Dobieranie silników elektrycznych w układach napędowych.pdf

(458 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektryk_311[08]_Z4.01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Elżbieta Murlikiewicz
Dobieranie silników elektrycznych w układach
napędowych 311[08].Z4.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
381328487.001.png 381328487.002.png 381328487.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Maria Pierzchała
mgr inż. Jerzy Chiciński
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z4.01
„Dobieranie silników elektrycznych w układach napędowych” zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik elektryk 311[08]
Wydawca
Instytut technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 4
3. Cele kształcenia 5
4. Materiał nauczania 6
4.1. Charakterystyka podzespołów układu napędowego 6
4.1.1. Materiał nauczania 6
4.1.1. Pytania sprawdzające 10
4.1.2. Ćwiczenia 10
4.1.3. Sprawdzian postępów 11
4.2. Dynamika układu napędowego 12
4.2.1. Materiał nauczania 12
4.2.2. Pytania sprawdzające 17
4.2.3. Ćwiczenia 17
4.2.4. Sprawdzian postępów 20
4.3. Charakterystyka ogólnych wytycznych doboru i nagrzewania silników 21
4.3.1. Materiał nauczania 21
4.3.2. Pytania sprawdzające 26
4.3.3. Ćwiczenia 26
4.3.4. Sprawdzian postępów 27
4.4. Dobór mocy silników elektrycznych do wymagań układu napędowego 28
4.4.1. Materiał nauczania
28
4.4.2. Pytania sprawdzające
35
4.4.3. Ćwiczenia
36
4.4.4. Sprawdzian postępów
27
5. Sprawdzian osiągnięć
39
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
6. Literatura .
45
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności
z zakresu dobierania silników elektrycznych w układach napędowych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne,
cele kształcenia,
materiał nauczania,
pytania sprawdzające,
ćwiczenia,
sprawdziany postępów,
sprawdzian osiągnięć.
Szczególną uwagę zwróć na :
podstawowe wielkości opisujące układ napędowy i zależności między nimi,
wpływ strat mocy występujących podczas pracy silnika na nagrzewanie się maszyny,
zależność między konstrukcją a rodzajem pracy silnika,
wpływ rodzaju obudowy i wykonania na możliwości zastosowania silnika w różnych
warunkach pracy.
Właściwy dobór silnika ma istotny wpływ na trwałość i niezawodność pracy układu
napędowego, co ma ścisły związek kosztami eksploatacyjnymi układu.
Najlepsze efekty pracy osiągniesz starając się zrozumieć zagadnienia, które przedstawia
ten poradnik. Analizując je, zwróć uwagę na powiązanie tych zagadnień z wiadomościami
i umiejętnościami ukształtowanymi na poprzednich jednostkach modułowych i wykorzystaj
to do lepszego zrozumienia zagadnień z zakresu doboru silników elektrycznych. W ten
sposób utrwalisz wcześniej zdobyte wiadomości, poszerzysz je o nowe i udoskonalisz swoje
umiejętności.
Pojawiający się w tekście i w opisie rysunków zapis [1], [2] itp. wskazuje pozycję literatury
z wykazu, z której pochodzi fragment tekstu lub rysunek.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej „Dobieranie silników
elektrycznych w układach napędowych” powinieneś umieć:
wykonywać działania na wielomianach,
rysować przebieg funkcji na podstawie jej zapisu arytmetycznego,
analizować przebieg funkcji liniowej i kwadratowej,
opisywać właściwości funkcji na podstawie jej przebiegu,
klasyfikować silniki elektryczne i opisywać ich budowę,
wymienić i zdefiniować wielkości umieszczane na tabliczce znamionowej,
rysować charakterystyki i analizować własności silników na podstawie charakterystyk,
korzystać z katalogów maszyn elektrycznych,
rozpoznawać rodzaj silnika na podstawie budowy i tabliczki znamionowej.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin