. Pozostałe zasady Smisa Wagner określił mianem zasad
technicznych lub techniki podatkowej i sformułował własną zasadę tzn zasadę nienaruszalności źródła.
System podatkowy musi być przyjazny dla podatnika.
Zasada elastyczności w niej Wagner postulował by system był takim systemem aby reagował na
zmieniające się koniunktury.
4
Klasyfikacja podatków
Podatki można klasyfikować w oparciu o rożne punkty widzenia. Najczęściej podatki klasyfikuje się w
oparciu o kryterium przedmiotowe.
Warto podkreślić ze żadna klasyfikacja podatków nie jest do końca ostra
W oparciu o
kryterium przedmiotowe
wyróżniono:
a) podatki przychodowe
b) podatki dochodowe
c) podatki majątkowe
d) podatki konsumpcyjne
Warto podkreślić ze podatki przychodowe charakteryzują się przeżucalnoscia. W konstrukcji tego
podatku wyróżniono podatek ekonomiczny.
Podatki przychodowe
a) podatek od towarów i usług
b) podatek od gier
c) podatek akcyzowy – tu występują wątpliwości czasem ten podatek zalicza się grupy podatków
przychodowych a czasem do grupy podatków konsumpcyjnych.
Podatki dochodowe
a) podatek dochodowy od osób fizycznych
b) podatek dochodowy od osób prawnych
c) zryczałtowany podatek od niektórych przychodów osób fizycznych ( może być podatek
dochodowy od przychodu )
d) wpłata z zysku do budżetu państwa - ustawa 01.12.1995. obejmuje wpłaty z zysku spółek
jednoosobowych
e) podatek dochodowy od jednostek samorządu terytorialnego , od dochodów należności wpłaty
dokonuje się na rachunek budżetu państwa nie zwiększa kwoty subwencji ogólnej – okrzyknięty
podatkiem janosikowym
Podatki majątkowe
a) podatek rolny
b) podatek leśny
c) podatek od środków transportowych
d) podatek od spadków i darowizn
Podatki konsumpcyjne
a) podatek od posiadania psa
b) podatek od czynności cywilno prawnych , zależy co jest przedmiotem tego podatku, ponieważ
może mieć różny charakter. Niektórzy twierdzą że jest to podatek dochodowy a inni że
majątkowy
c) podatek akcyzowy – jednak tylko częściowo
Kryterium podmiotowe zasilane przez podatki
a) podatki państwowe
b) podatki samorządowe
Zasilanie podmiotów w ramach podatkowego władztwa dysponuje państwo lub jednostki samorządu
terytorialnego
W oparciu o kryterium podmiotowe w zakresie dysponowania władztwa podatkowego:
a) podatek od posiadania psa
b) podatek rolny
c) podatek leśny
5
W oparciu o
kryterium podmiotowe
wyróżniono:
a) podatek dochodowy od osób fizycznych
b) b) podatek dochodowy od osób prawnych
c) jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
Plik z chomika:
szeroki0
Inne pliki z tego folderu:
Pytania na egzamin.doc
(21 KB)
do opracowania.doc
(231 KB)
PRAWOPODATKOWE-wszytskiewyklady.doc
(173 KB)
OPRACOWANIA DLA MNIE I NA CHOMIKA.sxw
(20 KB)
akcyza_internet.pdf
(224 KB)
Inne foldery tego chomika:
1930-2010 - Europa Srodkowa i Wschodnia (foto)
A CO BEDZIE JESLI TO PRAWDA
A. LEPPER W PARL. EUROP. O TRAGICZNEJ SYTUACJI POLAKÓW W POLSCE
ABC
ACTA ,Anonymous, kontrola społeczeństw , inwigilacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin