adm_teoria-ustroj.pdf

(1693 KB) Pobierz
Administracja i prawo administracyjne. Źródła prawa administracyjnego
administracja to:
planowanie,
programowanie,
organizowanie,
wykonywanie,
zarządzanie,
kontrolowanie;
służba,
przewodnictwo,
kierownictwo,
pomoc
administracja
organizacja ludzi wyodrębniona w celu realizacji zadań wymagających wspólnego działania
administracja publiczna
działalność państwa czy samorządu, która nie jest ustawodawstwem ani sądownictwem
przejęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy, a także przez organy samorządu
terytorialnego zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli, wynikających ze współżycia
ludzi w społecznościach
definiowanie administracji publicznej
podmiotowo: podmioty wykonujące zadania władzy publicznej
podmiotowo wąsko: tylko organy władzy publicznej
podmiotowo szeroko: wszelkie podmioty wykonujące zadania władzy publicznej (można bowiem zadania te zlecać na mocy
prawa bądź aktu prawnego innym podmiotom)
przedmiotowo: zakres zadań, które powinny być wykonywane przez władzę publiczną
funkcjonalnie: działalność organów wykonujących zadania władzy publicznej
sprawowanie administracji publicznej
organy administracji państwowej (zwłaszcza rządowej)
organy administracji samorządu terytorialnego
inne podmioty wykonujące zadania administracji w różnych prawnych formach działania
płaszczyzny działania administracji
reglamentacyjno­dystrybucyjna
płaszczyzna bezpośrednich stosunków administracyjnych
przede wszystkim w drodze decyzji
poddane kontroli sądowoadministracyjnej
świadcząca (organizatorska)
świadczenia socjalne
oświata
ochrona zdrowia
kultura
ochrona środowiska
budowa dróg
Ingerencja państwa
jest treścią administrowania
wyznaczana jest przez:
1) możliwości materialne państwa
2) stan organizacyjny państwa
3) treść polityki społeczno­gospodarczej
sfery działania administracji
zewnętrzna (działalność administracji podejmowana w stosunku do podmiotów nie podporządkowanych
służbową podległością danemu organowi administracji)
wewnętrzna (stosunki z organami czy jednostkami organizacyjnie podporządkowanymi bądź pracownikami
bezpośrednio podporządkowanymi danemu organowi)
1007480169.008.png
 
Prawo administracyjne to zespół norm regulujących publiczną działalność
administracyjną
cechy prawa administracyjnego
• jest elementem systemu prawa w państwie
• gałąź prawa nieskodyfikowana
• prawo pozytywne (nie oparte na zwyczajach, normach moralnych) – składa się z zakazów, nakazów,
upoważnień, ograniczeń
• gwarancją przestrzegania norm jest system uznanych przez państwo sankcji
• reguluje sposób realizacji procesów administrowania w państwie przy pomocy instytucji, które te procesy
realizują
• instytucje realizujące proces administrowania mogą stosować przymus w sytuacjach ściśle określonych
podstawowe wyróżniki prawa administracyjnego
element władztwa
jednostronne rozstrzyganie sytuacji indywidualnych
zabezpieczenie rozstrzygnięć przymusem państwowym
nierówność podmiotów
podział gałęzi
Prawo
administracyjne
ustrojowe
materialne
procesowe (proceduralne, formalne)
prawo ustrojowe
tworzenie, obsadzanie, budowa wewnętrzna i wzajemne relacje struktur organizacyjnych administracji
publicznej
prawo materialne
ustanawia wzajemne uprawnienia i obowiązki organów administracji publicznej i podmiotów na zewnątrz tej
administracji
określa granice ingerencji administracji w prawa jednostki
gdy realizacja prawa następuje w drodze decyzji:
określa organy właściwe do wydania decyzji i treść decyzji co do praw i obowiązków przydawanych lub nakładanych
gdy stosunki prawne powstają z mocy prawa:
ustala skutki nieprzestrzegania norm
prawo proceduralne
reguluje tok czynności podejmowanych przez organy określone prawem ustrojowym w celu realizacji norm
prawa materialnego
1007480169.009.png 1007480169.010.png 1007480169.001.png 1007480169.002.png 1007480169.003.png 1007480169.004.png 1007480169.005.png 1007480169.006.png 1007480169.007.png
 
Zasady prawa administracyjnego
ZASADY KLUCZOWE
Zasada legalizmu (praworządności)
Art. 7 Konstytucji. Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Art. 6 KPA. Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.
Art. 7 KPA. W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności (...)
Zasada demokratyzmu
F zakłada zapewnienie swobód i praw obywatelskich, przestrzeganie praw człowieka
F przestrzeganie elementarnych wartości: godność, wolność, tolerancja
F stwarzanie warunków dla czynnego uczestnictwa wszystkich obywateli w życiu publicznym
F rządzenie sprawiedliwe, szukanie kompromisu
Zasada realizacji dobra wspólnego
Art. 1 Konstytucji. Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli.
ZASADY USTROJOWE
Zasada optymalnej pojemności kompetencyjnej organów
Dany organ winien mieć przypisane sobie zadania i kompetencje w sposób zapewniający maksymalnie
efektywne, sprawne i rzeczywiste wypełnianie ich.
Struktura organu winna być jak najlepiej dostosowana do nałożonych nań działań.
Zasada rozdzielności kompetencyjnej organów
Organy administracji publicznej powinny mieć jasno i precyzyjnie rozgraniczone kompetencje i obszary
odpowiedzialności.
Konieczność przestrzegania swojej kompetencji!
Zasada oznaczenia form organizacyjnego oddziaływania
Organy powinny być precyzyjnie umieszczone w strukturze administracji publicznej:
F hierarchicznie
F kompetencyjnie
F funkcjonalnie
Zasada decentralizacji
Przesunięcie ciężaru administrowania na organy niższych szczebli (dekoncentracja) połączone z wyposażeniem
tych organów w samodzielność i względną niezależność.
DECENTRALIZACJA = DEKONCENTRACJA+AUTONOMIA DZIAŁANIA
Zasada nadzoru w administracji
O ile w przypadku hierarchicznego podporządkowania organ wyższy może dawać polecenia w każdej sprawie,
to przy nadzorze wolno stosować środki kontroli i wzruszania aktów administracyjnych przewidziane przez
prawo i tylko w określonych przypadkach przez prawo przewidzianych.
Podmiot poddany weryfikacji nadzorczej może nie zgodzić się z decyzją organu nadzorującego i zaskarżyć ją
do sądu administracyjnego.
Dzięki środkom nadzoru może być zagwarantowana jedność kierunku działania organów adm. (przy
decentralizacji) a także eliminowanie z obrotu prawnego aktów sprzecznych z prawem.
ZASADY MATERIALNE
Zasada identyfikacji dobra wspólnego
Prawodawca tworząc prawo powinien określać wartości, które mają podlegać ochronie, np. demokracja,
społeczna gospodarka rynkowa, wolność słowa, bezpieczeństwo, zdrowie, ochrona życia, moralność
publiczna, środowisko naturalne (zasada rozwoju zrównoważonego) i odpowiednio je kodować w przepisach
prawnych.
Stosując prawo należy owe wartości identyfikować w konkretnej sytuacji i podejmować właściwe działania.
Zasada udziału obywateli w administrowaniu
F referendum
F praca w komisjach rad gmin
F wykonywanie funkcji społecznych
F członkostwo w organizacjach społecznych
F kontrolowanie administracji
F czynny udział w postępowaniu
F udzielanie pomocy organom (np. policji)
Zasada zaufania obywateli do państwa
Art. 8 KPA. Organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby
pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli.
Zasada związania ustawowego administracji
Żadna ingerencja administracji ani żaden obowiązek nie może być nałożony na obywatela bez podstawy
ustawowej. Wynika z prymatu regulacji ustawowej.
Zasada określoności
regulacje prawne mają być jasne i wyraźne, aby każdy mógł bez trudu rozpoznać swoje prawa i obowiązki
Zasada ważenia interesów państwa, wspólnot i obywateli
Art. 31 Konstytucji.
1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego,
czego prawo mu nie nakazuje.
3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w
ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku
publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych
osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.
Art. 7 KPA. W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują
wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając
na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli .
Zasada równości wobec prawa
Art. 32 Konstytucji.
1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.
2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek
przyczyny.
Art. 33 Konstytucji.
1. Kobieta i mężczyzna w Rzeczypospolitej Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym,
społecznym i gospodarczym.
2. Kobieta i mężczyzna mają w szczególności równe prawo do kształcenia, zatrudnienia i awansów, do
jednakowego wynagradzania za pracę jednakowej wartości, do zabezpieczenia społecznego oraz do
zajmowania stanowisk, pełnienia funkcji oraz uzyskiwania godności publicznych i odznaczeń.
F Zasada równości praw obywateli do korzystania ze świadczeń zakładów publicznych.
F Zakaz wszelkiej dyskryminacji.
Zasada bezstronności i obiektywizmu
Instytucja wyłączenia pracownika lub całego organu. Wynika także z zasady demokratycznego państwa
prawnego, zasady audiatur et altera pars , zasady pogłębiania zaufania obywateli do państwa.
Zasada zgodności działania administracji z celem ustawowym
Działania administracji publicznej powinny być zgodne nie tylko z literą prawa, ale także z jej duchem, z celem
jaki przyświecał ustawodawcy. Konieczność stosowania wykładni funkcjonalnej oraz historycznej.
Zakaz detournement de povouir .
Zasada proporcjonalności
Administracja winna tak działać, aby zamierzone cele osiągać przy zaangażowaniu jak najmniejszych środków,
jak najmniej ingerując w życie obywateli i wyrządzając możliwie najmniej szkód, jeśli zachodzi już taka
konieczność.
Inaczej zasada odpowiedniości stosowanych środków albo stosowania wyłącznie środków koniecznych.
Zasada ochrony praw słusznie nabytych
Wynika z zasady demokratycznego państwa prawnego.
Nie można nikogo pozbawić prawa, które zostało mu przyznane w sposób zgodny z prawem i zasadami
sprawiedliwości.
Można znieść lub ograniczyć prawo nabyte pod warunkiem, iż uzasadnione to jest szczególnie ważnym
interesem społecznym, a ustawodawca ustanowi dostatecznie długie vacatio legis, by można się było do
nowej sytuacji dostosować.
Zasada pomocniczości (subsydiarności)
Preambuła do konstytucji:
(...) ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa oparte na
poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie
pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.
– uznanie pierwszeństwa pewnych podmiotów (wspólnot społecznych) do rozwiązywania kwestii im
najbliższych
– łączy się z nią zasada decentralizacji
Zasada jawności działań administracji
F otwartość
F dostęp do informacji publicznej
F załatwianie spraw jawnie (każdy powinien móc zapoznać się ze sprawą dotyczącą jego lub słusznego interesu
publicznego); przykłady jawnych działań: pośrednictwo pracy, przydział lokali komunalnych, rekrutacja do szkół
Zasada otwartości administracji
Wynika z prawa do informacji, zasada pogłębiania zaufania obywateli do państwa, z zasady suwerenności
Narodu.
Zasada prawa do informacji
Art. 54 Konstytucji.
1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
2. Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są zakazane. Ustawa może
wprowadzić obowiązek uprzedniego uzyskania koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej.
Art. 61 Konstytucji.
1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących
funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu
gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one
zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów
władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.
3. Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach
ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego,
bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.
4. Tryb udzielania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, określają ustawy, a w odniesieniu do Sejmu i Senatu ich
regulaminy .
Zasada efektywności
realizacja zadań i osiągnięcie zamierzonych rezultatów przy najmniejszym nakładzie pracy i środków:
– dobry program działań
– dobra organizacja
– przygotowanie kadry
– umiejętność posługiwania się społecznie akceptowanymi metodami
Zasada skuteczności
F wyraża się w stopniu zbliżenia się do zamierzonego celu, czyli w porównaniu rzeczywistych wyników
działania z zaplanowanymi rezultatami
F samo osiągnięcie wyników nie świadczy o skuteczności, gdyż wyniki nie mogą być osiągnięte kosztem
naruszenia innych zasad
Zasada współdziałania
F współpraca organów administracji
F współpraca organów i innych podmiotów
F czynny udział stron
Zgłoś jeśli naruszono regulamin